Orang Politik Jangan Ganggu Tugas Polis Ayob



Bila tangkap orang Melayu, takpe, bila tangkap orang DAP,  kecoh Ketua Polis Johor, Datuk Ayob Khan meminta ‘orang politik’ tidak mengganggu urusan dan kerja-kerja kepolisan.
Menurutnya, pegawai dan anggota polis adalah petugas awam yang fungsi serta peranan mereka adalah menguatkuasakan undang-undang.
Katanya, dalam tindakan beliau dan pegawainya dalam menguatkuasakan sesuatu undang-undang itu, mungkin ada pihak yang tidak bersetuju.
Ujar Ayob, sewaktu beliau bertugas di Bahagian Antipenganas (E8) Cawangan Khas Bukit Aman dan menangkap beratus-ratus orang anggota Jemaah Islamiah (JI) dulu termasuk pengikut Darul Islam dan Daesh, tidak ada pun yang ‘merungut’.
“Tetapi kenapa bila saya tangkap ADUN DAP dalam kes kumpulan Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE), ia boleh menjadi isu sampai peringkat nak pinda undang-undang sebagainya, ini apa cerita?
“Adakah sebab mereka DAP saya tak boleh ‘sentuh’? Adakah mereka di atas undang-undang? Jadi kena adillah dan jangan campur tangan dalam kerja-kerja polis.
“Kami hanya petugas awam yang akan pencen bila umur mencecah 60 tahun…kami tidak ‘bias’ dan berpihak, kalau sesuatu perkara itu salah dari segi undang-undang, maka salahlah,” kata Ayob.
Beliau berkata demikian dalam temuramah khas dengan MalaysiaGazette di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Johor di Johor Bahru baru-baru ini.
Untuk rekod, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seremban Jaya, P Gunasekaran sebelum ini pernah dituduh memberi sokongan kepada LLTE.
Mahkamah bagaimanapun melepas dan membebaskan beliau selepas mendapat arahan daripada Pendakwa Raya untuk tidak meneruskan prosiding.
Gunasekaran, 60, sebelum ini dituduh bersama-sama ahli DAP, V Suresh Kumar, 43; pengusaha restoran, B Subramaniam, 57, dan pengutip besi buruk, A Kalaimughilan, 28.
Pada 31 Oktober lalu, Gunasekaran, Suresh Kumar dan Subramaniam masing-masing didakwa dengan pengetahuan memberi sokongan kepada kumpulan pengganas LTTE dengan cara menggunakan aplikasi sosial Facebook atas nama berlainan.
Jabatan Peguam Negara juga sebelum ini membuat keputusan memberhentikan prosiding undang-undang terhadap 12 lelaki warga tempatan yang berdepan tuduhan menyokong kumpulan LTTE.
Peguam Negara ketika itu, Tan Sri Tommy Thomas, menegaskan keputusan itu dibuat selepas mendapati tiada prospek jelas untuk sabitan terhadap semua tertuduh dengan mana-mana 34 pertuduhan yang sedang dihadapi mereka.
Katanya, beliau membuat keputusan itu mengikut Perkara 145 (3) Perlembagaan Persekutuan yang membenarkannya menjalankan kuasa budi bicara selepas menilai kes berkenaan mengikut undang-undang.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2020/07/11/orang-politik-jangan-ganggu-tugas-polis-ayob/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Jadi Pelacur Politik

Jangan Jadi Pelacur Politik

papar berkaitan - pada 4/7/2020 - jumlah : 323 hits
ZAIN AZMANKah kah kah Semalam Shahrir Samad Hari ni Ku Li pulak UMNO mana sokong Muhyiddin PM bro Yg Annuar Musa umum semalam tu bukan suara UMNO Silap haribulan sidang parlimen bulan ni PN niat nak tukar speaker PN yang tumbang Haha Hat te...
Kes Pengganas Ltte Datuk Ayob Khan Kecewa Kes Tersebut Diganggu Ahli Politik Dap

Kes Pengganas Ltte Datuk Ayob Khan Kecewa Kes Tersebut Diganggu Ahli Politik Dap

papar berkaitan - pada 11/7/2020 - jumlah : 367 hits
KUALA LUMPUR Ketua Polis Johor Datuk Ayob Khan meminta orang politik tidak mengganggu urusan dan kerja kerja kepolisan Menurutnya pegawai dan anggota polis adalah petugas awam yang fungsi serta peranan mereka adalah menguatkuasakan undang u...
Musa Hassan Nasihatkan Ayob Khan Agar Berjaga Jaga Jangan Gentar

Musa Hassan Nasihatkan Ayob Khan Agar Berjaga Jaga Jangan Gentar

papar berkaitan - pada 12/7/2020 - jumlah : 271 hits
Musa Hassan KUALA LUMPUR Tan Sri Hassan Musa menasihatkan Ketua Polis Johor Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay agar jangan gentar dan berjaga jaga berikutan ketegasannya dalam menjalankan tugas khususnya yang membabitkan ahli politik Bekas Ketua...
Jangan Dedah Laporan Polis Amaran Tegas Kpn Kepada Anggota

Jangan Dedah Laporan Polis Amaran Tegas Kpn Kepada Anggota

papar berkaitan - pada 15/7/2020 - jumlah : 217 hits
Anggota pegawai jangan dedah laporan polis KPN Pegawai dan anggota polis diberi amaran supaya tidak mendedahkan atau berkongsi laporan siasatan pasukan keselamatan itu kepada umum atau di media sosial kerana mereka boleh disiasat di bawah A...
Peserta Pilkada 2020 Boleh Kampanye Terbuka Asal Dapat Izin Gugus Tugas

Peserta Pilkada 2020 Boleh Kampanye Terbuka Asal Dapat Izin Gugus Tugas

papar berkaitan - pada 11/7/2020 - jumlah : 209 hits
Kendati demikian kata Arief KPU tetap menerapkan protokol Covid 19 pada seluruh kategori zonasi Seperti jaga jarak pembatasan kapasitas dan protokol lainnya
Gugus Tugas Sebut Kasus Covid 19 Di Kaltim Meningkat Pesat

Gugus Tugas Sebut Kasus Covid 19 Di Kaltim Meningkat Pesat

papar berkaitan - pada 11/7/2020 - jumlah : 157 hits
Kasus pasien positif Covid 19 di Kalimantan Timur bertambah 19 sehingga total 642 kasus Angka kematian pun bertambah menjadi 12 kasus Gugus Tugas menyatakan terjadi peningkatan kasus cukup pesat di tengah masa relaksasi
Bomba Johor Sibuk Dengan Tugas Khidmat Khas Haiwan Berbisa

Bomba Johor Sibuk Dengan Tugas Khidmat Khas Haiwan Berbisa

papar berkaitan - pada 10/7/2020 - jumlah : 215 hits
JOHOR BAHRU 9 Julai Anggota bomba menangkap seekor ular sawa sepanjang tiga meter di Iskandar Puteri Gelang Patah malam tadi iaitu tugas pertama menyelamatkan haiwan oleh anggota bomba Johor sejak pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan bag...
Azmi Sharom Pangku Tugas Pengerusi Spr

Azmi Sharom Pangku Tugas Pengerusi Spr

papar berkaitan - pada 9/7/2020 - jumlah : 174 hits
Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Dr Azmi Sharom memangku tugas Pengerusi badan itu sehingga pelantikan baharu dibuat SPR dalam satu kenyataan berkata ia berikutan peletakan jawatan Datuk Azhar Azizan Harun pada 29 Jun lalu yang t...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Sayur Tauge Masak Lemak Putih Untuk Lunch

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah

Makanan Perlis Paling Popular

Tafsir Mimpi Gajah

Panduan Produk Kesihatan

Grab Nanyang Siang Pau 27 04 2024