Pan Parti Masa Depan Mujahid


Tanggal 16 September 2015 ada sejarahnya tersendiri kepada seluruh ahli Parti Amanah Negara (Amanah).
Pada hari ini sebuah parti bersumberkan Islam sebagai akar umbi perjuangannya diasaskan. Nilai yang dibawa dalam alam realiti kenegaraan parti ini ialah Progresif, Peduli dan Inklusif.

Loading… Ia mahu dinamakan dengan nilai tertinggi sesebuah perjuangan dan memilih nilai Amanah sebagai nama yang diberi.
Menyaksikan tarikh penting ini, kita tidak boleh mengelak daripada mengimbau empat tahun sebelumnya tentang kemunculan kumpulan ini.
Ia bermula lebih ke belakang daripada tahun 2015 atas platform Gerakan Harapan Baru atau singkatannya GHB setelah berlaku krisis dalaman Pas bermula pada tahun 2013 iaitu usai Pilihan raya Umum Ke-13 (PRU13).
Wadah GHB muncul setelah 18 individu kepimpinan tertinggi parti daripada kelompok progresif disingkirkan dengan cara terancang dalam pemilihan parti Pas pada 2014.
Selama beberapa tahun sebelum 2014, ada semacam satu gerakan tersusun daripada kelompok bertentangan yang menggelar diri mereka ‘ulama’ mahu mengambil alih sepenuhnya kepimpinan Pas.
Kumpulan 18 individu ini yang terdiri daripada timbalan presiden, naib presiden dan beberapa anggota Jawatankuasa Pusat adalah antara yang mahukan Pas menjadi lebih progresif dan mereka berusaha supaya Pas sentiasa berada pada kesepakatan politik yang kukuh dengan rakan daripada PKR dan DAP.
Hasratnya bagi membuka jalan kepada Pas agar dapat diterima semua kaum dan mendapat manfaat maksimum dalam pilihan raya yang disertainya pada 2008 dan 2013.
Usai PRU 2013, dengan kerusi yang memberangsangkan dimenangi oleh Pas hasil keterlibatannya dalam Pakatan Rakyat, kumpulan 18 (G18) berusaha mengekalkan persepakatan yang mula goyah antara Pas dan DAP agar Pas tidak terburu-buru membuat keputusan untuk putus hubungan dengan DAP akibat desakan daripada ulama.
Pas pada PRU 2013 mula dipengaruhi naratif bahawa DAP anti-Islam yang sebelumnya Pas mempertahankan pembohongan ini sejak 2008.
Namun G18 gagal mempertahankan kesepaduan Pakatan Rakyat malah dilabel sebagai ‘anwarinas’ ‘pro DAP’ dan ‘anti ulama’ sehingga membawa kepada kempen ‘singkirkan golongan liberal’ dalam Pas.
Akhirnya dengan bantuan ‘elemen luar’ yang merancang bersama geng ulama ini, maka berlakulah kemuncak perpecahan apabila G18 disingkirkan dari parti- sedangkan mereka inilah sebahagian daripada faktor kejayaan yang dinikmati oleh Pas pada PRU ke-12 dan 13.
Kisah selebihnya adalah dalam lipatan sejarah dan paling penting ialah krisis dalaman Pas telah melahirkan gagasan baru politik yang dijelmakan dalam parti baharu iaitu Amanah.
Amanah adalah cetusan kepada Harapan Baru selepas berkuburnya Pakatan Rakyat. Fakta ini terbukti apabila pada 16 September 2015, Amanah dilancarkan secara rasmi dan pada 22 September 2015 Pakatan Harapan kemudian dilancarkan.
Nama ‘Harapan’ juga mengambil semangat GHB di mana G18 yang disingkirkan telah menjelajah ke seluruh negara mengembalikan semula kepercayaan rakyat setelah pengundi kecewa terkuburnya Pakatan Rakyat kerana perbalahan antara parti komponen.
G18 terus menanam harapan agar perjuangan PRU 2013 diteruskan momentumnya walaupun mereka telah disingkirkan oleh partinya sendiri. Keazaman inilah yang mendorong kesepakatan politik pembangkang ketika itu disemarakkan semula setelah episod pergeseran Pas-DAP berlalu.
Tanpa menoleh ke belakang, G18 bertekad untuk menubuhkan parti dengan mengambil alih Parti Pekerja-Pekerja Malaysia.
Lalu dijenamakan semula dengan nama Parti Amanah Negara. Hari ini pada 16 September sempena Hari Malaysia, sebuah parti dilancarkan atas hasrat memberi Harapan kepada negara untuk memenuhi cita-cita membentuk fasa Malaysia Baru.
Kelompok G18 yang dulu dipersenda kini di persada memenuhi hasrat ia diasaskan dengan slogan Progresif, Inklusif dan Peduli.
Dengan meyakini Rahmatan Lil Alamin sebagai gagasan besarnya, Amanah yakin dengan keperluan kesepakatan Pakatan Harapan dan menggalas amanah besar mengisi pasca PRU ke-14 dengan citra Malaysia Baru.
Tidak syak lagi, Amanah adalah parti masa depan yang kini melangkah umurnya yang keempat tahun.
Syabas dan selamat menyambut ulang tahun ke-4 Parti Amanah Negara.
Datuk Seri Dr Mujahid Yusof
Naib Presiden Amanah
Ahli Parlimen Parit Buntar



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysianupdate.my/2019/09/pan-parti-masa-depan-mujahid/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jelang Pilkada Muncul Spanduk Gibran Solo Masa Depan Kita

Jelang Pilkada Muncul Spanduk Gibran Solo Masa Depan Kita

papar berkaitan - pada 22/9/2019 - jumlah : 212 hits
Belum lama ini Gibran juga sempat mendatangi Ketua DPC PDIP Kota Solo FX Hadi Rudyatmo untuk menanyakan mekanisme pendaftaran sebagai peserta Pilkada Namun Gibran membantah jika dirinya membicarakan politik saat bertemu Wali Kota Solo terse...
Demo Darurat Iklim Di Kl Tuntut Masa Depan Tanpa Jerebu

Demo Darurat Iklim Di Kl Tuntut Masa Depan Tanpa Jerebu

papar berkaitan - pada 22/9/2019 - jumlah : 383 hits
Mohd Faziri Mohd Zaid dan dua anaknya antara 600 hadirin yang menyertai bantahan Mogok Darurat Iklim Malaysia di Kuala Lumpur hari ini Mereka mengharungi jerebu dan berisiko melanggar Akta Perhimpunan Aman 2012 yang memperuntukkan usia mini...
Perempuan Afghanistan Menatap Suram Masa Depan Di Bawah Taliban

Perempuan Afghanistan Menatap Suram Masa Depan Di Bawah Taliban

papar berkaitan - pada 7/9/2019 - jumlah : 189 hits
Kesepakatan antara Amerika Serikat dan kelompok bersenjata Taliban belum juga menemui titik temu sejak kedua pihak mulai berperang 18 tahun lalu Di sisi lain proses perundingan AS Taliban yang semakin mendekati kata sepakat justru menimbulk...
Awal Polemik Kpai Djarum Foundation Tudingan Eksploitasi Berakhir Suram Masa Depan

Awal Polemik Kpai Djarum Foundation Tudingan Eksploitasi Berakhir Suram Masa Depan

papar berkaitan - pada 9/9/2019 - jumlah : 291 hits
Setelah berpolemik akhirnya Bakti Olahraga Djarum Foundation memutuskan pamit Mereka memutuskan menghentikan Audisi Umum Beasiswa Bulutangkis yang digelar PB Djarum mulai 2020
Kata Pendiri Umg Idea Lab Terkait Masa Depan Ai

Kata Pendiri Umg Idea Lab Terkait Masa Depan Ai

papar berkaitan - pada 10/9/2019 - jumlah : 211 hits
CEO dan Co owner UMG Idea Lab Kiwi Aliwarga tahu apa yang ingin ia bangun dan bagaimana cara membangunnya
Menteri Sri Mulyani Nilai Robot Bukan Tak Mungkin Menjadi Obyek Pajak Di Masa Depan

Menteri Sri Mulyani Nilai Robot Bukan Tak Mungkin Menjadi Obyek Pajak Di Masa Depan

papar berkaitan - pada 18/9/2019 - jumlah : 157 hits
Menteri Keuangan Sri Mulyani Indrawati mengatakan bahwa pengenaan pajak pada robot bukan sesuatu yang tidak mungkin Apalagi dengan perkembangan teknologi di mana sejumlah negara mampu menciptakan robot menyerupai manusia dan memiliki kewarg...
Sindiket Jual Mykad Gadai Masa Depan Anak Bangsa Negara Kerisauan Rakyat Munasabah Lokman

Sindiket Jual Mykad Gadai Masa Depan Anak Bangsa Negara Kerisauan Rakyat Munasabah Lokman

papar berkaitan - pada 12/9/2019 - jumlah : 338 hits
Pengerusi Sekretariat Suara Rakyat Datuk Lokman Noor Adam menyokong penuh tindakan Polis Diraja Malaysia menahan mereka yang terlibat di dalam penjualan kad pengenalan kepada warga China di bawah Akta Kesalahan Keselamatan 2012 Ujarnya seba...
Tolak Revisi Uu Kpk Saut Situmorang Singgung Masa Depan Cucu Presiden

Tolak Revisi Uu Kpk Saut Situmorang Singgung Masa Depan Cucu Presiden

papar berkaitan - pada 7/9/2019 - jumlah : 235 hits
Pimpinan dan Wadah Pegawai KPK menggelar aksi tolak revisi UU KPK yang dinilai hanya untuk melemahkan KPK Wakil Ketua KPK Saut Situmorang menegaskan pihaknya akan melawan segala upaya pelemahan KPK yang tercantum dalam revisi UU KPK yang te...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Continuous Learning

Maksud Gaji Bersih Gaji Kasar Gaji Pokok Perbezaannya

Pengumuman Gaji Penjawat Awam Naik 15 Peratus Dan Cara Kira Kenaikan Gaji Baharu Penjawat Awam

Hati Bersih Hidup Bahagia

Ai Team Talent Sementara Batch 3

Glamping With The Stars