Nota Kaki


 
Sejak dari Tun Razak lagi, hasil minyak Sabah hendak dibolot oleh Kerajaan Persekutuan... Baca semula sejarah ini


SEJARAH LALU NEGERI SABAH 




Pada tahun 1975 Tun Razak (PM Malaysia) memanggil Tun Mustapha (CM Sabah) di Pejabat Perdana Menteri untuk memaksa Tun Mustapha supaya bersetuju 95% hasil minyak Sabah di serahkan kepada Malaya tetapi Tun Mustapha manolak sebaliknya mencadangkan 95% milik Sabah 5% diserahkan kepada Malaya.


Apabila Tun Mustapha manolak permintaan Malaya maka Tun Razak panggil Tan Sri Harris berbincang penubuhan Parti Rakyat Jelata Sabah (BERJAYA) untuk menumbangkan kerajaan USNO pimpinan Tun Mustapha di Sabah.


Tun Razak buat fitnah kononnya Tun Mustapha mahu bawa Sabah keluar dari Malaysia dan menjadi Sultan Sulu di Sabah, kemudian semua musuh musuh Politik Tun Mustapha terutama Tun Fuad Stephen dan Datuk Peter Mojuntin di jemput menyertai penubuhan Parti BERJAYA.


Selapas USNO berjaya di tumbangkan maka satu mesyuarat di antara wakil kerajaan persekutuan dan kerajaan Negeri Sabah diadakan di Pulau Labuan iaitu pada 06.06.1976 dimana tujuan mesyuarat itu adalah untuk memaksa Tun Fuad selaku ketua Menteri Sabah menandatangan perjanjian setuju terima kerajaan Negeri Sabah menyerahkan 95% hasil minyak kepada Malaya tetapi Tun Fuad tidak bersetuju menandatangan perjanjian yang di cadangkan oleh Tun Razak.


Ketika Tun Fuad dan Rombongan kabinet Negeri Sabah pulang ke Kota Kinabalu, mereka terlibat kemalangan/nahas pesawat yang membawa kematian kepada Tun Fuad dan Datuk Peter Mojuntin pemimpin politik Sabah yang berani dan tegas dalam mempertahankan hak Sabah. 


Namun sesuatu yang pelik dan amat mengecewakan kita rakyat Sabah kerana kes ini tidak di siasat oleh RCI tentang penglibatan dalang disebalik kejadian ini kerana peristiwa ini terjadi setelah satu peristiwa Tun Fuad menolak kehendak dan kerakusan Malaya ke atas minyak Sabah dan tindakan Haris Salleh dengan kadar segera bersetuju dengan kehendak Malaya untuk Sabah terima 5% sahaja minyak Sabah.


Selapas parti BERJAYA dipimpin oleh Tan Sri Harris memerintah Sabah dibawah telunjuk UMNO Malaya maka bermula lah melapataka di Sabah apabila satu demi satu hak Sabah diambil oleh Malaya bermula dengan hasil minyak 95% diambil oleh Malaya, hasil cukai Sabah 95% diambil oleh Malaya,status Negara Sabah di turunkan menjadi sebuah Negeri ke 12 di Malaysia, Pulau Labuan di serahkan kepada wilayah persekutuan.


Pada tahun 1985 Parti Bersatu Sabah (PBS) menjadi wira kerana berjaya menumbangkan kerajaan parti BERJAYA,tetapi satu kesilapan besar oleh PBS ialah tidak menepati perjanjian dengan USNO untuk membentuk kerajaan campuran.


PBS memandang remeh dengan USNO kerana hanya memiliki 16 kerusi berbanding PBS 26 kerusi,PBS tidak sedar bahawa USNO sengat penting untuk menjadikan gabungan PBS dalam membentuk kerajaan Negeri Sabah kerana USNO adalah wakil Bumiputera Islam.


Kemelut politik Sabah telah diambil kesempatan oleh UMNO/Malaya untuk menguasai Negeri Sabah sehingga membawa kepada pembubaran USNO.


Selapas UMNO bertapak di Negeri Sabah maka wujudlah IC Project dikalangan warganegara Filipina dan Indonesia di Sabah yang di dalangi oleh UMNO bertujuan menghapuskan kuasa politik  Bumiputera bukan Islam di Sabah.


Selapas jumlah Pengundi Bumiputera Islam sudah jauh mengatasi jumlah Pengundi Bumiputera bukan Islam di Sabah, maka persempadanan pilihan Raya pun di buat di Sabah mengikut populasi kaum.


Mengikut persempadanan pilihan Raya terbaru di Sabah, daripada 73 kerusi DUN:


Bumiputera bukan Islam hanya 17 kerusi kaum Cina 9 kerusi bermakna 47 kerusi DUN  milik Bumiputera Islam.


PRU14  membawa sinar baharu kepada rakyat Sabah apabila parti Warisan muncul dan berjaya menumbangkan beberapa pemimpin Kanan UMNO, maka atas kesedaran UPKO bahawa Bumiputera bukan Islam harus bangkit mempertahankan hak Sabah maka UPKO memilih menyertai Warisan untuk membentuk kerajaan campuran bersama Pakatan Harapan  (PKR dan DAP) di Sabah.


Selama 26 bulan kerajaan campuran Warisan, UPKO, PKR dan DAP di Sabah berjalan, kerajaan Negeri Sabah sentiasa berusaha menyatupadukan rakyat Sabah melalui pendekatan agama dan tolerensi Adat. 


Dalam pendekatan agama dan pengamal adat anak Negeri, kerajaan Negeri Sabah cipta sejarah apabila perayaan Christmas untuk orang Kristian yang selama ini hanya di beri satu hari cuti, kini telah diberikan dua hari cuti,pengamal adat anak Negeri Sabah dari OKK, KAN, WKAN, semua kakitangan Mahkamah Anak Negeri dan Ketua kampung yang selama ini tidak pernah menerima bonus, kini dibawah kerajaan sekarang di beri bonus bersama-sama dengan kakitangan kerajaan.


Lembaga padi Sabah yang di hapuskan oleh kerajaan BERJAYA atas arahan Malaya kini di tubuhkan semula bertujuan menstabilkan harga beras, kilang minyak masak yang selama ini tidak di bina di Sabah kini sudah di bina bertujuan untuk menstabilkan harga kelapa sawit di Sabah,kilang berasaskan product getah kini sedang dalam proses pembinaan bertujuan menstabilkan harga getah dan banyak lagi yang sedang dilaksanakan oleh kerajaan Sabah.


Walaupun kerajaan Negeri Sabah sedang bertungkus lumus membangunkan Negeri Sabah namun satu kekangannya ialah masalah bajet,maka dengan itu kerajaan Negeri Sabah sentiasa bekerja keras untuk menuntut hak hak Sabah yang di rampas oleh Malaya dikembalikan kepada Sabah.


Dibawah kerajaan Pakatan Harapan daripada 20 tuntutan Sabah dibawah MA63 kerajaan Pakatan Harapan sudah tunaikan 17, malangnya setelah  kerajaan tebuk atap mengambil alih kerajaan Malaysia, tuntutan Sabah sudah terhenti.


Selapas melihat kerajaan Negeri Sabah tidak tunduk kepada UMNO dan kerajaan tebuk atap, maka pembangkang timbulkan isu kononnya kerajaan Negeri Sabah penternak PTI, kerajaan Negeri Sabah beri IC kepada PTI, isu ini disensasikan bertujuan menjatuhkan kerajaan Negeri Sabah.


Disini saya mahu minta kepada UMNO dan Gabungannya:


1. Mana bukti PTI di berikan IC oleh kerajaan Sabah (Warisan)?


2. Siapa yang berkuasa keluarkan IC?


3. Mana laporan polis kerajaan Sabah bagi IC kpd PTI?


Apabila persoalan-persoalan ini gagal ditangkis oleh UMNO & Kerajaan tebuk atap(PN),....


Maka berlaku la usaha Putrajaya untuk mengambil alih tampuk kuasa Kerajaan Negeri Sabah dengan cara menyamun dan merompak YB-YB kerajaan Sabah. Mengapa sesuai digunakan perkataan samun & rompak? Sebab YB-YB katak yang menyokong mereka itu akibat dari tindakan tekanan untuk dikaitkn dengan pelbagai kesalahan akan dihadapkn ke mahkmah serta disogok jutaan ringgit, yakni katak2 yang diugut & dipaksa melompat bukannya katak2 yang melompat sendiri seperti sebelum2 ini. Suatu usaha untuk mengekalkn KETUANAN MALAYA di Sabah.


Tentang geran tanah yang diagih agihkan oleh kerajaan Sabah sekarang ini memang benar proses dimulakan oleh kerajaan terdahulu tetapi geran tanah yang diproses oleh kerajaan terdahulu adalah geran Komunal bukan geran tanah persendirian, kerajaan Negeri Sabah telah tukar kan geran Komunal itu kepada geran individu.


Malaya khususnya UMNO memang tidak mahu Sabah di perintah oleh parti tempatan kerana jika kerajaan Negeri Sabah di tadbir oleh parti tempatan kerajaan pusat tidak boleh campur tangan dalam  soal pentadbiran Negeri Sabah sebaliknya jika UMNO termasuk parti2 yang bergabung dengannya yang berkuasa keatas pentadbiran kerajaan Negeri Sabah kunci kuasa kerajaan Sabah di pegang oleh UMNO/ Putrajaya.


Dibawah konsep pentadbiran kerajaan UMNO di Sabah, rakyat Sabah benar-benar kehilangan kuasa dan hak dibawah perjanjian MA63, lihat bagaimana Tan Sri Musa Aman selaku ketua Menteri Sabah yang di lantik oleh UMNO begitu marah apabila Datuk Dr Jeffrey Kitingan bangkitkan isu royalti minyak Sabah dan MA63 di dewan Undangan Negeri Sabah, Tan Sri Musa layan Dr Jeffrey seperti anjing dengan menghardik "apa review review " 


Malangnya satu kesilapan besar Dr Jeffrey apabila UMNO tersungkur pada PRU 14 sepatutnya Dr Jeffrey bergabung dengan Datuk Seri Shafie Apdal untuk membentuk kerajaan Negeri Sabah tetapi Dr Jeffrey memilih bergabung dengan Datuk Seri Musa Aman, orang yang sengat jelas tidak berminat menuntut hak hak Sabah yang di rampas oleh UMNO Malaya. dimana kononya Dr Jeffrey tidak bergabung dengan Datuk Seri Shafie Apdal kerana tidak bersetuju dengan syarat-syarat yang dikemukakan oleh Dr jeffry dan sehinggah kini tidak ada bukti Datuk Seri Shafie Apdal menolak syarat-syarat itu dan hanyalah alasan yang diputar belit kerana kecewa UPKO terlebih dahulu bergabung dengan Warisan PH dan mendapat tempat dan kedudukan selesa dalam gabungan itu.


Sebagai rakyat Sabah saya sentiasa berdoa agar Datuk Seri Dr Maximus Ongkili dari PBS dan Datuk Dr Jeffrey Kitingan dari STAR pada suatu hari nanti terbuka hati untuk kembali kepangkuan perjuangan asalnya iaitu menentang  UMNO dari terus berkuasa di dewan Undangan Negeri Sabah  supaya apabila Datuk Dr Jeffrey Kitingan bersuara menuntut hak hak Sabah di dewan Undangan Negeri Sabah  tidak ada yang menghalang.


Maka dengan itu pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah Kali ini sengat penting untuk rakyat Sabah berfikir habis habisan kerana pilihan Raya ini melibatkan maruah dan harga diri Pengundi Sabah.


Sekian dari Saya


CHARLES MAGADAP
Penolong Setiausaha Pengalola
Majlis Pimpinan Negeri (MPN) 
Parti Keadilan Rakyat (PKR) Negeri Sabah


Disokong oleh
Para Pemerhati & 
Para Pengkaji
Politik Tempatan Sabah


# PRN SABAH 26/9/20 mungkin berbeza jika Tun turun Sabah berkempen untuk WARISAN menang bermajoriti


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://kluangmanexpress.blogspot.com/2020/09/nota-kaki.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pesanan Azizulhasni Untuk Kaki Basikal Semua

Pesanan Azizulhasni Untuk Kaki Basikal Semua

papar berkaitan - pada 21/9/2020 - jumlah : 367 hits
Sekarang ni ramai yang menjadikan kayuhan basikal sebagai riadah yang menyihatkan Tapi kadangkala ianya menjadi bahaya bila menunggang di tempat yang tidak sepatutnya Pelumba basikal negara iaitu Azizulhasni Awang juga telah memberikan pesa...
Pilu Ayah Kena Phk Jalan Kaki Mencari Pekerjaan Istrinya Kabur Anaknya Kelaparan

Pilu Ayah Kena Phk Jalan Kaki Mencari Pekerjaan Istrinya Kabur Anaknya Kelaparan

papar berkaitan - pada 21/9/2020 - jumlah : 167 hits
Jika ada pihak yang paling merasakan dampak Pandemi COVID 19 itu adalah orang orang miskin dan pekerja yang menjadi korban pemutusan hubungan kerja Ketika sebagian orang mampu bertahan secara ekonomi bahkan ada pula yang justru meraup keunt...
Sedih Demi Biaya Hidup Bapak Tua Ini Rela Mengais Botol Bekas Dengan Kaki Diseret

Sedih Demi Biaya Hidup Bapak Tua Ini Rela Mengais Botol Bekas Dengan Kaki Diseret

papar berkaitan - pada 21/9/2020 - jumlah : 278 hits
Seorang pria lansia nampak tengah menyusuri Jalan Juanda Kota Medan Sumatera Utara dengan anak perempuannya Namun kaki bapak itu dalam kondisi tidak sehat sehingga ia tidak bisa berjalan normal Ia berjalan dengan menyeretkan badannya di tan...
Geng Mat Turbo Kaki Curi Lembu

Geng Mat Turbo Kaki Curi Lembu

papar berkaitan - pada 21/9/2020 - jumlah : 293 hits
Gombak Kegiatan sekumpulan enam penjenayah dikenali Geng Mat Turbo yang aktif melakukan jenayah curi lembu tumpas apabila ditahan polis dalam serbuan berasingan di Selangor dan Pahang Ketua Polis Daerah Gombak Asisten Komisioner Arifai Tara...
Prn Sabah Bn Pn Tertiarap Di Kaki Gunung Kinabalu Kata Blogger Umno

Prn Sabah Bn Pn Tertiarap Di Kaki Gunung Kinabalu Kata Blogger Umno

papar berkaitan - pada 22/9/2020 - jumlah : 272 hits
ARIF ATAN Blogger Umno Sang Kelembai berpendapat Barisan Nasional dan Perikatan Nasional lebih banyak mengalami masalah personaliti calon berbanding Warisan Tegasnya BN dan PN sepanjang kempen Pilihan Raya Negeri Sabah juga gagal mengetenga...
Kisah Pilu Bocah Sd Dengan Satu Kaki Tetap Semangat Sekolah Meski Fisik Tak Sempurna

Kisah Pilu Bocah Sd Dengan Satu Kaki Tetap Semangat Sekolah Meski Fisik Tak Sempurna

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 166 hits
Keterbatasan fisik tidak menyurutkan semangat bocah SD bernama Stenly Yesi Ndun Meski hanya memiliki satu kaki Yesi tetap semangat mengenyam pendidikan di bangku sekolah Ia bahkan sanggup berjalan menggunakan tonkat sejauh satu kilometer de...
Sebelah Kaki Isteri Perlu Dipotong Suami Rayu Sumbang Untuk Bantu Isterinya Yang Sakit Akibat Kemalangan Jalan Raya

Sebelah Kaki Isteri Perlu Dipotong Suami Rayu Sumbang Untuk Bantu Isterinya Yang Sakit Akibat Kemalangan Jalan Raya

papar berkaitan - pada 24/9/2020 - jumlah : 622 hits
Sebelah kaki isteri perlu dipotong Suami rayu sumbang untuk bantu isterinya yang sakit akibat kemalangan jalan rayaBukan dipinta nasib sebegitu rupa namun redha dengan segala yang telah terjadi padanya Setelah setahun lebih terlantar akibat...
Tengah Seronok Layan Kaki Berlari Tiba Tiba

Tengah Seronok Layan Kaki Berlari Tiba Tiba

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 264 hits
Macam biasa petang ni turun joging macam biasa selepas cuaca reda dari hujan renyai Hari Rabu adalah hari untuk latihan kardio saya Hari Rabu dan Jumaat memang hari untuk berlari jarak dalam sederhana kadangkala jauh Paling jauh bagi saya a...
Sebak Tengok Adam Solat Di Situ Ibu Luah Rasa Kesal Anak Tak Dibenarkan Solat Di Kaki Lima Ruangan Solat

Sebak Tengok Adam Solat Di Situ Ibu Luah Rasa Kesal Anak Tak Dibenarkan Solat Di Kaki Lima Ruangan Solat

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 206 hits
Masyarakat kini sudah mula dilihat terbiasa dengan norma baharu yang dikperkenalkan Meskipun agak sukar mengikut segala SOP yang ditetapkan masyarakat perlu sentiasa peka dengan aspek yang telah dititikberatkan agar dapat dijauhi dengan wab...
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


209 Doa Para Nabi

207 Chapter Master You Words

Coretan Dari Tingkat 2 Wad 29 Katil 18 Hprz 2

Sambutan Birthday Ke 9 Nur Wardina Soffea

Puding Jagung Yang Sedap

Play88 Online Slots The Evolution Of Graphics And Sound Effects