Panas Hadi Pertahan Taliban


 

August 26, 2021 Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menegaskan bahawa media Barat telah menggunakan isu melibatkan Taliban bagi memburukkan Islam tanpa mengkaji ajaran Islam secara menyeluruh.
Malah katanya, penyebaran berita palsu kononnya Taliban berniaga dadah adalah suatu yang tidak masuk akal terhadap kumpulan yang keras berpegang kepada agama.
Sebaliknya, beliau menjelaskan, apa yang berlaku adalah kumpulan bukan Islam yang datang untuk berniaga dadah dan memarahi Taliban kerana mengharamkannya dengan keras.
Mengulas lanjut, Abdul Hadi berkata, perkataan T4L1ban dalam bahasa Pashto bererti pelajar, dikenali dengan kumpulan pelajar agama dan ditubuhkan Almarhum Mulla Umar Mujahid bersama rakan-rakannya di wilayah Kandahar yang terletak di selatan Afghanistan.
“Beliau dibaiah menjadi Amir (Ketua) T4L1ban pada tahun 1994. Mereka ialah kumpulan pelajar agama yang mengikuti sistem pengajian Deoband di India yang bermazhab Hanafi. Institusi pengajian yang mengikut sistem lama, sepertimana sistem pondok di Malaysia yang lebih khusus kepada Mazhab Syafi‘i sahaja berdasarkan pegangan penduduk setempat,” katanya melalui satu kenyataan yang disiarkan di laman sosial Facebooknya pada Rabu.
Jelas beliau, pada awalnya, mereka menyertai perang untuk berjihad menentang tentera Soviet yang menceroboh negara Afghanistan.
“Kemudiannya perjuangan mereka berubah kepada tindakan menentang isu keruntuhan moral dan jenayah yang merebak di wilayah Kandahar. Khususnya apabila pihak Mujahidin tidak mampu untuk menubuhkan kerajaan selepas pengunduran tentera Soviet.
“Kumpulan Taliban seterusnya dituduh terlibat dalam perang proksi yang dicetuskan selepas pengunduran Kesatuan Soviet (Soviet Union), tuduhan yang digunakan oleh Agensi Perisik Pusat (CIA).
“Begitu juga terdapat tuduhan yang digunakan oleh perisikan Pakistan bagi menentang kumpulan Mujahidin, apabila Taliban membebaskan mereka setelah ditawan oleh satu kumpulan Mujahidin. Walau bagaimanapun, pihak T4L1ban menafikan dengan sekeras-kerasnya semua tuduhan itu.
“Apabila mereka memenangi pertempuran pada peringkat awal, mereka bertindak memaksa Mazhab Hanafi yang asal diamalkan. Sehinggalah mereka mewajibkan kaum lelaki supaya berjanggut dan tidak membenarkan golongan wanita bersekolah dan pelbagai tindakan yang lain lagi,” kata Abdul Hadi.
Kini, katanya setelah kumpulan Taliban sekali lagi berjaya mencipta sejarah di Afghanistan dengan mengalahkan tentera Amerika Syarikat yang akhirnya terpaksa berundur, tiba-tiba berlaku suatu perubahan dalam pendekatan mereka.
“Antaranya ialah mengisytiharkan pengampunan secara beramai-ramai terhadap kakitangan kerajaan yang sebelum ini berada di bawah pengaruh Amerika Syarikat.
“Selain itu, mereka juga mengambil pendekatan meraikan terhadap kepelbagaian masyarakat di Afghanistan yang terdiri daripada masyarakat majmuk pelbagai qabilah, suku kaum, mazhab Sunni dan Syiah. Sekalipun mereka mempunyai majoriti kaum Pashtun beraliran Sunni yang bermazhab Hanafi,” ujarnya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/08/panas-hadi-pertahan-taliban.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Taliban Sudah Berubah Hadi Awang

Taliban Sudah Berubah Hadi Awang

papar berkaitan - pada 25/8/2021 - jumlah : 125 hits
Taliban dah berubah jangan percaya pada media jahat Hadi Presiden PAS Abdul Hadi Awang memuji Taliban yang mengambil alih Afghanistan susulan pengunduran tentera Amerika Syarikat Katanya walaupun dulu kumpulan bersenjata itu memaksa Mazhab ...
Hadi Taliban Has Changed Don T Believe Western Media

Hadi Taliban Has Changed Don T Believe Western Media

papar berkaitan - pada 25/8/2021 - jumlah : 261 hits
PAS president Abdul Hadi Awang today defended the Taliban saying the organisation which has taken over Afghanistan has changed for the better In an editorial published in the party s mouthpiece Harakahdaily he said proof of this is how the ...
Taliban Dah Berubah Jangan Percaya Pada Media Jahat Hadi

Taliban Dah Berubah Jangan Percaya Pada Media Jahat Hadi

papar berkaitan - pada 26/8/2021 - jumlah : 172 hits
MALAYSIAKINI Presiden PAS Abdul Hadi Awang memuji Taliban yang mengambil alih Afghanistan susulan pengunduran tentera Amerika Syarikat Katanya walaupun dulu kumpulan bersenjata itu memaksa Mazhab Hanafi antaranya mewajibkan lelaki berjanggu...
Rentasan 957 Panas Kini Umno Pertahan Takhta Yang Diduduki Pas

Rentasan 957 Panas Kini Umno Pertahan Takhta Yang Diduduki Pas

papar berkaitan - pada 1/9/2021 - jumlah : 155 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 957 1 INIKAH PAKAR DALAM KERAJAAN 2 PENGKHIANAT SAMBUNG PENGKHIANATAN 3 SEJAUH MANAKAH KELUARGA MALAYSIA MAMPU PERFORM 4 TUGAS BESAR MENTERI PAS
Hadi S Son Cheers Taliban Victory Tweet Deleted After Scolding

Hadi S Son Cheers Taliban Victory Tweet Deleted After Scolding

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 207 hits
On Sunday President Ashraf Ghani fled Afghanistan after Taliban fighters entered the capital of Kabul capping their return to power two decades after being forced out by US led forces PETALING JAYA A PAS leader congratulated the newly estab...
Panas Menteri Agama Dikritik Pemimpin Pas Tampil Pertahan

Panas Menteri Agama Dikritik Pemimpin Pas Tampil Pertahan

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 157 hits
September 1 2021 Tindakan Menteri Agama baru YB Senator Ust Idris tidak mahu menjawab isu agama yang melibatkan hukum hakam dan sebaliknya minta rujuk mufti adalah tepat Kerja Menteri Agama bukan jawab soalan soalan yang perlukan orang yang...
Taliban Umum Kemerdekaan Afghanistan Selepas Amerika Berundur Sepenuhnya

Taliban Umum Kemerdekaan Afghanistan Selepas Amerika Berundur Sepenuhnya

papar berkaitan - pada 1/9/2021 - jumlah : 196 hits
Tentera Amerika Syarikat berundur sepenuhnya dari Afghanistan semalam sekali gus mengakhiri penjajahan selama 20 tahun di bumi Afghanistan Pengunduran itu diraikan dengan bunyi tembakan pada awal pagi ini dan barisan kepemimpinan Taliban me...
Tentera Amerika Undur Sepenuhnya Taliban Umum Kemerdekaan Afghanistan

Tentera Amerika Undur Sepenuhnya Taliban Umum Kemerdekaan Afghanistan

papar berkaitan - pada 1/9/2021 - jumlah : 249 hits
Tentera Amerika Undur Sepenuhnya Taliban Umum Kemerdekaan Afghanistan Taliban umum kemerdekaan Afghanistan AS berundur sepenuhnya Tentera Amerika Syarikat berundur sepenuhnya dari Afghanistan semalam sekali gus mengakhiri penjajahan selama ...
Taliban Claims To Have Caught Two Malaysians Fighting For Is K In Kabul

Taliban Claims To Have Caught Two Malaysians Fighting For Is K In Kabul

papar berkaitan - pada 29/8/2021 - jumlah : 172 hits
KUALA LUMPUR Two Malaysian militants believed to be fighting alongside the Islamic State of Iraq and the Levant Khorasan Province have been detained by Taliban authorities Britain s The Times quoted Taliban s CID chief Saifullah Mohammed sa...
Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Nostalgia Bedak Sejuk

Moto Distracto Steady Garage Customizes The New Honda Motocompacto

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional