Part 1 Menuduh Orang Malas Tetapi Bentuk Dasar Pemalas




Dr Mahathir mungkin bekerja 18 jam sehari tetapi dalam waktu 18 jam itu Dr Mahathir sudah tidak lagi bekerja untuk memajukan ekonomi negara dan membangunkan semua rakyat. Sebaliknya Dr Mahathir menghabiskan masa 18 jam setiap hari untuk mengagihkan (wealth distribution) kekayaan yang terhad.   
18 jam sehari untuk memikirkan bagaimana hendak memotong kek yang sama saiz untuk diagihkan kepada lebih ramai orang yang sudah addicted berdiri dalam queue. Saiz kek tidak membesar tetapi potongan kek menjadi makin nipis, terpaksa dihiris-hiris. Maka tidak hairanlah negara makin miskin   dan rakyat hidup makin susah.
Dr Mahathir tidak dapat membuat apa yang patut dibuat (doing the right thing) sebab terpaksa dukung politik perkauman di Semenanjung yang Dr Mahathir sendiri adalah pelopornya.  Dulu sewaktu UMNO dan sekarang dalam PPBM rentak politik Dr Mahathir tidak berubah - memperjuangkan hak orang Melayu (yang bukan perjuangan yang salah, perjuangan Melayu mesti diteruskan) tetapi dengan sering mengenepikan hak orang bukan Melayu.  

Dan yang latest pula ada suara rasis (juga kedengaran di pentas-pentas perkauman) yang ingin memijak-mijak hak orang bukan Melayu. 

Pada waktu yang sama Dr Mahathir tidak berhenti cap orang Melayu sebagai malas. 

Jika orang Melayu malas, di manakah dasar yang sepatutnya boleh menghilangkan malas daripada orang Melayu. Jika Dr Mahathir telah pun mengenal pasti punca penyakit apakah ubat atau pembedahan (surgery) untuk merawati penyakit malas itu? 

Sebaliknya queue atau barisan si penerima masih berdiri panjang.

Orang kaya dan syarikat powerful pula sudah tidak perlu beratur dalam queue yang panjang. Mereka  masih kaya dengan lesen, permit, projek yang diagih-agihkan bukan mengikut ekonomi bebas tetapi dengan cara pengagihan kekayaan yang tidak berdasarkan buku teks ekonomi. 

Ikut susunan lojiknya : pemimpin politik melahirkan dasar bukan untuk mengubati dan menghapuskan malas (yang telah dikenal pasti olehnya) tetapi untuk kekalkan malas.

Malas itu di definisikan tidak suka bekerja.  Ataupun malas itu boleh di definiskan mencari jalan pintas, short cut untuk cepat kaya, dengan menggunakan kaedah di luar peraturan bisnes dan ekonomi. Keduanya adalah malas. 

Saya ingin merujuk kisah nabi Musa yang juga pernah  terperangkap dalam budaya "mengambil jalan mudah" yang mengakibatkan nabi Musa membunuh seorang manusia (yang kemungkinan besar tidak bersalah) dan memukul seorang lagi. 
Mula sekali kita baca ayat Quran yang berkenaan Surah 28:15-19 (Surah Al Qassas)



[15]   Dan masuklah ia ke bandar dalam masa penduduknya tidak menyedarinya, lalu didapatinya di situ dua orang lelaki sedang berkelahi - seorang dari golongannya sendiri dan yang seorang lagi dari pihak musuhnya. Maka orang yang dari golongannya meminta tolong kepadanya melawan orang yang dari pihak musuhnya; Musa pun menumbuknya lalu menyebabkan orang itu mati.  Musa berkata: "Ini adalah dari kerja Syaitan, sesungguhnya Syaitan itu musuh yang menyesatkan, yang nyata".
[16]  Ia merayu : "Wahai Pemeliharaku, sesungguhnya aku telah menzalimi diriku sendiri; oleh itu ampunkanlah - apalah jua kiranya - akan dosaku", lalu Dia mengampunkan dosanya; sesungguhnya Allah jualah Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. 
[17]  Ia merayu lagi: "Wahai Pemeliharaku, demi nikmat-nikmat yang Engkau kurniakan kepadaku, aku tidak akan menjadi penyokong kepada golongan yang bersalah".


[18]  Lalu tinggalah ia di bandar dalam keadaan cemas sambil memerhatikan (berita mengenai dirinya), maka tiba-tiba orang yang meminta pertolongan kepadanya semalam, memanggil meminta pertolongannya lagi. Musa berkata kepadanya: "Sesungguhnya engkau ini orang yang nyata sesatnya!"
[19]   Maka ketika ia bersedia hendak menumbuk orang yang menjadi musuh bagi mereka berdua berkatalah orang itu: "Wahai Musa, adakah engkau hendak membunuhku sebagaimana engkau membunuh satu jiwa semalam? Sebenarnya engkau hanyalah hendak menjadi seorang yang kejam di bumi, dan tidaklah engkau hendak menjadi seorang pendamai".

My comments : Ini adalah kisah Nabi Musa (Moses) yang tertipu oleh seorang ahli syiahnya (kumpulannya) untuk membantu pukul (hingga mati) seorang lagi manusia.

Sebab atau alasan bagi Nabi Musa terjerat dalam kesilapan yang sangat besar ini adalah kerana Musa rasa terpanggil (obliged) untuk mempertahankan atau membela ahli kumpulannya sendiri tanpa  siasat dulu kebenaran fakta atau kepalsuan tuduhan. 

Pada hari esok pula, sekali lagi Nabi Musa terjumpa ahli kumpulannya itu bergaduh dengan manusia yang lain. Dan sekali lagi ahli kumpulannya itu merayu kepada Nabi Musa membantunya melawan dengan orang yang satu lagi itu.

Maka barulah Nabi Musa sedar bahawa orang jahat yang sebenarnya adalah ahli kumpulannya sendiri.   Orang jahat itu memperalatkan atau manipulate "kesetiaan ahli kumpulan" untuk memukul orang lain tanpa sebab atau tanpa asas yang baik. Dalam kemarahan nya Musa pun memukul ahli kumpulannya itu.

Nabi Musa telah pun tertipu dan terlibat dalam kes pembunuhan. 

Pelajaran yang penting bagi kita fahaminya di sini ialah kita tidak boleh menyokong sesiapa pun secara membuta hanya berasaskan mereka adalah kawan kita, saudara kita, sebangsa dengan kita, atau seagama, sama warna kulit, sama bahasa dengan kita dan sebagainya.  

Malang sekali kita melihat bukan saja berjuta rakyat negara kita mengulangi kesilapan besar ini tetapi Perdana Menteri kita, ahli politik dan dasar negara (termasuk dasar luar negara) juga menjadikan 'kesetiaan ahli kumpulan' tunggak perjuangan mereka - tanpa ambil kira who is really right, what is the true situation dan sebagainya.

Perdana Menteri sokong seseorang itu kononya sebab dia adalah seagama - tanpa mengambil peduli orang itu terlibat jenayah money laundering, menjadi mentor (secara sedar atau tidak) kepada teroris dan sering menimbulkan kontroversi di seluruh dunia, termasuk dalam negara kita sendiri.

Perdana Menteri sokong sebuah negara sekali lagi kononnya negara itu adalah negara seagama. Dan negara yang satu lagi adalah negara bukan Islam. Walaupun fakta sejarah membuktikan bahawa kesemua peperangan antara kedua negara itu telah bermula dengan serangan negara Islam ke atas jirannya yang bukan Islam.  (Tolonglah research sikit peristiwa permulaan perang 1948, 1965, 1971 dan 1999). 

Inilah pendekatan mudah untuk membalas "kesetiaan ahli kumpulan" atau pun pengundi dan penyokong  parti politik. Dalam Bahasa Inggeris 'populist policies' untuk menjaga popularity dengan penyokong dan ahli kumpulan. 

Malaslah untuk memikirkan fakta yang sebenarnya (nanti penyokong dan pengundi tak suka).

Malaslah untuk memikul tanggung jawab pemimpin untuk memberi pimpinan yang baik.

Lebih mudah ikut saja apa yang populis - apa yang pengundi suka dan senangi, betul atau salah dont worry.  

Membazirkanlah waktu kerja 18 jam sehari untuk menghiris kek yang makin kecil.
Hiris atas hiris sehingga kek dipotong senipis tissue paper atau kertas tisu untuk "diagihkan".

Tanpa membuat keputusan "tough decisions" tetapi yang betul. 
Malas memikul tanggung jawab.

Malas memikirkan dasar yang boleh membangunkan semua orang - dan bukan bangsa kita sahaja atau yang seagama dengan kita sahaja atau orang kaya pengampu kita sahaja.

Sebiji serupa nabi Musa di manipulate oleh ahli kumpulannya. 

Semua ini adalah 'kemalasan' juga. All this is also laziness.

". . . .Sebenarnya engkau hanyalah hendak menjadi seorang yang kejam di bumi, dan tidaklah engkau hendak menjadi seorang pendamai".


Akan datang - Part 2 : Dasar Pemalas - Apakah PNB, ASB Menguntungkan Orang Melayu / Bumiputera? Posted by Syed Akbar Ali 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2019/11/part-1-menuduh-orang-malas-tetapi.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MalaysiansMustKnowTheTruth+%28Malaysians+Must+K

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Youtube Premium Dan Youtube Music Kini Ditawarkan Dalam Bentuk Pakej Pelajar Harga Bermula Rm6 90 Sebulan

Youtube Premium Dan Youtube Music Kini Ditawarkan Dalam Bentuk Pakej Pelajar Harga Bermula Rm6 90 Sebulan

papar berkaitan - pada 16/11/2019 - jumlah : 296 hits
YouTube baru baru ini telah selain pada masa yang sama menawarkan juga pakej YouTube Music Selepas menawarkan pakej biasa sebelum ini kini pihak YouTube turut telah mula menawarkan pakej khusus untuk pelajar Melalui YouTube Premium ia menaw...
Tangani Kejahatan Siber Dan Hoaks Polri Dinilai Perlu Bentuk Badan Khusus

Tangani Kejahatan Siber Dan Hoaks Polri Dinilai Perlu Bentuk Badan Khusus

papar berkaitan - pada 16/11/2019 - jumlah : 170 hits
Kriminolog sekaligus Pemerhati Keamanan Siber Maman Suherman menilai perlu dibentuk badan khusus atau badan kehumasan Polri untuk menangani persoalan bidang siber khususnya keamanan atau kejahatan siber
Bentuk Badan Otorita Pemindahan Ibu Kota Pemerintah Cari Pimpinan Dari Profesional

Bentuk Badan Otorita Pemindahan Ibu Kota Pemerintah Cari Pimpinan Dari Profesional

papar berkaitan - pada 16/11/2019 - jumlah : 151 hits
Pemerintah sedang mematangkan segala perencanaan Persiapan Pemindahan dan Pembangunan Ibu Kota baru Menteri Koordinator Bidang Kemaritiman dan Investasi Luhut B Pandjaitan mengatakan pemerintah juga sedang melakukan pembentukan Badan Otorit...
Beragam Tantangan Ekspor Indonesia Termasuk Bentuk Kemasan Yang Masih Biasa Saja

Beragam Tantangan Ekspor Indonesia Termasuk Bentuk Kemasan Yang Masih Biasa Saja

papar berkaitan - pada 15/11/2019 - jumlah : 168 hits
Ku Ka marketplace khusus produk lokal berupaya mendorong produk lokal Indonesia bisa bermain di pasar ekspor Salah satu upaya yang dilakukan dengan menggalakkan promosi Rilia menegaskan produk lokal Indonesia sesungguhnya mampu bersaing den...
Anak Zaman Kini Tidak Ada Adab 7 Langkah Awal Bentuk Anak Beradab

Anak Zaman Kini Tidak Ada Adab 7 Langkah Awal Bentuk Anak Beradab

papar berkaitan - pada 19/11/2019 - jumlah : 215 hits
Benarkah generasi kini semakin kurang adab berbanding zaman kita yang lalu Jika zaman kita dahulu sewwaktu kecik kita selalu diingatkan untuk tunduk ketika berjalan di hadapan orang tua didak menyampuk orang tua bercakap dan banyak lagi pan...
Jiwasraya Bakal Bentuk Lembaga Penjamin Polis Ini Tantangannya

Jiwasraya Bakal Bentuk Lembaga Penjamin Polis Ini Tantangannya

papar berkaitan - pada 20/11/2019 - jumlah : 211 hits
Pertama terkait besarnya modal awal untuk pembentukan lembaga baru di industri keuangan Selain itu ini juga akan menambah beban perusahaan asuransi karena harus membayar pungutan tambahan untuk penjaminan
Kadin Akan Bentuk Tim Bantu Pemerintah Susun Omnibus Law

Kadin Akan Bentuk Tim Bantu Pemerintah Susun Omnibus Law

papar berkaitan - pada 22/11/2019 - jumlah : 157 hits
Menteri Koordinator Bidang Perekonomian Airlangga Hartarto menggelar pertemuan dengan Ketua Kamar Dagang dan Industri Indonesia Rosan P Roeslani di Kantornya Jakarta untuk membahas mengenai percepatan Rancangan Undang Undang untuk omnibus l...
Nak Bentuk Kerajaan Baru Tapi Hanya Ada 99 Mp Jer Baru Gila Dah Pentadbiran Malaysia

Nak Bentuk Kerajaan Baru Tapi Hanya Ada 99 Mp Jer Baru Gila Dah Pentadbiran Malaysia

papar berkaitan - pada 22/11/2019 - jumlah : 352 hits
Pertemuan antara Datuk Seri Mohamed Azmin Ali dengan wakil rakyat UMNO pada 18 November bertujuan membincangkan isu kerajaan pintu belakang dan usaha mempertahankan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri Sinchew Daily melaporkan pe...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Isteri Bersubahat Dengan Suami Melakukan Amang Seksual Terhadap Remaja 17 Tahun

Mb S Son Five Others Remanded In Rm600 000 False Claim Probe Under Macc

Dilema Calun Prk Kkb Melayu Atau Cina

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

The Friendly S Music Pub By Kvadrat Architects In Astana Kazakhstan