Orang Melayu Tak Emosi Terlajak Baik



(Utusan ) – Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) menyangkal kenyataan Tun Daim Zainuddin yang menyifatkan dakwaan kedudukan Melayu kini terancam sebagai retorik politik.
Presidennya, Datuk Ibrahim Ali berkata, bekas Pengerusi Majlis Penasihat Kerajaan itu perlu menerima hakikat bahawa sebahagian besar orang Melayu bimbang dengan perkembangan yang berlaku hari ini.
Katanya, beberapa dasar berkaitan ekonomi dan pendidikan yang dilaksanakan kerajaan Pakatan Harapan (PH) dilihat mengancam hak dan kepentingan orang Melayu yang dipelihara selama ini.
“Sebagai contoh, ada desakan supaya segera melakukan reformasi kepada institusi-institusi tertentu kerajaan, sedangkan ia secara langsung akan menyentuh asas Perlembagaan negara dan menjejaskan kepentingan Melayu.
“Begitu juga dasar kesamarataan. Walaupun Islam agama rasmi dan bahasa Melayu bahasa kebangsaan, kita lihat pelaksanaan dasar-dasar oleh PH menodai asas Perlembagaan. Malah, ada yang menuntut supaya agama lain diberi sama taraf dengan Islam.
“Sebab itu saya menolak sekeras-kerasnya kenyataan Daim. Daim tak rasa terancam sebab dia duduk di Menara Ilham yang berhawa dingin, tetapi orang Melayu lain hidup di sawah padi yang panas terik,” katanya semasa ditemui selepas Program Minum Petang Perkasa di Kuala Sawah, Rantau di sini hari ini.
Beliau mengulas kenyataan Daim semalam bahawa ramai orang Melayu terpengaruh dengan retorik politik perkauman dan agama seterusnya percaya Melayu dan Islam diancam oleh bukan Melayu.
Bekas Menteri Kewangan itu juga berkata, perasaan tidak selamat dengan bangsa lain antara faktor yang menghalang orang Melayu untuk maju.
Mengulas lanjut, Ibrahim turut menafikan orang Melayu terlalu emosi sehingga mempengaruhi persepsi mereka terhadap orang lain.
“Situasi yang terjadi sekarang adalah sebab orang Melayu tak emosi, terlajak baik. Banyak kejadian di mana Islam dan hak kita dihina. Tetapi mana ada orang Melayu mengamuk. Orang lain silap sikit melenting, nak minta tubuh Suruhanjaya Diraja dan lain-lain lagi,” katanya.
Beliau turut mengingatkan Daim bahawa orang Melayu masih ketinggalan dan dasar ekonomi pula kini seolah-olah mengetepikan semangat Dasar Ekonomi Baru yang membantu kaum itu.
“Jangan menang sorak kampung tergadai. Lebih baik kita bising sekarang sebelum ia terjadi. Orang lain menjadi pemilik gedung, lot kedai tetapi orang Melayu hendak beli rumah mampu milik pun bergelut,” katanya.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2019/03/20/orang-melayu-tak-emosi-terlajak-baik/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Melayu Dikuasai Emosi Hantu Perkauman Di Mana Mana

Melayu Dikuasai Emosi Hantu Perkauman Di Mana Mana

papar berkaitan - pada 20/3/2019 - jumlah : 274 hits
Melayu dikuasai emosi hantu perkauman di mana mana Posted By on March 20 2019Sejak PRU yang lalu naratif politik di Malaysia berada di sekitar isu berkenaan kaum dan agama terutama kedudukan Melayu dan Islam Daim dalam ucapannya di Universi...
Banyak Yang Baik Mengenai Kerajaan Tetapi Tidak Diketahui Orang Ramai

Banyak Yang Baik Mengenai Kerajaan Tetapi Tidak Diketahui Orang Ramai

papar berkaitan - pada 26/3/2019 - jumlah : 278 hits
Bukan semua mengenai kerajaan baru Pakatan Harapan tidak baik Memang ada yang tidak baik atau kurang baik tetapi lebih banyak yang baik Cuma banyak yang baik itu tidak diketahui oleh orang ramai Itu pun silap kerajaan dan jenteranya juga Te...
Esdm Lengkapi Perekam Aktivitas Vulkanik Gunung Krakatau Pemantauan Lebih Baik

Esdm Lengkapi Perekam Aktivitas Vulkanik Gunung Krakatau Pemantauan Lebih Baik

papar berkaitan - pada 25/3/2019 - jumlah : 196 hits
Menurut Kasbani sejak Februari instansinya melakukan pemasangan alat pemantau aktivitas vulkanik Gunung Anak Krakatau di satu pulau yang terdapat gunung terebut Alat tersebut berupa alat seismik untuk memantau getaran dan deformasi untuk me...
Kunjungan Berbaloi Sabah Di Landasan Baik

Kunjungan Berbaloi Sabah Di Landasan Baik

papar berkaitan - pada 26/3/2019 - jumlah : 271 hits
Kunjungan berbaloi Sabah di landasan baikJELIUSKetua jurulatih Jelius Ating yakin skuad Tambadau Sabah kekal dengan momentum baiknya apabila meneruskan saingan Liga Premier menentang Pulau Pinang di Stadium Likas Sabtu ini Walaupun saingan ...
Musim Panas Paras Empat Empangan Di Pahang Masih Baik

Musim Panas Paras Empat Empangan Di Pahang Masih Baik

papar berkaitan - pada 26/3/2019 - jumlah : 249 hits
KUANTAN Empat empangan di Pahang yang membekalkan sumber air masih berada dalam paras yang baik kata Pengerusi Jawatankuasa Kemudahan Asas Sistem Penyampaian Awam dan Inovasi negeri Datuk Seri Norol Azali Sulaiman Beliau menambah empangan i...
Menurut Pakar Psikologi Single Itu Baik Buat Kesihatan Dan Lebih Membahagiakan

Menurut Pakar Psikologi Single Itu Baik Buat Kesihatan Dan Lebih Membahagiakan

papar berkaitan - pada 28/3/2019 - jumlah : 391 hits
Menurut Pakar Psikologi Single Itu Baik Buat Kesihatan Dan Lebih Membahagiakan Adakah anda pada ketika ini masih single dan rasa down Adakah kawan kawan anda yang sudah berpasangan menjadikan anda sebagai bahan ejekan Jangan bersedih Single...
Jet Pejuang Malaysia Masih Berfungsi Baik Kata Pm Dr Mahathir

Jet Pejuang Malaysia Masih Berfungsi Baik Kata Pm Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 27/3/2019 - jumlah : 728 hits
Dr Mahathir menaiki Jet Embraer s E190 E2 ketika lawatan di Tarmec sempena LIMA 19 edisi ke 15 Foto NSTP Eizairi Shamsudin LIMA LANGKAWI Pesawat tempur milik negara masih lagi berfungsi dengan baik dan mampu digunakan untuk beberapa tahun l...
Kita Harus Sedar Bukan Semua Yang Datang Dari Barat Itu Baik Wanita Sudah Hilang Rasa Malu Pensyarah Ini Beri Teguran

Kita Harus Sedar Bukan Semua Yang Datang Dari Barat Itu Baik Wanita Sudah Hilang Rasa Malu Pensyarah Ini Beri Teguran

papar berkaitan - pada 24/3/2019 - jumlah : 336 hits
Kita Harus Sedar Bukan Semua Yang Datang Dari Barat Itu Baik Wanita Sudah Hilang Rasa Malu Pensyarah Ini Beri Teguran Kecantikkan seorang wanita bukan hanya terletak pada paras rupa kedudukan ilmu pengetahuan sahaja malahan ia juga berkait ...
Jika Hari Ini Terasa Berat Berdoa Yakinlah Esok Akan Jadi Lebih Baik

Jika Hari Ini Terasa Berat Berdoa Yakinlah Esok Akan Jadi Lebih Baik

papar berkaitan - pada 24/3/2019 - jumlah : 309 hits
Jika Hari Ini Terasa Berat Berdoa Yakinlah Esok Akan Jadi Lebih Baik Jika hari ini terasa berat kamu menjalani hidupmu berdoa dan yakinlah esok akan lebih baik Luahkan rasa yang membelenggumu pada Allah kerana Allah pasti akan mendengarnya ...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Lunch Di Restoran Saffani Ipoh Perak

Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms