Pasar Malam Kedai Gunting Rambut Pusat Cuci Kereta Di Benar Beroperasi Mulai Esok


 

KUALA LUMPUR - Pasar malam, kedai gunting rambut dan pusat cuci kereta dibenar beroperasi semula dengan prosedur operasi standard (SOP) yang ketat mulai esok, kata Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.
Beliau berkata keputusan itu dibuat setelah dinilai dari segi risiko dan jumlah kluster dihasilkan setiap aktiviti perniagaan tersebut.
“Setelah berbincang dan melihat tiada kluster baharu oleh ketiga-tiga aktiviti perniagaan ini, maka mesyuarat setuju untuk luluskan (beroperasi semula),” katanya pada sidang media mengenai perkembangan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di sini, hari ini.
Beliau yang juga Menteri Pertahanan berkata pasar malam dibenar beroperasi dari 4 petang hingga 10 malam dengan memastikan jarak satu meter antara setiap gerai, laluan keluar masuk yang berbeza, dan ada pengawasan oleh RELA untuk memantau pergerakan pengunjung.
Bagi kedai gunting rambut dan salon, beliau berkata ia dibenarkan beroperasi sehingga 10 malam namun hanya perkhidmatan gunting rambut dibenarkan.
“Rawatan muka dan lain-lain untuk kecantikan tidak dibenarkan dan SOPnya juga ketat iaitu petugas mesti pakai pelindung muka dan lebih baik kalau ada pelitup muka (bersekali), apron digunakan mesti dipakai buang, setiap pelanggan satu apron dan sarung tangan perlu dipakai oleh petugas yang menggunting rambut.

“Begitu juga dengan gunting dan sikat mesti dicuci dengan air panas sebelum digunakan untuk pelanggan baharu. Pusat cuci kereta juga dibenar beroperasi sehingga 10 malam,” katanya.
Ismail Sabri turut memberi bayangan lebih banyak aktiviti termasuk sukan dan rekreasi seperti gim dan kejohanan sukan berimpak tinggi, selain sektor peruncitan akan diberi kelonggaran namun ia tertakluk kepada penilaian risiko dan pandangan daripada Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).
Ini, katanya selepas Kementerian Belia dan Sukan (KBS) serta Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) masing-masing mengemukakan cadangan kepada mesyuarat khas hari ini.
“Kami teliti setiap perkara dibentangkan sama ada KPDNHEP dan KBS. Kami akan kaji dan setiap kajian kami pastinya akan dapat pandangan daripada KKM dan mereka akan buat penilaian risiko dan berdasarkan kluster baharu yang wujud daripada setiap aktiviti yang dicadangkan.
“Sekiranya KKM berpandangan risiko tidak tinggi dan daripada data tidak tunjukkan kluster-kluster baharu dihasilkan maka ada kemungkinan kami akan luluskan,” katanya.
Sementara itu, Ismail Sabri berkata tindakan tegas boleh dikenakan terhadap majikan yang didapati enggan membayar atau menanggung kos saringan COVID-19 pekerja asing mereka.
Beliau berkata Kementerian Sumber Manusia (KSM) turut mewujudkan talian hotline untuk pekerja menyalurkan aduan atau maklumat sekiranya mereka ditindas majikan seperti pemotongan gaji untuk menampung kos saringan COVID-19.
Mulai 1 Feb, semua pekerja asing diwajibkan menjalani ujian calitan dan kos saringan dibiayai oleh majikan masing-masing.
Dalam pada itu, Ismail Sabri berkata Pasukan Khas Operasi Pematuhan SOP boleh membuat pemeriksaan di premis atau pejabat swasta sekiranya perlu.
"Walaupun pejabat swasta tak benarkan orang luar masuk ke premis mereka tetapi untuk penguatkuasaan, task force boleh masuk dalam mana-mana pejabat untuk pemeriksaan," katanya sambil berharap majikan mematuhi SOP digariskan Majlis Keselamatan Negara (MKN) dalam pengoperasian pejabat.
Beliau turut memberi amaran, premis atau aktiviti perniagaan yang dibenarkan beroperasi termasuk pasar malam akan diarah tutup serta-merta sekiranya didapati gagal mematuhi SOP atau jika terdapat kes COVID-19. #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://pahangdaily.blogspot.com/2021/02/pasar-malam-kedai-gunting-rambut-pusat.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+blogspot/LWFdy+(Pahang+Daily+Online)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pasar Malam Kini Dibenarkan Beroperasi

Pasar Malam Kini Dibenarkan Beroperasi

papar berkaitan - pada 29/1/2021 - jumlah : 142 hits
MALAYSIAKINIPasar malam kini dibenarkan beroperasi di bawah prosedur operasi standard yang dikemas kini bagi perintah kawalan pergerakan kedua Kemas kini bertarikh 27 Jan itu menyatakan bahawa pasar malam dibenarkan dari jam 4 petang hingga...
Hiburan Kerajaan Benarkan Kedai Gunting Rambut Dibuka Sepanjang Pkp Fikry Ibrahim Luah Rasa Lega

Hiburan Kerajaan Benarkan Kedai Gunting Rambut Dibuka Sepanjang Pkp Fikry Ibrahim Luah Rasa Lega

papar berkaitan - pada 8/2/2021 - jumlah : 309 hits
Pelakon Fikry Ibrahim meluahkan rasa syukur dan lega apabila kerajaan telah mengumumkan kebenaran untuk membuka kedai gunting rambut sepanjang perlaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan kali ini Sumber Instagram Fikry Ibrahim Ini berikutan di...
Melaka Benar Solat Jumaat Fardu Di Masjid Mulai Esok

Melaka Benar Solat Jumaat Fardu Di Masjid Mulai Esok

papar berkaitan - pada 27/1/2021 - jumlah : 229 hits
Kuliah Maghrib bacaan Yaasin boleh dilaksana ikut tempoh masa sesuai BANGI Pelaksanaan solat Jumaat dan fardu lima waktu adalah dibenarkan di semua masjid serta surau di negeri Melaka mengikut jumlah yang ditetapkan mulai esok Kebenaran itu...
Mengapa Pasar Malam Boleh Beroperasi Tetapi Bukan Tempat Tarikan Pelancong

Mengapa Pasar Malam Boleh Beroperasi Tetapi Bukan Tempat Tarikan Pelancong

papar berkaitan - pada 7/2/2021 - jumlah : 164 hits
Persatuan Tarikan Pelancongan Pulau Pinang berkata pengusaha pelancongan kecewa dan bingung sektor itu masih tidak dibenarkan beropoerasi GEORGE TOWN Sebuah kumpulan yang mewakili tarikan pelancong di Pulau Pinang kesal kerana pasar malam d...
Kilang Restoran Boleh Buka Kenapa Kedai Gunting Rambut Tak Boleh

Kilang Restoran Boleh Buka Kenapa Kedai Gunting Rambut Tak Boleh

papar berkaitan - pada 24/1/2021 - jumlah : 204 hits
POSTED BY AMIR WRLRAhli Parlimen Lembah Pantai Fahmi Fadzil mempersoalkan polisi kerajaan yang membenarkan beberapa sektor perniagaan beroperasi ketika Perintah Kawalan Pergerakan tetapi tidak kepada pengusaha kedai gunting rambut Ini selep...
Pkpd Di Depot Tahanan Imigresen Pontian Mulai Esok

Pkpd Di Depot Tahanan Imigresen Pontian Mulai Esok

papar berkaitan - pada 22/1/2021 - jumlah : 115 hits
PKPD itu dilaksanakan untuk mengawal pergerakan masuk tahanan dari luar dan mengelakkan penularan jangkitan kepada staf keluarga serta komuniti luar PETALING JAYA Menteri Kanan Ismail Sabri Yaakob mengumumkan pelaksanaan perintah kawalan pe...
Perkhidmatan Kaunter Bagi Agensi Kerajaan Di Pahang Kembali Beroperasi Mulai Khamis Ini

Perkhidmatan Kaunter Bagi Agensi Kerajaan Di Pahang Kembali Beroperasi Mulai Khamis Ini

papar berkaitan - pada 11/2/2021 - jumlah : 170 hits
KUANTAN Semua perkhidmatan kaunter jabatan dan agensi kerajaan negeri serta Persekutuan di Pahang dibenarkan beroperasi semula mulai Khamis selepas dihentikan sementara sejak 2 Feb lepas Pembukaan semula perkhidmatan kaunter itu dibuat empa...
Malaysia Menyasarkan 75 000 Suntikan Vaksin Covid 19 Sehari Dengan Pusat Beroperasi 24 Jam

Malaysia Menyasarkan 75 000 Suntikan Vaksin Covid 19 Sehari Dengan Pusat Beroperasi 24 Jam

papar berkaitan - pada 27/1/2021 - jumlah : 293 hits
Proses vaksinasi menentang wabak Covid 19 di Malaysia akan bermula Mac hadapan Ini adalah langkah yang perlu kerana gelombang ketiga wabak yang kini melanda Malaysia mencatatkan kes positif dan kematian yang tinggi Di dalam temubual bersama...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Evolution Of Adult Entertainment

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Lunch Di Restoran Saffani Ipoh Perak

Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms