Pas Dulu Dan Sekarang



PAS yang ditubuhkan sejak 1951 melalui berbagai fasa kepimpinan sehingga lahirnya era kepimpinan ulama pada awal tahun 1980-an apabila golongan muda yang terpengaruh dengan revolusi Iran bangkit menyingkirkan Almarhum Asri Muda.
Kepimpinan PAS selepas itu diterajui ulama termasuk Almarhum Yusof Rawa, Almarhum Fadzil Noor, Almarhum Nik Abdul Aziz Nik Mat dan kini Abdul Hadi Awang. Sejak era kepimpinan ulama menerajui PAS, PAS telah memacak perjuangan Islam sebagai teras perjuangan ahli-ahlinya.
Semangat perjuangan yang berkobar-kobar ini disemarakkan lagi dengan fahaman yang ekstrim dengan mengkafirkan musuh tradisi Umno sehinggakan wujudnya Amanat Haji Hadi yang dilafazkan di Kg Banggol, Peradong, Terengganu pada 1981.
Amanat ini menyebabkan wujudnya salah faham dan perpecahan dalam kalangan masyarakat Melayu di mana terdapat kejadian dua imam, kenduri berbeza politik tidak dihadir, dan tidak memakan makanan sembelihan mereka yang berbeza politik.
Fahaman takfiri yang ekstrim ini akhirnya mengundang tragedi berdarah Memali yang mengorbankan Almarhum Ustaz Ibrahim Mahmud dan 13 orang pengikutnya. Namun, kesannya, PAS kalah teruk dalam pilihan raya umum (PRU) 1986.
PAS selepas PRU tersebut yang mula diterajui kepimpinan Fadzil Noor memulakan fasa pendekatan yang lebih sederhana. Amanat Haji Hadi tidak lagi dijadikan pegangan dan PAS lebih bersikap moderate (wasatiyyah) dan mula menjalin hubungan politik dengan parti lain termasuk Semangat 46 di bawah Angkatan Perpaduan Ummah (APU).

Sikap Fadzil Noor yang terbuka ini kemudiannya membuka pintu kepada kerjasama dengan kaum bukan Melayu terutama dengan DAP bermula secara rasmi di bawah GERAK dan kemudiannya Barisan Alternatif (BA) semasa pilihan raya 1999.
Penerimaan rakyat pelbagai bangsa dalam negara ini terhadap PAS bertitik tolak daripada sikap politik terbuka Fadzil Noor yang membela kezaliman terhadap Anwar Ibrahim dan gerakan reformasi pada 1998 itu diperjuangkan bersama sehingga PAS berjaya mencipta sejarah memenangi banyak kerusi di Parlimen (27) dan menawan 2 negeri iaitu Kelantan dan Terengganu.
Kejayaan ini meletakkan PAS di persada politik tanah air dan mula diangkat sebagai peneraju utama parti pembangkang.
Namun, pemergian Fadzil Noor pada 2002 yang kemudiannya PAS diterajui oleh Hadi membawa PAS kembali ke era ekstrim, walaupun cuba diimbangi oleh golongan moderate dalam PAS yang akhirnya disingkirkan pada 2015.
Golongan ini kemudiannya menubuhkan Amanah. Sikap sederhana perjuangan Amanah yang meneruskan pemikiran politik Fadzil Noor ini yang membuatkan saya memutuskan untuk menyertai Amanah.
Secara peribadi, saya telah dididik tentang pendakatan sederhana ini sejak remaja. Ini berlaku ketika Fadzil Noor bersama-sama Dong Zong memperjuangkan pengiktirafan sijil UEC.
Apabila saya membaca berita itu di akhbar, saya bertanya kepada Almarhum “Baba, awat baba boleh bela sekolah Cina?”
Lantas Almarhum dengan relaksnya menjawab “Depa Cina pun ada hak depa, bahasa Cina tu bahasa ibunda depa, biaqlah depa nak belajar”.
Almarhum mengingatkan saya tentang ayat 6 surah Al-kafirun (Bagi kamu agama kamu, dan bagiku agamaku). Almarhum juga sering mengingatkan kami adik beradik bahawa Malaysia ini negara majmuk dan kita perlu bijak menyesuaikan diri kerana keamanan dan keharmonian itu lebih penting.
Sikap ekstrim kepimpinan Hadi mula bertapak kembali dalam PAS pada 2015 apabila PAS tidak lagi mesra dengan bukan Islam. Slogan PAS For All (PAS Untuk Semua) yang berasaskan konsep rahmatan lil a’lamin tidak lagi diperjuangkan.
DAP yang sebelum ini rapat dengan PAS dijadikan kambing hitam kononnya menentang pindaan RUU355 sehingga terkuburnya Pakatan Rakyat (PR).
RUU 355 yang didakwa membuka pintu kepada pelaksanaan hudud dimainkan secara besar-besaran sehingga menjadi isu utama PRU14.
Namun, apabila PAS menjadi komponen kerajaan Perikatan Nasional (PN) melalui langkah sheraton, RUU355 menjadi kapal karam.
Sikap ekstrem ini diteruskan lagi sehinggalah kempen PRU15 baru-baru ini dengan membuat pelbagai dakwaan fitnah termasuk menuduh PH membawa agenda kristian dan komunis demi menimbulkan keresahan di kalangan umat Melayu dan berlakulah gelombang hijau.
PAS tidak lagi berhujah atas fakta tetapi atas sentimen. Apa sahaja dakwaan yang dibuat tiada asas fakta tetapi umat Melayu ditakutkan dengan objek yang abstrak kononnya Melayu hilang kuasa.
Kedudukan Islam sebagai agama Persekutuan dan hak istimewa orang Melayu tetap dipertahankan dan tidak boleh diubah kerana ia adakah struktur asas Perlembagaan Persekutuan.
Perlembagaan adalah kontrak sosial dan ia mengikat hubungan sesama kaum dalam negara ini.
Sebarang pindaan pula memerlukan sokongan 2/3 ahli Dewan Rakyat dan memerlukan perkenan Majlis Raja-raja Melayu dan sebab itu, struktur asas ini kekal selagi ada bulan dan bintang.
Malah, ahli Parlimen yang bersama dalam kerajaan perpaduan ini menyaksikan Melayu membentuk golongan paling ramai. Takut pada DAP hanyalah satu permainan politik sedangkan DAP juga dibarisi 4 orang ahli Parlimen Melayu.
Jika benar sekalipun Melayu ketinggalan, ia adalah disebabkan kedudukan sosioekonomi dan pendidikan Melayu yang tidak setaraf. Pelantikan Perdana Menteri (PM)-10 Anwar Ibrahim yang memperjuangkan agenda reformasi dilihat mampu mengubah kedudukan ini.
Anwar juga adalah seorang tokoh Islam yang disanjungi ramai tokoh Islam antarabangsa dan oleh itu, umat Melayu tidak perlu berasa bimbang tentang kedudukan Islam dalam negara ini. Malahan, sepanjang 22 bulan PH mentadbir sebelum ini, Islam tidak pun terjejas.
Kemampuan Anwar menguruskan ekonomi negara sebelum ini sehingga Malaysia dianggap Harimau Asia (Asian Tiger) mampu untuk mengatasi isu kos sara hidup dan seterusnya mengangkat kedudukan sosioekonomi Melayu.
Maka, tidak hairanlah Fadzil Noor sejak awal mengangkat tokoh ini sebagai PM Malaysia.
Saya tidak mengharapkan PAS untuk menerima PH dan Amanah, tetapi cukuplah PAS merenung kembali pendekatan politik mantan presiden Fadzil Noor yang terbuka dan sederhana.
Almarhum amat berhati-hati menjaga sensitiviti kaum dan berusaha keras menjauhkan PAS daripada fahaman ekstrem.
Ketika berlaku kejadian serangan kumpulan Al-Maunah di Sauk, almarhum dengan bijak berjaya mengelak persepsi kaitan PAS.
Sikap terbuka dan sederhana ini yang bertujuan mengelak ketegangan kaum dan salah faham sesama umat Melayu ini bertepatan dengan kehendak Islam sepertimana firman Allah di ayat 13 surah al-Hujurat (Allah jadikan manusia berbagai bangsa dan suku untuk saling kenal mengenali) dan ayat 10 surah al-Hujurat (Orang Mukmin itu bersaudara).
Sentimen perkauman yang dimainkan sekarang adalah fitnah bagi mencapai kepentingan politik PAS. PAS hanya mahukan kuasa dan tidak berbuat apa-apa untuk meningkatkan sosioekonomi umat Melayu. Cukuplah kegagalan kerajaan PN dahulu kita jadikan sempadan.
Sentimen tidak akan membawa kejayaan kepada umat Melayu dan kemakmuran kepada Malaysia.
Sentimen ini bukan agenda baru dalam politik, ia pernah dimainkan sejak zaman khalifah Islam lagi.
Sebagai contoh, sentimen yang ditiupkan Muawwiyah membangkitkan semangat orang Islam menentang Saidina Ali dengan membakar sentimen kononnya Saidina Ali gagal mencari pembunuh Saidina Othman demi mencapai kuasa politik ketika itu.
Walaupun dikatakan sukar, tetapi saya yakin dengan agenda perjuangan Islam dan pendekatan politik terbuka dan sederhana Fadzil Noor akan diteruskan oleh Amanah. Keputusan PRU yang lalu tidak akan mematahkan semangat saya untuk meneruskan perjuangan ini.
Umat Melayu perlu terus dididik dan disedarkan bahawa Islam terancam dan Melayu terpinggir hanyalah mainan politik fitnah PAS. Sentimen ini tidak bolehpun mengubah kedudukan sosioekonomi umat Melayu.
Hanya kesungguhan politik (political will) mampu mengubah posisi ini, dan besarlah harapan kita pada kepimpinan negara yang baharu diterajui Anwar Ibrahim untuk melakukan perubahan ini.
Hakikatnya, pendidikan dan ekonomi Melayu yang perlu dipulihkan, dan usaha ini perlu dilakukan secara objektif tanpa kita dipesongkan dengan propaganda perkauman yang dimainkan PAS.
PAS perlu bersama membina negara dengan menjadi pembangkang yang konstruktif untuk menjadi semak imbang yang matang dan sejahtera dan berhenti meniup api perkauman bagi mengelak sebarang ketegangan kaum.

Faiz Fadzil, Ahli Jawatankuasa Nasional Amanah

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2022/12/pas-dulu-dan-sekarang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Setiap Masa Serang Dap Pas Dan Walaunya Dulu Boleh Peluk Sekrang Peluk Mca Dan Gerakan Ok Pulak

Setiap Masa Serang Dap Pas Dan Walaunya Dulu Boleh Peluk Sekrang Peluk Mca Dan Gerakan Ok Pulak

papar berkaitan - pada 29/11/2022 - jumlah : 115 hits
Jenis budak jahat kat sekolah tadika Dia ambik kotak pensil budak lain Bila yang punya kotak pensil tu ambik balik pensil dia si budak nakal tu pulak yang meraung macam dia yang kena buli Rasanya semua orang boleh nampak Yang setiap masa se...
Dah Dilamar Ceramah Pentas Pas Annuar Kata Nantilah Dulu

Dah Dilamar Ceramah Pentas Pas Annuar Kata Nantilah Dulu

papar berkaitan - pada 11/12/2022 - jumlah : 86 hits
Bekas pemimpin kanan Umno Annuar Musa hari ini mendedahkan dia dilamar parti lain sejurus selepas dipecat daripada parti itu kelmarin Menegaskan dia tetap reda dengan keputusan parti kerana menganggap boleh membawa kebaikan kepada Umno Annu...
Sarawakians Worry About Gps Pas Alliance

Sarawakians Worry About Gps Pas Alliance

papar berkaitan - pada 22/11/2022 - jumlah : 110 hits
Retired Gabungan Parti Sarawak leaders are worried about teaming up with PAS in the Perikatan Nasional coalition The sentiments on the ground about working with PAS are not just strong but very very strong said Lily Yong who leads the Kuchi...
Time For Asalkan Bukan Pas Says Abu Founder Haris Ibrahim

Time For Asalkan Bukan Pas Says Abu Founder Haris Ibrahim

papar berkaitan - pada 22/11/2022 - jumlah : 108 hits
Social activist Haris Ibrahim best known as the force behind the Asalkan Bukan Umno movement believes that the time has come for Malaysians to recognise the divisive and dangerous nature of PAS ideology Asalkan bukan PAS he said when asked ...
Hormat Masyarakat Majmuk Pas Tidak Akan Guna Kedudukan Tekan Sabah Sarawak

Hormat Masyarakat Majmuk Pas Tidak Akan Guna Kedudukan Tekan Sabah Sarawak

papar berkaitan - pada 22/11/2022 - jumlah : 220 hits
PAS tidak akan menggunakan kedudukan kerusi yang lebih dalam kerajaan untuk melaksanakan dasar bagi menekan mana mana pihak terutama di Sarawak dan Sabah yang rakyatnya menjalani kehidupan harmoni mengikut adat resam serta agama masing masi...
Anuar Zaini Sebar Fitnah Bersatu Perak Nafi Berebut Jawatan Mb Dengan Pas

Anuar Zaini Sebar Fitnah Bersatu Perak Nafi Berebut Jawatan Mb Dengan Pas

papar berkaitan - pada 23/11/2022 - jumlah : 148 hits
IPOH BERSATU Perak menyifatkan dakwaan parti itu berebut jawatan Menteri Besar dengan PAS serta mahu keluar daripada Perikatan Nasional jawatan itu dilantik daripada wakil PAS sebagai fitnah besar Setiausaha BERSATU Perak Datuk Zainol Fadz
Umno Bukanlah Kawan Semasa Bersatu Dan Pas Memerlukan

Umno Bukanlah Kawan Semasa Bersatu Dan Pas Memerlukan

papar berkaitan - pada 23/11/2022 - jumlah : 127 hits
UMNO SANGGUP jadi pengkhianat SANGGUP tidak menyokong Semata mata kerana sendiri gagal Ismail Sabri bukan tidak kenal Muhyiddin dan Hadi malah dia diangkat menjadi seorang PM secara lancar dan padu oleh sokongan mereka BERSATU dan PAS boleh...
Bersatu Dakwaan Bersatu Pas Perak Berebut Jawatan Menteri Besar Fitnah

Bersatu Dakwaan Bersatu Pas Perak Berebut Jawatan Menteri Besar Fitnah

papar berkaitan - pada 23/11/2022 - jumlah : 123 hits
Muhammad Zulsyamini Sufian Suriam hmetro com myIpoh Parti Pribumi Bersatu Malaysia Perak menyifatkan dakwaan tular menyatakan parti itu berebut jawatan Menteri Besar Perak dan akan keluar Perikatan Nasional sekiranya Menteri Besar dilantik ...
Pas Assures No Oppressive Policies Especially In Sabah S Wak

Pas Assures No Oppressive Policies Especially In Sabah S Wak

papar berkaitan - pada 22/11/2022 - jumlah : 76 hits
PAS secretary general Takiyuddin Hassan has assured that his party would not implement measures that oppress any parties especially in Sabah and Sarawak if it were to become part of the new federal government PAS assures that it will contin...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Kkb Polls Respect Mca S Decision To Boycott Campaign



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Update Daftar Link 50 Anggota Aktif Komunitas Blogger Pontianak

Time Crunched Car Care How Mobile Washes Save The Day

Semakin Ramai Kanak Kanak Masuk Hospital Akibat Vape E Rokok

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan