Parlimen Tangga Batu Tumpuan Prn Melaka


Oleh Nurul Aisyah

KAWASAN Parlimen Tangga Batu mula dipertandingkan pada 2004. Tangga Batu adalah sebuah bandar kecil berhampiran dengan pantai yang terletak dalam daerah Melaka Tengah, Melaka.
Ianya menjadi kawasan parlimen (P136) bagi DUN Sungai Udang(N11), Paya Rumput(N13), Pantai Kundur(N12 dan Kelebang(N14). Tangga Batu terletak di tengah-tengah perjalanan Jalan 5 antara Bandar Hilir (15.8km) dan Pekan Masjid Tanah (14.7km).
Parlimen Tangga Batu ini dijangka akan menjadi tumpuan dalam Pilihan Raya Negeri Melaka. Sebagaimana yang kita tahu, Ketua Menteri yang juga mantan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Udang, Datuk Seri Idris Haron dan bekas ADUN Pantai Kundor, Datuk Nor Azman Hassan merupakan antara empat ADUN yang menarik sokongan terhadap bekas Ketua Menteri, Datuk Seri Sulaiman Md Ali baru-baru ini.
Sebelum ini, komposisi Parlimen Tangga Batu terdiri dari dua UMNO, satu PKR dan satu PPBM. Apabila Idris Haron dan Nor Azman menarik sokongan terhadap Ketua Menteri, keahlian mereka dalam UMNO dilaporkan sudah terlucut secara automatik.
Oleh itu, Parlimen Tangga Batu kini terdiri daripada dua bebas, satu PKR dan satu PPBM.
Hari ini, Datuk Seri Idris Haron, bertegas akan mempertahankan kerusi Sungai Udang jika PRN diadakan. Beliau menegaskan bersedia menghadapi cabaran Ketua UMNO Bahagian Tangga Batu, Senator Datuk Seri Mohamad Ali Mohamad jika dia dipilih mewakili Barisan Nasional (BN) untuk merampas kerusi berkenaan.
Idris berkata, beliau tidak akan lari daripada mempertahankan kerusi yang sudah dimenanginya pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (2013) dan PRU-14 (2018) itu.
Semalam Mohamad Ali mengeluarkan kenyataan bersedia mencabar Idris dalam PRN jika ia diadakan tidak lama lagi berikutan pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN) Melaka.
Mohamad Ali dilaporkan berkata, pertembungan beliau dengan Idris bakal menentukan siapa pemimpin politik yang diberikan kepercayaan oleh pengundi untuk memperjuangkan nasib mereka.
Beliau mendakwa, Idris sengaja memutarbelitkan pelbagai aspek semata-mata untuk mengelirukan anggota masyarakat.
Mohamad Ali juga mendakwa, Idris kecewa selepas tewas kepadanya dalam pemilihan UMNO Bahagian Tangga Batu pada 2018.
Begitu juga dengan bekas ADUN Pantai Kundor, Datuk Nor Azman Hassan yang didakwanya kecewa akibat kalah kepada Datuk Dr Abu Bakar Mohamad Diah bagi merebut jawatan Timbalan Ketua UMNO bahagian berkenaan.
Pada PRU-14 Idris yang ketika itu mewakili BN menewaskan Mohd Lokman Abdul Gani (PKR) dengan majoriti 2,229 undi manakala Nor Azman (BN) menewaskan Juhari Osman (PKR) dan Abdul Halim Maidin (PAS) dengan majoriti 772 undi.
Parlimen Tangga Batu panas dari semalam walaupun PRN belum diumumkan secara rasmi. Bayangkan apabila PRN diumumkan kelak sekiranya kabinet meluluskan maka Parlimen ini pasti jadi tumpuan. Tambahan pula, Dun paya Rumput yang sebelum ini diwakili Datuk Mohd Rafiq Naizamohideen pasti turut panas memandangkan beliau merupakan Pengerusi PPBM Melaka.
The post Parlimen Tangga Batu Tumpuan PRN Melaka appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/10/08/parlimen-tangga-batu-tumpuan-prn-melaka/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gelora Melaka Biar Kerajaan Pusat Tentukan Keputusan Adakan Prn

Gelora Melaka Biar Kerajaan Pusat Tentukan Keputusan Adakan Prn

papar berkaitan - pada 9/10/2021 - jumlah : 248 hits
Keputusan sama ada perlu diadakan Pilihan Raya Negeri Melaka atau tidak seharusnya diserahkan sepenuhnya kepada kerajaan pusat untuk menentukannya SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Astro AWANI L...
Prn Melaka Dan Kisah Parti P45

Prn Melaka Dan Kisah Parti P45

papar berkaitan - pada 11/10/2021 - jumlah : 329 hits
ZOLKHARNAIN ABIDINDewan Undangan Negeri Melaka mempunyai 28 kerusi Pada PRU 14 P45 bertanding 24 kerusi Keputusannya kalah semua DUN Adly ada 21 000 pengundi P45 dapat 2 000 undi lebih sahaja Adly dapat 11 000 lebih Semua kerusi yang P45 be...
Calon Bebas Di Prn Melaka Akan Dibayar Rm100 000

Calon Bebas Di Prn Melaka Akan Dibayar Rm100 000

papar berkaitan - pada 11/10/2021 - jumlah : 220 hits
MELAKA Satu gerakan sedang dijalankan pihak tertentu untuk mencari individu profesional termasuk daripada ahli pertubuhan bukan kerajaan bertanding atas tiket calon Bebas menjelang Pilihan Raya Negeri Melaka Setiap calon itu dikatakan dijan...
Prn Melaka Wajar Ditangguh Tok Mat

Prn Melaka Wajar Ditangguh Tok Mat

papar berkaitan - pada 9/10/2021 - jumlah : 198 hits
PRN Melaka wajar ditangguh Tok Mat Timbalan Presiden Umno Mohamad Hasan berpandangan Pilihan Raya Negeri Melaka wajar ditangguhkan berikutan pandemik Covid 19 yang masih belum reda di negara ini Mohamad berkata kerajaan dan Suruhanjaya Pili...
Prn Darurat Di Melaka Tidak Wajar Shamsul

Prn Darurat Di Melaka Tidak Wajar Shamsul

papar berkaitan - pada 8/10/2021 - jumlah : 190 hits
Krisis politik negeri Melaka yang berpunca daripada penarikan diri 4 ADUN kerajaan Perikatan Nasional tidak seharusnya berakhir dengan Pilihan Raya Negeri sebagaimana yang cuba dilakukan oleh ahli ahli politik Kerajaan Negeri itu Ketua Pene...
Prn Melaka Mohamad Akui Umno Bimbang Dengan Kemarahan Rakyat

Prn Melaka Mohamad Akui Umno Bimbang Dengan Kemarahan Rakyat

papar berkaitan - pada 8/10/2021 - jumlah : 251 hits
agendaily com8 10 2021Timbalan Presiden UMNO Datuk Seri Mohamad Hasan gesa Ahli MT dan MP UMNO menyokong Presiden Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi Kemarahan rakyat terhadap tindakan UMNO yang kemaruk kuasa dan lebih berminat menjatuhkan keraja...
Pas Boleh Jadi Penentu Dalam Prn Melaka

Pas Boleh Jadi Penentu Dalam Prn Melaka

papar berkaitan - pada 9/10/2021 - jumlah : 166 hits
Kamarul Yusoff Sukar untuk difahami bila ada yang masih berani memperkecilkan dan membuang terus PAS dari perkiraan mereka dalam PRN Melaka Sedangkan jika diteliti kepada keputusan kerusi DUN Melaka dalam PRU 14 PAS mampu menjadi penentu ya...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang Kenal Pasti Potensi Pembangunan Sekitar Stesen Ecrl

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

Spiritual Leader Indians May Vote For Bersatu Candidate Because Of Pas



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Bolehkah Wanita Yang Sedang Haidh Memasuki Masjid Mengurus Jenazah Pergi Ke Kubur

Makan Kenduri Rumah Erra Fazira

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Building Information Modeling And Digital Tools In Architecture

1 Kebaikan Kakak Ipar

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang