Pegawai Pangkat Dcp Antara 29 Polis Disiasat Berkait Kes Addy Kanna Zamri


Kumara Sabapatty Pengarah Jabatan Integriti dan Pematuhan Standard Bukit Aman, Datuk Zamri Yahya bercakap pada Majlis Serah Terima Tugas Jawatan Ketua Polis Selangor di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Selangor. Foto SYAFIQ AMBAK, SHAH ALAM – Seorang pegawai kanan berpangkat Deputi Komisioner antara sekumpulan 29 pegawai dan anggota polis yang disiasat kerana disyaki terlibat dengan sindiket melibatkan Addy Kanna.
Pengarah Jabatan Integriti dan Pematuhan Standard (JIPS) Bukit Aman, Datuk Zamri Yahya berkata, selain itu seorang lagi pegawai kanan berpangkat inspektor juga dikesan memiliki wang RM1 juta dalam akaun juga berkemungkinan berkait dengan sindiket yang sama.
Beliau mengakui JIPS terlibat daripada segi siasatan tatatertib dan disiplin membabitkan pegawai dan anggota polis dengan dengan sindiket Addy Kanna yang mana Bukit Aman akan mengkaji segi perkhidmatan anggota polis dengan sindiket itu.
“Antaranya gaya hidup polis, pemilikan harta yang agak luar biasa, melancong ke luar negara tanpa kebenaran dan segala pergerakan dia..Jadi kami siasat mereka dalam banyak aspek secara mendalam.
“Kita dapati mereka memiliki harta yang agak berlebihan dan tidak setara dengan jawatan dia, jadi kita akan meminta penjelasan semasa soal siasat nanti dan dilibatkan dalam pemeriksaan mendalam.
“Jadi kita harap siasatan dapat diselesaikan dan kertas siasatan dilengkapkan pada Januari 2021,” katanya dalam sidang media serah terima tugas Ketua Polis Selangor, Datuk Noor Azam Jamaluddin dan Deputi Komisioner Datuk Arjunaidi  Mohamed yang akan memangku Ketua Polis Selangor di Dewan Utama Ibu Pejabat Kontinjen Selangor hari ini.
Tambah Zamri, pada permulaannya empat orang individu dikenal pasti dalam kalangan anggota polis tetapi kemudian mendapati beberapa nama lagi timbul dan dikaitkan dengan penglibatan dengan sindiket scammer itu.
Menurutnya, JIPS turut membuat tindakan susulan dengan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dan menyiasat pembabitan anggota dengan sindiket Addy Kanna termasuk aset mereka dan pergerakan mereka serta sebagainya.
Ditanya mengenai inspektor memiliki wang simpanan RM1 juta dalam akaunnya, kata beliau, apabila diminta penjelasan lanjut pegawai itu mendakwa wang itu diberikan bapanya.
“Dia (inspektor) dakwa wang sejuta itu diberikan oleh bapa dia yang dia simpan dalam akaun simpanannya jadi kita akan siasat mendalam dari mana dia dapat wang sebanyak itu,” kata Zamri.
Beliau juga tidak menolak kemungkinan lebih ramai yang disyaki terlibat dengan sindiket yang sama akan ditangkap tidak lama lagi.
Kes yang sedang disiasat di bawah Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993.
“Kesemua 29 orang yang disiasat ini akan kita majukan kertas siasatan kepada pihak atasan untuk rujukan hukuman tegas yang berlunaskan undang-undang tatatertib polis yang sedia ada dan salah seorangnya berpangkat rangking Deputi Komisioner.
“Malah secara purata daripada segi salah laku membabitkan polis, lebih kurang 300 kertas siasatan iaitu 10 peratus daripada 3,000 aduan setahun seluruh negara untuk tindakan susulan jabatan JIPS membabitkan pelbagai kesalahan tatatertib.
“Kebanyakan kesalahannya membabitkan tak datang bertugas lebih lima bulan, ada hubungan intim luar perkahwinan yang tak dibenarkan polis sehingga menyebabkan isu yang banyak menjejaskan prestasi kerja,” ujarnya.
Bagaimanapun katanya, JIPS tidak bertanggungjawab mengenakan tindakan undang-undang ke atas mereka sekiranya ia melibatkan jenayah rompakan.
“Tahun ini katanya JIPS telah mengecilkan sasaran kes iitu daripada 1,000 kes aduan salah laku, kita sasarkan 200 hingga 300 kes untuk diselesaikan tahun ini.
“Ada yang telah sampai dibuang kerja dan juga ramai yang ditamatkan perkhidmatan akibat salah laku atau salah guna dadah yang mana dadah ini kita tak kompromi lagi, itu kesalahan serius ada ramai kes salah guna dadah yang ana kalau ditangkap akan didakwa di mahkamah selain memecat mereka dari perkhidmatan,” tegasnya lagi.-MalaysiaGazette


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/12/pegawai-pangkat-dcp-antara-29-polis.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Polis Tolak Habuan Sindiket Addy Kanna Alvin Goh Terima Penghargaan

Polis Tolak Habuan Sindiket Addy Kanna Alvin Goh Terima Penghargaan

papar berkaitan - pada 11/12/2020 - jumlah : 234 hits
Oleh Abdul Hamid menghargai anggota polis yang menolak rasuah dalam majlis di Bukit Aman hari ini NSTP Asyraf Hamzah KUALA LUMPUR Lapan anggota dari Jabatan Siasatan Jenayah Polis Kontinjen Kuala Lumpur menerima penghargaan selepas menolak ...
3 Warga S 039 Pura Yang Pulang Dari Indonesia Uk Uae Antara Kes Import Terbaru Covid 19

3 Warga S 039 Pura Yang Pulang Dari Indonesia Uk Uae Antara Kes Import Terbaru Covid 19

papar berkaitan - pada 12/12/2020 - jumlah : 247 hits
KONGSI ARTIKEL SINGAPURA Lapan kes baru COVID 19 dilaporkan di Singapura pada Jumaat menurut Kementerian Kesihatan Ini termasuk satu jangkitan tempatan yang tinggal di dormitori Kes itu yang tidak bergejala dikesan mene
Dua Laporan Kes Seksual Pendakwah Muda Ditahan Polis Pj Pula

Dua Laporan Kes Seksual Pendakwah Muda Ditahan Polis Pj Pula

papar berkaitan - pada 7/12/2020 - jumlah : 433 hits
Nampaknya tahanan reman membabitkan pendakwah muda berhubung dakwaan kes salah laku seksual belum berakhir apabila polis daerah Petaling Jaya pula menahan selebriti itu hari ini Difahamkan ia susulan dua laporan diterima polis daripada mang...
6144 Penipu Kes Pelaburan Di Arab Saudi Ditahan Polis Harian Metro 10 12 2020

6144 Penipu Kes Pelaburan Di Arab Saudi Ditahan Polis Harian Metro 10 12 2020

papar berkaitan - pada 11/12/2020 - jumlah : 240 hits
Shah Alam Polis menahan seorang wanita berusia 58 tahun yang terbabit dalam penipuan perniagaan atau pelaburan di Arab Saudi empat tahun lalu Ketua Polis Daerah Shah Alam Asisten Komisioner Baharudin Mat Taib berkata suspek ditahan di kawas...
Inspektor Polis Ada Simpanan Rm1 Juta Disiasat

Inspektor Polis Ada Simpanan Rm1 Juta Disiasat

papar berkaitan - pada 14/12/2020 - jumlah : 126 hits
HARAKAH DAILY SHAH ALAM Pegawai polis berpangkat DCP dan seorang Inspektor mempunyai wang simpanan berjumlah RM1 juta antara 29 warga pasukan keselamatan itu yang sedang disiasat kerana disyaki bersekongkol dengan sindiket Macau Scam dan ke...
3 Warga S 039 Pura Antara Kes Import Pada Selasa

3 Warga S 039 Pura Antara Kes Import Pada Selasa

papar berkaitan - pada 16/12/2020 - jumlah : 181 hits
SINGAPURA Sebanyak 16 kes baru COVID 19 dilaporkan di Singapura setakat tengah hari Selasa menurut Kementerian Kesihatan Satu kes dicatat di dormitori pekerja asing Kes tersebut tidak menunjukkan gejala dan dikesan ketika menjalan
6 Laporan Polis Dibuat Berkaitan Kes Seksual Melibatkan Pendakwah Muda

6 Laporan Polis Dibuat Berkaitan Kes Seksual Melibatkan Pendakwah Muda

papar berkaitan - pada 1/12/2020 - jumlah : 649 hits
loading POLIS Selangor mengesahkan pihaknya menerima enam laporan polis berkaitan kes seksual melibatkan seorang pendakwah muda
Edar Dadah Untuk Banduan Dalam Lokap 9 Polis Pangkat Koperal Konstabel Ipd Kota Tinggi Ditahan

Edar Dadah Untuk Banduan Dalam Lokap 9 Polis Pangkat Koperal Konstabel Ipd Kota Tinggi Ditahan

papar berkaitan - pada 3/12/2020 - jumlah : 811 hits
loading Sembilan polis berpangkat koperal hingga konstabel antara 10 orang yang ditahan dipercayai terlibat dalam pengedaran dadah dalam lokap di Ibu Pejabat Polis Daerah Kota Tinggi pada 29 November lepas
Addy Kanna Alvin Goh Ditahan Dua Tahun Di Ppk Bukit Aman

Addy Kanna Alvin Goh Ditahan Dua Tahun Di Ppk Bukit Aman

papar berkaitan - pada 1/12/2020 - jumlah : 165 hits
905 total views 905 views today Suspek utama sindiket Macau Scam dan kegiatan perjudian dalam talian Zaidi Kanapiah atau dikenali sebagai Addy Kanna dan Goh Leong Yeong atau Alvin Goh serta dua anggota polis dikenakan perintah tahanan selam...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

There Is An Awakening

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Masih Beraya



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Continuous Learning

Maksud Gaji Bersih Gaji Kasar Gaji Pokok Perbezaannya

Pengumuman Gaji Penjawat Awam Naik 15 Peratus Dan Cara Kira Kenaikan Gaji Baharu Penjawat Awam

Hati Bersih Hidup Bahagia

Ai Team Talent Sementara Batch 3

Glamping With The Stars