Nicol David Umum Persaraan


Masanya telah pun tiba bagi lagenda skuash dunia, Datuk Nicol David.
Pemegang 8 kali Kejuaraan Dunia Skuash ini telah mengumumkan bahawa musim ini merupakan tahun terakhir beliau beraksi selaku pemain skuash professional.
Atlet kelahiran Pulau Pinang berusia 35 tahun ini merupakan pemain wanita skuash paling berjaya selepas berjaya mengekalkan takhta no 1 dunia dari tahun 2006 hingga 2015.
Kejayaan luar biasa ini menyaksikan beliau berjaya memenangai kejohanan berprestij dalam sukan skuash seperti 5 kali Kejuaraan Terbuka British, 2 emas Sukan Komanwell, 5 emas Sukan Asia dan 3 emas Sukan Dunia. Ini semua tidak pernah dicapai oleh pemain-pemain sebelum ini. Ianya mungkin menjadi rekod yang pasti sukar untuk dipecahkan oleh sesiapa jua pemain skuash.

Beliau juga mencatat rekod apabila berjaya menduduki 5 terbaik dalam tempoh 143 bulan sebelum masih bertahan di antara 10 pemain terbaik untuk 177 bulan.
Nicol yang memulakan aksi professional pada tahun 2000 telah berjaya memenangi 81 kejohanan jelajah dan berjaya bermain sebanyak 102 kali perlawanan akhir.
Rekod 567 kemenangan dalam 680 aksi jelajah juga membuktikan betapa beliau adalah lagenda skuash dunia.
Beliau juga telah dipilih sebagai pemain wanita skuash terbaik sepanjang zaman selepas proses pemilihan oleh Persatuan Professional Skuash (PSA) pada tahun 2018.
[ Biography Nicol David ]
Selain itu, beliau menjadi individu termuda di berikan anugerah ‘Dato’ dari Kerajaan Pulau Pinang serta menerima anugerah ‘Datuk’ dari Kerajaan Persekutuan dimana beliau memang layak menerimanya.
Dijangkakan perlawanan terakhir Nicol adalah pada Kejohanan Terbuka British yang akan berlangsung pada 20-26 Mei atau PSA Kejohanan Jelajah Dunia pada Jun sekiranya beliau layak secara merit.
Beliau akan memberi tumpuan kepada Yayasan Nicol David bagi membantu generasi muda ini dalam mencapai potensi tertinggi.
Sumber :-PSA World Tour
Twitter Nicol David
Ligakampung.com mengucapkan selamat maju jaya kepada Datuk Nicol David. Mungkin selepas ini beliau boleh mengorak langkah untuk membimbing para atlet sukan untuk lebih maju dan mencapai tahap terbaik.
Memang ramai menjangkakan bahawa beliau akan berundur pada tahun ini selepas melihat prestasi yang semakin menurun. Apatah lagi dengan usia yang meningkat pastinya sukar untuk bersaing dengan pemain yang lebih muda.
Nicol David ‘ Anda memang Lagenda’… Kejayaan yang anda hasilkan akan menjadi inspirasi kepada rakyat Malaysia yang lain untuk membuktikan ‘Malaysia Boleh’.. Cuma mungkin ralat sedikit sebab usaha beliau untuk membawa sukan skuash ke Sukan Olimpik beberapa tahun lalu tidak menjadi kenyataan kini. Tapi tak mustahil ia mampu direalisasikan biarpun beliau sudah mengantung raket. 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://ligakampung.com/blog/nicol-david-umum-persaraan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ratu Squasy Negara Nicol David Umum Bersara

Ratu Squasy Negara Nicol David Umum Bersara

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 510 hits
Assalamualaikum dan salam sejahteraSumber Ratu skuasy negara Datuk Nicol David 36 menjawab teka teki ramai apabila mengumumkan persaraannya Keputusan itu dibuat selepas dia mengadakan perbincangan bersama keluarga dan jurulatih Liz Irving y...
Lepas 20 Tahun Datuk Nicol David Umum Bersara Ini List Kejuaraan Beliau

Lepas 20 Tahun Datuk Nicol David Umum Bersara Ini List Kejuaraan Beliau

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 496 hits
Datuk Nicol David atau nama penuh beliau Nicol Ann David merupakan seorang pemain skuasy profesional negara dan juga wanita Asia pertama yang menduduki 1 dunia dalam sukan skuasy wanita Beliau pernah memenangi gelaran Terbuka British pada t...
Queen Of Squash Nicol David To Call It A Day

Queen Of Squash Nicol David To Call It A Day

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 995 hits
PETALING JAYA After an illustrious and trophy laden career spanning over 20 years and being voted greatest female squash player of all time Datuk Nicol David is about to hang up her racquet The 35 year old squash queen from Penang will call...
Nicol David Gantung Raket Jun Ini

Nicol David Gantung Raket Jun Ini

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 388 hits
MALAYSIAKINI Ratu skuasy negara Nicol David mengumumkan akan bersara pada Jun ini selepas dua dekad mengungguli gelanggang dengan lapan kejuaraan dunia Menerusi ciapan di Twitter Nicol berkata beliau gembira dan teruja untuk berkongsi perka...
Nicol David Announces Retirement And The Internet Goes Crazy

Nicol David Announces Retirement And The Internet Goes Crazy

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 236 hits
After dominating the glass courts for two decades squash legend Datuk Nicol David has announced her retirement yesterday The 35 year old who is eight time world champion officially retires at the end of the 2018 2019 Professional Squash Ass...
Senarai Kejuaraan Datuk Nicol David

Senarai Kejuaraan Datuk Nicol David

papar berkaitan - pada 23/2/2019 - jumlah : 421 hits
Senarai Kejuaraan Datuk Nicol David Datuk Nicol David atau nama penuh beliau Nicol Ann David merupakan seorang pemain skuasy profesional negara dan juga wanita Asia pertama yang menduduki 1 dunia dalam sukan skuasy wanita Dalam bulan ke 30 ...
Ramai Menteri Turun Semenyih Umum Projek Juta Juta Itu Kebetulan Mana Bersih Mabuk Ke

Ramai Menteri Turun Semenyih Umum Projek Juta Juta Itu Kebetulan Mana Bersih Mabuk Ke

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 311 hits
Semalam seramai 7 Menteri PH termasuk Azmin turun ke Semenyih Semalam juga Menteri dalam negeri juga kunjung ke sana untuk umumkan peruntukkan berjuta juta ringgit kepada pihak polis di sana Dua hari sebelum itu satu lagi Menteri PH beri mi...
Menjelang Prk Semenyih Muhyiddin Umum Peruntukan Untuk Polis

Menjelang Prk Semenyih Muhyiddin Umum Peruntukan Untuk Polis

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 333 hits
Menjelang PRK Semenyih kira kira dua minggu lagi Menteri Dalam Negeri Muhyiddin Yassin hari ini membangkitkan usaha kerajaan dalam menambah baik infrastruktur dan kebajikan polis Dalam lawatan kerja di Kem Batalion 4 Pasukan Gerakan Am di S...
Pemkot Jaksel Kaji Terapkan Transportasi Umum Untuk Pemukiman

Pemkot Jaksel Kaji Terapkan Transportasi Umum Untuk Pemukiman

papar berkaitan - pada 14/2/2019 - jumlah : 229 hits
Dia mengatakan kajian Transjakarta yang mengakses ke pemukiman tersebut sebagai upaya mengubah masyarakat beralih menggunakan transportasi umum dibanding kendaraan pribadi Salah satu kawasan yang akan dijangkau adalah Apartemen Taman Rasuna...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik