Peguam Dedah Apa Yang Pdrm Atm Boleh Buat Jika Diberi Kuasa Bawah Perintah Kawalan


Setelah genap dua hari pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan, masih ada segelintir individu yang mementingkan diri dan melanggar perintah tersebut.
Tindakan ini pastinya akan menyusahkan pihak berkuasa dan orang lain di kemudian hari sekiranya rantaian jangkitan COVID-19 terus berlaku setelah tamat perintah.
Dengan jumlah terkini sebanyak 900 kes dan peluang tipis untuk memutuskan rantaian jangkitan, perintah kawalan ini mungkin terpaksa diteruskan jika ia tidak dapat mencapai matlamat asal gara-gara tindakan pihak yang mementingkan diri.
Justeru, seorang peguam, Nor Zabetha berkongsi apakah yang akan berlaku jika tentera mengambil alih tugas pihak polis untuk memastikan rakyat mematuhi perintah tersebut.
Kalau ATM DAN PDRM diberikan kuasa bawah Perintah Kawalan, apa mereka boleh buat? Dua hari lepas, Angkatan Tentera Malaysia (ATM) mengesahkan bahawa Perintah Kawalan tidak melibatkan mereka.
Namun demikian tengahari tadi, dilaporkan oleh Astro Awani, Menteri Pertahanan berkata kerajaan mungkin akan menggunakan khidmat ATM untuk memastikan rakyat mematuhi Perintah Kawalan ini.
Kata beliau, setakat hari pertama hanya 60% rakyat Malaysia sahaja yang mematuhi perintah ini.
Katanya setakat semalam telah ada 504 sekatan jalan raya oleh polis. Setakat hari ini kata beliau, pihak polis telah bertindak secara berhemah secara memberikan nasihat dan menegur dan sekiranya masih tidak patuh polis akan mengambil tindakan lebih tegas.
Sebenarnya terdapat Seksyen dalam Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342) yang membenarkan pegawai yang dilantik menggunakan kekerasan. Saya percaya selagi mana kita mengikut arahan, tiada keperluan bagi kekerasan.
Jadi saya rumuskan dalam bahasa mudah, beginilah kata Menteri Pertahanan sejak hari pertama orang kita degil, ramai yang tak patuh arahan. Kalau masih berdegil tindakan tegas akan diambil.
Kalau masih degil, perkhidmatan ATM akan digunakan seperti mana kerajaan telah melantik dan memberi kuasa kepada PDRM dan RELA selaras dengan Seksyen 3, Akta 342.
Bayangkan, dah macam ‘War Zone’ nanti jadinya sebab kedegilan sesetengah pihak. Tentera di mana-mana.
Selaras dengan Seksyen 2, kebiasaannya pegawai yang diberi kuasa ini adalah dari kalangan Pegawai Kesihatan, inspektor kesihatan, atau Menteri ada kuasa melantik mana-mana pegawai di bawah Seksyen 3. Macam sekarang, yang telah dilantik adalah PDRM dan RELA.
Apa kuasa-kuasa dan tindakan tegas PDRM, RELA atau ATM (kalau dilantik), selaras dengan Akta? a) Memasuki dan memeriksa kenderaan dan langkah-langkah selepas itu pemeriksaan kenderaan itu-S.7.
b) Mengarahkan kita untuk diasingkan jika dijangkiti dan disyaki dijangkiti -S.14.
c) Mengarahkan orang yang telah terdedah atau mungkin telah terdedah kepada risiko dihinggapi sesuatu penyakit menjalani pegawasan sehingga dia boleh dilepaskan Seksyen-S.15 (1).
d) Diberi kuasa untuk menggunakan kekerasan yang perlu untuk memastikan perintahnya dipatuhi -S.15(2).
e) Diberi kuasa untuk menutup premis dan membasmi kuman-S.18
Jadi disebabkan kerana ketidakpatuhan segelintir orang-orang kita, bagaimana hendak kita salahkan kerajaan jika selepas ini mereka terpaksa menggunakan kekerasan. Amaran telah pun diberi, garis panduan telah pun dibagi, cuma tinggal kita hendak ikut sahaja.
Sama-samalah kita memudahkan jalan masing-masing, jangan nanti ada perutusan yang ke-3 oleh Perdana Menteri hendak berikuasa pada ATM dan ‘total lockdown’.
Waktu kerajaan memutuskan untuk Perintah Kawalan dan bukan ‘total lockdown’, saya percaya mereka telah memberi kepercayaan yang amat tinggi bahawa kita rakyat yang bertamadun dan mempunyai tahap kesedaran yang tinggi.
Sebarkan tulisan ini, supaya lebih ramai yang menurut perintah dan kalau mereka tak dengar kata, ada yang lain tolong melarang. Kalau ATM dilantik untuk menguruskan, ini bukan perkara main-main.
Sumber: Nor Zabetha
The post Peguam Dedah Apa Yang PDRM & ATM Boleh Buat Jika Diberi Kuasa Bawah Perintah Kawalan appeared first on Siakap Keli.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2020/03/20/peguam-dedah-apa-yang-pdrm-atm-boleh-buat-jika-diberi-kuasa-bawah-perintah-kawalan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Masih Degil Keluar Rumah Jangan Sampai Atm Pdrm Diberi Kuasa Guna Kekerasan

Masih Degil Keluar Rumah Jangan Sampai Atm Pdrm Diberi Kuasa Guna Kekerasan

papar berkaitan - pada 20/3/2020 - jumlah : 408 hits
Jangan ambil mudah Perintah Kawalan Pergerakan yang dikeluarkan oleh Kerajaan Jangan fikir keadaan ini membenarkan anda bersuka ria berada di luar rumah mahupun pulang ke kampung Ramai yang mengikut arahan ini dengan baik tetapi masih ada y...
Boleh Didenda Rm10 000 Jika Langgar Perintah Kawalan Pergerakan Kata Peguam

Boleh Didenda Rm10 000 Jika Langgar Perintah Kawalan Pergerakan Kata Peguam

papar berkaitan - pada 20/3/2020 - jumlah : 334 hits
V Anbalagan PETALING JAYA Individu yang melanggar perintah kawalan pergerakan berkuat kuasa semalam bagi membendung penyebaran Covid 19 boleh didenda sehingga RM10 000 jika pendakwa raya memfailkan kes di Mahkamah Majistret kata peguam A Sr...
Perintah Kawalan Lebuh Raya Plus Masih Boleh Digunakan

Perintah Kawalan Lebuh Raya Plus Masih Boleh Digunakan

papar berkaitan - pada 23/3/2020 - jumlah : 684 hits
SHAH ALAM 23 MAC Pengguna jalan raya masih boleh menggunakan semua lebuh raya kendalian PLUS Malaysia Berhad sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan sehingga 31 Mac ini Jurucakap syarikat konsesi itu berkata sekatan jalan raya hanya ak...
Tentera Tidak Terlibat Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Panglima Atm

Tentera Tidak Terlibat Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Panglima Atm

papar berkaitan - pada 17/3/2020 - jumlah : 334 hits
Panglima Angkatan Tentera Malaysia Jeneral Tan Sri Affendi Buang berkata penugasan untuk pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan bagi mengekang penularan Covid 19 tidak melibatkan anggota tentera sebaliknya melibatkan Polis Diraja Malaysia ...
Ketiga Tiga Cabang Atm Akan Dikerah Bantu Polis Pantau Rakyat Patuhi Perintah Kawalan Pergerakan Panglima Tentera

Ketiga Tiga Cabang Atm Akan Dikerah Bantu Polis Pantau Rakyat Patuhi Perintah Kawalan Pergerakan Panglima Tentera

papar berkaitan - pada 20/3/2020 - jumlah : 457 hits
Selepas pengumuman dari Menteri Pertahanan dalam satu sidang media hari ini bahawa tentera akan mula membantu pihak polis untuk memantau supaya rakyat patuh kepada perintah kawalan gerakan yang mula berkuatkuasa dari 18 Mac hingga 31 Mac 20...
7 500 Anggota Atm Bantu Polis Laksana Perintah Kawalan Pergerakan

7 500 Anggota Atm Bantu Polis Laksana Perintah Kawalan Pergerakan

papar berkaitan - pada 23/3/2020 - jumlah : 275 hits
KUALA LUMPUR 22 MAC Seramai 7 500 anggota Angkatan Tentera Malaysia di seluruh negara diatur gerak setiap hari bagi membantu Polis Diraja Malaysia melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan dalam usaha membendung wabak Covid 19 Panglima ATM J...
Georgetown Perintah Kawalan Pergerakan Doktor Pertikai Larangan Selepas Diberitahu Supaya Tidak Boleh Berjoging

Georgetown Perintah Kawalan Pergerakan Doktor Pertikai Larangan Selepas Diberitahu Supaya Tidak Boleh Berjoging

papar berkaitan - pada 20/3/2020 - jumlah : 264 hits
Viral di media sosial semalam penyebaran sebuah klip video berdurasi nbsp berkenaan seorang doktor yang mempertikai larangan berjoging di sebuah taman dipercayai Taman Botani Pulau Pinang Doktor berkenaan mempertikai nbsp kefahaman pihak be...
Kerajaan Mungkin Akan Guna Khidmat Atm Sekiranya Rakyat Masih Ingkar Arahan Perintah Kawalan Pergerakan

Kerajaan Mungkin Akan Guna Khidmat Atm Sekiranya Rakyat Masih Ingkar Arahan Perintah Kawalan Pergerakan

papar berkaitan - pada 19/3/2020 - jumlah : 510 hits
The ReporterSemenjak Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin membuat perutusan khasnya beberapa hari lalu masih ramai rakyat di negara ini yang tidak mematuhi perintah kawalan pergerakan Menteri Kanan Pertahanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaa...
Ingkar Perintah Kawalan Pergerakan Boleh Dikenakan Hukuman Penjara

Ingkar Perintah Kawalan Pergerakan Boleh Dikenakan Hukuman Penjara

papar berkaitan - pada 18/3/2020 - jumlah : 406 hits
PUTRAJAYA Individu yang gagal mematuhi Perintah Kawalan Pergerakan yang dikuatkuasakan bermula tengah malam ini bakal berdepan hukuman penjara Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Adham Baba menegaskan individu berkenaan boleh didakwa dan disabi...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik


Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024

Terbukti Pasukan Terengganu Berkualiti

Asan Lembu The Movie

Flavour Mushroom Dadah Baru Kegilaan Remaja Ini Kesan Buruknya