Peduli Perasaan Orang Melayu


MCA salahkan DAP tak iktiraf UEC ketika berkuasa
Parti berasaskan kaum MCA memberi amaran supaya tidak memperbesar-besarkan isu Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC) Sekolah Menengah Persendirian Cina (SMPC), sebaliknya menggesa semua pihak ‘melepaskan’ isu berkenaan.

Jurucakap MCA, Saw Yee Fung berkata, jika ditanya pendapat calon UEC mengenai kepentingan mengiktiraf UEC, kemungkinan besar mereka pun tidak kisah.

“Saya rasa ia hanya isu politik, sama ada akan ada perbincangan mengenainya di masa akan datang, contohnya dijadikan manifesto pilihan raya, pendapat peribadi saya, semua pihak patut lepaskan saja isu UEC.

“Saya rasa calon UEC tidak kisah pun kepentingan pengiktirafan UEC kerana ia hanyalah isu yang melibatkan persetujuan antara kaum, parti politik dan masyarakat,” katanya seperti dilapor CinCaiNews pada 28 April lalu.

Yee Fung yang juga Setiausaha MCA Pahang ketika ditemubual CincaiNews dilaporkan berkata, jika Barisan Nasional (BN) menang pada Pilihan Raya 2018, BN akan mengiktiraf UEC kerana pengiktirafan UEC julung kalinya dijadikan manifesto pada PRU ke-14.

“Berdasarkan rekod lepas, pelaksanaan manifesto BN adalah lebih dari 90 peratus, kami juga tidak pernah berkata manifesto bukan kitab suci.

“Inilah kekuatan BN, buat julung kalinya UEC boleh dijadikan manifesto pilihan raya, pada pendapat saya ia adalah pencapaian baru, sayang kami kalah, jadi tidak mampu berbuat apa-apa,” katanya.

Menurut janji BN ketika itu, rakyat Malaysia yang memiliki sijil SPM, STPM atau memiliki sijil pelajaran luar negara yang setaraf dengannya, hanya perlu memenuhi syarat mendapat kredit dalam peperiksaan Bahasa Melayu.

Selain itu, lulus mata pelajaran sejarah untuk kemasukan ke IPTA, syarat ini juga telah diterima untuk sijil UEC.

Menurut Saw Yee Fung, dulu ada tiga peluang untuk mengiktiraf UEC, iaitu sebelum PRU-13, ketika PRU pada 2018 dan ketika Pakatan Harapan (PH) memerintah.

Katanya, bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pernah mengusulkan pengiktirafan UEC pada 2013 dengan syarat calon UEC wajib mendapat kredit dalam peperiksaan Bahasa Melayu.

“Malangnya perbincangan itu tidak berhasil, tapi itulah waktu kita hampir berjaya. Pada 2018 pula, BN memasukkannya dalam manifesto pilihan raya, adakah saya yakin BN akan mengiktiraf UEC jika menang pada PRU 2018, saya yakin BN akan lakukannya,” katanya.

Dakwanya lagi, peluang ketiga ialah ketika DAP – PH – memerintah, mereka pernah berjanji akan mengiktiraf UEC.

“Jika mereka segera mengumumkan (pengiktirafan UEC) pada awal pemerintahan mereka, tentangan terhadapnya tidaklah begitu hebat, kerana terus melaksanakannya adalah langkah yang berkesan.

“Tapi sebaik sahaja ia ditangguh, untuk mendapatkan pandangan pakar dan menubuhkan jawatankuasa untuk mendapatkan pandangan rakyat, maka terjadilah pelbagai kontroversi.

“Justeru saya berpendapat mereka tidak ikhlas, kerana bila sudah berjanji maka perlu ditunaikan, bukannya memberi alasan perlu mengambil kira perasaan orang Melayu,” katanya. - ismaweb.net

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2021/05/peduli-perasaan-orang-melayu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Isu Fitnah Bmf Usaha Serang Pemerkasaan Ekonomi Melayu

Isu Fitnah Bmf Usaha Serang Pemerkasaan Ekonomi Melayu

papar berkaitan - pada 25/4/2021 - jumlah : 239 hits
BANGI 12 Ramadan 1442H Sabtu Tuduhan menyokong kempen Beli Barangan Malaysia ke atas Pengerusi Pertubuhan Pertubuhan Pembela Islam adalah suatu percubaan untuk mengalihkan isu serta menyerang usaha pemerkasaan ekonomi orang Melayu Ketua Kom
Korang Semua Mana Pergi Ye Pejuang Adib Pejuang Melayu Pejuang Islam

Korang Semua Mana Pergi Ye Pejuang Adib Pejuang Melayu Pejuang Islam

papar berkaitan - pada 25/4/2021 - jumlah : 377 hits
Kat agaknya mereka semua menyorok sekarang ni Sunyi pulak socmed tanpa sorakan ruu ruu ruu Kan
Senarai Lagu Melayu April 2021

Senarai Lagu Melayu April 2021

papar berkaitan - pada 23/4/2021 - jumlah : 444 hits
Senarai Lagu Melayu April 2021 Assalamualaikum Salam Sejahtera guys Tahun baharu bulan baharu pastinya anda menantikan lagu lagu baharu dari artis tempatan Jadi untuk Januari 2021 ini ada banyak lagu baru yang dikeluarkan dari ramai artis M...
Pencerobohan Struktur Sosial Melayu

Pencerobohan Struktur Sosial Melayu

papar berkaitan - pada 23/4/2021 - jumlah : 210 hits
Pembinaan SJKC Too Joon Hing pencerobohan struktur sosial MelayuBANGI Pembinaan Sekolah Jenis Kebangsaan Cina Too Joon Hing di bandar Kinrara kawasan dipercayai majoriti Melayu dianggap langkah yang salah dan bertentangan dengan struktur so...
Sejarah Utama Negara Ini Dipelopori Oleh Bangsa Melayu

Sejarah Utama Negara Ini Dipelopori Oleh Bangsa Melayu

papar berkaitan - pada 25/4/2021 - jumlah : 291 hits
DONG Jiao Zong jangan perbodohkan bangsa MelayuMalaysia adalah negara Tanah Melayu Ianya dimiliki oleh bangsa Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak Maka sejarah utama negara ini dipelopori oleh bangsa Melayu Islam adalah agama anutan bang...
Penganut Kristian Buddha Dan Hindu Turut Imarahkan Inisiatif Ramadan Anak Melayu Ini

Penganut Kristian Buddha Dan Hindu Turut Imarahkan Inisiatif Ramadan Anak Melayu Ini

papar berkaitan - pada 26/4/2021 - jumlah : 243 hits
BERITAmediacorp Memang semasa bulan Ramadan ini ramai yang cuba merebut peluang melakukan kerja kerja kebajikan dengan menyertai badan badan sedia ada Tetapi bagi kakitangan awam bernama Encik Alfa Ramli beliau memilih untuk menggerakkan in...
Sjkc Di Kawasan Budaya Melayu

Sjkc Di Kawasan Budaya Melayu

papar berkaitan - pada 27/4/2021 - jumlah : 292 hits
ORANG Melayu ialah penduduk majoriti di Seksyen 5 Bandar Kinrara Puchong Selangor EKORAN kelulusan pembinaan Sekolah Jenis Kebangsaan Cina baharu di Seksyen 5 Bandar Kinrara Puchong Selangor yang dibantah penduduk majoritinya yang terdiri d...
Pemimpin Melayu Berpolitik Untuk Apa

Pemimpin Melayu Berpolitik Untuk Apa

papar berkaitan - pada 26/4/2021 - jumlah : 424 hits
Beban sejarah sekolah vernakularInilah beban sejarah terpaksa ditanggung sepanjang 63 tahun negara mencapai kemerdekaan Apalah ertinya merdeka dengan beban sejarah yang tidak pernah diselesaikan ini walaupun pemimpin bertukar ganti Malah me...
Tahap Empat Babitkan Keseluruhan Kulit Otot Dan Tulang Ini Gambaran Lecur Mengikut Tahap

Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Pertumbuhan Berterusan Wall Street Hijau Untuk Hari Ketiga Berturut Turut

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

Netizens Inciting Hatred Against Footballers Being Tracked Down

Pusing Bandar



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Selepas Bersara Setiap Ringgit Berguna

Laundry Day Woes Say Goodbye To Lost Socks With Inchbug

Astrazeneca Akhirnya Tarik Balik Vaksin Covid 19 Selepas Pengakuannya Yang Mengejutkan

Buat Ujian Darah Menjelang Usia Menua

Malaysia Asserts Claim For Portion Of Goldman Sachs Fines In 1mdb Case

The Indian Dilemma In Kkb