Negara Kita Di Landa Bencana Besar Lagi Besar Daripada Corona Virus



1. Tuan tuan sila perhatikan doktor, jururawat dan kakitangan hospital terpaksa menggunakan  kreativiti mereka untuk memotong plastic tong sampah (trash liner) untuk membuat  pakaian 'personal protection' sewaktu merawat  pesakit virus korona. 

Kementerian Kesihatan kekurangan PPE (Personal Protection Gear) kerana bekalan makin meruncing, tiada cukup peruntukan atau apa kah sebabnya?

Ke mana pergi wang kita?

Semoga Allah swt melindungi dan membimbing anak-anak muda kita yang sungguh berani dan bertekad dalam menjalankan tugas. Allahuma solli alaikum. 


2. Dalam video berikut pula kita boleh melihat di negeri India mereka sudah mampu menyediakan robot yang boleh mengambil alih tugas membantu pesakit dan pelawat ke hospital membersihkan tangan dengan memberi mereka hand sanitiser, tisu dsbnya. Robot juga boleh menjawab soalan berkenaan jangkitan virus korona. Lihat dan dengar lah sendiri.



3. Yang berikut pula seorang YB yang kaya yang lebih selesa memberi "nasihat mengikut kepakarannya"  sewaktu berenang separuh bogel dalam kolam renangnya. Jenis makhluk ini begitu 'insensitive' terhadap kesusahan yang sedang dialami ramai orang dalam negara kita - bukan saja mangsa virus korona tetapi juga kakitangan hospital dan perubatan yang bertarung nyawa untuk merawat jangkitan korona.




4.  Negara kita menghadapi masalah yang sangat besar.

Pandemik Corona Virus ini sedang menyuluhkan keadaan yang begitu lemah dan dhaif masyarakat dan negara kita. Jelas sekali semua lapisan masyarakat terutama sekali golongan yang menduduki tangga tertinggi dalam negara - ia itu pimpinan kerajaan, pimpinan politik, agama, ekonomi, pendidik dan semuanya tidak dapat memberi bimbingan dan bantuan yang masyarakat mengharapkan daripada  mereka.  
Walaupun begitu banyak sekolah dan university dalam negara kita, jelas bahawa untuk mengatasi keadaan genting dan gawat ini, university dan sekolah itu tidak dapa membantu kita dengan berkesan. Dalam wabak virus korona ini kita boleh nampak jelas bahawa rakyat kita sedang rugi besar. 

Masyarakat negara lain pula tidak ditimpa kesulitan dan kedangkalan pada tahap yang sama.  Walaupun semua negara dilanda wabak korona mereka boleh mengatasinya dengan kepakaran dan kepandaian yang lebih baik.

Walaupun India masih negara miskin tetapi para doctor dan pakar farmasi mereka mempunyai kebolehan dalam bidang perubatan tahap world class. India sudah mampu mengubati pesakit korona mengikut cara yang dipelopori doctor pakar mereka sendiri yang  diikuti doctor di seluruh dunia.  Mereka mempunyai robot yang boleh menjawab soalan berkenaan virus korona.

Di negara kita pula jelaslah berpuluhan bilion Ringgit duit rakyat yang dibelanjakan untuk mendidik negara tidak memberi kesan yang setimpal atau padan dengan berbillion Ringgit yang sudah dibelanjakan.  

Sistem Pendidikan sanggup menjaga anak daripada jam tujuh pagi hingga waktu tengah hari untuk mudahkan ibu masak di rumah tanpa diganggu atau untuk ibu keluar mencari rezeki bersama ayah.  Itu saja.   

Pendidikan tahap university pun tidak membantu masyarakat kita serupa seperti university di negara lain. Menteri Kesihatan yang kelulusan doctor menyuruh orang minum air suam untuk mengelak jangkitan korona.

Tuan-tuan something is very, very wrong.

Berpuluhan billion Ringgit duit kita itu sebenarnya sudah jadi bazir.  Pemimpin politik pula MALU APA  mengaku mempunyai berbillion Ringgit dalam akaun mereka. Pemimpin yang agak 'miskin' pun isytiharkan harta mereka hampir satu billion Ringgit.  Yang haprak pun berenang dalam kolam renang di rumah.

Untuk memperbodohkan rakyat mereka mengupah puak-puak agama dan juga golongan yang 'tidak boleh ditegur sewenangnya'. Agama dan retorik 'bangsa'   dijadikan umpan dan candu untuk memukau rakyat negara. 

Sekolah disediakan dan berpuluhan 'A' Cemerlang dikurniakan untuk ibu bapa merasa seronok dengan pencapaian anak-anak. 

Universiti disediakan untuk mengeluarkan graduan yang bakal jadi usahawan Grab Food.

Segalanya diagamakan, dibaca doakan, ditudungkan, dihalalkan dsbnya untuk mencandukan rakyat dengan agama. Biarlah kami jaminkan akhirat bagi anda semua. 

Puak agama dirasuah dengan jawatan, dengan peruntukan, dengan kereta Mercedi ataupun dengan wang tunai dalam beg. Puak yang tidak boleh ditegur disumbat mulut mereka dengan tanah simpanan, tanah balak, projek besar dan duit besar. Cash is king.  
Tuan-tuan negara kita sebenarnya perlukan revolusi yang sangat besar. Bukan jenis revolusi yang lari berkeliaran di tepi jalan atau yang menuntut ditambahkan lagi overdose agama atau overdose pimpinan jenis 'ke-bangsa-an'.

Negara kita perlukan revolusi mental yang sangat urgent. Kita perlu overhaul keseluruhan cara kita memikirkan perkara-perkara berkaitan kehidupan harian kita. 

Kita perlu overhaul cara kita mendengar, memahami dan menimbang apa pun yang diluahkan oleh orang yang diberi tanggungjawab untuk bertanggungjawab ke atas kita. 

Rakyat negara ini telah ditipu bulat-bulat oleh semua orang yang duduk di atas mereka.  Soalannya sampai bila lagi kita akan terus ditipu? 

Posted by Syed Akbar Ali 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2020/03/negara-kita-di-landa-bencana-besar-lagi.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MalaysiansMustKnowTheTruth+%28Malaysians+

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bank Dunia Negara Sahabat Tawarkan Bantuan Ke Indonesia Untuk Tangani Virus Corona

Bank Dunia Negara Sahabat Tawarkan Bantuan Ke Indonesia Untuk Tangani Virus Corona

papar berkaitan - pada 20/3/2020 - jumlah : 192 hits
Presiden Joko Widodo atau Jokowi mengaku sudah berkomunikasi dengan Perdana Menteri Singapura Lee Hsien Loong dalam menghadapi pandemi Virus Corona Covid 19 PM Lee menjanjikan akan membantu Indonesia
Kondisi Guru Besar Ugm Yang Positif Virus Corona Stabil

Kondisi Guru Besar Ugm Yang Positif Virus Corona Stabil

papar berkaitan - pada 20/3/2020 - jumlah : 218 hits
Guru besar UGM Prof Iwan Dwiprahasto dinyatakan positif virus Corona Kepastian guru besar UGM positif virus Corona ini disampaikan langsung oleh Wakil Rektor Bidang Kerjasama dan Alumni UGM Paripurna Poerwoko Sugarda pada Rabu kemarin
Kemenparekraf Gandeng Accor Group Sediakan 1 100 Kamar Bagi Tenaga Medis Virus Corona

Kemenparekraf Gandeng Accor Group Sediakan 1 100 Kamar Bagi Tenaga Medis Virus Corona

papar berkaitan - pada 28/3/2020 - jumlah : 158 hits
Kementerian Pariwisata dan Ekonomi Kreatif menggandeng Accor Group untuk menyediakan tempat menginap bagi 1 100 tenaga medis yang berjuang di garis depan dalam penanganan wabah Virus Corona
Menkominfo Sebut Kerja Sama Eksklusif Dengan Whatsapp Terkait Virus Corona Tak Mudah

Menkominfo Sebut Kerja Sama Eksklusif Dengan Whatsapp Terkait Virus Corona Tak Mudah

papar berkaitan - pada 20/3/2020 - jumlah : 205 hits
Menteri Komunikasi dan Informatika Johnny G Plate mengatakan bahwa pemerintah telah melakukan kerja sama dengan WhatsApp dan Telkom Group untuk membangun chatbot WA yang bisa diakses publik dengan nama akun covid19 go id
Cegah Penyebaran Virus Corona Bca Tutup Sementara Beberapa Kantor Cabang

Cegah Penyebaran Virus Corona Bca Tutup Sementara Beberapa Kantor Cabang

papar berkaitan - pada 25/3/2020 - jumlah : 157 hits
Perseroan juga menyampaikan tidak menutup kemungkinan masih terdapat potensi penambahan jumlah Kantor Cabang yang tidak beroperasi sementara Hal ini akan disesuaikan dengan dinamika kondisi yang terjadi di lapangan
Imbas Virus Corona 53 Pesawat Batal Terbang Dari Bandara Internasional Yogyakarta

Imbas Virus Corona 53 Pesawat Batal Terbang Dari Bandara Internasional Yogyakarta

papar berkaitan - pada 28/3/2020 - jumlah : 108 hits
PT Angkasa Pura I akan mengoperasikan Bandara Internasional Yogyakarta di Kulon Progo secara penuh pada Minggu 29 Maret 2020 Kendati demikian beberapa maskapai memilih untuk membatalkan pergerakan pesawatnya akibat penurunan permintaan di t...
Bank Mandiri Janji Beri Kelonggaran Kredit Nasabah Umkm Terdampak Virus Corona

Bank Mandiri Janji Beri Kelonggaran Kredit Nasabah Umkm Terdampak Virus Corona

papar berkaitan - pada 25/3/2020 - jumlah : 171 hits
Wakil Direktur Utama Bank Mandiri Hery Gunardi mengatakan penerapan kebijakan ini akan dilakukan dengan tetap memperhatikan prinsip kehati hatian bank
Ahli Sebut Ada Kemungkinan Virus Corona Berasal Dari Alam Ini Penjelasannya

Ahli Sebut Ada Kemungkinan Virus Corona Berasal Dari Alam Ini Penjelasannya

papar berkaitan - pada 20/3/2020 - jumlah : 148 hits
Tidak hanya para pejabat negara saja banyak warga di dunia mengaitkan persebaran virus korona ini seolah hanya dibuat buat Menciptakan berbagai teori konspirasi yang mengungkapkan bahwa persebaran virus corona ini buatan manusia atau perang...
Jatim Tetapkan Darurat Bencana Corona 62 Rumah Sakit Disiapkan Tampung Pasien

Jatim Tetapkan Darurat Bencana Corona 62 Rumah Sakit Disiapkan Tampung Pasien

papar berkaitan - pada 20/3/2020 - jumlah : 153 hits
62 rumah sakit ini sudah komitmen semuanya untuk melengkapi alat dan ruangannya baik swasta atau negeri Sehingga tidak perlu ada yang merujuk bila ada pasien buru buru dirujuk
Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

2 Pegawai Polis Johor Terbunuh Suspek Dikaitkan Dengan Kumpulan Pengganas Jemaah Islamiyah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Spring Harbor House By Johnsen Schmaling Architects In Madison Wisconsin

Pengukus Lubang Tepi

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

New Environment