Nasrudin Hassan Diberi 7 Hari Untuk Mohon Maaf




Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Ahmad Marzuk Shaary, berkata siasatan mengenai 'Agama Melayu' yang menolak ajaran Islam, kini berada di peringkat akhir dan dijangka selesai dalam masa terdekat.
Kes berkenaan diserahkan kepada Jabatan Agama Islam Negeri Selangor (JAIS) untuk menyiasat memandangkan kes berkenaan dilaporkan di Selangor.
"Sekiranya siasatan mendapati wujud penyelewengan ajaran sesat, JAIS akan mengambil tindakan lanjut termasuk proses pendakwaan di mahkamah.
"Bagaimanapun, saya menasihatkan orang ramai supaya tidak cepat untuk menghukum seseorang individu berdasarkan video yang tular.
"Sebaliknya perkara itu perlu diserahkan kepada pihak berkuasa agama untuk menyiasat. Ini kerana soal penyelewengan akidah hanya boleh dinilai pihak tertentu, bukannya semua orang boleh tentukan," katanya dilaporkan oleh BH
Sabtu 30hb Januari 2021 yang lalu Sinar Harian telah melaporkan wanita yang bergelar 'Ibu Yati' yang dikaitkan dengan apa yang dikatakan sebagai satu agama baru iaitu 'Agama Melayu' telah beri kata dua kepada Yang Dipertua YADIM 7 hari untuk mohon maafsebab fitnah dia..
SHAH ALAM - Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim), Nasrudin Hassan diberi tempoh tujuh hari untuk membuat permohonan maaf secara terbuka kepada pemilik akaun Facebook, Ibu Yati berhubung kenyataan yang mendakwa Ibu Yati membawa ajaran agama baru iaitu Agama Melayu.
Ibu Yati atau nama penuhnya, Wan Noor Hayati Wan Alias berkata, kenyataan tersebut yang disiarkan dalam Facebook pada Jumaat telah menimbulkan kebencian awam serta menjatuhkan reputasinya sebagai Tokoh Wartawan Rakyat.
“Antara fitnah beliau terhadap saya termasuklah kononnya saya melahirkan agama baru iaitu agama Melayu, saya melakukan syahadah pelik Ila Ha Ila Ra Ila Ma dan disambungkan dengan pengakuan ‘Aku Melayu’ sebanyak tujuh kali, saya menolak ajaran Islam yang dianggap sebagai Islam Arab. Kononnya saya dan lain-lain membawa Islam Melayu.
“Dia (Nasrudin) menggambarkan niat jahatnya terhadap saya dengan merancangkan tindakan penguatkuasaan terhadap saya. Sedangkan saya tidak dimaklumkan kesalahan atau ditangkap atau didakwa atas apa-apa kesalahan berkaitan agama Islam,” katanya dalam kenyataan pada Jumaat.
Tambahnya, Nasrudin didakwa telah memfitnahnya membawa ajaran sesat serta mengakui mengenalinya sedangkan dia tidak mengenali beliau.
“Beliau juga jelas menghasut seluruh rakyat Malaysia membenci saya dengan memfitnah saya membawa ajaran Islam Melayu yang dikatakan ajaran yang sesat lagi menyesatkan.
“Beliau mengaku pernah kenal saya tetapi saya tidak pernah kenal dia,” jelasnya.
Mengulas mengenai rakaman video yang tular di media sosial pada Jumaat, Wan Noor Hayati menafikan kenyataan beliau membawa agama baharu dan mendakwa kandungan video berkenaan telah dimuat turun dan diubah suai.
“Saya mendapati kandungan di YouTube Ibu News Channel telah dimuat turun, diubah suai dan disiarkan kembali di luar konteks termasuk melibatkan rakaman video lain yang berusia lima tahun lalu.
Menurutnya, laporan polis telah dibuat pada Jumaat di Balai Polis Ampang supaya siasatan lanjut dilakukan, selain mempertimbangkan untuk mengambil tindakan saman sivil terhadap Yadim.
“Yadim diminta memberi penjelasan dari mana mereka memiliki kuasa mengisytiharkan mana-mana individu sebagai sesat sekali gus mendahului Majlis Fatwa Kebangsaan di bawah kuasa Yang di-Pertuan Agong sebagai Ketua Agama Islam Malaysia.
“Yadim diminta memohon maaf melalui kenyataan yang disiarkan di media utama yang boleh dibaca oleh rakyat Malaysia di negara ini atas kesalahan mereka menuduh saya membawa ajaran sesat tersebut tanpa sebarang siasatan rasmi,” jelasnya.
Terdahulu, tular satu rakaman video di media sosial menunjukkan individu melakukan upacara paluan gong yang dipercayai ritual ajaran agama Melayu di sebuah pulau yang dipercayai Pulau Besar.
Nasrudin menasihatkan orang ramai agar tidak terpengaruh dengan ajaran Islam Melayu dibawa oleh individu yang dikenali sebagai ‘Ibu Yati’ ~ Sinar

"Bagaimanapun, saya menasihatkan orang ramai supaya tidak cepat untuk menghukum seseorang individu berdasarkan video yang tular..
Kena kat siapa agaknya ayat itu??



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://darisungaiderhaka.blogspot.com/2021/02/nasrudin-hassan-diberi-7-hari-untuk.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Agama Melayu Agama Baharu Yang Memesongkan Nasrudin Hassan

Agama Melayu Agama Baharu Yang Memesongkan Nasrudin Hassan

papar berkaitan - pada 29/1/2021 - jumlah : 172 hits
USTAZ Nasrudin Hassan selaku Yang DiPertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia sememangnya layak menegur dan membetulkan akidah umat Islam yang akan terpesong sekiranya ada dalam kalangan kita yang merasakan ilmu agama penuh di dada Sedangkan ...
Ibu Yati Yang Perlu Mohon Maaf Nasrudin

Ibu Yati Yang Perlu Mohon Maaf Nasrudin

papar berkaitan - pada 2/2/2021 - jumlah : 303 hits
PUTRAJAYA Meskipun diberi tempoh tujuh hari untuk membuat permohonan maaf berhubung ajaran Islam Melayu Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia Nasrudin Hassan bertegas tidak akan berbuat demikian Malahan katanya Ibu Yati atau nama s...
Ibu Yati Nak Saman Yadim Tuntut Nasrudin Mohon Maaf

Ibu Yati Nak Saman Yadim Tuntut Nasrudin Mohon Maaf

papar berkaitan - pada 30/1/2021 - jumlah : 254 hits
MALAYSIAKINIIndividu yang dikenali sebagai Ibu Yati memberi tempoh tujuh hari kepada Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia Nasruddin Hassan untuk membuat permohonan maaf secara terbuka Ini selepas Nasrudin mendakwa wanita berkenaan...
Misteri 100 Hari Menjelang Kematian Di Waktu Ashar Isyarat Dari Allah Bahwa Ajal Sudah Dekat

Misteri 100 Hari Menjelang Kematian Di Waktu Ashar Isyarat Dari Allah Bahwa Ajal Sudah Dekat

papar berkaitan - pada 24/1/2021 - jumlah : 517 hits
Kematian adalah misteri yang hanya diketahui Allah SWT Saat kematian tiba tiada manusia yang bisa menolaknya Kelahiran manusia membawa perasaan sukacita namun ketika kematian datang akan membawa kesedihan yang mendalam Begitulah roda kehidu...
Lirik Lagu Mungkin Hari Ini Esok Atau Nanti Anneth

Lirik Lagu Mungkin Hari Ini Esok Atau Nanti Anneth

papar berkaitan - pada 24/1/2021 - jumlah : 669 hits
Lirik lagu Mungkin Hari Ini Esok Atau Nanti AnnethLagu yang menusuk sanubari ini adalah nyanyian Anneth penyanyi Indonesia Cik Rose suka benar lagu ini Liriknya mendalam melodinya sedih Ada yang sudah menonton muzik video officialnya Hati a...
Terkini Paling Tinggi 4 275 Kes Baharu Covid 19 Hari Ini Dengan 7 Kes Kematian Baharu

Terkini Paling Tinggi 4 275 Kes Baharu Covid 19 Hari Ini Dengan 7 Kes Kematian Baharu

papar berkaitan - pada 24/1/2021 - jumlah : 247 hits
Kementerian Kesihatan Malaysia memaklumkan bahawa terdapat 4 275 kes baharu Covid 19 yang dilaporkan pada hari ini Menurut KKM kes positif baharu serta kes sembuh pada hari ini adalah merupakan paling tinggi pernah dilaporkan Menerusi maklu...
5316 Tak Makan Berhari Hari Tak Kan Nak Lihat Saja Tanpa Membantu Tv Ppim 22 01 2021

5316 Tak Makan Berhari Hari Tak Kan Nak Lihat Saja Tanpa Membantu Tv Ppim 22 01 2021

papar berkaitan - pada 23/1/2021 - jumlah : 249 hits
Dah masuk tahun 2021 tapi ramai lagi yang masih kebuluran di Malaysia Sejak PKP dilaksanakan kembali ramai yang hilang pendapatan sampai nak beli makanan pun tak mampu Adakah anda mampu melihat saja tanpa menghulurkan sedikit bantuan KAMI P...
Rakyat Hong Kong Diarah Duduk Di Rumah Dua Hari Kekang Covid 19

Rakyat Hong Kong Diarah Duduk Di Rumah Dua Hari Kekang Covid 19

papar berkaitan - pada 23/1/2021 - jumlah : 187 hits
Rakyat Hong Kong diarah duduk di rumah dua hari kekang Covid 19 Dikemas kini 39 saat yang lalu Diterbitkan pada 23 Jan 2021
Kau Tiipu Aku Hari Demi Hari Isteri D4kwa Shuk Sahar Tak Berubah

Kau Tiipu Aku Hari Demi Hari Isteri D4kwa Shuk Sahar Tak Berubah

papar berkaitan - pada 24/1/2021 - jumlah : 250 hits
PERG0LAKAN rumah tangga pelawak Shuk Sahar kembali hangat apabila isterinya Rossalennah membuat d4kwaan suaminya cvrang
Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nostalgia Bedak Sejuk

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Hiburan Saya Rasa Mereka Ada Masa Depan Yang Baik Abby Abadi Dedah Aslam Kini Bawa Grab Dan Berniaga



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Ara Johari Delulu Chord

Apakah Pekerjaan Yang Paling Baik

Orang Yang Solatnya Tidak Diterima Allah Baca Supaya Ibadah Solat Kita Tidak Sia Sia

Deep Dive 5 Historic Lots From Gooding S Geared Online Sale

Tiba Tiba Datang Rasa Nak Bersalin Doktor Kongsi Apa Patut Ibu Ayah Buat Jangan Panik

Ini Kata Kata Terakhir Korban Penganiayaan Senior Stip Sebelum Dipukuli Hingga Tewas