Nasi Ayam Hainan A La Tcrs


 nasi ayam kesukaan cucu, hari2 nak makan nasi ayam ni... so mamanek buat lah sendiri jer. cucu yang nak makan, tapi mamanek dan atok yang banyak tumpang sekaki lah...


kaka rose amik resepi dari fb, dan ikut bahan sebagai rujukkan... kalau boleh nak jugak ikut sebiji macam resepi tu, tapi apa kan daya ayam yang ada dalam stok cuma lah drummet ni jer.. so kita buat lah cara kita sendiri, adjust ikut lah cita rasa kita yang nak makan. jom lah tengok resepi yang kak rose copy tu... nampak macam panjang berjela resepinya kan...tapi sos halia bawang putih tu kak rose tak buat. kalau makan kat tcrs pun menda tu kak rose tak makan pun.. terima kasih lah pada yang sudi kongsikan resepinya ya..


Bahan Untuk Masak Nasi:
2 cawan beras wangi2 cawan air rebusan ayam60 gram kulit ayam2 cm halia – ditumbuk2 biji bawang putih – dicincang halus1/2 biji bawang besar holland – dipotong dadu kecil1 sudu besar minyak1 sudu kecil butter2 helai daun pandanGaram secukupnyaBahan Untuk Masak Ayam:
1 ekor ayam2 batang daun bawang – potong dalam 1 inci6 cm halia – dihiris6 ulas bawang putih – diketukGaramAir secukupnya untuk rebus ayam1/2 sudu kecil minyak bijanBahan Untuk Cili Sos:
2 sudu besar cuka4 sudu besar air rebusan ayam5 biji cili merah2 sudu kecil gula1/4 sudu kecil garam1 inci halia2 ulas bawang putihBahan Untuk Sos Halia Bawang Putih:
4 sudu besar minyak masak4 cm halia – ditumbuk halus4 ulas bawang putih – ditumbuk halus1/2 sudu kecil garam1 sudu kecil cukaBahan Untuk Sos Kicap Ayam:
1 sudu kecil minyak bijan5 sudu besar kicap cair1 1/2 sudu besar gula3 sudu besar air rebusan ayam


Cara Masak Ayam:
1. Bersihkan ayam dengan menggosok kulitnya dengan garam luar dan dalam bagi menghilangkan sebarang kekotoran. Bilas. Lumurkan garam luar dan dalam.
2. Masukkan halia, bawang putih dan daun bawang ke dalam ayam, tinggalkan sedikit untuk masukkan ke dalam air rebusan.
3. Didihkan air dalam periuk bersama dengan lebihan daun bawang, halia, bawang putih sampai mendidih, guna api besar. Pastikan air cukup-cukup untuk tenggelamkan ayam.
4. Bila sudah mendidih masukkan ayam, masa ni korang perlahankan api. Tutup dan biarkan mendidih perlahan selama 30 minit utk ayam besar, ayam yang kecik lebih kurang 20 minit. Cucuk bahagian peha untuk melihat sama ada ayam sudah masak.
5. Sediakan satu mangkuk yang berisi ais. Masukkan ayam ke dalam mangkuk. Tujuannya untuk hentikan proses ayam tu masak. Inilah rahsia untuk dapatkan tekstur ayam lembut dan moist. Buang ler segala halia, bawang putih dan daun bawang yang disumbat dalam ayam tadi.
6. Selepas ayam sudah sejuk. Keringkan permukaan luar ayam. Kemudian lumurkan dengan minyak bijan. Sebelum dihidang, tuang sos kicap ayam ke atas ayam yang dipotong.



Cara Masak Nasi:
1. Semasa bersihkan ayam bahagian lemak ayam jangan dibuang. Simpan untuk masak nasi.
2. Panaskan kuali, masukkan lemak ayam biarkan sehingga keluar minyak. Bila minyak dari lemak ayam sudah keluar. Keluarkan kulit ayam tadi. Minyak dari kulit ayam akan berikan rasa yang sedap dan aroma yang harum pada nasi.
3. Masukkan minyak masak dan butter. Tumiskan halia, bawang putih, bawang besar sehingga wangi. Masukkan beras dan daun pandan dan goreng seketika beras tu. Masukan 2 cawan air rebusan ayam.
4. Kemudian, masaklah dalam rice cooker. Kalau rasa air rebusan kurang masin, boleh tambahkan garam.
Cara Buat Cili Sos: Kisar semua bahan sehingga halus. Sesuaikan rasa mengikut selera masing-masing.
Cara Buat Sos Halia Bawang Putih: Panaskan minyak. Pastikan minyak betul-betul panas. Tutup api masukkan halia dan bawang putih. Kacaukan seketika. Masukkan cuka dan garam. Siap.
Cara Buat Sos Kicap Ayam: Campurkan semua bahan dan kacau sehingga gula hancur.
Cara Buat Sup: Panaskan air rebusan dan masukkan garam dan masukkan daun sup dan daun bawang sebagai hiasan.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://seripayaku.blogspot.com/2022/06/nasi-ayam-hainan-la-tcrs.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Resipi Ayam Bakar Guna Perencah Nasi Goreng Paling Mudah Rasa Pun Terlebih Padu

Resipi Ayam Bakar Guna Perencah Nasi Goreng Paling Mudah Rasa Pun Terlebih Padu

papar berkaitan - pada 21/6/2022 - jumlah : 152 hits
Resipi ayam bakar dan panggang memang menjadi kesukaan anak anak kita Letak sahaja sepinggan penuh ayam panggang di atas meja berebut anak makan Namun resipi ayam perap yang satu ini dengan hanya menggunakan perencah nasi goreng sememang pa...
Lebihan Sup Nasi Ayam Jangan Dibuang Boleh Buat Mee Wantan Sup

Lebihan Sup Nasi Ayam Jangan Dibuang Boleh Buat Mee Wantan Sup

papar berkaitan - pada 18/6/2022 - jumlah : 317 hits
Mee Wantan merupakan antara mee yang sangat popular di Hong Kong Indonesia serta Malaysia Ia merupakan hidangan yang terdiri daripada sayuran mee wantan dan sup panas Nak cuba buat sendiri Mee Wantan ini Jom kita ikuti perkongsian dari Nor ...
Nasi Goreng Cili Kering Ayam Kfc

Nasi Goreng Cili Kering Ayam Kfc

papar berkaitan - pada 25/6/2022 - jumlah : 250 hits
Assalamualaikum wbtBUNTU nak buat sarapan apa pagi ni Mula ingatkan nak menjala Masih ada semangkuk kecil kari daging yang Sk masak Jumaat lepas Tapi macam tak cukup aje Nampak pulak ada nasi lebih lebih yang dikumpul dua tiga kali Terus ca...
Rezeki Lunch Nasi Ayam Air Tangan Member

Rezeki Lunch Nasi Ayam Air Tangan Member

papar berkaitan - pada 28/6/2022 - jumlah : 225 hits
Rezeki Lunch Nasi Ayam Air Tangan Member Alhamdulillah Baru lepas luncheon Sementara nak lelap update sekerat sekerat camni la kejap HahhaaLengkap dengan sambal sup timun dan salad gituh Sedap nasi ayam ni I like Portion diet katanya Bekas ...
Nasi Goreng Ayam Crispy Untuk Breakfast Hari Ini

Nasi Goreng Ayam Crispy Untuk Breakfast Hari Ini

papar berkaitan - pada 5/7/2022 - jumlah : 228 hits
Assalamualaikum Hi korang Selamat bekerja bagi yang bekerja alhamdulillah pagi ni SA sampai office awal 7 30am dah ada kat office dah sampai je amikkan air boss buatkan coffee lepas tu SA panaskan bekal nasi goreng ada ayam goreng crispy tu...
Apa Nak Jadi Ni Potong Ayam Pun Ada Charge

Apa Nak Jadi Ni Potong Ayam Pun Ada Charge

papar berkaitan - pada 29/6/2022 - jumlah : 120 hits
Assalamualaikum Hi korang Hari ni SA dah start kerja setelah hospitalization dari 21hb dan sambung MC sampai 28hb so hari ni SA start kerja macam biasa walau badan tak berapa kuat lagi Ikutkan SA masih batuk dan selsema letih dah dengan dua...
Mencari Pakan Terbaik Untuk Ayam Bangkok Sv388 Terpercaya

Mencari Pakan Terbaik Untuk Ayam Bangkok Sv388 Terpercaya

papar berkaitan - pada 24/6/2022 - jumlah : 146 hits
Kebutuhan ayam Bangkok yang sangat penting untuk kamu perhatikan adalah pemberian pakan sv388 Karena semua hal bermula dari makanan The post first appeared on
Cuba Ayam Goreng Kunyit Mat Rock Ni

Cuba Ayam Goreng Kunyit Mat Rock Ni

papar berkaitan - pada 24/6/2022 - jumlah : 304 hits
Kat area pejabat k fiezz ada satu food truck 1 je Ha ah korang tak salah baca Memang satu je hehe Baru juga lagi food truck ni menjual kat area pejabat k fiezz ni Ada sekali pegawai k fiezz belanja ayam goreng kunyit yang beli kat food truc...
Dapur Fiezasani Resipi Sup Ayam Ala Thai

Dapur Fiezasani Resipi Sup Ayam Ala Thai

papar berkaitan - pada 29/6/2022 - jumlah : 431 hits
Cuba resipi baru iaitu Sup Ayam Ala Thai yang k fiezz jumpa dari Tik Tok K fiezz ni bila jumpa resipi yang kena dengan selera wajib lah save Semalam mood rajin datang rajin lah cuba masak resipi sup ayam ala thai ni Nak masak dia pun tak la...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

My Duty Role As Src Director Only Existed In Name Shahrol Tells Court

Taman Tema Genting Highland

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Tuah Adzmi Zack Zakwan Adikkk Muna Shahirah Wani Syaz Nurul Iman Ya Raya Chord

Neoclassical Apartments Interior Decor Inspirations



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tadabbur Surah Surah Lazim Qarin Persiapan Mencari Lailatulqadar

Singo Pear Manfaat Pada Kesihatan Dan Petua Redakan Batuk

10 Malam Akhir Ramadan 2024 Kelebihan Tarikh Amalan Sunat

Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor Dan Kereta

Hablun Minallah By Dr Hm Rakib S H M Ag Nurul Ikhlas Pekanbaru

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan