Panduan Dan Tip Bercuti Semasa Travel Ke Luar Negara




Salam to all my readers ku sayang
Korang semua sihat tak? Untuk tahun 2020 ni....Seri Wangi saja-saja nak share beberapa tips untuk korang semasa Seri Wangi punya trip ke Istanbul beberapa bulan lepas, manalah tau tahun kot tahun ini korang dah plan nak buat trip ke Istanbul. Kenapa Istanbul jadi pilihan Seri Wangi? Sebab Seri Wangi sangat suka dengan gaya hidup dan budaya dorang yang ada kat sana.


Seri Wangi naik flight ke Istanbul menggunakan perkhidmatan Qatar Airways dan kenapa Qatar Airways pulak? Sebabnya Qatar Airways menjanjikan ketenangan dan keselesaan sepanjang perjalanan Seri Wangi ke Istanbul, relek and layan angan-angan.

Best betul bila korang dapat duduk kat kerusi yang selesa, pilihan makanan yang sedap-sedap dan banyak pulak tu. Servis dia pun tiptop. Cabin staff dia pulak semua semua baik-baik belaka. So...bila nanti Seri Wangi sampai Istanbul, taklah rasa penat sangat, rasa macam perjalanan korang tu dari KL ke Kedah jer kan? Sedar-sedar ehhh...dah sampai pun kat Istanbul....gitu...heeee terlebih sudah!






Okaylah...kalau korang memang berminat sangat nak book atau survey harga tiket Qatar Airways ni korang bolehlah klik klik dari Traveloka ni book Qatar Airways Tickets. Manalah tau kan nanti dapat tiket murah. Hari tu Seri Wangi book kat sini jer. Banyak pilihan yang disediakan kat Traveloka tu. 

Andai kata korang ada plan nak ke London pun, tak ada masalah, korang boleh jer klik klik yang ni pulak book flights to London Online. Haaaa....simple jer kan?



Okay....jadi apa yang kita tunggu-tunggu lagi, jom kita ke segmen seterusnya. Kalau korang nak tau sepanjang Seri Wangi ke Istanbul hari tu, Seri Wangi ada perasan beberapa perkara yang korang perlu prepare before nak bercuti ke mana-mana, lagilah pulak kalau korang nak bercuti ataupun travel ke luar negara, banyak benda yang korang perlu prepare. Jadi...Seri Wangi nak share tips-tips penting dalam proses korang nak menjayakan trip percutian korang tu.

Pemilihan Destinasi
Bunyi macam simple jer kan? Tapi nilah yang akan menentukan segala benda yang korang kena sediakan untuk ke sana. Bagi yang baru je nak plan bercuti kat mana destinasi korang, Seri Wangi senaraikan beberapa soalan mudah untuk korang jawab, so...that korang dapat jawapan ke mana destinasi yang korang nak pergi. 

Bandar atau luar bandarLaut dan pantai atau gunung ganangMultiple countries atau satu jer?Culture, sports atau outdoor activity?Tempat senang dapat makanan ikut tekak atau belasah je apa-apa pun (of course yang halal kan?)Suka tempat ramai tourist atau tak?Tempat yang speaking English atau tak?

Itu dia soalan yang korang kena tanya diri sendiri and once korang dah dapat mana negara atau tempat yang korang nak pergi , korang bolehlah start untuk godek-godek buku reserch mengenai tempat yang korang plan nak bercuti, lebih-lebih lagi destinasi yang korang plan nak travel. Situasi yang selalu berlaku ialah bila korang dah start travel, korang akan realize yang timing untuk pergi ke tempat-tempat yang korang dah senaraikan tu tak seperti yang dirancangkan. So....korang boleh start prepare transport schedule for contingency plans yang korang boleh execute nanti....camner...rasa ok tak?

Iklim dan Musim
Oklah bab yang ni merupakan satu perkara yang boleh dikatakan penting jugak untuk korang decide, Sebabnya korang akan dealing dengan bajet korang. Ini kerana ada sesetengah country, segala-galanya akan jadi mahal during certain season dan selalunya peak season tu akan berlaku pada musim panas. So korang research dulu destinasi yang korang nak pergi tu berbaloi atau tak, kalau competing with bigger crowd dengan segalanya mahal unless korang tak kisah pun berapa bajet yang korang kena keluarkan, Tapi kalau tanya pendapat dan cadangan Seri Wangilah...suggest korang pergi time musim sejuk dah alang-alang negeri kita Malaysia tak ada musim sejuk...betukl tak?Hmmm...think wise okay?




Event dan Festival
If korang bercadang nak attend event besar atau festival kat sesuatu negara tu, please make sure korang buat reservations yang lebih awal untuk mengelakkan kenaikan harga yang melampau-lampau, lebih-lebih lagi untuk accommodation. Ambil tahu apa, di mana, dan bila event tu berlansung. Harga bagi barang-barang cenderamata dan makanan juga akan naik mendadak dan make sure bajet korang cukup.








Bahasa
Kalau korang decide untuk pergi ke negara yang tidak sepenuhnya speaking English, then prepare apa yang perlu dibuat, macam pegi Istanbul, sangat susah untuk jumpa local yang boleh speaking English, yang ada dan senang nak jumpa local speaking English, korang boleh tanya kat reception hotel jer. Tapi jangan risau sangat pasal bahasa ni...asalkan korang seorang peramah pasti dilayan dengan baik gitu...time nilah peluang korang nak kenal bangsa dan budaya dorang. Walaupun dorang tak pandai speaking, dorang akan cuba untuk membantu dengan ikhlas. Tapi korang at least dapat belajar untuk bercakap basic word bahasa dorang. Seri Wangi yakin local akan cuba jugak untuk membantu. Tapi...kalau rasa susah, beli jer buku bahasa kat kedai. So...masa travel, bawaklah buku tu ke mana-mana pun korang pergi....simple kan? 


Last but not least ialah jangan CULTURE SHOCK. Bab ni yang penting, ingat, mana-mana pun korang bercuti dan travel, korang dah dikira keluar daripada comfort zone. So...prepare segala benda yang bakal berlaku. Situasi ni mungkin menjadi ngeri bagi sesetengah orang, tapi...itulah pengalaman yang korang rasa berharga sangat dan menjadi kenangan seumur hidup korang


Salah satunya ialah keadaan toilet, during korang punya travel, korang akan find out yang tak semua toilet adalah sama macam kat negara kita dan masa tulah korang akan menangis, geram, down, menyumpah-nyumpah lagi ada negara yang korang pergi tu. Tapi hakikatnya yang korang akan lalui. Jadi, please prepare advance for the worst toilet situation that you can imagine (speak London lagi heee...) The End!


Okaylah....setakat sini ajer Seri Wangi dapat share tips-tips untuk korang prepare, apa yang perlu korang buat before nak travel ke mana-mana.Sebenarnya banyak lagi tips yang Seri Wangi nak share, tapi nanti kita sambung lagi yer...membawang lagi...haaaaa!! Kalau korang ada yang nak share tips-tips yang menarik, silakan. Next time kita chit chat lagi....bye bye korang...love uoll!





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.keunggulanwanita.com/2020/01/panduan-dan-tip-bercuti-semasa-travel.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ekonomi Tenat Pun Boleh Travel Ke Luar Negara

Ekonomi Tenat Pun Boleh Travel Ke Luar Negara

papar berkaitan - pada 15/1/2020 - jumlah : 376 hits
Haa Kalau scroll Facebook atau Instagram mesti ada dalam kalangan rakan rakan anda yang tunjuk gambar tengah bercuti di luar negara kan Biasanya gambar yang di tunjuk tu memang sangat sangat cantik Kita yang tengok ni pulak rasa macam terin...
Waytha Moorthy Rosakkan Imej Malaysia Di Luar Negara

Waytha Moorthy Rosakkan Imej Malaysia Di Luar Negara

papar berkaitan - pada 26/1/2020 - jumlah : 356 hits
Ustaz Nabir Osman Kenyataan dalam profil babit dakwaan palsu mengenai ajaran Islam 1 SEMALAM saya telah menghadiri satu dialog anjuran Northern Ireland Council for Racial Equality bertempat di bangunan parlimen Northern Ireland United Kingd...
Pengamal Perubatan Lulusan Luar Negara Wajib Dapat Pengesahan Kelayakan

Pengamal Perubatan Lulusan Luar Negara Wajib Dapat Pengesahan Kelayakan

papar berkaitan - pada 23/1/2020 - jumlah : 299 hits
KUALA LUMPUR 22 JAN Pengamal perubatan lulusan luar negara yang ingin berdaftar dengan Majlis Perubatan Malaysia wajib melalui proses pengesahan pengiktirafan kelayakan berkuat kuasa 1 Jun ini bagi mengesahkan ijazah dan transkrip mereka Pr...
Lulusan Perubatan Luar Negara Perlu Sahkan Ijazah Elak Kes Sijil Palsu

Lulusan Perubatan Luar Negara Perlu Sahkan Ijazah Elak Kes Sijil Palsu

papar berkaitan - pada 24/1/2020 - jumlah : 188 hits
SHAH ALAM 23 JAN Semua pengamal perubatan lulusan dari luar negara yang ingin berdaftar dengan Majlis Perubatan Malaysia perlu mengesahkan ijazah dan transkrip mereka berkuat kuasa 1 Jun 2020 bagi mengelakkan kes pemalsuan sijil Presidennya...
Tip Bercuti Ke Bangkok

Tip Bercuti Ke Bangkok

papar berkaitan - pada 12/1/2020 - jumlah : 260 hits
Greetings Tip Bercuti Ke Bangkok Travel merupakan salah satu aktiviti yang dapat bantu kita manangani stress Kita tak dapat nak nafikan kesibukan kerja dan belajar tendency untuk stress tu sentiasa ada So kita ni perlukan rehat kenalah perg...
Cara Withdraw Di Atm Luar Negara

Cara Withdraw Di Atm Luar Negara

papar berkaitan - pada 16/1/2020 - jumlah : 661 hits
Cara Withdraw Duit Di ATM Luar NegaraAntara hal yang paling penting untuk difikirkan dan dirancang sewaktu hendak melancong ke luar negara adalah wang Kebiasaannya mereka yang tidak mempunyai kredit kad akan membawa wang tunai sewaktu melan...
Gajet Yang Dibawa Semasa Travel

Gajet Yang Dibawa Semasa Travel

papar berkaitan - pada 19/1/2020 - jumlah : 438 hits
Hari ini saya ingin berkongsi apakah gajet gajet yang sering saya bawa apabila saya travel dengan sidang pembaca yang saya muliakan Selalunya blog ini saya tulis dengan tulisan tulisan yang serius dan berilmiah Hari ini hari Sabtu maka biar...
Mahfud Md 6 000 Lebih Warga Negara Indonesia Di Luar Negeri Dicap Teroris

Mahfud Md 6 000 Lebih Warga Negara Indonesia Di Luar Negeri Dicap Teroris

papar berkaitan - pada 13/1/2020 - jumlah : 190 hits
Mahfud MD 6 000 Lebih WNI di Luar Negeri Dicap TerorisJakarta CNN Indonesia Menteri Koordinator Bidang Politik Hukum dan Keamanan Mahfud MD mengungkapkan ada lebih dari 6 000 WNI terduga teroris berada di luar negeri Pemerintah berencana me...
Selangor Teruskan Tugas Ke Luar Negara Dengan Nasihat Wisma Putra

Selangor Teruskan Tugas Ke Luar Negara Dengan Nasihat Wisma Putra

papar berkaitan - pada 29/1/2020 - jumlah : 198 hits
Datuk Seri Amirudin Shari KUALA LUMPUR Kerajaan Selangor tetap meneruskan tugas ke luar negara seperti dijadualkan sebelum ini dengan mendapatkan nasihat daripada Wisma Putra Menteri Besar Selangor Datuk Seri Amirudin Shari berkata perkara ...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Pemberian Sempena Perayaan Songkran 2024

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Musim Panas Ini 10 Petua Hilangkan Sakit Tekak Yang Korang Boleh Cuba

Tremendous Diary 4 17

Cari Makan Lepas Berbuka

Spontaneous Thursday