Pantang Larang Buah Tangan Tahun Baru Cina


Kredit: Acharaporn Kamornboonyarush/Pexels Sambutan Tahun Baru Cina yang bakal menjelang kurang dari tiga hari lagi menandakan permulaan jamuan rumah terbuka yang saya pasti, banyak jemputan yang anda terima sehingga tak menang tangan anda dibuatnya! Hal ini bukanlah satu perkara yang menghairankan. Malaysia sebagai sebuah negara berbilang kaum, sambutan sesuatu perayaan bukanlah khusus untuk satu kaum tertentu. Sebaliknya, sambutan perayaan menjadi satu faktor perpaduan.
Oleh sebab itulah, Malaysia merupakan salah satu negara yang mempunyai bilangan cuti perayaan yang paling banyak di dunia.
Adab Menziarah Orang di timur, termasuklah Malaysia, rata-ratanya cukup menjaga adab apabila menziarahi rumah orang lain. Adab menziarah ini, selain daripada berkunjung ke rumah orang pada waktu yang sesuai, maklumkan tuan rumah terlebih dahulu sebelm datang, kita lazimnya akan membawa buah tangan. Tak kisahlah apapun yang anda bawa, tuan rumah pasti akan menyukainya.
Namun begitu, untuk perayaan Tahun Baru Cina, ada beberapa pantang larang yang anda perlu ikuti dalam membawa buah tangan. Hal ini demikian kerana tradisi sambutan Tahun Baru Cina banyak menggunakan perlambangan fizikal, dari perhiasan hinggalah ke makanan yang dihidangkan untuk menarik kekayaan, kebahagiaan, dan kemakmuran kepada mereka.
Untuk membantu anda mencari hadiah yang terbaik untuk tuan rumah semasa mengunjungi rumah terbuka nanti, ini adalah antara buah tangan di bawah kategori makanan yang cukup pantang dalam kalangan masyarakat Cina. Kenapa? Saya akan jelaskan.
1. Makanan berwarna Putih Kredit: Mona Sabha Cabrera/Pexels Masyarakat Cina elakkan daripada makan makanan berwarna putih semasa sambutan Tahun Baru Cina kerana makanan berwarna putih melambangkan kematian dan perkabungan.
Jadi, apabila anda ingin membawa buah tangan sebelum berkunjung ke rumah terbuka yang anda dijemput pergi, pastikan anda tak membawa makanan atau barangan berwarna putih. 
2. Bubur
Oleh sebab sekarang adalah musim influenza, ramai pasti jatuh sakit walaupun semasa musim perayaan, Namun begitu, pastikan anda tak membawa bubur sebagai buah tangan semasa pergi menziarah.
Walaupun niat anda baik tapi bubur dilihat sebagai satu pantang untuk dinikmati pada pagi hari pertama Tahun Baru Cina. Hal ini demikian kerana, pada zaman dulu, hanya orang miskin yang makan bubur nasi. Oleh itu, bubur nasi menjadi perlambangan turun naik kehidupan.
3. Ayam Hidangan ayam lazimnya dilihat sebagai suatu kelaziman semasa perayaan Tahun Baru Cina. Tapi, hidangan ayam yang disediakan mestilah dimasak secara seekor kerana ayam yang dihidang secara seekor dilihat sebagai lambang kelengkapan dan kesatuan dalam segala yang dilakukan pada Tahun Baru Cina. 
Jika anda membawa hidangan ayam sebagai buah tangan, elakkan membawa hidangan yang disediakan menggunakan ketulan ayam kerana itu melambangkan perpecahan.
3A. Epal Bagi sesetengah masyarakat Cina, buah epal bukanlah buah tangan yang membawa lambang yang negatif. Tetapi, bagi sesetengah masyarakat di Shanghai, pemberian buah epal dilihat sebagai pemberian yang membawa maksud yang negatif kerana sebutan epal dalam dialek Shanghai, (苹果) ‘píng guǒ’, yang membunyai sebutan homofon erkataan yang membawa maksud ‘meninggal kerana sakit’.
5. Buah Pir Kredit: mali maeder/Pexels
Buah merupakan hadiah buah tangan yang cukup baik. Namun begitu, bukan semua buah boleh dijadikan sebagai buah tangan semasa perayaan Tahun Baru Cina.

Buah pir tak boleh dijadikan sebagai hadiah kerana buah pir dalam bahasa Mandarin disebut sebagai  (梨 lí /lee/). Bunyi sebutan ini adalah sama seperti menyebut perkataan ‘perpisahan’ dan ‘pemergian’ iaitu (离 lí). Pemberian buah pir dari seorang kawan kepada seorang kawan perlu dielakkan kerana dijangka dapat memutuskan hubungan persahabatan yang terjalin.
Sambutan Tahun baru Cina Penuh Perpaduan Saya berharap saya dapat membantu anda untuk lebih mengenali tentang adat dan tradisi sambutan Tahun Baru Cina. Jika saya tertinggal apa-apa pantang-larang memberi buah tangan yang melibatkan makanan, tolong maklumkan saya dan sama-sama kita dapat mempelajari lebih banyak perkara baru tentang tradisi yang menarik ini.
The post Pantang-Larang Buah Tangan Tahun Baru Cina appeared first on Butterkicap.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.butterkicap.com/open-house/pantang-larang-buah-tangan-tahun-baru-cina

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jho Low Pulanglah Sambut Tahun Baru Cina Kami Rindu

Jho Low Pulanglah Sambut Tahun Baru Cina Kami Rindu

papar berkaitan - pada 24/1/2020 - jumlah : 311 hits
ANNABELLE LEE Ketika Jho Low masih dalam buruan pihak berkuasa sekumpulan individu tampil menyeru ahli perniagaan itu pulang merayakan Tahun Baru Cina Seruan itu dibuat dalam bentuk dokumentari satira bertajuk Time To Come Home Dokumentari ...
Netlfix Mewujudkan Hab Khas Untuk Kandungan Tahun Baru Cina

Netlfix Mewujudkan Hab Khas Untuk Kandungan Tahun Baru Cina

papar berkaitan - pada 22/1/2020 - jumlah : 335 hits
Selamat menyambut tahun baru cina kepada pembaca Amanz yang berbangsa cina Sempena musim perayaan ini Netflix mewujudkan hab khusus untuk kandungan berbahasa cina yang boleh ditonton ketika bercuti bersama sanak saudara Ia terdiri daripada ...
10 Iklan Filem Pendek Sempena Tahun Baru Cina

10 Iklan Filem Pendek Sempena Tahun Baru Cina

papar berkaitan - pada 22/1/2020 - jumlah : 335 hits
Sudah menjadi trend setiap kali musim perayaan tak kira hari raya Deepavali Hari raya cina dan lain lain apabila syarikat ternama tempatan memeriahkan lagi bahang perayaan dengan menghasilkan video content berupa iklan atau filem pendek bag...
Makan Makan Marrybrown Fortune Burger Sempena Tahun Baru Cina Ini

Makan Makan Marrybrown Fortune Burger Sempena Tahun Baru Cina Ini

papar berkaitan - pada 23/1/2020 - jumlah : 437 hits
Hi Korang Makan makan lagi kan hehehehe What I love bila festive season ni memacam menu makanan yang unik unik akan keluar dan akan jadi rebutan especially kaki kaki makan ni yelah memasing nak mencuba dulu then give a feedback samada sedap...
Dapatkan 68 Gong Xi Cashback Dari Foodpanda Sempena Perayaan Tahun Baru Cina

Dapatkan 68 Gong Xi Cashback Dari Foodpanda Sempena Perayaan Tahun Baru Cina

papar berkaitan - pada 18/1/2020 - jumlah : 461 hits
Sempena perayaan Tahun Baru Cina yang akan datang foodpanda ingin berkongsi kemeriahannya bersama pelanggan setia dengan menawarkan pulangan tunai sehingga 68 Tawaran ini bermula 12 Januari sehingga 7 Februari 2020 pelanggan akan menerima a...
Gateway Klia2 Meriah Dengan Garden Of Prosperity Sempena Sambutan Tahun Baru Cina

Gateway Klia2 Meriah Dengan Garden Of Prosperity Sempena Sambutan Tahun Baru Cina

papar berkaitan - pada 18/1/2020 - jumlah : 620 hits
Bersedia untuk membakar mercun kerana perayaan Tahun Baru Cina bakal menjelma Pada tahun ini pengunjung yang pulang ke Malaysia atau sekadar melawat pasti boleh merasai kemeriahan perayaan ini di gateway klia2 kerana hiasan bunga peony di G...
Rakaman Doktor Dipercayai Hilang Sabar Gara Gara Letih Rawat Mangsa Sampai Tak Dapat Sambut Tahun Baru Cina

Rakaman Doktor Dipercayai Hilang Sabar Gara Gara Letih Rawat Mangsa Sampai Tak Dapat Sambut Tahun Baru Cina

papar berkaitan - pada 25/1/2020 - jumlah : 506 hits
Satu video yang tular mendakwa seorang doktor hilang sabar ketika menjawab panggilan telefon di saat negara China masih bergelut dengan jangkitan Koronavirus Berdasarkan video tersebut rakan seperjuangannya bertindak untuk menenangkannya ke...
Tony Roma S Perkenal Menu Fortune Feast Bersempena Sambutan Tahun Baru Cina

Tony Roma S Perkenal Menu Fortune Feast Bersempena Sambutan Tahun Baru Cina

papar berkaitan - pada 22/1/2020 - jumlah : 378 hits
Hi Assalamualaikum Baru je lagi cerita pasal Tony Roma s kan And haluuuuu Tony Roma s ada menu terbaru dan panas panas lagi Kali ni sesuai dengan tema Chinese New Year kita ada Fortune Feast Pilihan makanan dalam menu Fortune Feast ni meman...
Notis Cuti Tahun Baru Cina

Notis Cuti Tahun Baru Cina

papar berkaitan - pada 21/1/2020 - jumlah : 2077 hits
Untuk makluman semua kami mula bercuti pada 23 1 2020 Hari ini 21 1 2020 LAST PROSES LOAN Mulai esok Team Iza tidak dah stopproses dan akan bersambung semula seperti biasa 29 1 2020 TEAM EXPRESSLOANBYIZA
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


209 Doa Para Nabi

207 Chapter Master You Words

Coretan Dari Tingkat 2 Wad 29 Katil 18 Hprz 2

Sambutan Birthday Ke 9 Nur Wardina Soffea

Puding Jagung Yang Sedap

Play88 Online Slots The Evolution Of Graphics And Sound Effects