Park At Your Own Risk Bolehkah Anda Saman Syarikat Parking Jika Berlaku Sesuatu


Sebagai pengguna, anda seharusnya mengetahui sedikit sebanyak tentang undang-undang yang telah ditetapkan supaya dapat mengelakkan sebarang kejadian yang tidak diingini berlaku. Kecelakaan yang bakal berlaku ke atas diri kita sememangnya tidak dapat diramal.
Namun sebagai pengguna, anda seharusnya mengambil tahu tentang beberapa perkara penting supaya anda tidak mengalami kerugian apabila sesuatu insiden berlaku keatas diri anda.
Sebuah laman facebook, Jumpa Kat Mahkamah baru-baru ini memuat naik satu artikel berkenaan papan tanda yang boleh dijumpai di sesetengah tempat meletak kenderaan yang biasanya berbunyi ”Park at Your Own Risk”.
Persoalannya, jika terjadi sesuatu kepada kenderaan anda, apakah yang anda boleh lakukan? Baca perkongsian tersebut dibawah.
‘PARK AT YOUR OWN RISK, MANAGEMENT WILL NOT BE LIABLE FOR ANY LOSS’ Bolehkah anda menyaman syarikat parking jika berlaku sesuatu? 
Kredit Foto: facebook Kita banyak melihat papan tanda seperti di atas terutamanya apabila kita menggunakan perkhidmatan parkir atau parking di mana-mana bangunan atau kawasan lapang.
Ini adalah dipanggil sebagai ‘exclusion clause’ di dalam undang-undang. Tujuan exclusion clause ini adalah untuk menghadkan liabiliti pemilik syarikat parking tersebut.
Pihak syarikat parking perlu menaikkan notis dan mempastikan bahawa amaran seperti di atas adalah sempurna untuk dilihat oleh pemandu atau pengguna petak parking, jika ia tidak dapat dilihat notis tersebut dianggap tidak sempurna dan tidak boleh digunapakai.
Dalam kes Thornton v. Syarikat Parking, Mahkamah telah mendapati bahawa tanda notis amaran parking atas risiko sendiri hanya dipaparkan selepas pemandu telah mengambil tiket dari mesin tiket.
Bermakna, pemandu hanya mendapati tanda notis tersebut selepas mengambil tiket dan bukannya sebelum mengambil tiket.
Dalam kes itu, Mahkamah berpendapat pihak syarikat dan pemandu telah berkontrak di saat pemandu mengambil tiket dan tanda amaran yang hanya muncul kemudian selepas kontrak terbentuk adalah tidak terpakai dan tidak mengikat pemandu. Dalam kes tersebut Mahkamah memutuskan syarikat parking tetap bertanggungjawab ke atas kemalangan yang dialami oleh pemandu.
BAGAIMANA JIKA BERLAKU KECUAIAN OLEH SYARIKAT PARKING KE ATAS PEMANDU? BOLEHKAH SAMAN MEREKA?
Ya, anda masih boleh menyaman syarikat parking jika terdapat kecuaian oleh syarikat parking semasa anda menggunakan perkhidmatan mereka walaupun terdapat notis ‘exclusion clause’ ini.
Ini kerana undang-undang tidak melepaskan syarikat parking dengan sewenang-wenangnya hanya kerana terdapat notis ‘exclusion clause’ jika kecuaian berlaku.
ADAKAH UNDANG-UNDANG INI TERHAD KEPADA SYARIKAT PARKING SAHAJA? BAGAIMANA SYARIKAT LAIN?
Undang-undang ini tidak terhad kepada syarikat parking sahaja tetapi terpakai kepada semua syarikat lain yang menyediakan perkhidmatan.
Dalam kes Chin Hooi Nan v. Syarikat Parking, Mr. Chin telah menghantar kenderaannya untuk dibasuh dan telah menerima tiket yang tertera di belakangnya ‘pihak syarikat tidak akan bertanggungjawab jika berlaku kerosakan dan kecacatan pada kereta’. Malangnya kereta Mr. Chin telah rosak akibat kecuaian pihak syarikat.
Mahkamah telah memutuskan bahawa walaupun terdapat notis amaran diberikan, pihak syarikat masih bertanggungjawab jika berlaku kecuaian dalam memberikan perkhidmatannya.
Ini juga boleh didapati di dalam seksyen 21A Akta Perlindungan Pengguna 1999 yang memperuntukkan bahawa mana-mana syarikat yang menawarkan perkhidmatan kepada pengguna hendaklah mempastikan keselamatan yang munasabah kepada pengguna, jika tidak pihak tersebut boleh didenda dan terdedah kepada tindakan saman sivil oleh pengguna.
Ok, admin pun nak ambil balik kereta tinggal basuh tadi. Kalau calar Ferrari admin siap lah.
#JumpaKatMahkamah #SeeYouinCourtSayang #KnowYourRights
***
Join group ‘PEGUAM & PENGGUNA MALAYSIA 🇲🇾’ jika anda mempunyai persoalan berkaitan hak dan undang-undang atau mencari penyelesaian kepada masalah yang anda hadapi. This is No.1 legal support group in Malaysia 🇲🇾! Click to join now!👇🏻👇🏻👇🏻
https://www.facebook.com/groups/332053270624408/
Subscribe to our Youtube channel 📺
https://www.youtube.com/channel/UCcaRJOZOn47_JQDsfE8pE7A
Follow us on Instagram 📷
instagram.com/jumpakatmahkamah
Follow us on Twitter 🐦
twitter.com/JumpaKatCourt
Visit our website 🌐
jumpakatmahkamah.blogspot.com
Sumber: Jumpa Kat Mahkamah
The post ‘’Park At Your Own Risk”, Bolehkah Anda Saman Syarikat Parking Jika Berlaku Sesuatu? appeared first on Siakap Keli.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/12/24/park-at-your-own-risk-bolehkah-anda-saman-syarikat-parking-jika-berlaku-sesuatu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Eat At Your Own Risk

Eat At Your Own Risk

papar berkaitan - pada 19/12/2019 - jumlah : 465 hits
Hai So baru baru ni mcd ada keluarkan menu baru ayam goreng extra spicy Bukan main main punya EXTRA tau Tengok iklan pun dah memulas perut aku Alkisahnya masa aku kat muar aku singgah lah mcd jalan bakri tu nak beli untuk sepupu sepupu aku ...
Individuals Cannot Solve Problems Such As Climate Change On Their Own Not In Your Lifetime Barack Obama

Individuals Cannot Solve Problems Such As Climate Change On Their Own Not In Your Lifetime Barack Obama

papar berkaitan - pada 14/12/2019 - jumlah : 230 hits
We essentially run the race carry the baton then we pass to the next runner who has to go forward Obama said Bernama Photo KUALA LUMPUR 8220 Individuals cannot solve problems such as climate change on their own Not in your lifetime said f
Rugi 30 Ribu Lelaki Menang Kes Saman Bekas Tunang Sebab Tak Jadi Kahwin

Rugi 30 Ribu Lelaki Menang Kes Saman Bekas Tunang Sebab Tak Jadi Kahwin

papar berkaitan - pada 18/12/2019 - jumlah : 526 hits
Jodoh dan pertemuan adalah rahsia daripada Allah S W T Siapa jangka perhubungan yang sedang menghitung hari untuk disatukan akhirnya terbengkalai di tengah jalan Lebih memeritkan lagi perhubungan yang sudah berada di fasa terakhir persiapan...
Putus Tunang 21 Hari Sebelum Majlis Lelaki Menang Kes Saman Rm30 000 Bekas Tunang

Putus Tunang 21 Hari Sebelum Majlis Lelaki Menang Kes Saman Rm30 000 Bekas Tunang

papar berkaitan - pada 18/12/2019 - jumlah : 634 hits
Kes seorang lelaki yang menyaman tunangnya setelah dia kerugian sebanyak RM30 000 apabila wanita itu memutuskan hubungan mereka pernah menggemparkan ramai suatu ketika dahulu Bakal pengantin perempuan dikatakan memutuskan pertunangan secara...
Batal Perkahwinan Saat Akhir Lelaki Menang Saman Rm30k Bekas Tunang

Batal Perkahwinan Saat Akhir Lelaki Menang Saman Rm30k Bekas Tunang

papar berkaitan - pada 19/12/2019 - jumlah : 634 hits
Suatu ketika dahulu kisah pemuda dikenali sebagai Ezrin ini pernah viral apabila bakal pengantin perempuan memutuskan hubungan mereka pada saat akhir iaitu 21 hari sebelum hari pernikahan Difahamkan ianya berpunca kerana wanita tersebut mem...
Pemuda Umno Kelantan Saran Wanita Saman Bersatu

Pemuda Umno Kelantan Saran Wanita Saman Bersatu

papar berkaitan - pada 19/12/2019 - jumlah : 226 hits
N FAIZAL GHAZALI Pemuda Umno Kelantan menyarankan Ketua Wanita Umno Tanah Merah Dayang Saniah Awang Hamid mengambil tindakan mahkamah terhadap Bersatu Cadangan itu dibuat susulan nama Dayang Saniah didapati berdaftar secara sah sebagai ahli...
Najib Fail Saman Terhadap Ambank Bekas Pengurus Bank

Najib Fail Saman Terhadap Ambank Bekas Pengurus Bank

papar berkaitan - pada 18/12/2019 - jumlah : 262 hits
11 Disember 2019 Bekas perdana menteri Najib Razak memfailkan saman terhadap AmBank dan salah seorang bekas kakitangan bank itu atas dakwaan kecuaian dalam mendedahkan butiran akaun banknya kepada seorang individu tanpa kebenaran Dalam sama...
Batal Kahwin Pemuda Berjaya Saman Bekas Tunang Selepas 3 Tahun

Batal Kahwin Pemuda Berjaya Saman Bekas Tunang Selepas 3 Tahun

papar berkaitan - pada 18/12/2019 - jumlah : 344 hits
Pada 3 tahun yang lepas kisah pemuda ini telah tular di media sosial apabila mengesahkan perkahwinan yang dinanti terpaksa dibatalkan pada saat saat akhir Semuanya berpunca apabila bekas tunang nekad untuk tinggalkannya demi buah hati lain ...
Potongan 50 Peratus Saman Trafik Sempena Krismas

Potongan 50 Peratus Saman Trafik Sempena Krismas

papar berkaitan - pada 13/12/2019 - jumlah : 286 hits
Kuala Lumpur Polis Di Raja Malaysia menawarkan potongan diskaun sehingga 50 peratus bayaran pelbagai jenis saman trafik sempena sambutan perayaan Hari Krismas ini PDRM dalam satu poster disiarkan di dalam media sosial rasmi memaklumkan baya...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Duit Syiling Peringatan 50 Tahun Lembaga Pertubuhan Peladang

Pulut Sambal

Plaza Premium Group Kembangkan Jenama Restoran Flight Club Di Terminal 1 Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur

Apa Saja Yang Anda Berikan Tumpuan Dalam Fikiran Akhirnya Akan Jadi Kenyataan

Contact Lens Trial Experience The Difference Risk Free

Beyond The Arrest Colorado Springs Criminal Lawyers Advocate For Your Freedom