Pakar Dr M Silap Isu Ltte Tangkap Bicara Semula Pemimpin Dap


  Cincaon  
PETALING JAYA:Kumpulan Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE) masih merupakan gerakan pengganas yang berisiko besar kepada Malaysia dan negara lain.

Pakar Kajian Strategik dan Anti-keganasan Universiti Malaysia Perlis, Mizan Mohammad Aslam berkata, LTTE masih diharamkan di kebanyakan negara.

“LTTE juga tidak pernah mengaku kalah dan meletakkan senjata dalam perjuangan mereka menegakkan negara Tamil, yang mengatakan mereka kalah adalah kerajaan Sri Lanka, bukan LTTE sendiri.

“Malah ancaman LTTE diteruskan hingga kepada penubuhan TGTE (Transnational Government of Tamil Eelam),” katanya kepada FMT.

Komen Mizan menyusuli kenyataan bekas perdana menteri, Dr Mahathir Mohamad sebelum ini yang mengesahkan beliau menulis surat awal tahun ini kepada menteri dalam negeri pada waktu itu dan meminta LTTE dikeluarkan daripada senarai pertubuhan pengganas.

Mizan berkata, di Malaysia 25 tangkapan telah dibuat, termasuk 12 yang terbaru membabitkan LTTE.

“Sejumlah besar wang masih disalurkan ke Sri Lanka oleh penyokong LTTE melalui sistem pindahan wang tradisional atau hawala dan juga melalui penggurup wang berlesen.

“Beberapa transaksi dan pergerakan senjata api dari Korea Utara dan Russia ke Sri Lanka dikoordinasikan di Malaysia.

“Pada tahun 2018-2019, beberapa ahli LTTE juga ditangkap di Kanada, AS dan German kerana menyalurkan bantuan dana dan senjata untuk perjuangan kumpulan itu,” katanya yang juga ahli panel pakar deradikalisasi Kementerian Dalam Negeri (KDN).

Mahathir silap isu LTTE

Mizan menyifatkan tindakan Mahathir mengarahkan LTTE digugurkan daripada senarai pertubuhan pengganas sebagai silap.

“Tun Mahathir sepatutnya membuat kajian terperinci berkaitan isu ini dengan menggunakan instrumen risikan di Jabatan Perdana Menteri dan lain-lain agensi.

“Beliau juga sepatutnya meminta nasihat pelbagai agensi pemegang taruh seperti Kementerian Dalam Negeri (KDN), Majlis Keselamatan Dalam Negara, polis, tentera dan lain-lain,” katanya.

Pada 3 Sept Mahathir mengesahkan menulis surat awal tahun ini kepada menteri dalam negeri supaya LTTE dikeluarkan daripada senarai pertubuhan pengganas.
  Bekas perdana menteri itu bagaimanapun menafikan surat itu menandakan beliau menyokong LTTE, sebaliknya menolak tindakan yang diambil ke atas beberapa individu sewaktu Pakatan Harapan (PH) memerintah.

Mizan bersetuju supaya kes pendakwaan terhadap 12 rakyat Malaysia yang didakwa terbabit dalam aktiviti LTTE yang digugurkan sebelum ini, dibuka semula.

“Mereka yang dituduh terlibat dalam kumpulan pengganas LTTE perlu ditangkap dan dibicarakan semula. Ia masih merupakan gerakan yang memberikan ancaman kepada keselamatan dan kedaulatan negara.

“Mereka berselindung di sebalik parti politik dan NGO tertentu untuk menyalurkan ideologi dan menjalankan aktiviti haram.

“Malaysia perlu bertindak tegas dalam isu LTTE, beberapa pemimpin DAP yang terlibat secara langsung dalam aktiviti LTTE perlu ditangkap dan dibicarakan dengan adil.

“Jika didapati bersalah mereka seharusnya dihukum dan dilepaskan pula bagi yang tidak bersalah,” katanya.

“Saya gesa kerajaan dan peguam negara baru membuka semula kes LTTE. Tangkap semula penyokong LTTE. Tindakan membebaskan semua yang tertuduh perlu disemak semula,” katanya.

Beliau berkata, gerakan LTTE lebih berbahaya daripada kumpulan militan Daesh dan IS.

Pada Oktober 2019, 12 individu ditahan di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) (Sosma) kerana didakwa mempunyai hubungan dengan LTTE, iaitu sebuah pertubuhan bersenjata yang berjuang bagi mewujudkan sebuah negeri Tamil yang merdeka di Sri Lanka.

Individu terbabit, termasuk 2 ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) mewakili DAP menafikan dakwaan itu dengan berkata, bendera, poster dan gambar yang ditemui dalam milikan mereka hanya melambangkan simpati kepada minoriti Tamil di Sri Lanka.

Pada 21 Februari peguam negara ketika itu Tommy Thomas memutuskan untuk menggugurkan pertuduhan terhadap 12 individu terbabit dengan berkata, “tiada prospek realistik” untuk sabitan mereka di bawah mana-mana daripada 34 pertuduhan yang dikenakan.

Bagaimanapun, sehari kemudian, Muhyiddin yang ketika itu merupakan menteri dalam negeri berkata, pihaknya masih mengklasifikasikan LTTE sebagai kumpulan pengganas sejak 12 November 2014. – FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/09/pakar-dr-m-silap-isu-ltte-tangkap.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Isu Tanah Felda Bicara Kes Saman Synergy Terhadap Shahrir Samad Pada 26 Oktober

Isu Tanah Felda Bicara Kes Saman Synergy Terhadap Shahrir Samad Pada 26 Oktober

papar berkaitan - pada 15/9/2020 - jumlah : 247 hits
KUALA LUMPUR Mahkamah Tinggi di sini hari ini menetapkan tiga hari bermula 26 Okt depan untuk perbicaraan kes saman fitnah RM100 juta yang difailkan sebuah syarikat pemaju hartanah Synergy Promenade Sdn Bhd terhadap bekas Pengerusi Felda Ta...
Pas Salahkan Dap Isu Ceroboh Tanah Di Negeri Bn

Pas Salahkan Dap Isu Ceroboh Tanah Di Negeri Bn

papar berkaitan - pada 7/9/2020 - jumlah : 212 hits
Bendahari Pemuda Pas Malaysia Roslan Md Esa memberi amaran tegas kepada DAP supaya tidak bersikap biadap dan mengusik sembarangan hak orang Melayu di negara ini Jangan cabar hak dan kedaulatan tanah air ini jangan cabar kami Kerana orang Me...
Pakar Akui Kerajaan Pn Fokus Isu Perpaduan

Pakar Akui Kerajaan Pn Fokus Isu Perpaduan

papar berkaitan - pada 5/9/2020 - jumlah : 202 hits
KUALA LUMPUR Walaupun negara sudah 63 tahun mencapai kemerdekaan namun hakikatnya hubungan etnik tidak semakin memusat sebaliknya kian mencapah demikian kata Pensyarah Universiti Kebangsaan Malaysia Prof Dato Dr Teo Kok Seong Menurut beliau...
Salleh Akui Silap Percaturan Tinggalkan Umno Kini Ingin Kembali Semula Kepada Umno

Salleh Akui Silap Percaturan Tinggalkan Umno Kini Ingin Kembali Semula Kepada Umno

papar berkaitan - pada 20/9/2020 - jumlah : 258 hits
Bekas menteri komunikasi dan multimedia Mohd Salleh Said Keruak mengakui bahawa dia tersilap langkah meninggalkan Umno pada 2018 Saya akui saya membuat kesilapan dalam pertimbangan politik saya Saya minta maaf Ketika saya berada di luar par...
Najib Alihkan Kesalahan Kerajaan Negeri Bn Dengan Menyalahkan Dap Isu Pekebun Durian

Najib Alihkan Kesalahan Kerajaan Negeri Bn Dengan Menyalahkan Dap Isu Pekebun Durian

papar berkaitan - pada 6/9/2020 - jumlah : 298 hits
RAUB Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak cuba mengalihkan perhatian daripada isu eksploitasi petani durian Musang King di Raub dengan mengubahnya menjadi isu perkauman kata NGO Save Musang King Alliance Pengerusi Samka Chang Ye...
Isu Musang King Raub Najib Dakwa Pengerusi Ngo Samka Ialah Ahli Dap

Isu Musang King Raub Najib Dakwa Pengerusi Ngo Samka Ialah Ahli Dap

papar berkaitan - pada 6/9/2020 - jumlah : 342 hits
KUALA LUMPUR Pengerusi kumpulan Perikatan Selamatkan Musang King yang ditubuhkan untuk menentang kerajaan Pahang berhubung isu tanah Pahang diceroboh untuk kebun durian Wilson Chang Yee Chin ialah ahli DAP Demikian ditegaskan oleh mantan Pe...
Kaitan Pemimpin Umno Dalam Langkah Anwar Kejutkan Dap

Kaitan Pemimpin Umno Dalam Langkah Anwar Kejutkan Dap

papar berkaitan - pada 24/9/2020 - jumlah : 274 hits
Diterbitkan Hari ini 12 00 amPengumuman Presiden PKR Anwar Ibrahim yang mendakwa mempunyai sokongan majoriti ahli parlimen untuk membentuk kerajaan baru bukan sahaja mengejutkan lawannya tapi juga sekutunya Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng...
Dap Penyebab Isu Air Selangor Dipolitikkan

Dap Penyebab Isu Air Selangor Dipolitikkan

papar berkaitan - pada 11/9/2020 - jumlah : 232 hits
DR MOHD ZUHDI MARSUKI SEMEMANGNYA isu terputusnya bekalan air Selangor dan Kuala Lumpur menarik perhatian semua pihak termasuk mereka yang berada di luar kawasan yang terjejas Ia mendapat perhatian disebabkan punca terputusnya bekalan air a...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Ayam Percik Kelantan Yang Sedap Original And Authentic

Lelaki Lihat Lembaga Besar Semasa Solat Berjemaah

Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang