Negara Lain Dah Menggunakan 6g 5g Malaysia Kabur Tak Tentu Boleh Guna Tahun Ini




5G Malaysia kabur tak tentu boleh guna tahun iniPosted By: Redzuan RF8 Mediaon: August 06, 2022
ShareInisiatif spektrum 5G yang akan memudahkan rakyat Malaysia mendapat kemudahan terkini dalam spektrum rangkaian mudah alih masih tidak diketahui perkembangannya.
Menurut Jurucakap Telekomunikasi KEADILAN, Syed Ibrahim Syed Noh, janji kerajaan bahawa rakyat akan menikmati gelombang 5G menjelang hujung tahun ini masih terawang awang berikutan tiadanya pengumuman perjanjian di antara syarikat pembekal 5G Digital Nasional Berhad (DNB) bersama 6 syarikat telekomunikasi yang dikatakan berminat.
Malah, katanya, Menteri Telekomunikasi dan Multimedia, Tan Sri Annuar Musa juga tidak mengumumkan sebarang perkembangan terbaharu.
“Dalam sidang Dewan Rakyat yang lepas, saya telah membangkitkan beberapa persoalan kepada Menteri Komunikasi Dan Multimedia (KKOM) berkenaan pemilikan ekuiti, dan saya terima baik tawaran pemilikan ekuiti dalam Digital Nasional Berhad
(DNB) kepada syarikat-syarikat telekomunikasi lain kerana ia positif bagi inisiatif pelaksanaan 5G.
“Tetapi, ada tiga perkara yang menyebabkan saya tertanya dan gusar kerana Annuar (dalam kenyataan dan tindakannya) bersifat mengelirukan serta tidak jujur dalam menyampaikan maklumat yang dikeluarkan kepada umum,” katanya.
Menurut Ahli Parlimen Ledang itu, Annuar pada Mei lalu pernah mengumumkan syarikat-syarikat telekomunikasi diberi tempoh masa sehingga 30 Jun 2022 untuk memuktamadkan perbincangan terkait tawaran perkongsian ekuiti oleh DNB
Kemudian katanya, pada 30 Jun 2022, laporan The Edge memetik Annuar menyebut enam syarikat telekomunikasi tempatan telah menyatakan persetujuan menyertai tawaran perkongsian ekuiti bersama DNB. Beliau juga berkata perjanjian antara DNB dan syarikat-syarikat telekomunikasi terlibat akan dimeterai dan diumumkan menjelang 8 Julai 2022.
“Namun sehingga hari ini, belum ada sebarang pengumuman berkenaan perjanjian yang dimeterai ini. Malah, tiada sebarang makluman oleh mana-mana syarikat telekomunikasi sehingga saat ini meskipun ia merupakan satu keputusan besar terutamanya kepada syarikat yang berdaftar di dalam Bursa Malaysia.
“Saya tidak pasti bagaimana Annuar yakin menyatakan menjelang bulan September 2022, pengguna-pengguna akan mula menikmati perkhidmatan 5G berfasa sedangkan kerumitan perkongsian ekuiti dan kerjasama dengan syarikat-syarikat
telekomunikasi masih tidak dapat dirungkai,” katanya.
Menurut Syed Ibrahim lagi, pengumuman oleh Annuar seperti dalam laporan Bernama pada awal Mei 2022 menyebut bahawa syarikat telekomunikasi YTL dan Telekom Malaysia telah menandatangani perjanjian bersama DNB.
Bagaimanapun, katanya menurut maklumat yang diperolehi beliau perkara tersebut tidak disahkan dengan jelas oleh Telekom Malaysia sendiri.
Katanya, Telekom hanya menandatangani perjanjian perkhidmatan penyewaan rangkaian fiber, bukan Reference Access Offer (RAO) iaitu dokumen yang menggariskan perincian tawaran perkhidmatan 5G oleh DNB.
“Enam syarikat telekomunikasi yang kononnya bersetuju untuk menandatangani perjanjian bersama DNB seperti Annuar umumkan juga tidak berbuat demikian. Takkan syarikat telekomunikasi ini tidak teruja menawarkan 5G sampai tak mengeluarkan sebarang kenyataan?
“Inilah yang saya sebut mengelirukan. Tidak tepat, tidak telus dan tidak realistik
“Atas kekhuatiran ini, saya menggesa kerajaan terutamanya pihak Kementerian Kewangan (MOF) dan Kementerian Komunikasi Dan Multimedia (KKOM) menerangkan perincian garis masa yang baharu dan telus mengenai inisiatif ini,” katanya.
Selain itu, Syed Ibrahim juga membawakan isu berkaitan tawaran kadar borong oleh DNB kepada syarikat-syarikat telekomunikasi yang dianggap kurang sesuai.
“Saya difahamkan tawaran ini dilihat tidak munasabah kerana syarikat-syarikat telekomunikasi terikat dengan kadar tetap RM30,000 per Gbps yang sama untuk tempoh 10 tahun. Apakah ini menjadi punca utama mengapa RAO masih tidak dipersetujui oleh syarikat telekomunikasi?
“Dalam masa sama, syarikat telekomunikasi gergasi iaitu Celcom, Digi, Maxis dan U Mobile telah mengeluarkan kenyataan bersama perbincangan dengan DNB berkenaan RAO masih tidak menghasilkan kata putus.
“Saya menggesa Annuar dan Kementerian Kewangan untuk bersikap lebih telus dalam menjelaskan kedudukan sebenar pelaksanaan insiatif 5G tanpa mengelirukan pasaran dan rakyat,” katanya lagi.
Inisiatif tersebut, kata Syed Ibrahim sangat penting kerana ia melibatkan kos yang amat besar, sekitar RM 20 bilion dan tidak boleh diambil ringan hanya untuk political score dan bersifat indah khabar dari rupa.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/08/negara-lain-dah-menggunakan-6g-5g.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Negara Lain Memajukan Industri Dan Meyakin Kan Pelaburan Fdi Negara Malaysia Harga Ayam Pun Masih Tak Selesai

Negara Lain Memajukan Industri Dan Meyakin Kan Pelaburan Fdi Negara Malaysia Harga Ayam Pun Masih Tak Selesai

papar berkaitan - pada 25/7/2022 - jumlah : 174 hits
SAIFUL NIZAM ZAKARIAkenapa Ayam melambakkkk pulak di Pasaran sekarang Sehinga kan ayam tak berharga da ni Update pada Ahad 24 07 2022 Sendiri mau pikirlah Bro and Sis Ini Malaysia sampai berpuluh puluh tahun ke hadapan lagi pun masalah2 cam...
1mdb Satu Malaysia Dalam Bahaya Faedah Hutang Tahun Ini Saja Rm1 57 Bilion

1mdb Satu Malaysia Dalam Bahaya Faedah Hutang Tahun Ini Saja Rm1 57 Bilion

papar berkaitan - pada 3/8/2022 - jumlah : 123 hits
Lebih RM1 57 bilion akan dibelanjakan kerajaan pada tahun ini bagi membayar faedah daripada hutang 1MDB Menteri Kewangan Tengku Zafrul Abdul Aziz memberitahu anggaran itu dibuat dengan andaian kadar tukaran mata wang ringgit Malaysia dengan...
Setel Kini Boleh Guna Untuk Bayar Parkir Majlis Perbandaran Di 3 Kawasan

Setel Kini Boleh Guna Untuk Bayar Parkir Majlis Perbandaran Di 3 Kawasan

papar berkaitan - pada 25/7/2022 - jumlah : 210 hits
Aplikasi Setel kini boleh digunakan untuk membayar parkir di 3 kawasan iaitu Subang Jaya Kuala Langat dan Teluk Intan Setakat ini hanya kawasan di bawah 3 majlis perbandaran itu sahaja yang menyokong pembayaran tempat letak kereta jalanan T...
Kajian Guna Telefon Pintar Boleh Bantu Tingkatkan Daya Ingatan

Kajian Guna Telefon Pintar Boleh Bantu Tingkatkan Daya Ingatan

papar berkaitan - pada 3/8/2022 - jumlah : 222 hits
Sering kali kita mendengar bahawa penggunaan telefon pintar akan menyebabkan seseorang menjadi malas berfikir Ini kerana mereka lebih cenderung untuk menggunakan telefon pintar sebagai cara bagi mengelakkan berfikir perkara yang tidak penti...
Ceramah Kuliah Tak Boleh Guna Pembesar Suara Luar Jelas Jais

Ceramah Kuliah Tak Boleh Guna Pembesar Suara Luar Jelas Jais

papar berkaitan - pada 11/8/2022 - jumlah : 328 hits
Pengarah Jais Mohd Shahzihan Ahmad berkata Sultan Selangor bertitah bahawa penggunaan pembesar suara untuk ceramah dan kuliah hendaklah dihadkan dalam ruang atau dewan masjid dan surau sahaja kecuali bacaan ayat suci bagi tempoh pendek sebe...
Mengejar Ketertinggalan Dari Negara Lain

Mengejar Ketertinggalan Dari Negara Lain

papar berkaitan - pada 29/7/2022 - jumlah : 193 hits
Permasalahan Sumber Daya Manusia menjadi perhatian tersendiri bagi negara negara berkembang di dunia tidak terkecuali di Indonesia
Ramai Tak Tahu Corong Pam Botol Pam Susu Tak Boleh Guna Lama Lama Ini Jangka Hayat Breast Pump

Ramai Tak Tahu Corong Pam Botol Pam Susu Tak Boleh Guna Lama Lama Ini Jangka Hayat Breast Pump

papar berkaitan - pada 25/7/2022 - jumlah : 185 hits
Aksesori pam susu sebenarnya ada tempoh hayatnya sendiri Mungkin ramai yang terlepas pandang tentang perkara ini kerana tanggapan kita terhadap pam susu adalah gajet penyusuan yang selagi fizikalnya elok selagi itulah kita akan pakai Kaunse...
Ibu Luna Maya Ulang Tahun Ini Potret Kebersamaan Keduanya Sama Sama Cantik

Ibu Luna Maya Ulang Tahun Ini Potret Kebersamaan Keduanya Sama Sama Cantik

papar berkaitan - pada 7/8/2022 - jumlah : 200 hits
Di hari ulang tahun sang ibunda Luna Maya membagikan potret kebersamaan mereka Seketika foto fotonya mendapat banyak respon positif dari netizen Ibu dan anak ini ramai dipuji sama sama cantik dan memesona Ini foto fotonya
Main Sapu Minyak Angin Pada Anak Tak Sedar Bahaya Dr Izzar Nasihatkan Elak Guna Pada Anak Bawah 2 Tahun

Main Sapu Minyak Angin Pada Anak Tak Sedar Bahaya Dr Izzar Nasihatkan Elak Guna Pada Anak Bawah 2 Tahun

papar berkaitan - pada 28/7/2022 - jumlah : 156 hits
Minyak angin tidak dinafikan melegakan sakit dan sengal sengal badan pada kita orang dewasa Namun tidak semua minyak angin ini baik untuk anak anak kecil kita Lebih lebih lagi minyak angin dengan kandungan sejenis bahan yang dinamakan Camph...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb