Pelbagai Kisah Dunia 9307



5 Roket dari Jalur Gaza Hantam Wilayah Israel
by Sodikin
5 roket dari Gaza hantam Israel. Foto: Alarabiya/AP
PALESTINA–Lima roket telah ditembakkan dari Jalur Gaza ke wilayah Israel pada Ahad (31/3/2019) pagi. Sementara itu tank-tank Israel menargetkan pos-pos militer Hamas sebagai tanggapan atas luncuran lima roket tersebut.

Militer Israel mengumumkan untuk menggempur Gaza pasca satu hari protes massa yang telah membunuh empat warga Palestina di dekat perbatasan wilayah itu.

BACA JUGA: Laporan: 23 Pekerja Palestina Meninggal di Wilayah Israel

Tidak ada korban yang dilaporkan dan tidak ada kelompok Palestina yang mengaku bertanggung jawab atas luncuran lima roket. Menurut laporan, roket tersebut tampaknya sebagai pembalasan atas kematian para demonstran Palestina.

Puluhan ribu warga Palestina berdemonstrasi di Jalur Gaza pada Sabtu (30/1/2019) untuk menandai ulang tahun protes massa mereka di sepanjang perbatasan Israel.

BACA JUGA: Penjara Israel Negev Memanas, 15 Tawanan Palestina Luka dan 2 Sipir Ditikam

Sebagian besar demonstran menjaga jarak dari perbatasan, meskipun kerumunan kecil aktivis mendekati pagar pembatas. Pasukan Israel menanggapi protes dengan gas air mata dan melepaskan tembakan, sehingga menewaskan empat warga Palestina dan melukai 64 lainnya. []

SUMBER: ALARABIYA
https://www.islampos.com/5-roket-dari-jalur-gaza-hantam-wilayah-israel-141643/?

Termasuk Israel, Ini 5 Negara yang Tak Akan Pernah Dikunjungi Ratu Elizabeth II
Minggu, 31 Maret 2019 18:25
Tanggal 9 September 2015, Ratu Elizabeth II dari Kerajaan Inggris resmi menjadi pemegang tahta terlama dalam sejarah monarki Inggris. 

SERAMBINEWS.COM - Dalam catatan sejarah, Ratu Elizabeth II adalah satu-satunya penguasa Britania Raya yang melakukan perjalanan begitu luas ke suluruh dunia. Seperti diketahui, sang Ratu telah mengunjungi lebih dari 100 negara selama 67 tahun bertahta. Sejak naik tahta pada tahun 1952, Ratu telah mengunjungi destinasi-destinasi untuk pertama kalinya dalam sejarah kerajaan di Inggris.

Ratu Elizabeth II adalah penguasa Inggris pertama dalam sejarah yang mengunjungi China pada tahun 1986 dan Rusia di tahun 1994. Kendati (walau  pun) demikian, ternyata masih ada negara yang belum dia kunjungi. Dan ini kemungkinan besar tidak akan pernah dia datangi.

1. Israel

Dilansir oleh Express, Minggu (20/1/2019), Pangeran William menjadi anggota keluarga Kerajaan Inggris pertama yang melakukan perjalanan ke Israel pada awal 2018 lalu.

Ratu tidak pernah berkunjung ke negara itu selama masa pemerintahannya. 

Alasannya adalah ketegangan politik antara Israel dan Otoritas Palestina yang tidak kunjung berakhir, menurut Telegraph. 

2. Yunani

Ratu belum pernah melakukan kunjungan kenegaraan ke Yunani. 

Sebenarnya Elizabeth pernah ke Yunani bersama Pangeran Philip, namun kala itu dirinya belum bergelar ratu. 

Yunani memiliki hubungan erat dengan Pangeran Philip. Saat masih bayi, Philip melarikan diri dari Yunani dengan anggota keluarga lainnya setelah ayahnya dieksekusi. Karena alasan inilah, Yunani tidak pernah dia sukai. 

3. Bhutan

Sang Ratu telah mengunjungi banyak negara di seluruh dunia baik di Persemakmuran maupun di luarnya. Bhutan adalah salah satu dari sedikit tujuan yang belum ia kunjungi. Pangeran William dan Kate Middleton pernah berkunjung selama tur mereka di India pada tahun 2016. 

4. Kuba

Kunjungan kenegaraan ke Kuba belum pernah dilakukan untuk Ratu. Ini karena ada beberapa batasan perjalanan yang diperuntukan untuk para pelancong dari barat. 

5. Argentina

Di Amerika Latin, Ratu pernah mengunjungi beberapa negara, misalnya Brasil dan Chili di tahun 1968. Namun, dirinya belum pernah menginjakkan kakinya di Argentina karena sejarah politik. Menurut bagian urusan luar negeri di Times Michael Binyon, ini karena faktor Perang Falklands. 

Tahun 1982, Argentina menyerbu wilayah Inggris di Kepulauan Falklands untuk merebut wilayah.

Ternyata ada alasan yang begitu mendasar mengapa Ratu Elizabeth II enggan berkunjung di negara-negara tersebut. 

Artikel ini tayang pada Intisari Online dengan judul : Termasuk Israel, Ini 5 Negara yang Tak Akan Pernah Dikunjungi Ratu Elizabeth II, Alasannya?

Termasuk Israel, Ini 5 Negara yang Tak Akan Pernah Dikunjungi Ratu Elizabeth II - Serambi Indonesia

Thursday, 23 April 2015
Untold History : Negeri ke-15 Malaysia dan Rahsia Dato' Onn I - Prelim

“Oleh kerana saya mempunyai beberapa peluang dapat melihat sesuatu gerak langkah, sesuatu perbuatan atau cadangan yang hendak dijalankan di Tanah Melayu ini; langkah-langkah dan perbuatan yang mendatangkan kebimbangan kepada diri saya sendiri.

…saya dapat peluang itu oleh kerana dapat melihat tempat2 yang tidak dapat dimasuki kebanyakkan orang.Melihat gerak langkah dan cadangan-cadangan yang hendak didatangkannya ke atas Tanah Melayu ini.

Malang mulut saya tertutup, malang saya berkata mulut saya ini tertutup tidak dapat menzahirkan kepada umat Melayu Semenanjung ini apa yang diketahui oleh saya dalam masa menyempurnakan pekerjaan2 dan tanggungan saya itu…“
Ucapan Dato' Onn.. 26 Ogos 1951
Berat tanggungan orang tua ni.. bende yang dia 'tau'.. yang dia 'nampak'.. eating him from inside...  Bangsawan, nama besar.. pernah menggegar House of Common, setanding Churchill dan Sukarno..... tapi akhirnya mati dengan duit RM412.00 dalam bank jer.. sampai x mampu nak buat majlis tahlil.. Al-Fatihah Dato' Onn.. 
AMONGST THE "UNTOLD"
Ada bende dalam ni yang patut korang simpan sorang.. cukup sekadar tau.. and ade bende yang korang kene publicize.. ceritakan kepada anak cucu.. .and... cerita ni.. antara yang wajib ko ceritekan kepada anak cucu korang.. supaye dorang tak lupe dan tak tertipu dengan ape yg dorang dengar sekarang. 
Ini adalah sambungan, significant dari kisah "Untold History : Ketuanan Rakyat Bapakk Lu!!!!!"
THE MOST INTRICATE CONSPIRACY PUZZLE EVER CREATEDTak pernah ada dalam sejarah Tanah Melayu.. orang bercakap tentang 3 perkara besar ini sekaligus.. yang terjadinya SELANG sebulan antara satu.. sangat kurang rujukan berkaitan kes ni.. aku x tau kenape. 
Ramai tak sentuh, either mereka takut pecah tembelang.. or, tak nak terkait dengan bajingan yang pernah merosakkan perpaduan Melayu. So they can sneak under your bed, and stab your back in later time.. 
Let's start with introduction.. zaman kegemilangan. 
KESULTANAN MELAYU SUMATRADorang cakap Melayu. Pakai Telok Belangam cekak musang bertanjak etc. Layan Ronggeng. 100% same mcm ko jumpe kt Pontian, Sabak Bernam, Kedah or Perak. 
And.. dorang adalah antara kerajaan-kerajaan Melayu yang paling kaya di Nusantara prior 1940's surpass kekayaan Tanah Jawa, Bali, Kelantan, Terengganu even Brunei combined.   


Yup.. ade 13 limosine, fleet of racehorse etc. Thats in 1930's. Memang kaya macam Firaun ke tiga-tiga Kesultanan Melayu ni. Sultan Malaysia pun takde kaye mcm dorang, except that Brassball Temenggong. 
Macamane dorang boleh kaya??? Thru this:Perladangan Tembakau "Deli" yang sedap mengalahkan cigar "Havana".. dan jugak..minyak. Berape kaya dorang??? korang takkan pecaye until you see this:Istana Asahan 1Istana Kota Pinang
Balai IstanaMasjid Azizi Tanjung PuraMasjid SiakIstana Kaulah Langkat 1Istana Deli di LabuhIstana Langkat 2


Istana Langkat 2 di Tanjung Pura
Istana Indra Sakti

Istana Melayu Serdang 2 Kota GaluhKolam Kerajaan DeliIstana Tengku Besar Amaliun
Lain2 Istana:

















That.. just a tips of the iceberg.. cuma 1/3 daripada jumlah asal yang dapat di selongkar.. the rest remains untold. 
MALAY SOCIALITES
In a glimpse.. geng2 Kesultanan Melayu Siak dan Asahan ni serupa dengan Kerajaan Johor.. pakaian, hierarchy pemerintahan.. uniform etc. It would mistakenly classified as Johore for untrained eyes.. looks closely:


















While... Kerajaan Melayu Asahan dan Serdang pulak... serupa geng2 Kerajaan Selangor dan Perak.. :

















Ape kaitan Johor = Siak/Asahan and Selangor/Kedah/Perak = Deli/Langkat??

Ader... :

SELANGOR
Tengku Ampuan Rahimah Selangor merupakan puteri kepada :
Sultan Langkat terakhir.. yg di seksa.. dan dipenjarakan.. lalu mati x lama lepas tu.

Berkahwin dengan Sultan Selangor.. .Sultan Sallehuddin sekarang.. 
Anak mereka pulak menjadi Tungku Ampuan Panglima Perlis sekarang.. 

KEDAH:

PERAK:

Seorang Puteri Perak telah dijadikan Isteri Sultan Langkat or Asahan.. aku lupe name dia.. nanti aku carik

while..

JOHOR:
Nama puterinya di rahsiakan.. berkahwin dengan kerabat diraja Kaulah.

So.. seats of power negeri-negeri di Sumatera terletak di tangan Raja-Raja Melayu. Mereka adalah kerabat, adik beradik kepada Kesultanan Melayu di Semenanjung. 

Ape yang jadik dalam episod seterusnya akan menyebabkan korang sebak.. Stay tune. 



Kreated by : Mo Razzi at 22:51
Untold History: Untold History : Negeri ke-15 Malaysia dan Rahsia Dato' Onn I - Prelim
n

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://peceq.blogspot.com/2019/03/pelbagai-kisah-dunia-9307.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kisah Lelaki Yang Mengembara Selama 26 Tahun Mengelilingi Dunia

Kisah Lelaki Yang Mengembara Selama 26 Tahun Mengelilingi Dunia

papar berkaitan - pada 20/3/2019 - jumlah : 268 hits
Apabila Gunther Holtorf yang melakukan perjalanan selama 18 bulan ke Afrika pada tahun 1988 dia tidak menyangka perjalanannya akan berlangsung selama hampir tiga dekad sejauh 556 000 batu yang merangkumi 215 negara dengan kereta lamanya a O...
Kisah Mansa Musa Raja Muslim Yang Jadi Orang Terkaya Dunia Sepanjang Sejarah

Kisah Mansa Musa Raja Muslim Yang Jadi Orang Terkaya Dunia Sepanjang Sejarah

papar berkaitan - pada 18/3/2019 - jumlah : 572 hits
CEO Amazon Jeff Bezos boleh jadi orang terkaya sejagat saat ini dengan kekayaan mencapai USD 118 miliar atau setara Rp 1 683 triliun Namun dia masih jauh jika dibandingkan dengan raja Musa I dari Mali yang disebut sebagai orang terkaya sepa...
Bank Pusat Terbesar Dunia Menyokong Dolar As

Bank Pusat Terbesar Dunia Menyokong Dolar As

papar berkaitan - pada 29/3/2019 - jumlah : 327 hits
Dolar AS meskipun terdapat beberapa faktor negatif tidak dianggap sebagai faktor yang mendorong kepada penurunan harga Mata wang AS dilihat terus mengukuh disebabkan oleh fakta bahawa semua bank pusat utama telah memilih dolar AS berhubung ...
Kera Jaan Malaysia Hub Komedi Dunia

Kera Jaan Malaysia Hub Komedi Dunia

papar berkaitan - pada 29/3/2019 - jumlah : 404 hits
Dah tentu kelapa sawit dah tak untung hingga kena tanam buloh nenas belakang rumah nelayan dan toreh dalam hujan Syukur Atok promosi ambil dua sudu minyak kelapa sawit Sawit muda Muga kereh arteri rakyat Malaysia dan ramai akan bayar perkhi...
Doa Agar Diperbaiki Urusan Agama Dan Dunia

Doa Agar Diperbaiki Urusan Agama Dan Dunia

papar berkaitan - pada 29/3/2019 - jumlah : 396 hits
Doa ini patut dihafal agar urusan agama dunia dan akhirat bisa bertambah baik
Ohzarina Ibu Terkecil Di Dunia

Ohzarina Ibu Terkecil Di Dunia

papar berkaitan - pada 28/3/2019 - jumlah : 333 hits
Masa ini stacey tengah mengandung Ini kes tahun 2009 Seorang ibu dikenali sebagai Stacey Herald berusia 36 tahun yang berasal dari Kentucky USA Stacey seorang ibu yang terkecil di dunia Tingginya hanya 2 kaki 4 inci Walaupun doktor telah me...
Ahli Parlimen Sandakan Datuk Stephen Wong Meninggal Dunia

Ahli Parlimen Sandakan Datuk Stephen Wong Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 28/3/2019 - jumlah : 388 hits
SANDAKAN Menteri Kesihatan dan Kesejahteraan Rakyat Sabah Datuk Stephen Wong Tien Fatt meninggal dunia pagi tadi dipercayai akibat serangan jantung Seorang ahli sayap Wanita DAP Sabah memberitahu melalui sistem pesanan ringkas Tien Fatt 64 ...
Mengenal Dian Al Mahri Pemilik Masjid Kubah Emas Yang Meninggal Dunia Hari Ini

Mengenal Dian Al Mahri Pemilik Masjid Kubah Emas Yang Meninggal Dunia Hari Ini

papar berkaitan - pada 29/3/2019 - jumlah : 387 hits
Masjid megah yang terletak di Jalan Raya Meruyung Limo Kota Depok Jawa Barat ini lebih dikenal sebagai Masjid Kubah Emas Nama asli dari masjid ini sebenarnya adalah Masjid Dian Al Mahri diambil dari nama pendiri sekaligus pemiliknya Dian Ju...
218 Fibonaci

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Persediaan Awal Haji

Wanita Dikenakan Bayaran Rm9 55 Untuk Nasi Putih Dan Telur Goreng Bungkus

Biodata Faisal Halim Pemain Bolasepak Viral Malaysia

Kkb Poll Indian Voters Might Make All The Difference



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Kuey Teau Koboi Port Baru Makan Kuey Teau Goreng Di Taiping

Shenzhen Digital Art Park By Jc Design In Futian China

Zayn Rayyan Murder Case My Debt To People Says Cid Chief

Forest City Casino Misreporting Pas Leader Wants Brave Pmx To Teach Bloomberg A Lesson At Qatar Economic Forum

2 Direman Kemuka Butiran Palsu Pelaburan Rm38 Juta

Pusing Jalan