Pagi Pagi Anak Bangun Menangis Meragam Tanpa Sebab Ibu Ayah Kena Alert Bab Ini


Pernah tak alami, pagi-pagi tak tahu punca anak buat perangai? Menangis, marah atau pun meragam? Kita pula kelam kabut nak uruskan rutin. Lepas tu dengan nak melayan lagi, akhirnya emosi kita terganggu, kita pula menyirap.
Bagi mama yang mengalami situasi macam ni, cuba semak, 2 jam sebelum anak tidur kita ada tak buat 5 kesilapan ini. Nak tahu lanjut ini perkongsian dari Puan Hanis Athirah Rusli.

1️⃣- Tinggi suara pada anak
2 jam sebelum tidur adalah fasa otak alpha. Ini fasa otak “Ready” untuk tidur. Bila kita tinggi suara atau marah dia, emosi tu akan terbawa bawa sampai ke dalam mimpi dia nanti.
Kesannya anak tak dapat tidur berkualiti. Ada yang meragam, menangis atau terjaga dari tidur di tengah malam. Bila tidur tak betul, emosi pun jadi tak betul.
2️⃣ – Bagi anak tengok tv atau telefon
Cahaya Blue Light dari tv dan telefon ni boleh menganggu “mood” tidur anak. Dia menganggu penghasilan melatonin, iaitu hormon tidur.
Dek kerana ternampak cahaya tv dan telefon je anak boleh jadi liat nak terlelap. Jadi susah nak lena. Pusing kiri, pusing kanan, tak tidur tidur juga. Cahaya blue light punya angkara la tu!

3️⃣- Main yang terlalu penat
Kalau main waktu siang penat tak apa, malam dia senang tidur. Tapi kalau 2 jam sebelum tidur duk bergelinjang sampai berpeluh peluh, alamatnya makin segar la mata anak tu.
Ini kerana apabila mereka bermain hormon adrenalin akan terhasil. Hormon ni buat mereka jadi makin fokus dan makin segar. Kena tunggu berjam jam nak bagi reda adrenalin ni pula baru boleh tidur.
4️⃣- Makan yang berat berat
Bukan sahaja makan lewat malam boleh ganggu kualiti tidur malah ia boleh ganggu juga kualiti kesihatan anak tu. Tinggi risiko masalah obesiti dan gastrik.
Jika kerap sangat anak minta makan waktu malam sebelum tidur ada kebarangkalian anak dah kena NES ( Night Eating Syndrome )
Makan ringan seperti roti, kuih muih tu tak mengapa tapi kalau tengah malam minta mee goreng, nasi goreng tu tak boleh.

5️⃣ – Tidak buat rutin tidur
Ya, tak ada rutin tidur yang baik pun boleh menganggu tidur yang berkualiti. Sebagai contoh rutin sebelum tidur ialah gosok gigi, basuh kaki, cuci muka, bed time story dan berbual.
Nampak remeh tapi rutin ni banyak membantu anak kita untuk masuk dalam “Sleep Preparation State”. Bila ada rutin yang konsisten ni tak ada isu lagi mata tak mengantuk dan tidur lewat.

Tidur sangat penting untuk anak bawah 7 tahun sebab masa tidur la terhasilnya Growth Hormon yang bantu anak membesar lebih sihat dan kuat.
4 hari berturut-turut kurang tidur, tumbesaran anak boleh terbantut setahun tau. Serius takde ibu ayah yang nak anak dia jadi bantut!
Terkejut juga bila tahu perkara ini. Nampak remeh, tapi membawa kesan jangka masa panjang yang sangat merisaukan. Tapi bila diselidik memang betul ada punca yang menyebabkan Ahza atau Afraz bertindak buat perangai keesokkan hari bila Anis terlepas pandang puncanya.
” Motherhood is about raising and caring the child you have, not the child you thought you would have”
Kredit: Hanis Athirah Rusli

 
Mama jom rileks jap, klik link ni!
Sertai Webinar penyusuan terbesar ‘Mama Tak Penat Susukan Anak’ yang dianjurkan Pa&Ma tahun ini. Webinar PERCUMA ini menampilkan panel-panel hebat seperti Dato’ Dr Sheikh Muszaphar, Dr Seri Suniza, Dr Hairin Anisa, Puan Asiah Maharam dan perkongsian istimewa oleh Dato’ Siti Nurhaliza.
Selain mendapat ilmu penyusuan, peserta juga berpeluang memenangi hadiah cabutan bertuah. Daftar segera di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-mama-tak-penat-susukan-anak/ atau terus scan QR Code pada poster.

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Pagi-Pagi Anak Bangun, Menangis & Meragam Tanpa Sebab, Ibu Ayah Kena Alert Bab Ini! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/pagi-pagi-anak-bangun-menangis-meragam-tanpa-sebab-ibu-ayah-kena-alert-bab-ini/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ini Punca Anak Mengamuk Sampai Berguling Ibu Ayah Tahu Tip Ni Boleh Bertenang

Ini Punca Anak Mengamuk Sampai Berguling Ibu Ayah Tahu Tip Ni Boleh Bertenang

papar berkaitan - pada 20/8/2021 - jumlah : 261 hits
Pernahkan alami masalah anak kecil berumur 2 3 tahun yang mengamuk marah marah sampai menangis Sampai satu tahap anak mula baling barang pukul dan guling atas lantai macam kena histeria Lagi lagi apabila berada di majlis atau tempat awam bi...
Ayah Kau Penakut Dik Vide0 Anak Tanya Soalan Paling Sus4h Dekat Ibu Buat Netizen Tak Kering Gusi

Ayah Kau Penakut Dik Vide0 Anak Tanya Soalan Paling Sus4h Dekat Ibu Buat Netizen Tak Kering Gusi

papar berkaitan - pada 21/8/2021 - jumlah : 415 hits
Korang perasan tak kadang kadang kita terlep4s pandang untuk berkomunikasi dengan ibu bapa kita Hal ini akan membuatkan hubungan kita dengan mereka akan menjadi rengg4ng Mungkin dia tak tunjuk apa yang dia rasa tapi dalam hati mereka siapa ...
Nak Anak Bebas Pampers Cepat Ini Perlu Ibu Ayah Ajar Dulu Lulus Step Ni Mudahlah

Nak Anak Bebas Pampers Cepat Ini Perlu Ibu Ayah Ajar Dulu Lulus Step Ni Mudahlah

papar berkaitan - pada 13/8/2021 - jumlah : 300 hits
Ada yang tanya nak sedia apa ye untuk anak jalani proses toilet training ye Anak kita memang kena latih dan prepare fizikal dan mental mereka untuk toilet training Sebab nanti anak terkejut dan trauma tambahan pula ini adalah satu transisi ...
Risau Anak Tangan Kidal Tulisannya Tak Cantik Ini Tip Untuk Ibu Ayah Biasakan Dari Awal

Risau Anak Tangan Kidal Tulisannya Tak Cantik Ini Tip Untuk Ibu Ayah Biasakan Dari Awal

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 423 hits
Kebiasaannya kita melakukan pelbagai aktiviti menggunakan tangan kanan Malah sejak kecil lagi kebanyakan kanak kanak memegang objek secara automatik dengan tangan kanan Bagaimanapun masih ada segelintir anak yang cenderung menggunakan tanga...
Ada Anak 0 12 Bulan Ibu Ayah Wajib Ambil Tahu Perkembangan Asas Bayi 0 12 Bulan Ini

Ada Anak 0 12 Bulan Ibu Ayah Wajib Ambil Tahu Perkembangan Asas Bayi 0 12 Bulan Ini

papar berkaitan - pada 11/8/2021 - jumlah : 212 hits
Bercakap mengenai bayi baru lahir sudah tentu aspek tumbesaran dan perkembangan menjadi fokus utama bukan Ayuh mommy daddy kita fahami terlebih dahulu perkembangan bayi mengikut bulan barulah tak susah hati jika anak masih belum berjalan Ba...
Ayah Saya Di Hospital Perlu Dibedah Kata Anak Zahid

Ayah Saya Di Hospital Perlu Dibedah Kata Anak Zahid

papar berkaitan - pada 25/8/2021 - jumlah : 159 hits
FMT ReportersTangkap layar daripada video dimuat naik Nurulhidayah Zahid yang menafikan fitnah mendakwa ayahnya berehat di hospital untuk mengelakkan kes di mahkamah PETALING JAYA Anak Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi tampil mempertahankann...
Lepas Yahaira Nampak Lisa Susukan Yusof Terus Dia Menangis Lisa Surihani Kongsi Pengalaman Susukan Anak Ke 2

Lepas Yahaira Nampak Lisa Susukan Yusof Terus Dia Menangis Lisa Surihani Kongsi Pengalaman Susukan Anak Ke 2

papar berkaitan - pada 25/8/2021 - jumlah : 363 hits
Bila diimbau kembali pengalaman menyusukan anak pasti ramai ibu yang merindui saat struggle itu Susah payah yang sangat berbaloi kerana selama lebih 2 tahun anak dapat merasai susu ibu Pelakon Datin Lisa Surihani berkongsi pengalaman menyus...
Rimas Dengar Anak Saudara Menangis Lelaki Mengamuk Sehingga Tikam Bapa

Rimas Dengar Anak Saudara Menangis Lelaki Mengamuk Sehingga Tikam Bapa

papar berkaitan - pada 25/8/2021 - jumlah : 155 hits
BACHOK Seorang warga emas mengalami kecederaan di beberapa bahagian badan akibat ditikam anaknya yang mempunyai masalah mental dalam satu kejadian amuk di sebuah rumah berhampiran Pasar Bachok di sini pagi tadi Ketua Polis Daerah Bachok DSP...
Susu Makin Berkurang Bila Hamil Anak Kedua Elakkan Power Pumping Risiko Ibu Alami Keguguran

Susu Makin Berkurang Bila Hamil Anak Kedua Elakkan Power Pumping Risiko Ibu Alami Keguguran

papar berkaitan - pada 24/8/2021 - jumlah : 276 hits
Biarpun disahkan hamil anak kedua keinginan untuk terus menyusukan anak sulung yang masih kecil pastinya ada Malah langsung tidak terfikir untuk memberhentikan anak dari terus menyusu Biarpun hal ini tidak menjadi masalah bagi ibu hamil nam...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord