Parlimen Peluang Pn Buktikan Dapat Sokongan Majoriti



Parlimen: Peluang PN buktikan dapat sokongan majoriti. Persidangan Parlimen bermula 26 Julai ini merupakan peluang terbaik kepada kerajaan Perikatan Nasional (PN) untuk membuktikan mereka mempunyai sokongan majoriti.
Penganalisis politik, Profesor Datuk Dr Mohammad Agus Yusoff berkata, dalam keadaan negara menghadapi pelbagai isu kesihatan dan ekonomi, kerajaan perlu mengesahkan legitimasinya dan mengembalikan fungsi Parlimen.
Menurutnya, legitimasi kerajaan penting bagi memulihkan keyakinan rakyat kepada kerajaan serta meyakinkan pelabur dan pasaran.
“Selain itu, ia penting bagi menghentikan politiking dengan tekaan jajaran parti baharu dan menghentikan spekulasi ahli Parlimen A atau B menyokong siapa serta menstabilkan politik negara.
“Serahkan sahaja kepada kebijaksanaan ahli Parlimen untuk memikirkan parti mana, siapa dan kerajaan mana yang terbaik untuk negara. Mereka yang mempunyai kuasa mengundi,” katanya dalam satu hantaran di Facebooknya pada Khamis.
Pada Rabu, ahli jemaah menteri sebulat suara kekal memberi sokongan penuh kepada Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menerajui pucuk pimpinan negara.
Ahli jemaah menteri dalam satu kenyataan memaklumkan bahawa setiap keputusan kerajaan dibuat secara kolektif setelah mengambil kira pandangan semua pihak.
Menurut kenyataan itu, keutamaan kerajaan pada ketika ini adalah untuk menjayakan Pelan Pemulihan Negara (PPN) demi kesejahteraan rakyat dan kemakmuran negara serta membawa negara keluar dari pandemik Covid-19.
Mengulas isu itu, Mohammad Agus berkata, sebagai memenuhi konsep tanggungjawab kolektif, wajar bagi semua jemaah menteri menyatakan sokongan mereka.
“Jika tidak, menteri yang berseberangan perlu meletakkan jawatan. Lebih signifikan lagi yang perlu diketahui ialah sokongan majoriti bukan ditentukan oleh menteri, tetapi 222 ahli parlimen.
“Jika tujuan melaporkan semua menteri memberi sokongan adalah untuk menunjukkan perdana menteri mempunyai majoriti, itu tidak menjawab persoalan asas yang menjadi perdebatan sekarang iaitu adakah beliau mempunyai majoriti untuk terus berkuasa?” Soalnya.
Tambah Mohammad Agus, jika kerajaan gagal mendapat undi percaya, perdana menteri perlu menasihati Yang di-Pertuan Agong dan menyerahkan kepada Seri Paduka Baginda untuk membuat keputusan mengikut budi bicara Seri Paduka Baginda (Perkara 40(2)).
Beliau berpendapat, pilihan raya tidak wajar dilakukan sekiranya berlaku sesuatu di luar jangka kerana suasana tidak kondusif.
“Saya ingin meminta kerajaan menyelesaikan masalah legitimasi ini dengan menguji sokongannya di dewan pada 26 Julai nanti dan meminta kerajaan membuka Parlimen kerana data menunjukkan darurat tidak berkesan untuk mengawal Covid-19.
“Negara perlu stabil untuk maju. Rakyat perlu makmur untuk sejahtera,” katanya.
Parlimen: Peluang PN buktikan dapat sokongan majoriti Baca Artikel Menarik :
Malaysia perlu contohi negara Asia Timur tangani krisis Covid-19 Ekonomi Malaysia tidak bergerak sekiranya kelas bawahan masih ramai Jika Muhyiddin enggan letak jawatan, NGO akan turun berdemo Gelagat Lucu Jin Masuk Islam Ini Tarik Perhatian Netizen Bila ‘Ruqyah’ Wanita Dirasuk [VIDEO] NORA DANISH KELIRU NETIZEN BANDINGKANNYA DENGAN IFA RAZIAH [VIDEO] Resepi Mee Sizzling Layari Laman Facebook MYKMU

Menteri UMNO sokong Muhyiddin sedang lakukan kamikaze

The post Parlimen: Peluang PN buktikan dapat sokongan majoriti appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/07/15/parlimen-peluang-pn-buktikan-dapat-sokongan-majoriti/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Prof Agus Yusoff Mahiaddin Perlu Buktikan Sokongan Majoriti Pada 26 Julai Ini

Prof Agus Yusoff Mahiaddin Perlu Buktikan Sokongan Majoriti Pada 26 Julai Ini

papar berkaitan - pada 16/7/2021 - jumlah : 189 hits
SITI NUR ZAWANI MISCONKenyataan jemaah menteri yang mengumumkan mengekalkan sokongan mereka kepada Perdana Menteri Tan Sri Mahiaddin Md Yasin tidak memberi apa apa signifikan kerana sokongan majoriti bukan ditentukan oleh menteri tetapi 220...
Tiada Mana Mana Ahli Parlimen Yang Akan Menarik Sokongan Terhadap Muhyiddin Shahidan Kassim

Tiada Mana Mana Ahli Parlimen Yang Akan Menarik Sokongan Terhadap Muhyiddin Shahidan Kassim

papar berkaitan - pada 8/7/2021 - jumlah : 178 hits
Jika beliau meletakkan jawatan kerajaan sudah pasti akan runtuh begitu jelas Ahli Parlimen Arau Datuk Seri Shahidan Kassim setelah Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi membuat kenyataan menarik sokongan terhadap Perdana Menteri Tan S...
Krisis Perlembagaan Melainkan Muhyiddin Uji Sokongan Ahli Parlimen Kata Peguam

Krisis Perlembagaan Melainkan Muhyiddin Uji Sokongan Ahli Parlimen Kata Peguam

papar berkaitan - pada 9/7/2021 - jumlah : 180 hits
July 9 2021Muhyiddin Yassin mesti membuktikan beliau masih mempunyai majoriti atau memaklumkan Agong bahawa bloknya telah runtuh kata peguam PETALING JAYA Negara ini akan menghadapi krisis politik dan perlembagaan jika Perdana Menteri Muhyi...
Ahli Parlimen Umno Tak Setuju Tarik Sokongan Kepada Pn

Ahli Parlimen Umno Tak Setuju Tarik Sokongan Kepada Pn

papar berkaitan - pada 4/7/2021 - jumlah : 448 hits
KUALA LUMPUR Sebahagian besar Ahli Parlimen Barisan Nasional khususnya dari UMNO tidak bersetuju dengan cadangan untuk menarik sokongan kepada kerajaan Perikatan Nasional buat masa ini dengan pertimbangan utamanya adalah pandemik COVID 19 S...
Anwar Patut Diberi Peluang Tunjuk Majoriti Dr Aziz Bari

Anwar Patut Diberi Peluang Tunjuk Majoriti Dr Aziz Bari

papar berkaitan - pada 8/7/2021 - jumlah : 225 hits
Kerajaan Perikatan Nasional secara teknikal telah tumbang malam tadi apabila Majlis Tertinggi Umno memutuskan untuk menarik kembali sokongan parti itu yang diberikan sejak 1 Mac 2020 lalu Pakar undang undang Perlembagaan Dr Aziz bari berkat...
Mahiaddin Perlu Letak Jawatan Sebelum Sidang Khas Parlimen

Mahiaddin Perlu Letak Jawatan Sebelum Sidang Khas Parlimen

papar berkaitan - pada 2/7/2021 - jumlah : 270 hits
ULASAN LEWATMahiaddin makin terdesak Kenyataan rasmi dikeluarkan oleh Pejabat Perdana Menteri semalam yang memaklumkan perdana menteri Mahiaddin Md Yassin dimasukkan ke hospital di Kuala Lumpur kerana menghidap diarrhea atau cirit birit men...
Peralihan Kuasa Biar Parlimen Tentukan Bukan Serah Kepada Individu Dalam Bersatu

Peralihan Kuasa Biar Parlimen Tentukan Bukan Serah Kepada Individu Dalam Bersatu

papar berkaitan - pada 2/7/2021 - jumlah : 145 hits
FAZLI RADZIAhli Majlis Tertinggi Umno Datuk Dr Mohd Puad Zarkashi menyarankan agar Perdana Menteri Tan Sri Mahiaddin Md Yasin menyediakan pelan peralihan kuasa Biar Parlimen tentukan Bukan serah kepada individu dalam PPBM katanya Beliau ber...
Peluang Usaha Game Digital Di Indonesia

Peluang Usaha Game Digital Di Indonesia

papar berkaitan - pada 20/7/2021 - jumlah : 405 hits
Pembahasan kita sekarang ialah Salah satu hal yang disukai orang baik yang tua ataupun muda yaitu bermain game Jika dulu dimainkan di komputer maka game sekarang dapat dimainkan di ponsel Apalagi saat ini ponsel makin pintar dan canggih Seh...
Absolute Power Corrupts Absolutely

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Overcoming Funding Challenges

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Anak2 Harta Paling Berharga Bella Astillah Peminat Harap Ayden Jaga Mummy Elok2

Bahan Bacaan Berperingkat Kad Bacaan Bergred Bbm

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam