Nama Malaikat Tugas Tugasnya


Nama Malaikat & Tugas- tugasnya ~ Beriman kepada malaikat adalah merupakan rukun iman yang kedua. Jumlah malaikat yang sebenarnya tidak diketahui melainkan Allah dan setiap malaikat menjalankan tugas-tugasnya tersendiri seperti mana yang diperintahkan oleh Allah. 
Berikut dikongsikan info lebih lanjut mengenainya. 
BACA JUGA: Kelebihan & Keistimewaan Puasa Ramadan – Hadis Sahih JAKIM
Pengenalan Malaikat Malaikat adalah merupakan salah satu perkara ghaib yang Allah ciptakan. Ia dijadikan daripada Nur iaitu cahaya.  Said bin al-Musaiyab berkata bahawa malaikat tidak mempunyai jantina lelaki dan bukan perempuan, tidak makan, tidak minum dan tidak tidur. 
Allah menciptakan malaikat untuk mematuhi perintah Allah semata-mata. Firman Allah dalam Surah Al Tahri, ayat 6:  
لا يعصون الله ما أمرهم ويفعلون ما يؤمرون
Maksudnya: “Mereka (Malaikat) tidak derhaka kepada Allah terhadap apa yang Dia perintahkan kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan.” 
Beriman kepada Malaikat adalah salah satu daripada beriman kepada perkara-perkara yang ghaib. Ini adalah berdasarkan firman Allah dalam Surah Al-Baqarah, ayat 3:
ٱلَّذِينَ يُؤۡمِنُونَ بِٱلۡغَيۡبِ وَيُقِيمُونَ ٱلصَّلَوٰةَ وَمِمَّا رَزَقۡنَٰهُمۡ يُنفِقُونَ
Maksudnya: “Iaitu orang-orang yang beriman kepada perkara-perkara yang ghaib dan mendirikan (mengerjakan) sembahyang serta membelanjakan sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada mereka.” 
10 Nama Malaikat Wajib Diketahui & Tugasnya Jibril  Malaikat Jibril ditugaskan untuk menyampaikan wahyu kepada para nabi dan rasul atas perintah Allah. Selain menyampaikan wahyu, Jibril juga membawa berita gembira kepada para nabi dan umat manusia tentang nikmat dan rahmat Allah, serta memberikan petunjuk-petunjuk yang diperlukan untuk kebaikan umat manusia.
Jibril sering kali muncul untuk memberikan petunjuk kepada para nabi tentang tugas-tugas mereka, mengajar mereka hukum-hukum agama, dan memberikan bimbingan spiritual.
Terdapat juga riwayat yang mencatatkan bahawa Jibril kadang-kadang turut serta dalam pertempuran-pertempuran penting yang melibatkan para nabi dan umat mereka sebagai bentuk pertolongan dan perlindungan daripada Allah.
Tambahan lagi, malaikat Jibril juga dikatakan turut hadir di majlis-majlis zikir dan beribadah, memberikan ketenangan dan kekuatan kepada orang-orang mukmin dengan kehadirannya yang mewakili kehendak Allah.
Mikail Malaikat Mikail bertanggungjawab dalam menguruskan rezeki bagi makhluk Allah di alam semesta. Ini termasuk dalam menyediakan hujan yang membantu pertumbuhan tanaman dan memastikan ketersediaan rezeki bagi semua makhluk.
Selain itu, malaikat Mikail memainkan peranan dalam menjaga keseimbangan alam semesta, termasuk dalam mengawasi unsur-unsur cuaca dan fenomena alam lainnya.
Israfil Tugas Malaikat Israfil adalah meniup sangkakala pada hari kiamat. Ini bermakna dia bertanggungjawab untuk mengumumkan kedatangan hari pembalasan, di mana manusia akan dihidupkan kembali untuk diadili atas amal perbuatannya di dunia ini. Tugas ini merupakan salah satu dari tugas-tugas penting yang diberikan Allah kepada malaikat untuk memulai peristiwa hari kiamat.
Izrail Tugas utama malaikat Izrail adalah mencabut nyawa manusia atas perintah Allah. Setelah mencabut nyawa seseorang, malaikat Izrail mengantarkan jiwa tersebut kepada Allah untuk diputuskan nasibnya di akhirat. Sebagai malaikat kematian, Izrail memainkan peranan yang sangat penting dalam perjalanan setiap manusia menuju akhirat dan hari kiamat.
Ridwan Malaikat Ridwan bertugas sebagai penjaga pintu syurga. Tugas utamanya adalah untuk membuka pintu syurga bagi orang-orang yang beriman dan bertakwa kepada Allah. Dia adalah penjaga yang setia dan memastikan hanya orang-orang yang layak dapat masuk ke syurga.
Malik Malaikat Malik merupakan malaikat yang bertugas sebagai penjaga pintu neraka. Tugasnya ialah untuk mengawasi para penghuni neraka serta menjaga pintu-pintu neraka sesuai dengan perintah Allah. Sebagai penjaga pintu neraka, Malaikat Malik memastikan bahwa hukuman dan siksaan yang dijatuhkan kepada para penghuni neraka berjalan sesuai dengan ketentuan Allah. 
Raqib Malaikat Raqib adalah malaikat yang mencatat amal baik manusia. Tugasnya adalah untuk memperhatikan dan mencatat setiap perbuatan baik yang dilakukan oleh manusia dalam kehidupan. Catatan-catatan ini akan menjadi bukti di hadapan Allah pada hari kiamat ketika manusia dimintai pertanggungjawaban atas segala amal perbuatannya.
Atid Malaikat Atid adalah malaikat yang bertugas mencatat amal buruk atau dosa-dosa manusia. Tugasnya adalah untuk mencatat dengan teliti setiap perbuatan buruk atau kesalahan yang dilakukan oleh manusia sepanjang hidup mereka. Malaikat ini memiliki tanggung jawab besar dalam mencatat segala tindakan yang bertentangan dengan ajaran Allah. Catatan-catatan tersebut akan digunakan pada hari kiamat untuk memutuskan nasib setiap individu sesuai dengan amal perbuatannya. 
Munkar Malaikat Munkar bertugas untuk menyoal manusia di dalam kubur tentang keimanan dan amal perbuatannya. Di samping itu, mereka juga bertanggung jawab untuk menyoal manusia mengenai Rabb mereka, agama mereka, dan nabi yang diutus kepada mereka. Ini merupakan ujian di dalam kubur setelah berlaku kematian. Ujian ini akan membantu menentukan nasib mereka di akhirat berdasarkan keimanan dan amal perbuatan mereka di dunia.
Nakir Malaikat Nakir bertugas untuk menyoal manusia di dalam kubur tentang keimanan dan amal perbuatannya. Di samping itu, mereka juga bertanggung jawab untuk menyoal manusia mengenai Rabb mereka, agama mereka, dan nabi yang diutus kepada mereka. Ini merupakan ujian di dalam kubur setelah berlaku kematian. Ujian ini akan membantu menentukan nasib mereka di akhirat berdasarkan keimanan dan amal perbuatan mereka di dunia.
Hukum Menamakan Anak Dengan Nama Malaikat Hukum menamakan anak dengan nama para malaikat hukumnya adalah harus. Kecuali nama-nama yang sinonim dengan nama Malaikat Jibril, Mikail, Izra’il dan Israfil.
Sumber:
AL-KAFI #1335: HUKUM MENAMAKAN ANAK DENGAN NAMA MALAIKAT. Mufti Wilayah Persekutuan.  BERIMAN KEPADA ADANYA MALAIKAT. Portal Rasmi Mufti Negeri Terengganu.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/nama-malaikat/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=nama-malaikat

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rabithah Alawiyah Ungkap Tersangka Pembuat Sertifikat Habib Palsu Catut Nama Nama Pemuka Agama Terkenal

Rabithah Alawiyah Ungkap Tersangka Pembuat Sertifikat Habib Palsu Catut Nama Nama Pemuka Agama Terkenal

papar berkaitan - pada 5/3/2024 - jumlah : 80 hits
Kecurigaan itu kata Ramzy dari sejumlah nama Habib yang kurang familiar tercantum dalam website JMW maktabdaimi blogspot com
Aman Graseka Bersumpah Tak Terima Duit Nama Buruk Hingga Dibuang Keluarga

Aman Graseka Bersumpah Tak Terima Duit Nama Buruk Hingga Dibuang Keluarga

papar berkaitan - pada 7/3/2024 - jumlah : 84 hits
Pelakon senior Aman Graseka bersumpah tak terima duit atau meminta sebarang bantuan kepada rakan rakan artis seperti yang didakwa sebelum ini kecuali Yayasan Kebajikan Artis Tanahair serta beberapa teman rapatnya Demi Allah saya tak pernah ...
Cara Semak Senarai Nama Osh Coordinator Di Malaysia

Cara Semak Senarai Nama Osh Coordinator Di Malaysia

papar berkaitan - pada 7/3/2024 - jumlah : 176 hits
Cara Semak Senarai Nama OSH Coordinator Di Malaysia Adakah anda sedang menyemak nama orang terlatih yang kompeten di Malaysia Mungkin anda baru sahaja menghabiskan kursus OSH Coordinator dan mahu menyemak samada anda sudah didaftarkan ataup...
Nama Tengah Panas Menjadi Bualan Ruhainies Sempat Pula Kongsi Ig Story Aliff Aziz Tengah Menyanyi

Nama Tengah Panas Menjadi Bualan Ruhainies Sempat Pula Kongsi Ig Story Aliff Aziz Tengah Menyanyi

papar berkaitan - pada 10/3/2024 - jumlah : 71 hits
Meskipun belum memberikan apa apa kenyataan berhubung kes tangkap khalwat bersama Aliff Aziz namun nama aktres Ruhainies menjadi bualan hangat sejak pagi ini nbsp var currentUrlTwo window location hostname window location pathname cons
Rating Wonderful World Tinggi Meski Babak Sikit Tapi Nama Cha Eunwoo Jadi Sebutan Dek Hal Ini

Rating Wonderful World Tinggi Meski Babak Sikit Tapi Nama Cha Eunwoo Jadi Sebutan Dek Hal Ini

papar berkaitan - pada 4/3/2024 - jumlah : 107 hits
Selepas A Good Day To Be A Dog Cha Eun woo kembali dengan sebuah drama baru Wonderful World ARTIKEL BERKAITAN Ia membawa kisah tentang perjalanan seorang wanita bernama Eun Soo hyeon yang ingin mencari kebenaran di sebalik kes pembunuhan an...
Pet Expo Midvalley 2024

All Cheers For 1q 2024 Gdp Growth Of 4 2 But Sustaining That Pace Is Tricky And Highly Challenging

Speed Read Rsd S Nitrous Fueled Bmw R18 Drag Bike And More

Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Cara Buat Kad Guru Malaysia Online Dan Cara Dapatkan Sijil Guru Malaysia

Menyamar Polis Samun Warga Asing Penjawat Awam Antara 4 Ditahan

Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Iranian President Raisi Feared Dead As Helicopter Wreckage Found



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Pengadu Terima Panggilan Pertama Ebit Pada 3 40 Pagi Mahkamah Diberitahu

Seorang Lelaki Ditemui Rentung Atas Katil Selepas Apartmen Terbakar

Masa Depan Pas Bukan Dalam Pn

Zus Yang Terakhir Kalinya

Tujuh Termasuk Tiga Sekeluarga Ditahan Edar 55kg Dadah

Klopp Puji Fans Kuasa Hebat Dalam Perpisahan Liverpool Secara Penuh Emosi