Pelaburan Rm43 Bilion Kejayaan Era Mb Mukhriz



Kerajaan Perikatan Nasional (PN) Kedah tidak perlu terlebih berbangga dengan nilai pelaburan bakal diterima sejumlah RM43 bilion.
Bukan sahaja pelaburan tersebut berstatus ‘bakal’ dan mungkin tidak menjadi kenyataan namun ianya dirintis sejak era pentadbiran Menteri Besar Mukhriz Mahathir ketika Pakatan Harapan berkuasa.
Tidak mustahil Mukhriz yang pernah menjadi Menteri Perdagangan dan Industri berjaya menarik pelaburan luar dan dalam negara, namun sama ada janji pelaburan akan diteruskan atau tidak oleh pelabur bergantung kepada situasi semasa.
Bagi Ahli Palimen Merbok, Nurin Aina, Kerajaan Negeri Kedah yang diiktiraf oleh MIDA memperolehi pelaburan tertinggi sebanyak RM43 bilion itu harus membuktikan pencapaiannya dengan mengembalikan hasil kepada rakyat dengan menyediakan lebih banyak skim bantuan.
“Pencapaian ini dianggap sejarah kerana selama ini Kedah sentiasa tercorot berbanding negeri-negeri lain dari segi pertumbuhan ekonomi, rizabnya juga terhad, sumber pendapatan yang tidak melimpah ruah dan pada masa yang sama perlu mengekalkan status sebagai negeri jelapang padi bagi menjamin bekalan makanan negara.
“Mengimbas kembali semasa Pakatan Harapan mentadbir, suatu fakta yang tidak boleh dikesampingkan Kedah telah berada di tempat kedua selepas Pulau Pinang dengan mencatat pelaburan sebanyak RM7.6 bilion pada suku pertama tahun 2019.
“Datuk Seri Mukhriz Mahathir merupakan Menteri Besar pada ketika itu optimis dan menjangkakan Kedah mampu mencapai jumlah pelaburan RM10 bilion pada hujung tahun 2019.  Namun akhirnya di luar jangkaan, sejumlah RM14.7 bilion nilai pelaburan berjaya dicapai melebihi sasaran, sekaligus telah meletakkan Kedah di dalam senarai top 5, kedudukan kelima selepas Selangor, Penang, Johor dan Kuala Lumpur.
“Jumlah RM43 bilion yang bakal dituai oleh Kerajaan Negeri sekarang bagi saya adalah umpama biji benih yang pernah disemai sebelum ini. Meskipun jumlah pelaburan ini hanyalah ‘approved investment’, belum lagi ‘actual investment’ namun sebagai rakyat Kedah saya mengharapkan pelaburan ini benar-benar direalisasikan dan diharapkan tiada pelabur-pelabur yang akan menarik diri,” kata Nurin dalam satu kenyataan.
Bagaimanapun menurut Ahli Majlis Pimpinan Pusat KEADILAN itu, rakyat Kedah ketika ini tetap juga tidak dapat merasa jumlah ‘hebat’ pelaburan berkenaan.
Apatah lagi, katanya, dalam suasana pandemik Covid 19 dan lembabnya Kerajaan menangani masalah pemberian vaksin.
“Situasi pandemik COVID19 di Kedah amat mencabar dan menjadi tanda aras pentingnya proses vaksinasi ditingkatkan secara agresif selari dengan pembukaan sektor sosioekonomi secara bersasar.
“Saya yakin pelaburan ini hanya akan mampu terlaksana dan menjadi realiti sekiranya Kerajaan benar-benar mampu menangani Covid 19 dengan sebaiknya, urustadbir yang baik di samping memudahkan birokrasi serta tiada penglibatan rasuah dalam mana-mana peringkat untuk menangani wabak Covid 19 ini,” katanya lagi.
Nurin turut mengingatkan nilai pelaburan sebaik-baiknya tidak hanya menjadi halwa telinga tetapi mesti dibuktikan dengan keazaman dan kesungguhan melaksanakan skim kebajikan demi kepentingan rakyat Kedah secara keluruhan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/32379

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pelaburan Luar Rm43 Billion Masuk Di Kedah Lelaki Ini Tanya Bila Akan Masuk

Pelaburan Luar Rm43 Billion Masuk Di Kedah Lelaki Ini Tanya Bila Akan Masuk

papar berkaitan - pada 13/6/2021 - jumlah : 141 hits
June 12 2021 Alhamdulillah berita gembira untuk rakyat Kedah menjelang bersambungnya PKP 3 0 di seluruh negara Namun saya reserve dulu komentar saya sebentar sehingga pelaburan yang dikatakan itu diperincikan iaitu butiran pelaburan2 yg dik...
Pelaburan Rm 42 Bilion Di Kedah Tidak Wujud

Pelaburan Rm 42 Bilion Di Kedah Tidak Wujud

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 462 hits
Mukhriz Mahathir Saya mohon pengesahan dari Malaysian Investment Development Authority MIDA Invest Kedah dan Kerajaan Kedah mengenai jumlah pelaburan asing yang dilaporkan bernilai RM42 23 bilion dari syarikat pengeluar panel solar China be...
Penggunaan Icu Melebihi Kapasiti Satu Kejayaan

Penggunaan Icu Melebihi Kapasiti Satu Kejayaan

papar berkaitan - pada 19/6/2021 - jumlah : 160 hits
Penggunaan ICU melebihi kapasiti satu kejayaan Bekas perdana menteri Najib Razak mempersoal kenyataan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Azmin Ali yang menafikan kerajaan gagal mengawal Covid 19 sebaliknya berjaya melandaikan jum...
Usaha Kejayaan Dan Kekayaan

Usaha Kejayaan Dan Kekayaan

papar berkaitan - pada 20/6/2021 - jumlah : 234 hits
Saya nak kongsikan sesuatu yang menarik tentang Usaha dan Kejayaan dan Kekayaan Betapa hebatnya Allah Ya Adl Yang Maha Adil ni Allah akan berikan kepada sesiapa sahaja kejayaan dan kekayaan kepada mereka yang nak dengan disusuli usaha googl...
Rm1 5 Bilion Bayaran Gkp 3 0 Disalur Kepada 1 Juta Pks Mikro Mulai Khamis Ini

Rm1 5 Bilion Bayaran Gkp 3 0 Disalur Kepada 1 Juta Pks Mikro Mulai Khamis Ini

papar berkaitan - pada 9/6/2021 - jumlah : 215 hits
Oleh MAISARAH SHEIKH RAHIM Tengku Zafrul Tengku Abdul AzizPUTRAJAYA Hampir sejuta perusahaan kecil dan sederhana mikro melibatkan penerima sedia ada Geran Khas Prihatin 1 0 dan GKP 2 0 serta PKS mikro yang baharu lulus GKP 3 0 akan menerima...
Covid 19 Sejauh Mana Kejayaan K Jaan Soalan Ini Boleh Naikkan Darah Annuar

Covid 19 Sejauh Mana Kejayaan K Jaan Soalan Ini Boleh Naikkan Darah Annuar

papar berkaitan - pada 25/6/2021 - jumlah : 107 hits
MALAYSIAKINI Sejauhmanakah kejayaan kerajaan dalam mengawal wabak Covid 19 soal moderator program bual bicara dalam talian kepada Menteri Wilayah Persekutuan Annuar Musa Nampaknya soalan yang boleh menaikkan suhu dan naikkan darah Sebab di ...
Pm Ucap Tahniah Kejayaan Damok Di Sepanyol

Pm Ucap Tahniah Kejayaan Damok Di Sepanyol

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 178 hits
Perdana Menteri turut merakamkan ucapan sama kepada seluruh ahli pasukan atas aksi dan kejayaan itu yang membanggakan negara KUALA LUMPUR Tahniah Damok ucapan itu pastinya menggembirakan dan membanggakan buat pelumba muda negara Syarifuddin...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau

Alya Iman Nabil Aqil Bergandingan Dalam Siri Terbaru Adaptasi Novel Anggun Mikayla Di Viu