Narcissistic Personality Disorder Kecelaruan Personaliti Narkistik


Isu Narcissistic Personality Disorder (NPD) atau dalam bahasa melayu Kecelaruan Personaliti Narkistik pernah tular di media sosial. Memang gigih ye yang mengkaji tentang NPD seseorang tu. 


Apakah NPDNarcissistic Personality Disorder (NPD) atau Kecelaruan personaliti narkisistik merupakan gangguan personaliti. Ianya berlaku dalam jangka masa panjang. Ciri-ciri NPD adalah perasaan penting diri yang berlebihan, keperluan untuk dikagumi yang berlebihan dan kurangnya rasa empati terhadap orang lain.
Individu dengan NPD akan sentiasa menghabiskan masa untuk berfikir tentang mencapai sesuatu dan kejayaan, atau pada penampilan mereka sendiri untuk dikagumi orang lain. Mereka juga akan memanfaatkan orang di sekeliling mereka untuk mencapai kejayaan sendiri. 
Tingkah laku narkisistik biasanya terjadi dan bermula pada peringkat awal dewasa dan boleh jadi berlaku dalam pelbagai situasi.



Punca Gangguan PersonalitiPunca gangguan personaliti atau NPD ni masih tidak diketahui. Keadaan NPD tergolong dalam gangguan personaliti kluster B dalam Manual Diagnostik dan Statistik Gangguan Mental (DSM). Diagnosis NPD ini dibuat oleh profesional penjagaan kesihatan yang menemu ramah individu yang mempunyai NPD. 

Rawatan NPDIndividu yang mempunyai gangguan keperibadian narkisistik biasanya tidak menganggap diri mereka mempunyai masalah kesihatan mental. Terapi itu sukar dijalankan. Rawatan untuk kecelaruan personaliti narkisistik pula masih belum dikaji dengan lebih baik.

Lebih kurang kira-kira satu peratus individu dipercayai terkena NPD pada satu ketika dalam hidup mereka. Ia lebih kerap berlaku pada kaum lelaki berbanding wanita sebenarnya. Dan biasanya dihadapi oleh golongan muda berbanding dengan mereka yang lebih berusia.

Personaliti narkisistik pertama kali dijelaskan oleh psikoanalis Robert Waelder, pada tahun 1925; selanjutnya, istilah kecelaruan personaliti narkisistik (NPD) diciptakan oleh Heinz Kohut pada tahun 1968.
sumber : wikipedia


Kenali Personaliti Narsistik @Narcissistic Personality Disorder (NPD)Mempunyai perasaan diri penting. Pencapaian, bakat diharapkan dapat diiktiraf sebagai unggul tanpa pencapaian yang setimpalPercaya bahawa dia istimewa dan unik dan hanya boleh bergaul dengan orang istimewa dan setarafEksploitasi iaitu mempergunakan orang lain untuk mencapai tujuan dan matlamat sendiriTingkahlaku yang sombong dan angkuhKeseronokan untuk selalu dipuja dan dipuji selalu.Dibelenggu kejayaan, kecemerlangan, keindahan dan hubungan cinta yang ideal.Mempunyai rasa kelayakan iaitu mahukan layanan dan pematuhan yang berlebihan.Kurang empati tidak mengenali dan peduli perasaan dan keperluan orang lainPercaya orang lain iri hati kepada dirinya.Agak susah juga nak kenalpasti mereka yang NPD. Luarannya nampak sihat dan baik-baik je. Kecelaruan dalamannya kita tak tahu. Boleh jadi ada masalah mental juga. Kiranya yang ada NPD ni akan buat apa saja untuk mencapai tahap KPI keinginan yang dia mahukan. Janji puas hati ek.

Cakap pasal mental. Sakit pulak hati kita tengok drama tak sempurna mencintaimu episod akhir semalam. Tak puas hati dengan sad ending dia. Taqim meninggal ditikam Mellisa. Melissa pulak maut disebabkana accident. Kereta dibakar. Begitu je pembalasan yang Melissa dapat lepas membunuh Ayah Taqim suaminya sendiri, Mak Sirat dan anak Sirat. 
Drama je, tak payah emosi sangat. Harap adalah yang ambil pengajaran bukan sekadar tengok.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.azhafizah.com/2021/04/narcissistic-personality-disorder-npd.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
What Is Borderline Personality Disorder

What Is Borderline Personality Disorder

papar berkaitan - pada 29/4/2021 - jumlah : 201 hits
One of my favorite critics told me that the post below isn t clear that people don t realize how hard it is to have this disorder and how hard it is sometimes maybe even most of the time to live with someone who has the disorder Rather than...
Hiburan I Cut My Own Wrists Janna Nick Dedah Hidap Bipolar Disorder Pernah Cuba Bunuh Diri

Hiburan I Cut My Own Wrists Janna Nick Dedah Hidap Bipolar Disorder Pernah Cuba Bunuh Diri

papar berkaitan - pada 23/4/2021 - jumlah : 267 hits
Baru baru ini pelakon dan pengacara Janna Nick mengejutkan orang ramai apabila merakam dirinya sedang memandu dalam keadaan menangis Difahamkan Janna Nick mengalami tekanan dan gangguan emosi kerana terlalu penat bekerja BACA AdvertisementT...
Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Raffa Affar Pelita Dalam Doa Chord

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Ringgit Closes Higher As Investors Shift From Safe Haven Currencies

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

Traditional Seats No More A Factor In Pn Says Gerakan

1st Kedai Makan Titiwangsa Sejiwa Cafe Sedap Owner Islam