Pelbagai Resipi Samperit Mudah Dan Sedap


Pelbagai Resipi Samperit Mudah Dan Sedap. Hi korang! dah start buat kuih raya ke? CH suka makan kuih samperit. Dulu-dulu hanya tahu samperit klasik saja.. Sekarang terdapat pelbagai resipi samperit mudah dan sedap. Malah ada yang guna 3 atau 4 bahan saja. Rasa tetap sedap dan menjadi kesukaan ramai. 


Pelbagai Resipi Samperit Mudah Dan Sedap


So, ini resipi samperit yang sempat CH kumpulkan. Senang bila nak buat, cari kat sini saja... 


Samperit Susu Ina Azlina
Samperit Susu Mudah Dan Sedap


Bahan: 
1/2 cwn butter
1/4 cwn susu pekat
Esen vanila
1 1/2 cwn tepung jagung
1 sudu besar tepung beras
1/2 sudu besar tepung kastard
Pewarna


Caranya:
Campur butter, susu pekat, ese dan pewarna
Gaul pakai senduk sampai sebati.
Masuk semua tepung dan uli sehingga adunan lembut. Kalau lembut sangat, tambah lagi tepung jagung. Kalau keras, tambah butter.
Terap sehingga habis adunan. 
Bakar 170•  selama 25 minit.
Anggaran dpt 50 biji ikut saiz acuan atau cara korang terap.
credit kpd Azlina Ina Resepi 


Semperit Red velvet

Samperit Red Velvet


Bahan: 
250g butter/ marjerin
4 cawan tepung jagung 
2sudu tepung kastard 
2sudu teh pewarna merah 
1sudu teh cuka makan 
1sudu serbuk koko 
1cwn susu pekat


Caranya:
Whisk butter / marjerin kacau sebati bersama susu , pewarna merah & cuka makan. 
Kemudian masukkan tepung jagung , tepung kastard & serbuk koko..gunakan senduk @ hujung jari semasa membuat adunan..apabila adunan sebati , bolehla mulakan menekan doh ke dalam acuan sehingga habis
Bakar suhu 160°C 20minit..Ikut oven masing2 
* Sukatan cawan mungkin x sama..jadi , jika adunan lembut sangat , tambahkan tepung jagung sedikit sehingga x melekat di tangan..agak2 sesuai tekan di acuan.
credit kpd Azlina Ina Resepi 


Samperit Dahlia Klasik

Samperit klasik


Bahan 
225 gm mentega/marjerin 
110 gm gula aising 
1 biji kuning telur 
1/2 s/k esen vanilla 
70 gm tepung jagung 
120 gm tepung kastad 
170 gm tepung gandum 
ceri merah sebagai hiasan 


Cara 
1. Gaul mentega/marjerin dan gula ising. Cukup sekadar sebati, tak perlu kembang.
2. Masukkan telur dan esen vanilla. Kacau rata. 
3. Ayakkan semua tepung dan masukkan dalam bancuhan butter sedikit demi sedikit. 
4. Gunakan acuan dahlia dan pamkan dalam loyang. 
5. Letakkan ceri merah ditengah adunan yg dipamkan. 
6. Bakar dalam oven suhu 170'c selama 15 - 18 minit. 
7. Sejukkan betul2 dan simpan dalam balang kedap udara.
NOTA:
(dari pengamatan saya)
* Resepi ini memerlukan doh yg siap dibentuk dibiarkan 2,3 jam atau sehingga kelopaknya apabila disentuh, terasa keras. Ini adalah utk mengelakkan kelopaknya jatuh setelah dibakar.(ianya bergantung kepada kualiti tepung jagung yang digunakan)
* Boleh kurangkan gula ke 100gm atau 90gm untuk kurangkan manis.
Kredit Chef Hanieliza


Samperit Susu Cair DimulutSamperit Susu Cair Dimulut


Bahan-bahannya :
1 cawan 1/2 butter/majerin
1 cawan susu pekat 
1 penutup esen vanila
Beberape titis warna kuning
3 sudu besar tepung custard
4 1/2 cawan tepung jagung
Coklat chips untuk hiasan


Caranya:
Masukkan majerin, susu pekat, esen vanila & pewarna kuning ke dlm bekas & kacau guna senduk semua bahan bagi sebati.
Masukkan tepung custard kacau rata-rata. Kemudian baru masukkan tepung jagung sikit demi sedikit sambil uli pakai hujung jari.
Tabur sikit demi sedikit tepung jagung masa uli hingga tangan selesa doh tak lembik.
Kemudian masukan ke dlm acuan semperit, Semperitkan doh ke atas loyang pembakar dan letakkan coklat chips diatas sebagai hiasan.
Panaskan oven dan bakar pada suhu 160. Masa anggaran 25 hingga 30 minit bergantung kepanasan oven masing-masing.
Biarkan sejuk seketika dan boleh dimakan & di simpan di dlm bekas tertutup / kedap udara.
Sumber Resepi : Hazlita Ishak


Samperit Tembikai Susu Saji 

samperit tembikai susu saji

Bahan:
250 grm buttercup/planta
1/2 cwn susu saji tembikai susu
4 cwn tepung jagung
Sedikit ceri utk hiasan.


