No Anwar No Dap No Bersatu Mana Satu Bn Nak Telan



SHAH ALAM - Barisan Nasional (BN) yang memenangi 30 kerusi Parlimen dalam Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) setakat ini masih tidak menyatakan pendirian sama ada untuk membentuk jajaran politik baharu bersama Perikatan Nasional (PN) atau Pakatan Harapan (PH).
Pengerusi BN, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menegaskan, setakat ini tiada rundingan dilakukan dengan mana-mana koalisi parti, sekali gus menafikan bahawa parti itu telah membuat keputusan menyokong PN mahupun PH.
“Di dalam hal ini, segala keputusan akan dibuat setelah jawatankuasa perundingan bertemu dengan mana-mana pihak yang mahu membentuk kerajaan dan setelah Dewan Tertinggi BN memutuskan secara rasmi selepas mendengar semua maklum balas dari perundingan-perundingan yang telah saya sebutkan tadi. Tidak ada rundingan setakat ini yang telah dibuat.
“Jika mana-mana pihak mengeluarkan kenyataan, mana-mana gabungan yang memasukkan BN bersama-sama dengan mereka adalah tidak benar,” katanya pada sidang media bersama ahli Parlimen BN di sebuah hotel di Kuala Lumpur pada Isnin.
Ahmad Zahid menambah, mana-mana Ahli Parlimen BN yang menandatangani sebarang dokumen terutamanya akuan bersumpah (SD) menyokong mana-mana calon Perdana Menteri sebelum parti membuat keputusan adalah tidak sah.
“Kami memutuskan bahawa ketetapan dan arah parti yang diputuskan oleh Dewan Tertinggi BN adalah merupakan akta yang wajib diikuti oleh semua ahli Parlimen BN kerana kita bertanding atas tiket BN.
“Yang kedua, mana-mana individu yang menandatangani sebarang dokumen terutamanya SD untuk menamakan sesiapa sahaja sebagai calon Perdana Menteri adalah tidak sah kerana ia melanggar ketetapan parti.
“Ketiga, kita telah mengambil ketetapan bahawa ahli-ahli Parlimen BN hanya akan membuat keputusan untuk patuh kepada jawatankuasa perundingan yang telah kami bentuk untuk mengadakan rundingan-rundingan dengan pihak yang akan membentuk kerajaan,” katanya.
Dalam pada itu, ahli Parlimen BN akan menghantar SD berkaitan sokongan pembentukan kerajaan baharu kepada Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Azhar Azizan Harun pada jam 2 petang.
Ahmad Zahid bagaimanapun berharap Azhar dapat melanjutkan jangka masa waktu berkenaan.
“Kita harap Yang Dipertua Dewan Rakyat dapat melanjutkan sedikit masa kepada waktu lebih fleksibel untuk kami mengemukakan SD setelah keputusan berdasarkan rundingan yang akan kami lakukan dengan mana-mana pihak,” katanya.
Istana Negara melalui kenyataan media pada Ahad memaklumkan, gabungan parti-parti politik yang dipersetujui perlu mengemukakan nama seorang Ahli Dewan Rakyat yang mendapat kepercayaan majoriti untuk menjadi calon Perdana Menteri ke-10 kepada Istana Negara sebelum jam 2 petang ini.
Kenyataan itu dikeluarkan selepas Istana Negara menerima keputusan rasmi PRU15 daripada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) pada jam 1.15 tengah hari, Ahad.
Datuk Pengelola Bijaya Diraja, Istana Negara, Datuk Seri Ahmad Fadil Shamsuddin berkata, dokumen dikemukakan Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Ghani Salleh jelas menyatakan tiada parti politik berjaya memperoleh majoriti mudah untuk membentuk kerajaan baharu.
Justeru, katanya, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah menitahkan ketua parti dan ketua gabungan parti politik dengan jumlah kerusi yang banyak memaklumkan Azhar bagi pembentukan kerajaan baharu.
PRU15 pada Sabtu menjadi saingan paling sengit pernah dihadapi negara, berakhir dengan situasi tergantung apabila tiada parti mendapat majoriti mudah untuk membentuk Kerajaan Persekutuan baharu.
Daripada 220 kerusi dipertandingkan pada PRU15, PH memenangi 82 kerusi dan PN dengan 73 kerusi.
PN juga membentuk kerajaan negeri di Perlis setelah memenangi 14 daripada 15 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN).
BN pula mengalami kekalahan paling buruk dalam sejarah politiknya apabila hanya menang 30 daripada 178 kerusi Parlimen yang ditandingi.
Gabungan Parti Sarawak (GPS) menang 22 kerusi, berbanding 18 kerusi disandangnya pada Parlimen lalu; Gabungan Rakyat Sabah (GRS) dengan enam kerusi; Warisan (3); Bebas (2) dan Parti Bangsa Malaysia (PBM) meraih satu kerusi ~ Sinar Harian

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2022/11/no-anwar-no-dap-no-bersatu-mana-satu-bn.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pru15 No Anwar No Dap Nak Pecat Saya Silakan Tegas Hishamuddin

Pru15 No Anwar No Dap Nak Pecat Saya Silakan Tegas Hishamuddin

papar berkaitan - pada 22/11/2022 - jumlah : 184 hits
Bendahari Agung Barisan Nasional Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein menegaskan pendiriannya untuk tidak bekerjasama bersama Pakatan Harapan Seperti saya tegaskan kelmarin dan sebelum ini lagi tetap menolak kerjasama dengan Pakatan Harapan ...
Hiburan Kalau Dah Banjir Macam Mana Nak Mengundi Beberapa Kawasan Di Selangor Dinaiki Air Menjelang Pru15

Hiburan Kalau Dah Banjir Macam Mana Nak Mengundi Beberapa Kawasan Di Selangor Dinaiki Air Menjelang Pru15

papar berkaitan - pada 17/11/2022 - jumlah : 130 hits
Bagaikan tiada yang peduli mahu mencari jalan penyelesaian setiap tahun Malaysia mengalami masalah yang sama Hujan berterusan menyebabkan banjir besar di banyak kawasan di Semenanjung Lebih memburukkan lagi keadaan apabila Malaysia kni meng...
Dah Banjir Macam Mana Nak Mengundi 12 Kali Dah Banjir Rakyat

Dah Banjir Macam Mana Nak Mengundi 12 Kali Dah Banjir Rakyat

papar berkaitan - pada 17/11/2022 - jumlah : 199 hits
The ReporterFoto Astro AwaniSeperti yang diramalkan oleh Jabatan Meteorologi Malaysia sebelum ini Malaysia akan mengalami bencana banjir di pertengahan bulan November namun parti politik pemerintah pada ketika itu enggan peduli dan nekad me...
Ustaz Azhar Idrus Hukum Mengundi Dan Nak Undi Parti Mana

Ustaz Azhar Idrus Hukum Mengundi Dan Nak Undi Parti Mana

papar berkaitan - pada 15/11/2022 - jumlah : 186 hits
Assalamualaikum dan selamat petang kepada semua sahabat sahabat blogger Tak lama lagi kita semua akan memilih calon pemimpin di kawasan Parlimen dan Dun di negeri masing masing Memilih pemimpin adalah satu perkara yang wajib bagi warganegar...
Awal Lagi Anwar Gagal Kawal Dap

Awal Lagi Anwar Gagal Kawal Dap

papar berkaitan - pada 8/11/2022 - jumlah : 272 hits
Parti Hasad dengki mangkok hayun kawasan Melayu Negeri Melayu Anwar letak calon DAP Mat Sabu restu di Jerai KEDAH Mat Sabu akur hingga SANGGUP pecat pengasas AMANAH dan Pengerusi AMANAH Kedah Undi Melayu akan pecah dan kaum cina akan undi D...
Tidak Undi Dap Atau Ph Bukan Satu Rasis Demokrasi

Tidak Undi Dap Atau Ph Bukan Satu Rasis Demokrasi

papar berkaitan - pada 10/11/2022 - jumlah : 105 hits
KUALA LUMPUR Raja Pop Datuk Jamal Abdillah 63 berkata beliau bukan sengaja mahu menimbulkan kekecohan menerusi video dalam aplikasi TikTok yang tular beberapa hari lalu Pandangan Jamal Abdillah adalah sama pandangannya dengan sebahagian bes...
Sebetulnya Satu Undi Ph Satu Undi Buat Dap Zahid

Sebetulnya Satu Undi Ph Satu Undi Buat Dap Zahid

papar berkaitan - pada 9/11/2022 - jumlah : 79 hits
ismaweb nrtPresiden UMNO jawab naratif satu undi siapa dimain pembangkangBANGI 13 Rabiulakhir 1444H Selasa Sebetulnya satu undi untuk Pakatan Harapan bermakna satu undi buat DAP berikutan parti komponen itu secara terang terangan pembuat da...
Muhyiddin Anwar Tak Akan Dapat Jadi Pm Selagi Bersama Dap

Muhyiddin Anwar Tak Akan Dapat Jadi Pm Selagi Bersama Dap

papar berkaitan - pada 15/11/2022 - jumlah : 136 hits
malaysiakini comUsaha Pengerusi PH Anwar Ibrahim untuk menjadi perdana menteri tidak akan menjadi kenyataan selagi dia bekerjasama dengan DAP menurut bekas perdana menteri Muhyiddin Yassin Bercakap di depan kira kira 600 hadirin dalam progr...
Langkah Tian Chua Nak Sekat Anwar Jadi Pm

Langkah Tian Chua Nak Sekat Anwar Jadi Pm

papar berkaitan - pada 15/11/2022 - jumlah : 211 hits
S VinothaaCalon bebas Tian Chua nampaknya cuba menghakis sokongan PH di kawasan Batu bagi menghalang ketua pembangkang Anwar Ibrahim daripada menjadi perdana menteri kata penyandang kerusi parlimen itu P Prabakaran Dia mengulas dakwaan beka...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Pemberian Sempena Perayaan Songkran 2024

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Musim Panas Ini 10 Petua Hilangkan Sakit Tekak Yang Korang Boleh Cuba

Tremendous Diary 4 17

Cari Makan Lepas Berbuka

Spontaneous Thursday