Pasangan Suami Dan Isteri Dalam Melayari Bahtera Rumah Tangga


Wanita-wanita yang buruk itu untuk lelaki yang buruk dan lelaki yang buruk untuk wanita buruk; manakala wanita-wanita yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk wanita yang baik. (An-Nur 24: 26)

Isu-isu yang melibatkan kehidupan suami dan isteri sebenarnya cukup luas. Seseorang boleh menulis beberapa buah buku mengenainya. Namun, saya hanya ingin berkongsi beberapa isu utama dalam perhubungan suami dan isteri yang sering berlaku.

1. Terimalah pasangan (suami/isteri) kita seadanya. Bersyukur dengan kelebihannya dan bersabarlah dengan kekurangan dirinya. Ramai daripada kita yang beras tidak bahagia malah kecewa dengan pasangan suami atau siteri masing-masing. Kadang-kadang perkara yang menjadi punca rasa tidak bahagia itu adalah suatu perkara yang kecil sahaja.


Suami biasanya banyak complain mengenai isteri yang suka berleter. Saya amat tertarik dengan kata-kata Yang Berbahagia Ustaz Badli Sahh Alauddin dalam satu rancangan televisyen mengenai isteri berleter. Beliau berkata, ‘Kalau isteri berleter, maknanya dia sihat!.

Isteri yang sekali sekala dapat berleter akan berasa lega kerana tidak lagi menyimpan bebanan perasaan, semuanya sudah diluahkan. Alangkah baiknya jika suami-suami di luar sana bersetuju dengan kenyataan ini. Sekurang-kurangnya anggaplah leteran isteri itu sebagai ‘pemanis telinga’.

Akhirnya, marilah kita menerima pasangan kita seadanya. Bersyukur dengan kelebihannya dan bersabarlah dengan kekurangan dirinya. Di samping itu, sama-sama berikhtiar memperbaiki kelemahan masing-masing.

2. Isu persefahamanPersefahaman bukanya persamaan. Persefahaman adalah keupayaan unutk mengenalpasti persamaan dan perbezaan antara diri kita dan pasangan serta boleh menyesuaikan diri dan bertolak ansur dengannya.

Kita bukan berkahwin dengan kembar siam. Kita berkahwin dengan berlainan jantina, berlainan ibu bapa dan latar belakang hidup. Kejadian dan sifat orang lelaki dan wanita itu sendiri banyak berbeza. Apabila orang perempuan mengalami masalah, dia gembira jika si suami memujuknya dan memberikan kata-kata semangat.Persefahaman wujud apabila kita saling menghormati persamaan dan perbezaan masing-masing serta bertolak ansur dengannya.

3. Memaafkan dan melupakanMemberi kamaafan itu jauh lebih mendamaikan jiwa dari menyimpan dendam. Selalunya pasangan kita sedar kesilapan dirinya. Namun lumrah manusia, ada egonya juga. Kenapa kita sering kali memilih yang sukar dan payah sedangkan ada pilihan yang lebih mudah dan membahagiakan?.

Justeru, kita hendaklah memilih untuk menjadikan amalan meminta maaf dan memaafkan itu sesuatu yang ‘mudah dan biasa’. Insya-Allah dengan sendirinya kita tidak senang duduk apabila berlaku selisih faham dengan pasangan sebelum salinhg bermaafan. Dengan berbuat demikian, jiwa kita juga akan terasa lebih lapang, tenang dan bahagia.

4. Berburuk sangkaWahai orang-orang beriman, jauhilah kebanyakkan daripada prasangka sesungguhnya sebahagian prasangka itu dosa, dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan oranglain dan janganlah ada antara kamu yang mengumpat sebahagian yang lain. (Al-Hujurat 49;12)

“Sukarnya untuk mengelak terus daripada bersangka yang bukan-bukan terhadap suami,” keluh seorang kawan. Saya juga secara jujur kadang-kadang terbabas dengan ‘hasutan’ yang serupa. Apabila keadaan sedemikian berlaku, cepat-cepatlah kita beristightar memohon keampunan daripada Allah dan berdoa agar sangkaan kita itu tidak benar dan tidak berlaku.

Pilihlah untuk ringankan fikiran dengan bersyukur, memaafkan, melupakan kesalahan pasangan,berbaik sangka dan berdoa. Marilah kita sama-sama kalahkan syaitan yang cuba menghasut untuk meruntuhkan institusi perkahwinan yang kita bina.

Kesimpulannya Akhir sekali bersama kita merenung untuk berusaha menjadi isteri atau suami yang terbaik untuk pasangan kita. Bersyukurlah dengan keadaan pasangan kita di samping kita memperbaiki kelemahan yang ada. Semoga dengan bersyukur itu, Allah tambahkan lagi nikmat-Nya kepada kita. Banyaklah berdoa kepada Allah. Pertolongan itu hanya datang daripada Allah seperti firmannya: “Katakanlah, ‘pertolongan itu hanya milik Allah semuanya. Dia memiliki kerajaan langit dan bumi. Kemudian kepada-Nya kamu dikembalikan’.” (Az-Zumar 39:44)



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.redahjer.com/2020/09/pasangan-suami-dan-isteri-dalam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bimbang Isteri Sedang Hamil Naik Tangga Irwansyah Sediakan Lif Dalam Rumah

Bimbang Isteri Sedang Hamil Naik Tangga Irwansyah Sediakan Lif Dalam Rumah

papar berkaitan - pada 19/9/2020 - jumlah : 225 hits
Kini dalam proses melakukan persiapan untuk menyambut kelahiran cahaya mata sulung beberapa bulan lagi penyanyi dan pelakon Irwansyah memberitahu dia dan isterinya iaitu Zaskia Sungkar juga dalam perancangan untuk berpindah ke rumah baharu ...
Doa Biar Kuat Baru Isteri Dengar Apa Kita Doakan Saharul Ridzwan Kongsi 7 Cara Berkasih Sayang Dalam Rumah Tangga

Doa Biar Kuat Baru Isteri Dengar Apa Kita Doakan Saharul Ridzwan Kongsi 7 Cara Berkasih Sayang Dalam Rumah Tangga

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 450 hits
Pelakon Saharul Ridzwan sememangnya dilihat sebagai suami yang cukup penyayang buat isteri dan dua anak anaknya Melewati instagramnya Saharul dilihat sering berkongsi kisah kehidupannya bersama anak anak tidak terkecuali berkongsi kisah hid...
Tipu Pakej Pelancongan Pasangan Suami Isteri Dicekup Adakah Bekas Pa Aliff Syukri

Tipu Pakej Pelancongan Pasangan Suami Isteri Dicekup Adakah Bekas Pa Aliff Syukri

papar berkaitan - pada 30/9/2020 - jumlah : 309 hits
Sebelum ini usahawan Datuk Seri Aliff Syukri menerusi laman Instagram memberitahu yang dia tidak mahu dikaitkan dengan bekas kakitangannya berkenaan kes penipuan pakej pelancongan source
Suami Isteri Tinggal Di Kediaman Usang Impikan Rumah Selesa

Suami Isteri Tinggal Di Kediaman Usang Impikan Rumah Selesa

papar berkaitan - pada 14/9/2020 - jumlah : 297 hits
ZAIRAH Omar dan suaminya Johan Yusop mengharapkan kediaman mereka yang usang dibaiki dan diubah suai di Kampung Seronok Bayan Lepas Balik Pulau Pulau Pinang UTUSAN NOOR HASLIZA NUSI BALIK PULAU Pasangan suami isteri yang berdepan kesempitan...
Bila Isteri Kuat Membebel Di Rumah Suami Kena Tenang Bukannya Sama Naik Beremosi

Bila Isteri Kuat Membebel Di Rumah Suami Kena Tenang Bukannya Sama Naik Beremosi

papar berkaitan - pada 3/10/2020 - jumlah : 433 hits
Setiap pasangan yang berkahwin tidak akan bahagia setiap masa ada ketikanya dilanda ujian seperti letusnya Perang Dunia Kedua Namun jauh di dasar hati seorang isteri dia inginkan yang terbaik dalam hubungan Setiap rumah tangga pasti ada pas...
Bukan Senang Nak Uruskan Anak Rumah Lepas Bersalin Suami Kena Main Peranan Elak Isteri Depress

Bukan Senang Nak Uruskan Anak Rumah Lepas Bersalin Suami Kena Main Peranan Elak Isteri Depress

papar berkaitan - pada 20/9/2020 - jumlah : 405 hits
Selepas bersalin perkara apa yang paling difikirkan oleh para ibu Sudah tentulah mengenai kerja rumah yang bertimbun keadaan rumah bersepah dan sebagainya kan Kerja rumah menimbun selepas bersalin Sememangnya perlu diakui apabila pulang ke ...
Syamsul Enggan Komen Isu Rumah Tangga Yusof Haslam Isteri Doakan Terbaik

Syamsul Enggan Komen Isu Rumah Tangga Yusof Haslam Isteri Doakan Terbaik

papar berkaitan - pada 22/9/2020 - jumlah : 593 hits
Sebelum ini muncul desas desus mengatakan bahawa rumah tangga pelakon dan pengarah Syamsul Yusof dan isterinya yang juga pelakon Puteri Sarah kini goyah selepas Puteri Sarah dilihat telah muncul di Pejabat Agama Islam Daerah Gombak baru bar...
Isteri Bertudung Labuh Ditangkap Bersama 2 Lelaki Pakistan Di Rumah Sendiri Oleh Suami

Isteri Bertudung Labuh Ditangkap Bersama 2 Lelaki Pakistan Di Rumah Sendiri Oleh Suami

papar berkaitan - pada 29/9/2020 - jumlah : 912 hits
Hati suami mana yang tidak hancur berkecai apabila di kejutkan dengan aktiviti songsang isteri sendiri yang berpewatakan muslimah Hasrat untuk membuat suprise sempena ulang tahun ke 10 perkahwinan pada waktu tengahri akhirnya membongkarkan ...
Selepas Dibuang Kerja 3 Bulan Suami Berlakon Depan Isteri Pergi Kerja Setiap Pagi Rupanya

Selepas Dibuang Kerja 3 Bulan Suami Berlakon Depan Isteri Pergi Kerja Setiap Pagi Rupanya

papar berkaitan - pada 29/9/2020 - jumlah : 536 hits
Perintah Kawalan Pergerakan yang bermula pada penghujung Mac lalu nyata memberi kesan kepada kita semua sama ada yang bekerja atau pun yang menjalankan aktiviti perniagaan Kekangan sepanjang tempoh suram itu menyaksikan ada diantara kita ya...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened

Nadma Remaining Water Storage Reserves In Four Dams In Johor Penang And Kedah At Critical Level

Mixing Politics With Religion In Malaysia Breeds Negativity

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Senarai Cerita Filem Terbaru 2024 Di Pawagam