Caranya: 
Masukkan buttercup dan susu saji tembikai susu ke dalam bekas. Gaul rata. 
Masukkan tepung jagung sikit demi sedikit. Gaul rata sehingga menjadi doh. 
Tekap doh menggunakan acuan samperit. 
Bakar  pada suhu 170'c selama 15 - 18 minit. 
Sejukkan sebelum di masukkan ke  dalam bekas. 
Credit : Lie Ya


Samperit Susu 4 bahan
Samperit 4 bahan

Bahan-bahannya:
250gm mentega (tunggu sampai lembut)
350gm tepung jagung
50gm tepung kastard
1/2 cawan susu pekat ( boleh guna apa saja perisa seperti bandung, coklat dan tembikai susu


Cara-caranya:
Kacau mentega dan susu pekat bagi sebati (kacau manja-manja ja no) kalau terlebih pukul nanti  jadi kembang sataman  
Masukkan tepung jagung dan kastard yang telah diayak adun sampai sebati..
(tips kalau adunan lembik tambah sikit lagi tepung jagung ikut keadaan sebab bergantung pada lembut mana butter tadi masa buat aduanan ni )
Lepas tu ambil acuan samperit tekan ja kalau tak dak hampa boleh buat bulat-bulat boh ja dalam acuan cup tu
Letak ceri atau choc chip sebagai hiasan 
Bakaq pada suhu lebih kurang 160c api bawah sampai masak bergantung pada oven masing-masing nak mudah bila dah bau semerbak tu dah masak la tu..
(Tips kalau baru nak cuba boleh ja buat 1/2 adunan dulu just bahagi balik ja dari adunan asal )


Samperit Susu 3 Bahan
Samperit 3 bahan


Bahan:
2 cawan tepung jagung - diayak
1/2 cawan butter
1/2 cawan susu tin
choc chip utk hiasan

Caranya:
Masukkan buttercup dan susu ke dalam bekas. Gaul rata. 
Masukkan tepung jagung sikit demi sedikit. Gaul rata sehingga menjadi doh. 
Tekap doh menggunakan acuan samperit. 
Bakar  pada suhu 170'c selama 15 - 18 minit. 
Sejukkan sebelum di masukkan ke  dalam bekas. 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.yatizul.com/2021/04/pelbagai-resipi-samperit-mudah-dan-sedap.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sedap Pekat Likat Resipi Buko Mangga Paling Mudah Sedia Nikmatnya Makan Waktu Sejuk

Sedap Pekat Likat Resipi Buko Mangga Paling Mudah Sedia Nikmatnya Makan Waktu Sejuk

papar berkaitan - pada 19/4/2021 - jumlah : 240 hits
Bagi yang pernah mencuba menyediakan Buko Pandan pasti terbayang bayang akan kesedapan rasanya Apa kata kali ini kita cuba Buko Mangga pula untuk puasa ini Anak anak pasti berebut Resipi perkongsian ini cukup mudah dan sedap Jom cuba Sago M...
Koleksi Resipi Lauk Berbuka Berasaskan Ayam Mudah Sedap

Koleksi Resipi Lauk Berbuka Berasaskan Ayam Mudah Sedap

papar berkaitan - pada 19/4/2021 - jumlah : 145 hits
Koleksi resipi lauk berbuka berasaskan ayam khas untuk ibu ibu semua yang sudah mula pening memikirkan menu Bila bulan puasa ni ibu ibu pastinya asyik berfikir menu yang mudah dan sedap untuk disajikan buat keluarga Antara lauk yang menjadi...
Resipi Biskut Mazola Sedap Mudah Yang Hanya Guna 4 Bahan

Resipi Biskut Mazola Sedap Mudah Yang Hanya Guna 4 Bahan

papar berkaitan - pada 15/4/2021 - jumlah : 165 hits
Biskut Mazola adalah salah satu biskut raya popular bila menjelangnya Aidilfitri Mana tidaknya nak buat biskut ni sangat mudah Bahannya pun sangat ringkas Rasanya pun semestinya sedap Bagi anda yang masih tercari cari resipi Biskut Mazola y...
Resipi Telur Bungkus Inti Ayam Yang Sedap Mudah Buat Untuk Berbuka

Resipi Telur Bungkus Inti Ayam Yang Sedap Mudah Buat Untuk Berbuka

papar berkaitan - pada 20/4/2021 - jumlah : 180 hits
Telur bungkus inti ayam antara lauk mudah dan menjadi kegemaran anak anak Kalau ke kedai makan menu ni antara yang paling banyak dipesan pelanggan Terasa nak berbuka dengan menu telur Bungkus hari ni Ini resipi step by step mudah perkongsia...
Resipi Mudah Lala Kam Heong Ala Chinese Restaurant Memang Sedap Anak Confirm Suka

Resipi Mudah Lala Kam Heong Ala Chinese Restaurant Memang Sedap Anak Confirm Suka

papar berkaitan - pada 20/4/2021 - jumlah : 143 hits
Bila dah terlalu kerap masuk dapur terasa buntu tak tahu nak masak apa untuk juadah berbuka nanti Apa kata mama masak Lala Kam Heong resipinya sangat mudah dan senang yang pasti rasanya sangat sedap Anak anak confirm suka Jom ikuti resipi y...
1 Bahan Boleh Buat 5 Kudapan Raya Hanya Guna Penne Pasta Resipi Mudah Sedap

1 Bahan Boleh Buat 5 Kudapan Raya Hanya Guna Penne Pasta Resipi Mudah Sedap

papar berkaitan - pada 22/4/2021 - jumlah : 157 hits
Selain biskut raya kudap kudapan seperti kerepek sangat sesuai dihidangkan ketika hari raya Namun tak ramai yang sanggup membuat kerepek sendiri kerana proses penyediaanya yang rumit dan memakan masa yang lama seperti kerepek ubi kerepek pi...
Resipi Mudah Akok Guna Pembakar Roti Rasa Tetap Sedap Lembut

Resipi Mudah Akok Guna Pembakar Roti Rasa Tetap Sedap Lembut

papar berkaitan - pada 23/4/2021 - jumlah : 139 hits
Kuih akok ini agak popular lebih lebih lagi pada bulan puasa Jika dilihat cara pembuatan secara tradisional sangat merumitkan Tidak hairanlah ramai yang hanya membeli di kedai sahaja Namun dengan teknologi yang ada sekarang resipi sudah dio...
Tauhuyaki Resipi Terbaru Pertama Di Malaysia Memang Sedap Mudah Ranggup

Tauhuyaki Resipi Terbaru Pertama Di Malaysia Memang Sedap Mudah Ranggup

papar berkaitan - pada 21/4/2021 - jumlah : 305 hits
Bulan puasa sebenarnya tak lengkap tanpa hidangan kuih muih ketika berbuka ataupun ketika moreh Mama boleh mencuba resipi baru yang dikongsi ini Pasti anak anak teruja dan tak sabar nak merasa keenakan Tauhuyaki ini Selamat mencuba RESEPI T...
Pelbagai Resipi Pencuci Mulut Mudah Untuk Berbuka Puasa

Pelbagai Resipi Pencuci Mulut Mudah Untuk Berbuka Puasa

papar berkaitan - pada 12/4/2021 - jumlah : 132 hits
Pelbagai Resipi Pencuci Mulut Mudah Untuk Berbuka Puasa l Assalamualaikum Bila kata masuk je bulan puasa ni mula lah pening nak pikir menu apa nak berbuka nanti Ada tu tak nak makan berat berat nak makan yang ringan ringan je Yang penting k...
Pengalaman Seorang Penggali Kubur Semasa Mempersiap Lubang Kubur Orang Berdosa

Mikrocip Vaksin Dalam Covid 19 Dato Dr Danial Zainal Abidin

Beritahu Ibu Yang Dia Dah Makan Lelaki Tiba Tiba Naik Hantu Lalu Tikam Abang Ipar

Quran Qalam Allah

20 000 Pek Bekalan Nutrisi Nestl Everyday Disumbangkan Kepada Keluarga B40

My Favourite Spot

7 Sabun Pencuci Baju Jenama Top Dengan Fungsi Yang Berbeza

Zikir Harian



Dituduh Menipu dan Langgar SOP di Langkawi Ini Jawapan Balas Aliff Syukri dan Isteri

5 Undang Undang Cerai Kahwin Yang Anda Tak Sangka Diamalkan

6 Selebriti Popular yang Disaman Peminat Sendiri

6 Fakta Menarik Tentang Paus Sperma Yang Ramai Tak Tahu

Perlu Ke Nyamuk Hisap Darah Manusia


Lagenda Brazil Masuk Icu Semula

Ini Panduan Lengkap Bacaan Tekanan Darah Kanak Kanak Orang Dewasa Beza Bacaan

Fuh Tedia Rambut Mayat Keluar Dari Kubur

Keluarga Malaysia Atau Keluarga Saya

Walaupun Pahit

Titan Summit 2021 Belajar Pengalaman Usahawan Pelbagai Industri