Parlimen Wan Saiful Dakwa Ditawar Rm1 7j Sokong Anwar




KUALA LUMPUR: Seorang ahli Parlimen pembangkang mendakwa beberapa kali diajak malah ditawar RM1.7 juta peruntukan kawasan supaya mengalihkan sokongannya kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Ahli Parlimen Tasek Gelugor, Datuk Wan Saiful Wan Jan berkata, keadaan itu bermula selepas beliau menang di kawasannya pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15) lalu sehingga berdepan siasatan dan pendakwaan jenayah oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).
Bekas Ketua Penerangan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) itu berkata, beliau dihubungi beberapa kali melalui telefon oleh individu berkenaan sehingga mendorongnya untuk bertemu di hotel di beberapa lokasi. 
Bagaimanapun, beliau menjelaskan, individu-individu tersebut bukan dalam kalangan ahli Parlimen kerajaan. 
“Saya langsung tidak menyangka hal ini akan dilakukan kepada saya. Saya mahu umum bahawa saya beberapa kali diajak malah diugut supaya sokong Perdana Menteri. Bertubi-tubi saya dihubungi hingga saya putuskan untuk berjumpa. 
“Pertemuan pertama pada 17 Januari 2024 di Hotel The Westin, Bukit Bintang kemudian di Hotel JW Marriot. Selepas itu saya diam. Sehingga pada istiadat pembukaan Parlimen Isnin lalu, saya didekati sekali lagi pada hari sama waktu petang untuk berjumpa di Hotel Corus, Jalan Ampang. 
“Pada tengah malam Isnin, mereka bertemu saya di Hotel Saujana, Subang Jaya. Saya terpaksa layan sebab saya bimbang kerana mereka ada kuasa dan tidak boleh jangka apa mereka boleh lakukan kepada saya. 
“Saya ada rekod, semua penjelasan saya ini jangan cuba dipersoal, nanti saya dedahkan satu persatu,” katanya semasa perbahasan usul menjunjung kasih titah diraja di Dewan Rakyat, hari ini. 
Ekoran dakwaan tersebut, mesyuarat Dewan Rakyat terus berada dalam keadaan tidak terkawal menyaksikan ahli-ahli Parlimen kerajaan berang kerana tuduhan tersebut berniat jahat untuk menjejaskan imej kerajaan semasa.  
Wan Saiful berkata, beliau yakin beberapa individu yang bertemu tidak menggunakan nama sebenar seperti ‘Rahim, Arman dan Hasnan.’ 
“Kadang-kadang apabila mereka bercakap antara satu sama lain, namanya lain pula. Kadang-kadang dia terlupa apa nama yang dipakainya. 
“Namun, ada nama yang diulang berkali-kali iaitu ‘Farhan’ seolah-olah dia punca kuasa. Dalam pertemuan itu mesejnya ialah saya mesti sokong Ahli Parlimen Tambun sebagai Perdana Menteri dan sebagai balasan dan habuan diberi kepada saya ialah peruntukan RM1.7 juta,” katanya. 
Bagaimanapun, Ahli Parlimen Jelutong, RSN Rayer bangkit membantah dakwaan tersebut menggunakan Perkara 36(6) Peraturan-peraturan Majlis Mesyuarat berhubung sangkaan jahat. 
“Sebagai penyokong kerajaan, saya tidak akan biarkan pembangkang membuat kenyataan seperti ini. Kalau berani, buat laporan kepada SPRM-lah,” katanya. 
Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Johari Abdul memutuskan kenyataan Wan Saiful adalah sangkaan tidak baik kerana tiada siapa dapat memastikan sama ada individu berkenaan ‘wujud’ atau benar-benar dalam kalangan penyokong kerajaan. 
“Kita tidak tahu mereka ini wujud atau berlakon seperti penyokong. Jadi, jangan (teruskan), hentikan naratif ini (dalam Dewan),” katanya. – UTUSAN




Source link
The post PARLIMEN: Wan Saiful dakwa ditawar RM1.7j sokong Anwar appeared first on Edisi Viral Plus.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://plus.edisiviral.com/parlimen-wan-saiful-dakwa-ditawar-rm1-7j-sokong-anwar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rm1 7m Bribe Wan Saiful Reveals Macc S Prompt Response

Rm1 7m Bribe Wan Saiful Reveals Macc S Prompt Response

papar berkaitan - pada 29/2/2024 - jumlah : 104 hits
Perikatan Nasional lawmaker Wan Saiful Wan Jan revealed that MACC has contacted him over his allegation of being offered a bribe to support Prime Minister Anwar Ibrahim In less than an hour after I spoke I received a message from a MACC off...
Govt Wants To Suspend Wan Saiful 6 Months For Calling Anwar Corrupt

Govt Wants To Suspend Wan Saiful 6 Months For Calling Anwar Corrupt

papar berkaitan - pada 4/3/2024 - jumlah : 135 hits
The government wants to suspend Bersatu lawmaker Wan Saiful Wan Jan for six months for alleging that Prime Minister Anwar Ibrahim is a leader who abuses his power According to the Dewan Rakyat s order paper for tomorrow Deputy Prime Ministe...
Wan Saiful Dedah Diajak Diugut Supaya Sokong Pm

Wan Saiful Dedah Diajak Diugut Supaya Sokong Pm

papar berkaitan - pada 29/2/2024 - jumlah : 81 hits
harakahdaily comFebruary 28 2024KUALA LUMPUR Dewan Rakyat dalam persidangan berlangsung pada sesi Perbahasan Menjunjung Kasih Titah Diraja telah digemparkan dengan pendedahan panas hingga mengundang pertikaman lidah kedua belah pihak sebent...
Gelar Anwar Korup Wan Saiful Kemungkinan Digantung Daripada Sidang Dewan Rakyat

Gelar Anwar Korup Wan Saiful Kemungkinan Digantung Daripada Sidang Dewan Rakyat

papar berkaitan - pada 5/3/2024 - jumlah : 184 hits
Kerajaan mahu gantung Wan Saiful 6 bulan kerana gelar Anwar korupMalaysiakini nbsp Kerajaan berhasrat menggantung anggota parlimen Bersatu Wan Saiful Wan Jan daripada sidang Dewan Rakyat selama enam bulan kerana mendakwa Perdana Menteri Anw...
Wan Saiful Faces 6 Month Suspension Over Pm Abused Power Allegation

Wan Saiful Faces 6 Month Suspension Over Pm Abused Power Allegation

papar berkaitan - pada 5/3/2024 - jumlah : 82 hits
The government will propose for Bersatu s Wan Saiful Wan Jan to be suspended from the Dewan Rakyat for six months after the Tasek Gelugor MP allegedly accused the prime minister of abusing his power According to the Dewan Rakyat s order of ...
Zahid Tarik Usul Gantung Lepas Wan Saiful Mohon Maaf Pada Agong Pm

Zahid Tarik Usul Gantung Lepas Wan Saiful Mohon Maaf Pada Agong Pm

papar berkaitan - pada 5/3/2024 - jumlah : 79 hits
malaysiakini comPARLIMEN l Kerajaan hari ini membatalkan usul untuk menggantung ahli parlimen pembangkang Wan Saiful Wan Jan daripada sidang Dewan Rakyat kerana mendakwa Perdana Menteri Anwar Ibrahim menyalahgunakan kuasa Ini susulan permoh...
Why Didn T Wan Saiful Report Alleged Threats And Offers

Why Didn T Wan Saiful Report Alleged Threats And Offers

papar berkaitan - pada 4/3/2024 - jumlah : 149 hits
Maybe PN politicians just want to play politics When censured by the Speaker and asked to retract the remarks Wan Saiful easily complied Mariam Mokhtar Wan Saiful Wan Jan the Perikatan Nasional MP for Tasek Gelugor dropped a bombshell in th...
Pembangkang Belasah Speaker Anwar Dakwa Kerana Dendam Kesumat

Pembangkang Belasah Speaker Anwar Dakwa Kerana Dendam Kesumat

papar berkaitan - pada 27/2/2024 - jumlah : 137 hits
Ahli parlimen pembangkang petang ini keluar dari Dewan Rakyat sebagai protes terhadap Perdana Menteri Anwar Ibrahim yang menyampaikan ucapan tahniah kepada Sultan Ibrahim Sultan Iskandar sebagai Yang di Pertuan Agong ke 17 negara pada sebel...
Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

2 Pegawai Polis Johor Terbunuh Suspek Dikaitkan Dengan Kumpulan Pengganas Jemaah Islamiyah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Spring Harbor House By Johnsen Schmaling Architects In Madison Wisconsin

Pengukus Lubang Tepi

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

New Environment