Ngo Wakil Pengusaha Ladang Sokong Roboh Kebun Haram Cameron Highlands




NGO alam sekitar hari ini menyokong langkah kerajaan Pahang memusnahkan kebun sayur haram di Cameron Highlands.
Presiden Pertubuhan Pelindung Khazanah Alam (Peka), Sharifah Sabrina Syed Akil berkata sepatutnya langkah tersebut dilaksanakan dulu lagi dan tidak membiarkan ia berleluasa sehingga sukar dibendung.
“Kami sokong langkah Pahang musnah kawasan pertanian haram, kalau boleh musnahkan semua kawasan yang tiada Lesen Pendudukan Sementara (TOL), bukan sahaja tertumpu kepada kawasan yang berisiko berlaku pencemaran sungai,” katanya kepada FMT.
Peka juga mencadangkan Pahang menanam semula pokok hutan di kawasan kebun yang dimusnah jika serius ingin menjaga alam sekitar.
“Kami setuju dengan pihak kerajaan tapi pihak kerajaan perlu tanam balik pokok-pokok hutan yang dimusnahkan, kalau nak selamatkan sungai, kita tak mahu kawasan yang dimusnah itu ditanam balik dengan sayur sebab ia tak selesai masalah.
“Kalau betul-betul nak banteras, maknanya kerajaan perlu tanam balik pokok-pokok hutan,” katanya.
Beliau berkata perbincangan secara damai perlu dilakukan dengan pekebun.
“Jika perbincangan mengikut SOP dilakukan tetapi pekebun enggan mematuhi arahan, kerajaan negeri wajar bertindak mengikut undang-undang,” katanya.
Sharifah turut meminta kerajaan Pahang mengambil tindakan di kawasan haram yang lain di negeri itu termasuk sekitar Bukit Tinggi.
“Mungkin permulaan di Cameron Highlands dan selepas ini kawasan lain juga diambil tindakan.”
Guna racun perosak
Persatuan Kesedaran Alam Sekitar Cameron Highlands (Reach) juga menyokong, dan memaklumkan kajian bersama Universiti Kebangsaan Malaysia dan Universiti Putra Malaysia mendapati 8 jenis racun perosak yang diharamkan penggunaannya terkandung dalam air sungai dan air paip yang digunakan penduduk di Cameron Highlands.
Presiden Reach, R Ramakrishnan berkata, ia berpunca daripada aktiviti pertanian haram di sekitar kawasan itu.
Polis terpaksa dikerah untuk meredakan kumpulan yang memprotes tindakan meroboh kebun haram di Kuala Terla, Cameron Highlands. (Gambar polis)
“Semasa kami jalankan kajian air, dari Kuala Terla sampai ke Tanah Rata dan kami dapati air minum itu ada 8 jenis racun yang diharamkan.
“Racun ini dibawa masuk ke Malaysia secara seludup, tidak mendapat kelulusan pihak berkuasa Malaysia,” katanya sambil memaklumkan pihaknya terkejut apabila mendapati tiada hidupan di beberapa sungai ketika membuat kajian.
Antara racun perosak yang ditemui termasuklah endosulfan, endrine ketone, aldrin dan DDE.
Beliau tidak menolak kesan daripada pencemaran itu boleh menyebabkan risiko penyakit barah, keguguran, lahir pramatang dan sebagainya.
Sementara itu, wakil pengusaha ladang di Cameron Highlands, S Kanatazan meminta peladang akur dengan langkah kerajaan negeri sambil mengakui terdapat lambakan kebun haram wujud sejak 10 tahun kebelakangan ini.
Katanya, pihak yang dikenakan tindakan tidak sepatuhnya berdegil dengan arahan kerajaan negeri kerana mereka diberi masa cukup lama.
“Mereka yang meneroka tanah haram ini sebenarnya diberi masa lama sejak 10 tahun, malah kawasan baru juga disediakan oleh kerajaan negeri tetapi ada separuh yang setuju pindah dan segelintir masih berdegil tidak mahu pindah menyebabkan kerajaan negeri terpaksa bertindak.
“Pekebun yang degil tidak boleh kata kerajaan kasar sebab masa sudah diberi lama, kena hormat keputusan mereka,” katanya.
Pihaknya juga berharap isu perobohan kawasan ladang oleh kerajaan negeri tidak dipolitikkan.
“Isu ini bagi saya telah dipolitikkan, kalau tidak silap saya, sebenarnya dalam bulan lepas satu jawatankuasa pemantauan yang diketuai oleh timbalan perdana menteri di mana kerajaan negeri dan persekutuan bersatu menubuhkan satu jawatankuasa untuk banteras aktiviti peneroka haram.
“Kerajaan negeri beri banyak kelongaran kepada pekebun kecil, tapi isu ini menjadi sensitif disebabkan ia berdekatan kawasan tadahan air,” katanya mengulas kritikan parti politik susulan perobohan tersebut.
Semalam berlaku kekecohan sekitar jalan Ipoh, Kuala Terla di Cameron Highlands gara-gara sekumpulan 200 orang, termasuk pekebun melakukan protes terhadap tindakan penguatkuasaan perobohan kebun haram di Sungai Ichat oleh kerajaan Pahang.
Setiausaha Kerajaan Pahang, Sallehuddin Ishak berkata notis pengosongan tanah dikeluarkan sejak 19 Ogos 2009 namun aktiviti penerokaan tanpa izin masih diteruskan dan notis selanjutnya dikeluarkan pada 18 Feb lalu sebelum tindakan penguatkuasaan peringkat pertama melibatkan 11 kawasan penerokaan dilaksanakan pada 25 Feb sehingga 19 Mac.
Notis pengosongan peringkat kedua kepada baki 37 penerokaan tanpa izin dikeluarkan pada 14 Mac 2019.
FMT




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/12/24/ngo-wakil-pengusaha-ladang-sokong-roboh-kebun-haram-cameron-highlands/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Isu Penerokaan Tanah Haram Cameron Highlands Fuziah Cuba Jadi Juara

Isu Penerokaan Tanah Haram Cameron Highlands Fuziah Cuba Jadi Juara

papar berkaitan - pada 25/12/2019 - jumlah : 264 hits
Operasi penguatkuasaan terhadap tanah tanah yang diteroka secara haram di Cameron Highlands dilihat memasuki episod baharu apabila Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Fuziah Salleh begitu lantang menuduh Kerajaan Negeri Pahang mengg...
Pahang State Gov T Cameron Highlands Mp Misled Public On Sg Ichat Evictions

Pahang State Gov T Cameron Highlands Mp Misled Public On Sg Ichat Evictions

papar berkaitan - pada 26/12/2019 - jumlah : 247 hits
ADUN SPEAKS With regards to the enforcement operation at Sungai Ichat the Pahang state government had been issuing statements that do not reflect the truth and misled the public Meanwhile Cameron Highlands MP Ramli Mohd Noor and Slim assemb...
Apa Maksud Pendekatan Menang Menang Di Dalam Isu Tanah Haram Cameron Highland

Apa Maksud Pendekatan Menang Menang Di Dalam Isu Tanah Haram Cameron Highland

papar berkaitan - pada 25/12/2019 - jumlah : 434 hits
Ramai yang tidak faham atau sengaja tidak mahu faham apa yang dimaksudkan dengan pendekatan rundingan yang disuarakan oleh YB Fuziah Salleh di dalam isu pekebun tanah haram di CH Mereka berfikiran MP Kuantan itu menyokong tindakan mencerobo...
Fuziah Cameron Highlands Selesai Cara Menang Menang

Fuziah Cameron Highlands Selesai Cara Menang Menang

papar berkaitan - pada 27/12/2019 - jumlah : 254 hits
KUANTAN Kerajaan Pahang diminta mencari jalan penyelesaian menang menang dengan pekebun sayur berkaiitan isu tanah pertanian di kawasan Tadahan air Kuala Terla di Cameron Highlands Pengerusi Pakatan Harapan Pahang Fuziah Salleh berkata peny...
Kerajaan Bn Pahang Vs Pekebun2 Di Cameron Highlands

Kerajaan Bn Pahang Vs Pekebun2 Di Cameron Highlands

papar berkaitan - pada 24/12/2019 - jumlah : 476 hits
Seramai tujuh orang termasuk bekas anggota parlimen Padang Serai N Gobalakrishnan ditahan polis susulan protes terhadap operasi penguatkuasaan di Cameron Highlands Operasi yang dinamakan Operasi Lestari ini melibatkan tindakan penguatkuasaa...
Fuziah Cuba Jadi Juara Isu Pekebun Di Cameron Highlands

Fuziah Cuba Jadi Juara Isu Pekebun Di Cameron Highlands

papar berkaitan - pada 27/12/2019 - jumlah : 330 hits
KUANTAN Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Fuziah Salleh dilihat cuba menjadi juara dalam isu pekebun sayur di Kuala Terla Cameron Highlands dengan lantang menyalahkan kerajaan Pahang dalam isu berkenaan Ketua Penerangan Pemuda UMN...
Cameron Highlands Safe To Visit Assures Police

Cameron Highlands Safe To Visit Assures Police

papar berkaitan - pada 27/12/2019 - jumlah : 260 hits
KUANTAN The situation in Cameron Highlands is peaceful and the place is safe to visit says Pahang police chief Comm Datuk Abd Jalil Hassan Claims on social media that there had been riots and protests there following Op Lestari 2 which bega...
8 Lokasi Wajib Anda Pergi Di Cameron Highlands Rugi Kalau Tak Singgah

8 Lokasi Wajib Anda Pergi Di Cameron Highlands Rugi Kalau Tak Singgah

papar berkaitan - pada 11/12/2019 - jumlah : 594 hits
8 Lokasi Wajib Anda Pergi Di Cameron Highlands Rugi Kalau Tak Singgah Cameron Highlands sentiasa menjadi lokasi cuti cuti Malaysia kegemaran ramai Pergilah berapa kali dalam setahun pun tempat dingin ini tak pernah membosankan Cameron Highl...
Wakil Wali Kota Serang Ingatkan Asn Tidak Bekingi Pengusaha Tempat Hiburan Malam

Wakil Wali Kota Serang Ingatkan Asn Tidak Bekingi Pengusaha Tempat Hiburan Malam

papar berkaitan - pada 12/12/2019 - jumlah : 133 hits
Subadri mengatakan Pemkot Serang tidak pernah mengeluarkan izin untuk tempat hiburan malam yang berujung kemaksiatan Dia juga kerap menerima aspirasi dan keluhan masyarakat karena terganggu dengan keberadaan tempat hiburan malam
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11