Panas Isu Saiz Balak Luar Biasa Exco Pahang Netizen Serang Khaidir Ahmad Di Media Sosial







KUANTAN - Susulan kenyataan Jabatan Perhutanan Negeri Pahang terhadap aduan awam yang dibuat oleh aktivis alam sekitar, Khaidir Ahmad tentang lori treler membawa kayu balak yang saiznya amat luar biasa, ramai netizen menyerang beliau di media sosial. 
Netizen marah dengan tindakan beliau, dengan mendakwa Khaidir seorang 'kaki fitnah'. Tambahan pula sebelum ini beliau banyak mendedahkan isu berkaitan pencerobohan tanah, pengondolan hutan dan pembalakan haram di negeri Pahang.
Maka, inilah masanya netizen yang tidak menyokong tindakan beliau untuk menyerangnya bertalu-talu.
"Tak serik-serik si Khaidir Ahmad ni kalau buat statement, main lutu jer...tak mboh usul perisa..nak mengadu sekalipun bukan FB tempatnya...nak kata bongok sebelum ni keje di TV3," kata Nurashikin Sulaiman. 
"4.3k share... 9.1likes...maknanya dah tersebar berpuluh ribu nengok post ni... ternyata bole menimbulkan fitnah... Dah viral merata ni... menjatuhkan aib geng2 bawak lori balak... huhu... bawak mengucap...," kata  Salman M Zaki. 
Sementara itu Netizen Jubaidi Chamkari pula menganggap Khaidir sebagai wartawan yang sudah tidak laku. 
"Wartawan lapok, ketinggalan zaman, tak ada fakta saje nak buat isu. Posting kau ni berdasarkan apa? ada fakta ke balak tu negeri Pahang punya? Kalau tak tau tanya aku ni. Balak tu trengganu yang punya, lalu LPT sebab nak dihantar ke Selangor. Kau tak serik ke kena saman? kang ada yang saman kau lagi...berhati2lah... jgn ikutkan hasad dengki sangat... zaman kau dah berlalu," katanya. 
Malah bukan sahaja netizen yang menyerang beliau, tapi seorang Exco Kerajaan Negeri Pahang iaitu Dato' Sri Shahaniza Shamsuddin juga telah secara terbuka menyerang Khaidir di laman facebooknya. (https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10221157931271274&id=1034692333) 
"Sampai lebih 3,000 shares story ni. Story yang menimbulkan pelbagai persepsi. Ada yang komen konon ada balak hutan simpan di keluarkan dari hutan simpan Pahang. 
"Ternyata satu fitnah kerana ada dokumen sah ianya dibawa dari Terengganu untuk dihantar ke kilang di Selangor. Dari Ganu weh, memang lah terpaksa lalu jalan Pahang. Nak buat posting, siasat dulu. Jangan jadi fitnah," kata kenyataannya. 
Apa pun ramai juga netizen yang tidak bersetuju dengan kenyataan yang dibuat oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kuala Sentul itu, antaranya  Mohd Din Husin. 
"Mintak maaf lah dato bukan apa kita ni rakyat yang cakna macam itu lah bukan nak menyalahkan sbb rakyat ambil tahu jangan lah nanti bila rakyat bising viral kan seperti kata menuduh bila rakyat' senyap pakat tengok aje nanti kata tidak perihatin pulak yang penting nya perkara yang benar seperti kata pegawai perhutanan tadi jelas kan kita nak yang berwajib atas tugasan masing² insyaallah tidak timbul perkara sebegini maaf dato," kata beliau. 

Ada netizen hairan dengan sikap exco terbabit yang meuduh Khaidir buat fitnah, walhal beliau hanya bertanyakan soalan tentang isu iti. "Alahai YB ni. Macamni ke posting seorang YB?. KAN DIA bertanya tu. Jawab je lah," kata Mendan Sagor ringkas. 
Kenyataan beliau dijawab oleh Shahaniza. 
"Mendan Sagor itu lah jawapannya.. kan dah bgu sekali statement jabatan hutan.. dan saya pun mengingatkn jgn buat posting yg blh menjadi fitnah". 
Kemudian berlaku perdebatan diantara Shahaniza dengan beberapa orang  netizen lain yang tidak senang dengan kenyataannya itu. 

"DS Shahaniza Shamsuddin kedaroh gaji buta je YB peseng lagu ni..' kata Bakri Ali. 
"DS Shahaniza Shamsuddin mcm ni ke seorang YB jawap ... Koyak," kata Scott Kot. 
Namun tuduhan itu dijawab oleh Shahaniza dengan menafikan beliau koyak dengan pendedahan Khaidir. 
"Scott Kot sikit pun tak koyak. saya bagi jawapan dan saya nasihat supaya jgn buat posting yg akn membawa persepsi buruk dan fitnah

"Bakri Ali hehehe saya maafkan tuduhan anda supaya anda tak perlu cari saya di mahsyar nanti. boleh tanya org kawasan saya Dun Kuala Sentul Di Hati apa track record saya sebagai YB... insyaAllah tak makan gaji buta. apapun tkasih atas komen Tuan," kata Ketua UMNO Bahagian Maran itu. 

Bakri Ali sekali lagi memberi respon kenyataan Shahaniza itu. 
"Mendan Sagor org tanya je pun... Dia kata orang cuba fitnah.. Jawapan YB pun dah mcm fitnah," katanya. 
Sementara itu, netizen Shahruddin Mohamed Salleh pula mempersoalkan sikap Shahaniza terhadap isu ini. 
"Huhh.. pelik bin hairan puok2 nih. Mende remeh wat per jd isu. Patut berterima kasih kpd rakyat prihatin. Takder isu pun disini, jabatan hutan dah sahkan dan dah bg pencerahan.. okey lah tuuu," katanya. 
Shahaniza sekali lagi menjawab dengan mendakwa posting Khaidir mengundang komen netizen lain yang berunsur fitnah. 
"Shahruddin Mohamed Salleh tkasih atas prihatin saudara. bgi saya ia bkn remeh sbb posting tu mengundang komen2 berunsur fitnah," dakwa beliau. 
Namun paling mengejutkan, posting Shahaniza dijawab oleh Khaidir Ahmad tanpa rasa takut dihentam oleh penyokongnya. 
"Assalamualaikum YB DS Shahaniza Shamsuddin... saya menghormati Saudari sebagai seorang Wakil Rakyat dan juga Exco Kerajaan Negeri Pahang.
"Justeru menulislah dengan bijak sesuai dengan kedudukan dan darjat duniawi Saudari itu. Menuduh posting saya sebagai satu FITNAH adalah tidak betul kerana saya tidak membuat sebarang tuduhan tetapi sekadar bertanya dan meluahkan kemusykilan sebagai rakyat biasa apabila melihat dengan mata sendiri mengenai sesuatu yang luarbiasa dan mencurigakan.
"Sebagai seorang WAKIL RAKYAT, Saudari perlu bersikap professional dan bukannya EMOSIONAL dalam menyantuni suara aduan rakyat. Contohilah kenyataan Jabatan Perhutanan Negeri Pahang yang bukan sahaja begitu profesional berhubung isu ini, malah menghargai aduan rakyat," kata kenyataan di facebook beliau. (https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=425526668889953&id=100042978705563) 
Ada juga netizen yang mengaitkan isu ini dengan pencerobohan tanah Musang King di Raub.
"Wow, cepatnya pejabat hutan Pahang reply. Tanah hutan Raub sampai beribu-ribu hektar sejak berpuluh-puluh tahun diceroboh dek cina tanam durian tu, mana reply oleh pejabat hutan Pahang ni?," kata Saiful Bahri. 
Bermacam-masam komen panas dan pedas dibuat terhadap Khaidir bekas editor TV3 dan juga merupakan anak saudara kepad pejuang nasionalis negara Allahyarham Ishak Haji Muhammad (Pak Sako) itu.
Namun, ada juga netizen yang menyokong tindakan Khaidir itu, antaranya ialah Mohd Zamri Mohd Sham.
"Dia sekadar buat aduan...Jabatan Hutan Pahang pun memang mengalu alukan setiap aduan...untuk tindakan pantas. 
"Ramai yang komen ikut emosi dan bersentimen. Kalau dirujuk posting asal Khaidir Ahmad tiada pun dia menyebut sesiapa dan dari mana balak berkenaan. Apa dan siapa yang dia fitnah. Cuma dia agak terkasima dengan saiz balak berkenaan...apa masalahnya...ke ada yang makan lada?, " katanya.
Sementara itu, netizen Rahman Ismail pula mendakwa beliau bersetuju tindakan Khaidir mendedahkan isu ini.
"Itu telah disahkan oleh Pejabat Hutan Pahang...dan Pej Hutan Pahang sangat mengalu-alukan sebarang aduan agar tindakan pantas boleh dilakukan. Kita seharusnya menyokong aduan dan pendedahan seperti ini demi kelangsungan dan kelesarian alam sekitar kita...ada jg orang yg prihatin," komen beliau.

Pada dasarnya semua pihak menyangka isu ini selesai selepas kenyataan Jabatan Perhutanan Negeri Pahang. Namun, dek kerana mungkin ini peluang menyerang Khaidir maka terjadilah perbalahan antara beliau dengan Shahaniza. 
Pada Oktober 2020 lalu, Khaidir pernah mendedahkan ada percubaan membalak secara haram di hulu Lubuk Yu hingga menyebabkan air di Taman Eco Rimba Lubuk Yu menjadi keruh bagaikan air "teh tarik". 

Harus diingat Lubuk Yu berada dalam daerah Maran yang mana Shahaniza ialah Ketua UMNO Bahagian itu. 
Shahaniza selepas itu menafikan dan sanggup menaiki helikopter untuk membuat siaran Live FB bagi membuktikan tiada pembalakan haram di kawasa  terbabit seperti yang didedahkan oleh Khaidir Ahmad. 


Maka itulah tidak hairan Shahaniza dan penyokongnya menyerang Khaidir Ahmad bertalu-talu berkenaan isu ini. 
Walhal umum mengetahui, Wartawan Tua itu sekadar bertanya dan pihak berkenana iaitu Jabatan Perhutanan Negeri Pahang sudah pun memberikan jawapan. 

Malah, kerajaan sendiri sebelum ini mahu rakyat melaporkan aktiviti pembalakan haram terutamanya pada musim PKP. 

Mungkin tindakan viral untuk pertanyaan dilakukan kerana semalam hari Ahad dan Jabatan Perhutanan Negeri Pahang bercuti., tiada siapa boleh menjawab panggilan jika orang awam membuat aduan. 
Zaman sudah berubah sekarang, aduan awam boleh dibuat secara online viral kerana ia lebih mudah dan pantas untuk diambil tindakan. 
Malah, Jabatan Perhutanan Negeri Pahang dengan cepat membuat operasi dan menyiasat aduan Khaidir Ahmad, walau pun lori treler yang membawa kayu balak terbabit sudah hampir memasuki Plaza Tol Gombak. Lori itu ditahan di RNR Gombak Arah Barat. 
Kerajaan sepatutnya berterima kasih ada insan-insan prihatin yang menegur dan cuba bertanya apabila melihat isu yang mencurigakan seperti ini. #pahangdaily

http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://pahangdaily.blogspot.com/2021/05/isu-saiz-kayu-balak-luar-biasa-exco.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+blogspot/LWFdy+(Pahang+Daily+Online)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ryzal Ibrahim Duriankimchi Kutuk Pakaian Tradisional Iban Seperti Kain Buruk Netizen Serang Sosial Media Duriankimchi

Ryzal Ibrahim Duriankimchi Kutuk Pakaian Tradisional Iban Seperti Kain Buruk Netizen Serang Sosial Media Duriankimchi

papar berkaitan - pada 27/5/2021 - jumlah : 853 hits
Pasangan influencer Malaysia Korea Ryzal Ibrahim atau nama sebenar Nik Muhammad Ryzal Nik Ibrahim menjadi mangsa serangan netizen apabila Ryzal didakwa telah mengutuk pakaian tradisional kaum Iban tanpa memikirkan perasaan warga Sarawak Men...
Hiburan Jadi Kambing Hitam Ke Netizen Tak Percaya Penjelasan Pengurus Media Sosial Noor Kartini

Hiburan Jadi Kambing Hitam Ke Netizen Tak Percaya Penjelasan Pengurus Media Sosial Noor Kartini

papar berkaitan - pada 31/5/2021 - jumlah : 282 hits
Masih lagi heboh mengenai kes Noor Kartini yang dikecam ramai apabila memuat naik ayat yang seperti mempersoalkan sistem raja perlembagaan menerusi Insta Story miliknya kelmarin Walaubagaimanapun ibu Neelofa itu telah pun tampil memohon maa...
Hiburan Isu Pertikai Sistem Raja Perlembagaan Pengurus Media Sosial Noor Kartini Buat Permohonan Maaf

Hiburan Isu Pertikai Sistem Raja Perlembagaan Pengurus Media Sosial Noor Kartini Buat Permohonan Maaf

papar berkaitan - pada 31/5/2021 - jumlah : 236 hits
Semalam heboh apabila ibu Neelofa Noor Kartini menerima selaran orang ramai selepas dilihat memuat naik Insta Story yang seperti mempertikaikan sistem raja perlembagaan di Malaysia BACA AdvertisementWalaubagaimanapun wanita itu kemudiannya ...
Remaja Kena Hentak Dengan Helmet Kuning Selepas Cabar Netizen Bertumbuk Di Media Sosial

Remaja Kena Hentak Dengan Helmet Kuning Selepas Cabar Netizen Bertumbuk Di Media Sosial

papar berkaitan - pada 19/5/2021 - jumlah : 254 hits
3 562 total views 3 562 views today Viral di media sosial video seorang remaja lelaki dipukul beramai ramai gara gara mencabar netizen bertumbuk dengannya dalam video yang dimuat naiknya sebelum ini Dalam kejadian yang berlaku di Taman Sukm...
Dagu Terbelah Ikut Belah Ibu Keayuan Luar Biasa Wafariena Bak Gadis Melayu Terakhir Jadi Bualan Netizen

Dagu Terbelah Ikut Belah Ibu Keayuan Luar Biasa Wafariena Bak Gadis Melayu Terakhir Jadi Bualan Netizen

papar berkaitan - pada 30/5/2021 - jumlah : 247 hits
nbsp Siapakah Wafariena Roslan Dia antara bintang baru dunia lakonan yang mula dikenali menerusi siri televisyen 7 hari mencintaiku 2 Wajahnya yang ayu persis wanita melayu terakhir ini menjadi igauan netizen terutamanya lelaki Manakan tida...
Hiburan Amira Othman Minta Netizen Tulis Komen Lebih Berhemah Di Media Sosial

Hiburan Amira Othman Minta Netizen Tulis Komen Lebih Berhemah Di Media Sosial

papar berkaitan - pada 19/5/2021 - jumlah : 268 hits
Kerana pernah menjadi mangsa buli siber Amira Othman menasihati warganet untuk lebih berhemah ketika meninggalkan komen komen di media sosial Penyanyi dan pelakon Nadia Othman berkata warganet yang sering kali meninggalkan komen yang negati...
Jangan Banyak Main Media Sosial Cheng Hoe Tak Mahu Pemain Koyak Dengan Komen Negatif

Jangan Banyak Main Media Sosial Cheng Hoe Tak Mahu Pemain Koyak Dengan Komen Negatif

papar berkaitan - pada 24/5/2021 - jumlah : 274 hits
Bagi memastikan semua pemain skuad Harimau Malaya berada pada keadaan terbaik dari segi mental dan fizikal ketua jurulatih Tan Cheng Hoe mengingatkan anak buahnya supaya mengurangkan masa di media sosial Pesanan penting tersebut didedahkan ...
Selepas Serang Pejabat Media Israel Bedil Pusat Kesihatan Di Gaza

Selepas Serang Pejabat Media Israel Bedil Pusat Kesihatan Di Gaza

papar berkaitan - pada 17/5/2021 - jumlah : 353 hits
GAZA 4 Syawal 1442H Ahad Negara pengganas Israel dilaporkan melepaskan dua peluru berpandu ke lokasi kemudahan kesihatan di Gaza kata pegawai dalam satu kenyataan hari ini Menurut Kementerian Kesihatan Palestin di Gaza peluru berpandu berke...
Hiburan Solidariti Palestin Pengikut Media Sosial Sarimah Ibrahim Turun Mendadak

Hiburan Solidariti Palestin Pengikut Media Sosial Sarimah Ibrahim Turun Mendadak

papar berkaitan - pada 22/5/2021 - jumlah : 336 hits
Penyanyi dan juga personaliti media sosial Che Puan Sarimah Ibrahim mendedahkan bahawa dia kehilangan banyak pengikut di semua platform media sosialnya sejak bersolidariti dan berkongsi mengenai perihal penderitaan yang dihadapi rakyat Pale...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik