No 3 5 Kesalahan Yang Sering Dibuat Ketika Mendukung Bayi Awas


Tahniah, anda sudah berjaya melepasi fasa kehamilan dan proses kelahiran bayi. Kini tibalah masa untuk menimba pengalaman menjaga bayi baru lahir.
Tetapi malangnya anda berasa bingung tidak tahu apa yang perlu dilakukan. Ini petua cara penjagaan bayi baru lahir, khususnya untuk mereka yang pertama kali bergelar ibu dan ayah.

Cara menjaga bayi baru lahirBagi anda yang kurang menghabiskan masa bersama anak kecil, pastinya akan berasa mereka sangat lemah dan sukar untuk diuruskan.
Hakikatnya, ia tidaklah sesukar mana. Pun begitu, terdapat beberapa cara menjaga bayi baru lahir yang asas untuk diamalkan dan harus dielakkan, seperti:
#1. Basuh tangan @ guna gel pembersih tangan
Menjaga kebersihan untuk persekitaran si kecil yang baru dilahirkan mustahak. Ini kerana sistem imun mereka masih dalam proses perkembangan dan ini sekali gus menjadikan si manja berisiko tinggi untuk mendapat jangkitan.
Sebelum memegang bayi, pastikan anda basuh tangan terlebih dahulu atau sekurang-kurangnya menggunakan gel pembersih tangan.Amalan ini juga perlu diterapkan kepada tetamu yang hadir terutamanya jika mereka seorang perokok.
Pastikan juga mereka tidak peluk bayi untuk tempoh sekurang-kurangnya 20 minit selepas merokok. Ini kerana toksin daripada rokok masih berada pada nafas, kulit dan pakaian mereka.
Jika si manja adalah bayi pramatang, penjagaan kebersihan perlu lebih diberikan perhatian. Jauhkan bayi daripada individu yang mengalami cirit-birit dan muntah, batuk, selesema atau flu.

 
#2. Sokongan kepala dan leher
Kenapa pentingnya untuk memberikan sokongan kepada kepala bayi?
Ini kerana jika tiada sokongan kepala ia boleh mengakibatkan kecederaan. Bayi baru lahir mempunyai otot kepala dan leher yang lemah dan hanya ada sedikit kekuatan untuk gerakkan bahagian itu.
Jadi sekiranya kepala si manja tidak disokong, terutamanya ketika mendukung atau mengangkat bayi, ia berkemungkinan akan terlentok ke belakang atau ke depan sekali gus menjadikan keadaan tersebut tidak selamat untuk mereka. Sokongan pada bahagian kepala ini biasanya berlanjutan untuk tempoh sekitar 3 hingga 4 bulan.
Selain itu, sebarang pergerakan kepala bayi yang mendadak turut akan mengaktifkan refleks Moro – tindak balas mengejut. Ia merujuk kepada tindak balas motor yang tidak disengajakan yang dikembangkan bayi sejurus dilahirkan dan boleh menyebabkan mereka berada dalam keadaan tertekan.

 
#3. Menggoncang bayi ketika bermain atau marah
Jika anda perlu bangunkan bayi, elakkan daripada menggoncang si manja. Sebaiknya, geletek tapak kaki mereka atau cara paling mudah, berikan ciuman penuh kasih sayang. Gegaran berisiko menyebabkan pendarahan pada otak dan juga kematian. Ini kerana bayi mempunyai kepala yang agak besar, berat bersama otot leher yang lemah.

Jika goncangan dilakukan, otak akan berbolak-balik di dalam tengkorak dan mengakibatkan pendarahan serta kerosakan. Bayi juga mungkin berhenti bernafas yang boleh menyebabkan kerosakan otak bertambah teruk. Gegaran dan goncangan yang dilakukan kepada bayi juga meletakkan mereka dalam risiko untuk mengalami tulang patah.
#4. Keselamatan bayi di dalam kereta sorong, carrier dan car seat
Penggunaan carrier atau kerusi bayi amat digalakkan, bahkan ia boleh menjamin keselamatan si manja ketika di dalam kenderaan. Walau bagaimanapun, sebaiknya hadkan pemanduan pada jalan yang tidak rata sehingga boleh menyebabkan bayi melambung-lambung.
Selain itu, elakkan juga daripada melompat, melantun, berlari atau menggoncang bayi di dalam carrier bagi mencegah berlaku sebarang kecederaan otak, leher atau belakang badan mereka. Pastikan juga tali pinggang keselamatan dipasang dengan sebaiknya dan bayi berada dalam keadaan kemas dan selesa di tempat duduk khas.


#5. Bayi belum bersedia untuk permainan atau pergerakan kasar
Bayi memang suka bermain. Tidak kira permainan apa yang dimainkan bersama seperti peek-a-boo atau mungkin sekadar bernyanyi, paling penting ia perlu membuatkan si manja berasa selamat.
Pasti anda pernah melihat parents melambungkan bayi mereka ke udara dan si kecil mengekek-ngekek ketawa, betul tak? Walaupun mereka suka dilambung tetapi hakikatnya perbuatan tersebut boleh mengundang bahaya dan kecederaan yang tidak disengajakan.
Jadi sekiranya anda terfikir untuk melakukan perkara yang sama, sebaiknya elakkan.
Selain melambung bayi, berikut beberapa lagi cara bermain yang harus dihindari, seperti:
Mengayun bayi dengan tangan mereka Melambung bayi dengan kuat pada lutut anda Berpusing dengan bayi ketika mereka dalam pegangan anda
Lakukan yang terbaik dalam menjaga bayi baru lahir
Apabila membaca perkongsian ini, pastinya anda berasa sukar untuk menjaga si manja, betul tak? Tetapi sebenarnya, anda cuma perlu memikirkan segalanya secara logik, adakah perbuatan yang ingin dilakukan boleh mendatangkan risiko bahaya kepada bayi atau tidak.
Jika terdapat sebarang keraguan, bertanyakan kepada yang lebih berpengalaman atau mendapatkan nasihat daripada pakar pediatrik.
Kredit: Hello Doktor
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post No 3 & 5 Kesalahan Yang Sering Dibuat Ketika Mendukung Bayi, Awas! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/no-3-5-kesalahan-yang-sering-dibuat-ketika-mendukung-bayi-awas/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Video Rindunya Pipi Debab Hanya 11 Bulan Dipinjamkan Di Dunia Bayi Pergi Kerana Jatuh Tingkap

Video Rindunya Pipi Debab Hanya 11 Bulan Dipinjamkan Di Dunia Bayi Pergi Kerana Jatuh Tingkap

papar berkaitan - pada 5/5/2021 - jumlah : 203 hits
Malang tidak berbau begitulah gambaran yang dapat digambarkan apabila seorang bayi perempuan berusia 11 bulan yang terjatuh dari tingkat tiga Memetik laporan Berita Harian kejadian tersebut berlaku di kediaman keluarganya di Blok D PPR Sri ...
Kehamilan Rare Nonuplets Wanita Ini Selamat Melahirkan 9 Bayi

Kehamilan Rare Nonuplets Wanita Ini Selamat Melahirkan 9 Bayi

papar berkaitan - pada 5/5/2021 - jumlah : 183 hits
Peristiwa yang jarang sekali berlaku di dunia tahun 2021 mencatat kegembiraan buat wanita Mali ini yang melahirkan sembilan bayi kembar di Morocco Halima Cisse 25 selamat melahirkan dengan cara C section pada 4 Mei Kelahiran ini memberi kej...
Wanita Dari Mali Selamat Lahirkan Bayi Kembar Sembilan

Wanita Dari Mali Selamat Lahirkan Bayi Kembar Sembilan

papar berkaitan - pada 6/5/2021 - jumlah : 231 hits
Seorang wanita di Mali melahirkan bayi kembar sembilan dan semuanya dalam keadaan baik kata pihak berkuasa Pihak berkuasa Mali menerbangkan Halima Cisse 25 dari utara negara miskin Afrika Barat itu ke Maghribi pada 30 Mac lalu supaya ibu be...
Bayi Berusia 4 Hari Di Bangka Positif Covid 19 Tanpa Gejala

Bayi Berusia 4 Hari Di Bangka Positif Covid 19 Tanpa Gejala

papar berkaitan - pada 9/5/2021 - jumlah : 221 hits
Bayi berusia empat hari berinisial By asal Kabupaten Bangka Provinsi Kepulauan Bangka dinyatakan positif Covid 19 dengan status transmisi lokal tanpa bergejala Juru Bicara Satgas Covid 19 Kabupaten Bangka Boy Yandra di Sungailiat mengatakan...
Jasad Bayi Terbungkus Kaos Hitam Ditemukan Pemulung Di Tpa Alak Kupang

Jasad Bayi Terbungkus Kaos Hitam Ditemukan Pemulung Di Tpa Alak Kupang

papar berkaitan - pada 10/5/2021 - jumlah : 220 hits
Jasad bayi itu masih ada tali pusar dan placenta dalam keadaan terbungkus karung plastik berwarna hijau Terbungkus juga baju kaos warna hitam dan merah
Demam Kuning Kalau Tinggi Boleh Rosakkan Otak Bayi Cacat Doktor Kongsi Bahaya Jaundice

Demam Kuning Kalau Tinggi Boleh Rosakkan Otak Bayi Cacat Doktor Kongsi Bahaya Jaundice

papar berkaitan - pada 5/5/2021 - jumlah : 234 hits
Bayi kuning Penyakit ini terbahagi kepada dua jenis iaitu physiological jaundice dan pathological jaundice Physiological jaundice adalah keadaan kuning di kalangan baby yang berumur 2 sehingga 7 14 hari Ia merupakan situasi yang biasa dan t...
Mayat Bayi Ditemui Dalam Keadaan Dihurung Semut Di Tepi Jejantas

Mayat Bayi Ditemui Dalam Keadaan Dihurung Semut Di Tepi Jejantas

papar berkaitan - pada 5/5/2021 - jumlah : 347 hits
Mayat bayi ditemui dalam keadaan dihurung semut di tepi jejantasMayat bayi lelaki ditemui di tepi jejantas oleh sepasang suami isteri di Jalan Jepun Kampung Delek Klang petang semalam Ketua Polis Daerah Klang Selatan Asisten Komisioner Sham...
Bayi 11 Bulan Maut Terjatuh Dari Tingkat 3 Pangsapuri

Bayi 11 Bulan Maut Terjatuh Dari Tingkat 3 Pangsapuri

papar berkaitan - pada 4/5/2021 - jumlah : 235 hits
Seorang bayi perempuan berusia 11 bulan maut selepas terjatuh dari tingkap bilik di tingkat tiga kediaman keluarganya di Pangsapuri Sri Aman Jalan Aman Putra di Kuala Lumpur semalam Ketua Polis Daerah Sentul ACP Beh Eng Lai berkata hasil la...
Ada Tak Yang Sudi Beli Nak Tampung Kos Pembedahan Anak Wanita Ini Lelong Barang Bayi

Ada Tak Yang Sudi Beli Nak Tampung Kos Pembedahan Anak Wanita Ini Lelong Barang Bayi

papar berkaitan - pada 5/5/2021 - jumlah : 252 hits
Berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul begitulah gambaran yang tepat untuk si ibu yang sedang berusaha mendapatkan rawatan untuk bayinya Ketika baru dilahirkan bayi ini terus diuji dengan pelbagai komplikasi termasuklah organ dal...
Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Enhance Your Look With Special Occasion Makeup

Lirik Lagu Perih Jerih Masdo

Rumah Terbuka Anisya And The Geng

Security Status Not Satisfied

How Often Should You Clean Your Air Ducts A Guide For Laval Homeowners

Ugutan Klopp Punca Salah Berang