Panduan Memahami Moratorium Oleh Bank Perlu Ambil Atau Tidak


As Salam,Moratorium oleh kebanyakan Bank yang diperkenalkan atau diumumkan oleh Perdana Menteri pada hari Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di kuatkuasakan, telah menimbulkan banyak isu dan tanda tanya dari pelbagai pihak. Ada yang faham soal Moratorium ni, ada yang tidak jelas.


Ada yang menyebutnya pun sampai terkehel lidah.haha.Iyolah.Benda baru.Kita yang pi sekolah hari-hari pun tak pernah dengar nama moratorium ni.ahaha.Nampak nau kurangnya vocab Cikgu math sorang ni.
Moratorium ni antara peranannya ialah kita semua dapat menangguhkan bayaran pinjaman kepada bank dan sekaligus membantu kita mempunyai duit tunai dalam tempoh PKP.Ia juga inisiatif kerajaan dengan bank tempatan dalam membantu rakyat yang menghadapi pelbagai kesulitan apabila PKP di kuatkuasakan.


Dalam ruang blog ini, saya nak kongsikan dengan anda semua beberapa pandangan yang boleh kita jadikan panduan dalam menentukan atau memahami apakah moratorium ini.
Sebelum tu, moratorium bahasa mudahnya ialah penangguhan rasmi.Penangguhan rasmi oleh bank terhadap segala bentuk bayaran pinjaman yang kita buat dengan bank.Moratorium adalah penangguhan rasmi sementara bayaran ansuran bulanan pinjaman dengan pihak bank sehingga 6 bulan. Pelanggan bank (peminjam/pembayar) tidak perlu membayar ansuran bulanan selama tempoh moratorium dan bersambung setelah ia tamat.


Jom, kita ikuti panduan ini yang saya ambil dari perkongsian di wassap Family.“Saya tak tahu lah En Faiz nak amik ke tak moratorium nie?”
Ramai yang masih tak tahu samaada nak amik atau tak moratorium pinjaman/pembiayaan bank nie. Jadi Faiz tulis atas pandangan individu sahaja. Tidak semua orang sama pandangan mereka.
1. Pertama sekali kena tahu moratorium ini automatik tidak perlu mohon, isi form online, call bank atau walk in bank bermula 1 April. 
2. Segala pembiayaan/pinjaman bank seperti mortgage (sewa beli rumah), hire purchase (kenderaan), personal loan, asbf/loan termasuk kecuali kredit kad.
3. Tempoh penangguhan bermula 1 April sehingga 30 September. Diulangi ianya automatik jadi tak perlu takot kalau dekat akaun masih tulis due date 1 April. Abaikan je.
4. Tiada caj bayaran lewat atau ‘faedah tambahan’ akan dikenakan. Fahamkan ’faedah tambahan’
5. Bayaran bahagian ‘interest/keuntungan bank’ masih berjalan selama tempoh 6 bulan ini tetapi tidak perlu bayar sepanjang 6 bulan ini. Ianya akan ditambah diakhir pembiayaan. Kesannya tempoh pembiayaan akan jadi bertambah 6 bulan.
6. Jadi untung atau tak nak amik? Bergantung kepada individu masing-masing. Tidak semua orang sama. Mungkin soalan ini boleh bantu korang.

Panduan 1 : Memahami Moratorium Oleh Bank : Perlu Ambil Atau Tidak ? 
Simpanan kecemasan tidak cukup 6 bulan atau 1 tahun? - Ambil
Rasa rasa nak tambah simpanan kecemasan sebab rasa tabung simpanan kecemasan sekarang tidak mencukupi? - Ambil
Takut majikan korang akan potong gaji/minta amik cuti tanpa gaji / berpotensi berhentikan kerja disebabkan COVID-19.- Ambil
Rasa nak settlekan pembiayaan/pinjaman awal. Tak nak lama-lama lagi disebabkan dah nak bersara/pencen.- Tak perlu Ambil
Rasa punca pendapatan selamat/tidak terjejas disebabkan COVID-19. Simpanan kecemasan cukup untuk tampung sekurangnya 6 bulan.- Tak perlu Ambil
Takot duit selepas dapat pengecualian bayaran balik pinjaman tidak boleh simpan dan dalam masa sama pekerjaan sekarang tidak terjejas pon?- Tak perlu Ambil
7. Jadi kalau rasa ‘Amik’ lagi banyak so tak perlu nak mohon apa-apa sebab ianya automatik. Duit tuh simpan dalan tabung #emergencyfund bukan guna joli. Ingat!!!
8. Kalau rasa ‘tak perlu amik’ lagi banyak so kena call bank korang maklumkan bahawa tidak mahu amik moratorium.
9. Kalau tanya kawan ke, personal advisor ke, mereka hanya boleh bagi cadangan je. Keputusan kena buat sendiri sebab hanya kita sendiri tahu keadaan kewangan kita sendiri.
10. Ada je yang sudah ada tabung #emergencyfund mencukupi tapi masih lagi amik manfaat moratorium nie untuk ada lebihan cash dan mereka tahu untuk manfaatkan sebaiknya.
11. Ada juga yang tak ada tabung #emergencyfund mencukupi tapi tak nak pon amik manfaat ini sebab nak settlekan pembiayaan/pinjaman awal.
12. Pada Faiz okay je kalau nak amik moratorium nie untuk dapat lebihan cash dan tambah tabung #emergencyfund. Kesannya hanya tambah tempoh 6 bulan je.
Jika masih ragu-ragu lagi amik je moratorium nie sebab kalau simpanan kita betul-betul mencukupi kita tak rasa nak ragu-ragu untuk tolak.
Apa-apa pon Faiz cuma nak advice sangat-sangat kepada kawan-kawan Faiz untuk tanam dalam minda : SIMPAN! SIMPAN! SIMPAN! SIMPAN! SIMPAN! 
Jika kita tiada simpanan mungkin dah terasa bukan bila berlaku bencana COVID-19 ini. Bagaimana penting simpanan ini di kala waktu ini.
Semoga perkongsian ini menjawab dan membantu persoalan kawan-kawan Faiz mengenai moratorium bank.Faiz suka berkongsi tips kewangan dan hartanah mudah secara PERCUMA di telegram. Jom klik sekarang 
https://t.me/amirulfaizaminuddin03AMIRUL FAIZCIKGU KEWANGAN



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://cikmatahariku.blogspot.com/2020/04/panduan-memahami-moratorium-oleh-bank.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bank Tawar Moratorium Kepada Pelanggan Yang Terjejas Kerana Covid 19

Bank Tawar Moratorium Kepada Pelanggan Yang Terjejas Kerana Covid 19

papar berkaitan - pada 21/3/2020 - jumlah : 186 hits
Assalamualaikum dan selamat sejahtera Apa itu moratorium Moratorium adalah penangguhan rasmi bayaran ansuran bulanan daripada pembayar kepada pihak bank tanpa caj penalti atau denda Ini bermakna pelanggan bank tidak perlu membayar ansuran
Iklan Reject Oleh Fb Perlu Buat Ads Baru Atau Edit Sahaja

Iklan Reject Oleh Fb Perlu Buat Ads Baru Atau Edit Sahaja

papar berkaitan - pada 31/3/2020 - jumlah : 340 hits
Ramai yang tanya soalan kepada saya sekiranya iklan yang sudah dijalankan dan ada impression 0 Selepas beberapa hari iklan tersebut dijalankan tetiba iklan tersebut di reject oleh FB Sedangkan dia sudah merasakan yang iklan tersebut mengiku...
Jangan Berpusu Pusu Ke Bank Atau Atm Pada Hari Gaji Menteri Pertahanan

Jangan Berpusu Pusu Ke Bank Atau Atm Pada Hari Gaji Menteri Pertahanan

papar berkaitan - pada 24/3/2020 - jumlah : 241 hits
Menteri Pertahanan Datuk Sri Ismail Sabri Yaakob mengingatkan orang ramai agar tidak berpusu pusu ke bank ketika hari gaji Kita semua menyeru supaya jangan berpusu pusu di bank atau pun di ATM Kita juga meminta pihak polis dan tentera jika ...
Moratorium Pembiayaan Bank Sempena Wabak Covid

Moratorium Pembiayaan Bank Sempena Wabak Covid

papar berkaitan - pada 20/3/2020 - jumlah : 488 hits
ELOK TANYA DULU BETUL ATAU TIDAK DARI PIHAK BANK ANDA JANGAN NAK KENCING BAYAR HUTANGApa itu moratorium Moratorium adalah penangguhan rasmi bayaran ansuran bulanan daripada pembayar kepada pihak bank tanpa caj penalti atau denda Ini bermakn...
4 Panduan Tampil Selow Buat Foto Ootd Budget Minim Atau Baju Itu Itu Aja Nggak Masalah

4 Panduan Tampil Selow Buat Foto Ootd Budget Minim Atau Baju Itu Itu Aja Nggak Masalah

papar berkaitan - pada 22/3/2020 - jumlah : 215 hits
Hanya bermodal kaus sneakers dan tas ala kadarnya panduan ini akan membuat penampilanmu jauuuuuuh lebih baik
Inti Pati Laporan 2019 Oleh Bank Negara Malaysia

Inti Pati Laporan 2019 Oleh Bank Negara Malaysia

papar berkaitan - pada 4/4/2020 - jumlah : 187 hits
KUALA LUMPUR 3 April Bank Negara Malaysia hari ini mengeluarkan tiga laporan iaitu Laporan Tahunan Bank Negara Malaysia 2019 Tinjauan Ekonomi dan Monetari 2019 serta Tinjauan Kestabilan Kewangan Separuh Kedua 2019 BNM mengambil pendekatan b...
Shahril Anggap Pengeluaran Kwsp Dan Moratorium Bank Permulaan Bagus Tetapi

Shahril Anggap Pengeluaran Kwsp Dan Moratorium Bank Permulaan Bagus Tetapi

papar berkaitan - pada 25/3/2020 - jumlah : 327 hits
Ketua Penerangan UMNO Shahril Hamdan berkata rakyat menanti dengan semangat optimis bahawa kerajaan mendengar segala keluhan dan maklumbalas pelaksanaan ke arah satu pelan tindakan menyeluruh yang amat amat diperlukan saat ini ekoran wabak ...
Covid 19 Kenyataan Rasmi Setiap Bank Berkenaan Moratorium Bnm

Covid 19 Kenyataan Rasmi Setiap Bank Berkenaan Moratorium Bnm

papar berkaitan - pada 28/3/2020 - jumlah : 431 hits
Berikut adalah kenyataan rasmi dari setiap bank berkenaan pelaksanaan moratorium yang dikeluarkan BNM Boleh semak bank masing masing di bawah untuk kepastian dan tindakan selanjutnya 1 PBB 2 HLB 3 CIMB 4 MBB 5 UOB 6 Affin 7 AmBank 8 MBSB 9 ...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte