Parlimen Bersidang 15 Hari Mulai 13 Julai



PUTRAJAYA – Sidang Dewan Rakyat akan berlangsung selama 15 hari mulai 13 Julai depan, selepas sesi pembukaan diadakan pada 18 Mei ini.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Undang-Undang), Datuk Takiyuddin Hassan, berkata sesi persidangan yang ditangguhkan selepas sesi pembukaan, akan berlangsung hingga 27 Ogos dengan mengambil kira keadaan semasa terutama wabak COVID-19.

Beliau berkata, sidang pembukaan kali ini ada sedikit kelainan di mana pembentangan usul kerajaan akan dibuat sebaik sesi perasmian pembukaan berakhir.

Ini termasuk katanya, pembentangan Rang Undang-Undang Perbekalan Tambahan serta usul pelantikan Ketua Pembangkang serta pemilihan Ahli Jawatankuasa Terpilih Parlimen bagi menggantikan jawatankuasa lama.

Beliau berkata, tiada juga sebarang upacara pemeriksaan barisan oleh Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah seperti kelaziman.

“Agong akan menyampaikan titah ucapan perasmian dan selepas baginda berangkat pulang, dewan akan bermula dengan urusan kerajaan, kemudian kita akan menangguhkan persidangan hingga Julai,” katanya pada sidang media hari ini.

Katanya, usul kerajaan akan diberi keutamaan pada sidang Dewan Rakyat kali ini.

“Parlimen bukan satu dewan yang adakan (persidangan) satu hari, Dewan Undangan Negeri (DUN) juga guna peruntukan sama (di bawah Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988). Mereka tidak boleh adakan persidangan yang lama.

“Ada dewan (DUN) yang berlangsung selama setengah jam, 45 minit, satu jam. Macam di (DUN) Selangor, dua hari. Bagi kita di Parlimen, oleh kerana bilangan Ahli Parlimen 222, ditambah Ahli Dewan Negara, pada hari perasmian boleh mencapai 300 orang,” katanya.

Atas dasar itu katanya, kehadiran pada hari pembukaan nanti dihadkan tanpa membabitkan ramai pegawai dan hanya ketua-ketua jabatan dibenar hadir termasuk Ketua Setiausaha Negara, Ketua Polis Negara, Panglima Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan Ketua Hakim Negara.

Beliau berkata, pada hari pertama persidangan juga, tidak akan ada waktu rehat seperti kebiasaan, dengan kedudukan Ahli Parlimen dibuat mengambil kira penjarakan sosial seperti disarankan Kementerian Kesihatan (KKM).

“Kedudukan Ahli Parlimen dalam dewan akan ada penjarakan sosial. Semua satu kerusi memisahkan seorang Ahli Parlimen menyebabkan semua ruang dalam dewan akan digunakan termasuk tempat duduk pegawai, akan digunakan sebagai tempat duduk Ahli Parlimen selain galeri pelawat dalam dewan.

“Hanya media kerajaan seperti RTM dan BERNAMA dibenarkan dalam dewan. Itu budi bicara Speaker, kalau pihak media mahu merayu, maklum pada Speaker,” katanya.



Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mindarakyat.blogspot.com/2020/05/parlimen-bersidang-15-hari-mulai-13.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mulai Hari Ini Iuran Bpjs Kesehatan Turun Ini Rinciannya

Mulai Hari Ini Iuran Bpjs Kesehatan Turun Ini Rinciannya

papar berkaitan - pada 2/5/2020 - jumlah : 189 hits
Mulai 1 Mei 2020 iuran peserta Program Jaminan Kesehatan Nasional Kartu Indonesia Sehat untuk segmen Pekerja Bukan Penerima Upah dan Bukan Pekerja akan kembali ke biaya semula Berdasarkan Peraturan Presiden Nomor 82 Tahun 2018 iuran ditetap...
Persidangan Parlimen Selama Satu Hari Mempersendakan Fungsi Parlimen

Persidangan Parlimen Selama Satu Hari Mempersendakan Fungsi Parlimen

papar berkaitan - pada 30/4/2020 - jumlah : 213 hits
Beberapa sektor dibenarkan beroperasi dengan syarat memenuhi beberapa peraturan dalam PKP Tidak masuk akal Parlimen hanya boleh bersidang satu hari Gesaan Pembangkang agar diadakan persidangan paling kurang dua hari dengan diadakan beberapa...
Hina Demokrasi Jogging Boleh Parlimen Tak Boleh Bersidang Lama

Hina Demokrasi Jogging Boleh Parlimen Tak Boleh Bersidang Lama

papar berkaitan - pada 3/5/2020 - jumlah : 273 hits
Semakin banyak pihak mempertikaikan langkah kerajaan ultra Melayu Perikatan Nasional yang menggunakan alasan wabak Covid 19 sebagai dalih tidak membenarkan sesi Perlimen bulan Mei bersidang lebih daripada sehari Terbaharu Persatuan Kebangsa...
Parlimen Tetap Akan Bersidang Sehari Takiyuddin

Parlimen Tetap Akan Bersidang Sehari Takiyuddin

papar berkaitan - pada 3/5/2020 - jumlah : 222 hits
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Takiyuddin Hassan menegaskan parlimen tetap akan bersidang sehari walaupun kebanyakan sektor ekonomi akan dibuka semula Isnin ini Takiyuddin berkata kerajaan mengambil maklum pandangan Majli
Ayuh Nyalakan Lampu Biru Tanda Terima Kasih Frontliner Mulai Hari Ini Hingga 3 Mei

Ayuh Nyalakan Lampu Biru Tanda Terima Kasih Frontliner Mulai Hari Ini Hingga 3 Mei

papar berkaitan - pada 1/5/2020 - jumlah : 621 hits
Kempen Light it Blue di Wilayah Persekutuan Putrajaya dan Labuan akan diterangi dengan lampu biru bermula hari ini 30 April sehingga 3 Mei sebagai tanda menghargai petugas barisan hadapan yang berkhidmat dalam mengekang wabak koronavirus Be...
Mulai Hari Ini Kerajaan Benarkan Dua Orang Pergi Beli Barang Dalam Tempoh Pkp

Mulai Hari Ini Kerajaan Benarkan Dua Orang Pergi Beli Barang Dalam Tempoh Pkp

papar berkaitan - pada 29/4/2020 - jumlah : 482 hits
Dua ahli keluarga dibenarkan membeli barang keperluan atau mendapatkan perkhidmatan perubatan dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Ini sesuai dengan warta persekutuan baru mengenai Peraturan Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit...
Pasar Jalan Othman Dan Taman Megah Ditutup Mulai Hari Ini

Pasar Jalan Othman Dan Taman Megah Ditutup Mulai Hari Ini

papar berkaitan - pada 28/4/2020 - jumlah : 325 hits
SHAH ALAM 27 APRIL Pasar Besar Jalan Othman dan Pasar Awam Taman Megah di Petaling Jaya ditutup mulai hari ini untuk proses nyahkuman Langkah itu susulan seorang peniaga di salah sebuah pasar tersebut disahkan positif Covid 19 kelmarin sele...
Surabaya Sidoarjo Dan Gresik Mulai Terapkan Psbb Hari Ini

Surabaya Sidoarjo Dan Gresik Mulai Terapkan Psbb Hari Ini

papar berkaitan - pada 28/4/2020 - jumlah : 116 hits
Jadi bersama dan secara bersama bergotong royong tanpa terputus karena ini adalah cara yang paling tepat memutus Covid 19 ujar dia
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

They Travelled For Hours To Celebrate Raya With Us

Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024