Pelanggan Starbucks Dianggar Susut Hingga 40



KUALA LUMPUR: Kunjungan ke premis jenama kopi antarabangsa, Starbucks Coffee dianggarkan susut sehingga 40 peratus susulan tindakan boikot yang dilaksanakan secara meluas rakyat Malaysia ke atas produk yang didakwa memiliki kaitan dengan sokongan ke atas Israel, demikian mengikut RHB Investment Bank Bhd berdasarkan pemerhatiannya.
Bank pelaburan itu dalam nota penyelidikannya, berkata gambaran itu menyaksikan persekitaran perniagaan pengendali Starbucks Coffee, Berjaya Food Bhd (BFood) bertukar saranan kepada 'berwaspada', memandangkan gerakan boikot terhadap jenama kopi terkemuka itu mungkin berlarutan lebih lama daripada jangkaan, sekiranya tiada penyelesaian jangka dekat untuk konflik Israel-Hamas.
Selain itu, bank pelaburan itu berkata, keadaan selepas tempoh boikot mungkin tidak dapat pulih dengan begitu mudah dan BFood mungkin perlu berusaha keras untuk meraih semula bahagian pasarannya, ekoran persaingan yang sengit.
Justeru, katanya, perolehan tahun kewangan 2024 (Jun) adalah 25 peratus lebih rendah berbanding ramalan konsensus, dan RHB Investment Bank berpendapat harga saham masih belum mencerminkan risiko negatif yang menekan perolehan BFood.
"Hasil semakan lapangan, kami melawat beberapa cawangan Starbucks Coffee di pusat beli-belah ketika waktu puncak dan mendapati jumlah kunjungan pelanggan agak rendah berbanding tahap biasa, meskipun pusat beli-belah berkenaan sesak dengan pengunjung.
"Namun begitu, kebanyakan jenama pesaingnya menerima jumlah kunjungan pelanggan seperti biasa. Situasi ini dilihat lebih buruk berbanding yang dijangka, dan perkara ini mungkin akan mendesak Starbucks Coffee untuk menjalankan promosi dengan lebih agresif.
"Hal ini berkemungkinan menyebabkan margin untung kasar (GPM) menyusut dengan ketara. Malangnya, gerakan boikot ini terjadi pada waktu hujung tahun yang lazimnya menerima kunjungan pelanggan yang tinggi," kata dua Penganalisisnya, Tai Yu Jie dan Soong Wei Siang.
Menurut RHB Investment Bank, kehilangan penguasaan pasaran sebegitu mungkin bukan untuk sementara, kerana gerakan boikot terhadap jenama terbabit boleh menyebabkan pengguna mencuba pilihan lain, lantas memberi peluang kepada pesaing untuk memanfaatkan tindakan itu dan mengurangkan bahagian pasaran Starbucks Coffee.
"Peralihan ke jenama pesaing ini mungkin berterusan, terutamanya dalam kalangan pelanggan yang tidak begitu mementingkan soal jenama minuman, dan yang memilih untuk membeli minuman mereka tanpa menjamu di kedai.
"Hal ini juga akan menjejaskan rancangan pengembangan besar-besaran BFood untuk tahun kewangan 2024 dengan sasaran membuka 40 hingga 50 kedai," katanya.
Bank pelaburan itu mendedahkan risiko negatif terhadap perolehan konsensus dengan pendapatan tahun kewangan 2024 sejumlah RM88 juta dilihat optimistik, memandangkan perolehan suku pertama tahun kewangan 2024 sebanyak RM19.3 juta, keadaan di mana ia tidak terkesan akibat boikot atau merangkumi 22 peratus daripada ramalan itu.
"Oleh itu, pihak konsensus mungkin tidak menjangka operasi Starbucks Coffee akan terjejas teruk sebegini, malah gerakan boikot dilihat mendapat sokongan yang meluas daripada pengguna.
"Hal ini bertentangan dengan pihak konsensus yang meramalkan boikot ini berlangsung hanya buat seketika, maka penjualan saham terhad," katanya.
Justeru, RHB Investment Bank menukar saranan saham BFood kepada JUAL dengan jangkaan untung bersih tahun kewangan 2024 hingga 2026 masing-masing susut 21 peratus, 17 peratus dan 7.0 peratus.
"Jangkaan ini dibuat selepas menurunkan pertumbuhan jualan dan andaian GPM bagi mencerminkan jualan lebih rendah, peningkatan usaha promosi dan usaha untuk menangani kesan selepas tamatnya boikot.
"Dengan ini, harga sasaran (TP) yang diperoleh melalui DCF jatuh kepada 46 sen, iaitu P/E CY24F 11x (daripada 15x), atau -1SD daripada purata.
"Hal ini berikutan kenaikan andaian premium risiko kami bagi mencerminkan risiko negatif terhadap perolehan. TP kami termasuk diskaun ESG 0 peratus, berdasarkan skor ESG BFood baharu 3.0 (daripada 3.2) kerana tiadanya pendedahan mengenai pelepasan gas rumah hijaunya," katanya.
Antara risiko positif utama kepada BFood ialah sentimen pengguna lebih kukuh dan margin lebih tinggi daripada jangkaan, kata RHB Investment Bank - BH

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2023/12/pelanggan-starbucks-dianggar-susut.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mahfud Ngaku Punya Data Jual Beli Kasus Vonis Hingga Pasal Libatkan Mafia Hukum

Mahfud Ngaku Punya Data Jual Beli Kasus Vonis Hingga Pasal Libatkan Mafia Hukum

papar berkaitan - pada 30/11/2023 - jumlah : 133 hits
Karena dirinya sudah mempunyai data yang banyak seperti vonis dan kasus bisa dibeli serta pasal pasal yang dapat dipesan
Polisi Ungkap Motif Pelaku Pemukulan Pesilat Di Gresik Hingga Tewas Gara Gara Anak Baru

Polisi Ungkap Motif Pelaku Pemukulan Pesilat Di Gresik Hingga Tewas Gara Gara Anak Baru

papar berkaitan - pada 30/11/2023 - jumlah : 154 hits
Polisi Ungkap Motif Pelaku Pemukulan Pesilat di Gresik hingga Tewas Gara Gara Anak Baru
Ayah Rudapaksa Anak Kandung Di Tangsel Hingga Hamil Lancarkan Aksinya Saat Rumah Sepi

Ayah Rudapaksa Anak Kandung Di Tangsel Hingga Hamil Lancarkan Aksinya Saat Rumah Sepi

papar berkaitan - pada 30/11/2023 - jumlah : 105 hits
Korban mengungkapkan peristiwa kelam itu pertama kali dilakukan sejak dirinya masih usia sekolah dasar
Limbad Hingga Aldi Taher Masuk Tpn Ganjar Mahfud Md

Limbad Hingga Aldi Taher Masuk Tpn Ganjar Mahfud Md

papar berkaitan - pada 29/11/2023 - jumlah : 103 hits
Mereka akan bekerja sama dengan 95 nama lainnya di bawah pimpinan Jubir Johan Budi dan Aryo Seno
Mahfud Md Kampanye Perdana Di Sabang Aceh Guru Ngaji Hingga Marbot Dijanjikan Naik Gaji

Mahfud Md Kampanye Perdana Di Sabang Aceh Guru Ngaji Hingga Marbot Dijanjikan Naik Gaji

papar berkaitan - pada 29/11/2023 - jumlah : 187 hits
Mahfud MD bertekad untuk meningkatkan taraf perekonomian guru ngaji tenaga pendidik keagamaan dan marbot masjid
Tak Puas Hati Soal Sewa Rumah Tuan Rumah Ditikam Hingga Mati

Tak Puas Hati Soal Sewa Rumah Tuan Rumah Ditikam Hingga Mati

papar berkaitan - pada 29/11/2023 - jumlah : 150 hits
Muhaamad Hafis Nawawimhafis mediaprima com myGombak Polis menahan lapan orang susulan wanita warga emas ditemukan mati ditikam di dalam keretanya di Taman Ehsan Kepong di sini Khamis lalu Orang awam yang berada di lokasi menemui mangsa dala...
Ini Mossad Israel Buru Hamas Hingga Ke M Sia Kita Masih Diam

Ini Mossad Israel Buru Hamas Hingga Ke M Sia Kita Masih Diam

papar berkaitan - pada 29/11/2023 - jumlah : 275 hits
Penculikan warga Palestin dedah ancaman Mossad di Malaysia Oleh Oktober 23 2022 12 30pm Laporan dalam BH Online MALAYSIA adalah antara negara Islam yang lantang menyokong perjuangan bangsa Palestin membebaskan diri daripada cengkaman pengua...
Gedung Sd Di Jember Jadi Sarang Ular Siswa Ketakutan Hingga Dipindah Ke Halaman

Gedung Sd Di Jember Jadi Sarang Ular Siswa Ketakutan Hingga Dipindah Ke Halaman

papar berkaitan - pada 1/12/2023 - jumlah : 151 hits
Puluhan siswa SD Negeri Suci 05 di Kabupaten Jember belajar dalam kondisi prihatin Gedung sekolah mereka lapuk bahkan diduga menjadi sarang ular
1 Ringgit Berapa Rupiah Faktor Yang Mempengaruhi Implikasinya

Bagaimana Ketidakpastian Mega Cap Mempengaruhi Penurunan S P Dan Nasdaq

Wanda Hara Hadiri Kajian Hanan Attaki Pakai Cadar Berbuntut Panjang Kasusnya Dibawa Ke Jalur Hukum

Visit Peaks Of Malaysia This Merdeka Day

Mengopi Tepi Pantai Di Kopi Penunjuk Kijal Terengganu

Melaka Ke Muzium Kapal Selam Sekali Lagi

Transform Your Home With Art Placement That Speaks Volumes

Peniaga Pisang Goreng Mengaku Culik Dua Kanak Kanak Sebab Teringin Nak Ada Anak Perempuan



Kenapa Kita Gelarkan Masa Guna Istilah Second Minute Hour Day Week and Year

Biodata Ikhmal Nour Personaliti TikTok Terkenal

Apakah Fatwa Berkenaan Menanam Jambang dan Rambut Bagi Lelaki

Info Dan Sinopsis Drama Tonton Berepisod SeOfis Slot Samarinda TV3

Biodata Mek Yun Mek Kelate Personaliti TikTok Terkenal


Graduan Kejuruteraan Usahawan Sambal Acar Ikan Masin

Aktiviti Dengan Anak 003

Rasa Risau Dan Takut Terhadap Perkara Yang Masih Belum Berlaku Selalunya Adalah Berlebihan

Memahami Inflasi Dan Indikator Tren Dalam Pasar Keuangan

Lagu Tiktok Yang Viral Pada Bulan Julai 2024

Resepi Sotong Sumbat Telur