Ngo Gesa Libatkan Sprm Siasat Menyeluruh Terhadap Insiden Tanah Runtuh Cameron Highlands




CAMERON HIGHLANDS: Persatuan Kesedaran Alam Sekitar Cameron Highlands (REACH) menggesa siasatan menyeluruh dilakukan di lokasi berlakunya tanah runtuh di Jalan Besar Brinchang, Kilometer (KM) 67 berhampiran Agro Market di sini pada Sabtu.
Presidennya, A Dilip Martin berkata, cadangan pembangunan Pasar Tani Kekal yang mengandungi 42 lot ruang niaga di lokasi berkenaan dipercayai tidak mematuhi syarat yang ditetapkan.
"Mengikut Rancangan Tempatan Daerah Cameron Highlands (RTDCH) 2030, kawasan ini diklasifikasikan sebagai Kawasan Sensitif Alam Sekitar Tahap 1 yang mana tiada pembangunan, pertanian atau pembalakan dibenarkan kecuali untuk aktiviti pelancongan alam semula jadi berimpak rendah, penyelidikan dan pendidikan.
"Ketinggian cerun melebihi 35 darjah dan kawasan tersebut merupakan zon hutan. Bagaimana projek ini boleh diluluskan?" soalnya dalam satu kenyataan pada Ahad.
Menurut beliau, pihak berkuasa tempatan (PBT) seharusnya memperhalusi semua aspek yang dinyatakan dalam RTDCH 2030 tersebut.
"Syarat nyata untuk Lot 15263 adalah tanah ini harus digunakan untuk pejabat operasi dan kuarters dan bukannya untuk ruang niaga.
"Kawasan yang sedang diteroka juga tidak menjalankan mitigasi cerun sehingga berlakunya tanah runtuh hingga menyebabkan kesesakan lalu lintas selama hampir empat jam," katanya.
Dilip Martin berkata, Jabatan Alam Sekitar (JAS) sepatutnya meneliti dan memberi ulasan untuk menolak projek tersebut kerana ia tidak mematuhi syarat-syarat RTDCH 2030.
Tambah beliau, sikap PBT yang mengambil ringan perkara itu sebelum projek dimulakan akhirnya menyebabkan berlakunya tanah runtuh.
"Siasatan menyeluruh terhadap projek-projek yang diluluskan ini perlu dilakukan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).
"PBT telah membelanjakan jutaan ringgit untuk menyiapkan dokumen RTDCH 2030 yang telah diwartakan oleh kerajaan negeri tetapi mereka sendiri tidak mengikutinya.
"Sampai bila kerajaan akan berdiam diri tanpa meningkatkan penguatkuasaan Jabatan Alam Sekitar (JAS0 di Cameron Highlands. Adakah kerajaan akan bertindak setelah berlakunya kehilangan nyawa," katanya.
Media melaporkan kejadian tanah runtuh sekitar jam 11 pagi itu menyebabkan sebahagian laluan jalan terhalang namun, tiada kecederaan dan kemalangan jiwa dilaporkan.
Sebuah kereta yang diparkir berhampiran rosak akibat dihempap dengan tiang elektrik yang tumbang dalam insiden itu. #SinarHarian
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2024/09/ngo-gesa-libatkan-sprm-siasat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tanah Runtuh Di Jalan Gunung Brinchang Sebahagian Laluan Ke Cameron Hihglands Terhalang

Tanah Runtuh Di Jalan Gunung Brinchang Sebahagian Laluan Ke Cameron Hihglands Terhalang

papar berkaitan - pada 21/9/2024 - jumlah : 98 hits
CAMERON HIGHLANDS Tanah runtuh di Jalan Gunung Brinchang dekat Sungai Burung Brinchang di sini pagi tadi menyebabkan sebahagian laluan jalan terhalang Ketua Polis Daerah Cameron Highlands Deputi Superintendan Azri Ramli berkata tiada kecede...
Dakwaan Hantar Senjata Israel Bds Gesa Siasat Syarikat Kargo Nafi

Dakwaan Hantar Senjata Israel Bds Gesa Siasat Syarikat Kargo Nafi

papar berkaitan - pada 13/9/2024 - jumlah : 77 hits
Shahrin Aizat NoorshahrizamGerakan pro Palestin Boycott Divestment and Sanctions telah menyeru supaya siasatan menyeluruh dijalankan berhubung dakwaan penghantaran bahan letupan ke Israel walaupun syarikat kargo yang dituduh itu telah menaf...
16 98 Hektar Kebun Sayur Haram Di Cameron Highlands Dimusnahkan

16 98 Hektar Kebun Sayur Haram Di Cameron Highlands Dimusnahkan

papar berkaitan - pada 29/9/2024 - jumlah : 34 hits
KUANTAN J memusnahkan kira kira 16 98 hektar kawasan kebun sayur di empat hutan simpan yang diceroboh di Cameron Highlands dalam operasi bersepadu selama lima hari berakhir semalam
Gisb Meliat Dan Mengajar Meliwat Terhadap Kanak Kanak

Gisb Meliat Dan Mengajar Meliwat Terhadap Kanak Kanak

papar berkaitan - pada 14/9/2024 - jumlah : 115 hits
Siasatan polis mendapati modus operandi yang dilakukan di rumah amal dikaitkan Global Ikhwan Service and Business Holding adalah mangsa diajar dan dididik cara meliwat dan seterusnya mangsa diliwat oleh penjaga dan dipaksa untuk meliwat pen...
Fazura Fail Cerai Terhadap Fattah

Fazura Fail Cerai Terhadap Fattah

papar berkaitan - pada 13/9/2024 - jumlah : 90 hits
Hari ini dunia hiburan tanah air digemparkan dengan berita aktres popular Nur Fazura Sharifuddin yang telah memfailkan perceraian terhadap suaminya pelakon Fattah Amin di Mahkamah Rendah Syariah Petaling Subang Bestari Shah Alam Menurut sum...
Status Rumah Tangga Sudah Retak Terjawab Fazura Fail Cerai Terhadap Fattah Amin

Status Rumah Tangga Sudah Retak Terjawab Fazura Fail Cerai Terhadap Fattah Amin

papar berkaitan - pada 13/9/2024 - jumlah : 69 hits
Teka teki mengenai status perkahwinan Fazura dan Fattah akhirnya terjawab selepas disahkan aktres jelita tersebut memfailkan penceraian terhadap suaminya nbsp View this post on Instagram nbsp A post shared by Nur Faz
Pengaruh Wahabi Terhadap Gerakan Pembaharuan Islam Antarabangsa

Pengaruh Wahabi Terhadap Gerakan Pembaharuan Islam Antarabangsa

papar berkaitan - pada 14/9/2024 - jumlah : 116 hits
Artikel Sebelumnya Adalah suatu hal yang tidak dapat dinafikan lagi bahawa sesungguhnya pergerakkan Wahabi atau lebih tepat disebut Muwahiddun yang digerakkan di padang pasir Najd pada abad ke 12H merupakan suatu pergerakan terbesar dalam s...
Sarawak Now Affin Bank S Largest Shareholder Promises No Interference

Warga Emas Skim Pelaburan Emas Palsu Elak Jadi Mangsa

Pengundi Dun Mahkota Pilih Wakil Rakyat Hari Ini

Mahkota Poll A Test For Dap To Ensure Chinese Voters Back Bn

Lirik Lagu Adiwira Firdaus Rahmat Faizal Tahir

Suami Bakar Isteri Suka Berhutang

Kain Rentang Provokatif Cemari Proses Prk Mahkota Ahmad Maslan

Cara Terbaik Perangi Jerawat Jangan Biar Jerawat Mengambil Alih Wajahmu


echo '';
Muzikal Lawak Superstar 2024 Keputusan Markah Mingguan Peserta Musim 4 Kemaskini Setiap Minggu Selepas Live

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Salju Rindu Di Bumi Auckland Tonton

5 Kelebihan Utama Bergelar Penjawat Awam di Malaysia

8 Fakta Biodata Anna Jobling Pelakon Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Bintang Filem Lembayung Dan Juri Muzikal Lawak Superstar 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Siri Mr Hiiragi s Homeroom Slot DramaVaganza Astro Ria


Rasmi Bn Menang Tapi Pas Pn X Kalah Pmx Lihat Ini

Sambal Paru Dan Kentang

Ipang Sekali Lagi Chord

Syrian Sunnis Celebrate Hassan Nasrallah S Death

Landslide Victory For Bn With 4 Times Higher Majority

Gejala Kekurangan Vitamin D