Pas Senarai Calon Pru15 Sejarah Ahli Jawatankuasa Harian


Persatuan Islam Se-Malaya (PAS) ditubuhkan pada 24 November 1951, dalam satu persidangan ulamak Malaya di Bagan Tuan Kecil (Butterworth), Seberang Prai.
Semenjak itulah, PAS muncul sebagai sebuah pertubuhan politik Islam yang memperjuangkan kemerdekaan negara, kemudian menyertai pilihan raya demi pilihan raya.
PAS juga menggunakan pelbagai saluran untuk menyampaikan mesej dakwahnya termasuk membentuk beberapa kerjasama politik dengan orang bukan Islam semenjak 1953.
Ikuti perkongsian kami untuk ketahui senarai calon PRU15 daripada PAS serta maklumat mengenai parti ini.
Baca Juga : [RASMI] Senarai Calon Perikatan Nasional PRU15
Sejarah PAS PAS menjadi sebuah pertubuhan politik Islam yang memperjuangkan kemerdekaan melalui landasan demokrasi ke arah membentuk sebuah negara yang diredhai Allah. Para ulamak menolak bentuk-bentuk perjuangan yang diasaskan berdasarkan ideologi ciptaan manusia yang dibawa masuk oleh penjajah.
Kemunculan PAS ini dikatakan hasil daripada silang pengaruh yang berlaku antara beberapa gerakan Islam yang lebih awal seperti Ikhwanul Muslimun di Mesir, Masyumi di Indonesia dan Jamaat Islami di Pakistan.
Ketiga-tiga pengaruh ini telah menyerap masuk ke Tanah Melayu melalui para ulamak yang belajar di Mesir, Mekah, India dan Indonesia.
Kesedaran awal ialah para ulamak atau umat Islam memerlukan sebuah pertubuhan atau badan yang boleh mewakili mereka dalam semua aspek kehidupan terutama dalam keadaan Tanah Melayu sedang dijajah oleh British ketika itu.
Longgokan kesedaran ini kemudiannya menghasilkan Majlis Tertinggi Agama Malaya (MATA) pada 1947 diikuti oleh Hizbul Muslimin pada 1948 kesan daripada usaha gigih Dr Burhanuddin al-Helmy dan Ustaz Abu Bakar al-Baqir. Walaubagaimanapun, gerakan Islam yang berpusat di Gunung Semanggol ini terkubur ekoran penguatkuasaan Ordinan Darurat pada Jun 1948.
Para ulamak mengambil beberapa sikap selepas tragedi darurat ini. Ada yang ’tawakuf’ daripada politik kepartian tetapi menggerakkan kesedaran rakyat melalui institusi pendidikan atau media massa.
Para pengkaji yang menganalisis perkembangan PAS ini mengatakan PAS telah mengalami empat jenis kepemimpinan iaitu kepemimpinan ulamak tradisi (1951-1956), kepemimpinan nasionalis kiri (1956-1969), kepemimpinan nasionalis kanan (1969-1982) dan kepemimpinan ulamak haraki (1982-sekarang).
Dalam pada itu juga, mereka mengatakan PAS telah melalui empat tahap perkembangan iaitu tahap kemunculan (1951-1959), tahap kebangkitan (1959-1973), tahap kemuncak (1973-1977), tahap kejatuhan (1977-1990) dan tahap kebangkitan semula (1990-sekarang).
Dari sudut pembinaan ideologi perjuangan PAS, dikatakan berlaku tiga fasa iaitu fasa penubuhan dan pembentukan ideologi (1951-1958), fasa pencernaan ideologi (1958-1982) dan fasa pengukuhan idelogi (1982-1995).
Kejayaan cemerlang PAS dalam pilihan raya umum ke-12 pada 2008 telah meletakkan PAS sebagai sebuah parti pembangkang utama yang dilihat oleh rakyat berupaya mengambil alih pemerintahan negara.
Semenjak 1990, PAS telah melangkah maju daripada sebuah parti pembangkang yang dianggap ‘ekstrem’ menjadi sebuah parti pemerintah yang moderat dalam melaksanakan cita-cita Islamnya bermula di Kelantan semenjak 1990, kemudian ke Terengganu pada 1999 hingga 2004, dan kini PAS mendapat kepercayaan rakyat di Kedah, Perak dan Selangor.
Sempena PRU15, PAS kini bergabung di bawah Parti Perikatan Nasional bersama dengan 3 parti lain iaitu Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU), Parti Solidariti Tanah Airku (STAR Sabah) dan Parti Progresif Sabah (SAPP).
Senarai Calon PRU15 Parti PAS Senarai calon-calon yang bakal bertanding dalam PRU15 adalah seperti berikut :
P.019 Tumpat :Datuk Mumtaz Md NawiP.020 Pengkalan Chepa : Datuk Ahmad Marzuk ShaaryP.021 Kota Bharu : Datuk Seri Takiyuddin HassanP.022 Pasir Mas : Ahmad Fadhli ShaariP.023 Rantau Panjang :Datuk Siti Zailah Mohd Yusoff P.024 Kubang Kerian : Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan ManP.025 Bachok : Mohd Syahir Che Sulaiman P.027 Tanah Merah : Dato’ Sri Ikmal Hisham Abdul AzizP028 Pasir Puteh : Datuk Dr Nik Muhammad Zawawi Salleh P.029 P030 Jeli : Zahari KechikP.031 Kuala Krai : Abdul Latiff Abdul Rahman P.032 Gua Musang : Mohd Azizi Abu NaimP.033 Besut : Datuk Che Mohamad Zulkifly bin JusohP.034 Setiu : Ust Shaharizukirnan bin Abd KadirP.035 Kuala Nerus : Dato’ Dr Alias bin RazakP.036 Kuala Terengganu : Datuk Haji Ahmad Amzad bin Mohamed @ HashimP.037 Marang : Tan Sri Dato Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi bin AwangP.038 Hulu Terengganu : Dato’ Rosol bin WahidP.039 Dungun : Ustaz Wan Hassan bin Mohd RamliP.040 Kemaman : Ustaz Che Alias bin HamidP.041 Kepala Batas : Dr. Siti Mastura MohamadP.088 Temerloh : Salamiah Mohd NoorP.109 Kapar : Dr. Halimah Ali P.116 Wangsa Maju : Ustazah Hajah Nuridah Mohd SallehP.119 Titiwangsa : Dr. Rosni AdamP.149 Sri Gading : Zanariyah Abdul Hamid Ahli Jawatankuasa Harian PAS Pusat Sesi 2021-2023 Presiden : YB Tan Sri Dato’ Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang
Timbalan Presiden : YB Dato’ Sri Ustaz Haji Tuan Ibrahim Tuan Man
Naib Presiden
YB Senator Datuk Ustaz Haji Idris Haji AhmadYAB Dato’ Seri Dr Haji Ahmad Samsuri MokhtarYB Ustaz Dato’ Haji Mohd Amar Abdullah Ketua Dewan Ulamak/PJ Kedah : YB Senator Ustaz Haji Ahmad bin Saad @Yahaya
Ketua Dewan Pemuda : YB Ustaz Ahmad Fadhli Shaari
Ketua Dewan Muslimat : YB Senator Ustazah Hajjah Nuridah Mohd Salleh
Setiausaha Agung : YB Datuk Seri Haji Takiyuddin Hassan
Senarai Ahli Majlis Syura ‘Ulamak Parti Islam Se-Malaysia (PAS) Sesi 2015-2025 Mursyidul Am : YBhg Tuan Guru Dato’ Haji Hashim bin Jasin
Timbalan Mursyidul Am : YAB Dato’ Bentara Kanan, Ustaz Dato’ Hj Ahmad bin Yakob
Setiausaha :       
YB Dato’ Dr Nik Mohamad Zawawi bin Salleh
Ahli
YB Dato’ Seri Tuan Guru Hj Abdul Hadi bin AwangYB Dato’ Sri Tuan Ibrahim bin Tuan ManYB Senator Ustaz Idris bin AhmadYB Dato’ Dr Johari MatYBhg Tuan Guru Dato’ Dr Mahfodz MohamedYBhg Dato’ Taib Azamudden bin Md TaibYB Ustaz Hishamuddin bin Abdul Karim (Bendahari)YBhg Prof Madya Dr Aminurraasyid bin YatibanYBhg Dr Wahibah binti Twahir @ H TahirYBhg Tuan Guru Hj Ahmad bin AliYBhg Profesor Datuk Dr Mohd Yakub Zulkifli bin Mohd YusoffYBhg Profesor Madya Dr Shukeri bin Mohamad Maklumat Lanjut Untuk keterangan lanjut mengenai perkembangan PAS, sila ikuti laman Facebook Parti Islam Se-Malaysia (PAS) Pusat dan laman rasmi PAS di pautan https://pas.org.my/


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/pas/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=pas

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pas Gugurkan Nik Abduh Che Abdullah Dari Senarai Calon Pru15

Pas Gugurkan Nik Abduh Che Abdullah Dari Senarai Calon Pru15

papar berkaitan - pada 3/11/2022 - jumlah : 247 hits
FMT ReportersBekas Ahli Parlimen Bachok Nik Abduh Nik Abdul Aziz dan penyandang Parlimen Tumpat Che Abdullah Mat Nawi digugurkan dalam senarai calon PRU15 Perikatan Nasional Kelantan PETALING JAYA Bekas Ahli Parlimen Bachok Nik Abduh Nik Ab...
Nama Dipancung Shahidan Annuar Tiada Dalam Senarai Calon Pru15

Nama Dipancung Shahidan Annuar Tiada Dalam Senarai Calon Pru15

papar berkaitan - pada 1/11/2022 - jumlah : 227 hits
Penyandang kerusi parlimen Arau Shahidan Kassim malam ini mengejutkan ramai apabila mengumumkan semua bilik gerakan BN di kawasan itu ditutup Tidak cukup dengan itu dia yang dilantik menjadi Menteri Wilayah Persekutuan sebelum ini memberita...
Parti Pejuang Tanahair Sejarah Perjuangan Senarai Calon Pru 15 Kepimpinan

Parti Pejuang Tanahair Sejarah Perjuangan Senarai Calon Pru 15 Kepimpinan

papar berkaitan - pada 9/11/2022 - jumlah : 322 hits
Pejuang Tanahair yang turut dikenali sebagai Parti Pejuang merupakan parti politik yang berada di bawah kepimpinan Tun Dr Mahathir Ia juga merupakan salah satu parti daripada empat parti yang bergabung di bawah Gerakan Tanah Air Sempena pil...
Parti Muda Senarai Calon Pru15 Latar Belakang Pimpinan Tertinggi

Parti Muda Senarai Calon Pru15 Latar Belakang Pimpinan Tertinggi

papar berkaitan - pada 5/11/2022 - jumlah : 236 hits
Malaysia United Democratic Alliance atau Parti Ikatan Demokratik Malaysia merupakan sebuah gerakan politik berbilang bangsa yang memperjuangkan isu isu rakyat di dalam ruang lingkup perlembagaan Malaysia Parti yang berada di bawah pimpinan ...
Pkr Sejarah Senarai Calon Pru 15 Struktur Organisasi

Pkr Sejarah Senarai Calon Pru 15 Struktur Organisasi

papar berkaitan - pada 5/11/2022 - jumlah : 140 hits
PKR atau Parti Keadilan Rakyat adalah salah satu daripada tiga parti komponen gabungan Pakatan Harapan yang dipimpin oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim Sempena pilihan raya umum yang bakal menjelma tak lama lagi di sini kami ingin kongsikan bebe...
Senarai Calon Untuk Pru15 Bagi Kerusi Parlimen

Senarai Calon Untuk Pru15 Bagi Kerusi Parlimen

papar berkaitan - pada 5/11/2022 - jumlah : 309 hits
Penamaan calon sudah dan kini adalah masanya calon calon yang bertanding akan berkempen dan melobi diri bagi dapatkan undian daripada pengundi yang berdaftar dalam Pilihan Raya Umum Ke 15 kali ini Dalam tempoh 14 hari ini lah semua calon ak...
Senarai Calon Bn Untuk Parlimen Dan Dun Pahang Pru15 Tahun 2022

Senarai Calon Bn Untuk Parlimen Dan Dun Pahang Pru15 Tahun 2022

papar berkaitan - pada 2/11/2022 - jumlah : 261 hits
Pilihan Raya Umum Ke 15 semakin hampir Selain daripada pembubaran parlimen Pahang dalam masa yang sama juga mengumumkan pembubaran DUN Ini bermakna rakyat Pahang akan mengundi 2 tempat iaitu di peringkat Parlimen dan DUN Seperti yang diumum...
Dari Pas Sertai Amanah Kini Ahli Dap Calon Ph Parlimen Gerik

Dari Pas Sertai Amanah Kini Ahli Dap Calon Ph Parlimen Gerik

papar berkaitan - pada 10/11/2022 - jumlah : 166 hits
Tarmizi Mohd Jam mahu sampan dan dayung di tangan Ng Xiang YiBekas pengarang Harakah dan pemimpin Amanah Tarmizi Mohd Jam pada mulanya ragu ragu dengan label negatif yang dikaitkan dengan DAP Namun dia terkejut apabila keluarga dan rakan ra...
Pas Pahang Sudah Serah Senarai Nama Calon Pru 15 Untuk Di Pertimbangkan

Pas Pahang Sudah Serah Senarai Nama Calon Pru 15 Untuk Di Pertimbangkan

papar berkaitan - pada 26/10/2022 - jumlah : 175 hits
KUANTAN PAS Pahang sudah menyerah senarai nama calon yang bakal berentap pada Pilihan Raya Umum ke 15 untuk dipertimbangkan PAS di peringkat pusat pada Selasa Timbalan Pesuruhjaya PAS negeri Andansura Rabu berkata senarai calon yang dikemuk...
Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Nostalgia Bedak Sejuk

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Unveiling The Efficiency Of Delta 8 Gummies An Extensive Guideline

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Adira Suhaimi Kasih Chord

Bila Duit Nak Masuk

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats