Nak Kulit Wajah Yang Halus Licin Amalkan Guna 5 Bahan Alami Ni


Siapa yang tidak menginginkan kulit wajah halus dan sihat? Demi mendapatkan kulit yang halus, ramai orang sanggup berhabis duit untuk mendapatkan perawatan kulit yang terbaik. Usah membazir wang, ni min kongsikan beberapacara menghaluskan kulit wajah secara alami yang boleh anda cuba.
Cara menghaluskan wajah secara alami
Kehalusan kulit sebenarnya ditentukan oleh banyak faktor. Mulai dari usia, persekitara udara, cara merawat kulit, hingga tabiat makan. Untuk menjaga kehalusan kulit secara alami, langkah awal yang boleh dilakukan adalah mengamalkan kaedah rawatan semulajadi ini.
1. Serbuk kopi
Langkah pertama menghaluskan wajah secara alami adalah dengan menggunakan serbuk kopi sebagai 'scrub' (pengelupasan). Serbuk kopi tidak mudah larut dalam air. Jadi, anda dapat menggunakan butirannya untuk menghilangkan lapisan kulit mati secara efektif.
Untuk membuat scrub kopi, campurkan bahan-bahan berikut:
30 gram bubuk kopi segar
30 gram brown sugar
Perahan lemon secukupnya, sesuai kekentalan scrub yang anda kehendaki
Gunakan scrub pada kulit wajah setiap 3 hari sekali setelah mandi. Biarkan scrub mengering selama beberapa minit, lalu bilas hingga bersih.
2. Avokado
Mengandungi banyak nutrisi yang diperlukan kulit. Di antaranya vitamin A, vitamin D, vitamin E, omega-3, kalium, dan lesitin. Disebabkan khasiat inilah avokado kerap digunakan sebagai salah satu cara menghaluskan kulit wajah secara alami.
Untuk menghaluskan kulit, kupas satu bini avokado dan ambil kulitnya. Gosokkan bahagian dalam kulit alpukat pada wajah anda selama beberapa menit. Biarkan di atas kulit wajah anda selama 15 minit. Kemudian, bilas wajah anda dengan air hangat.
3. Minyak kelapa
Minyak kelapa juga dapat digunakan sebagai salah satu cara menghaluskan kulit wajah secara alami. Minyak ini dapat meningkatkan kelembapan kulit dan menambah jumlah lemak pada permukaan kulit.
Cukup siapkan satu sendok makan minyak kelapa. Letakkan pada kedua tapak tangan anda, kemudian usap hingga terbentuk lapisan nipis. Sapukan lapisan tipis ini pada seluruh wajah dan leher. Biarkan selama semalaman, lalu bilas pada esok harinya.
4. Lidah buaya
Cara alami lain yang juga dipercayai berupaya menghaluskan kulit wajah adalah dengan menggunakan lidah buaya. Lidah buaya mengandung antioksidan, beberapa enzim, vitamin A dan C, serta senyawa anti keradangan yang dapat melembutkan kulit.
Sebelum menggunakan bahan alami yang satu ini, titikkan setitik gel lidah buaya pada pergelangan tangan. Tujuannya, memastikan anda tiada alergi terhadapnya.
Jika tidak ada reaksi alergi, bolehlah oleskan gel lidah buaya pada wajah. Oleskan setiap beberapa jam sesuai keperluan.
5. Oat
Bahan alami lain yang juga dipercayai mampu menghaluskan kulit wajah adalah bijirin oat. Oat dapat menyerap minyak berlebihan dan mengunci kelembapan kulit sehingga kulit wajah sentiasa terasa halus.
Kandungan saponin dalam oatmeal juga membantu menjaga kehalusan kulit dengan berfungsi sebagai pembersih alami.
Anda dapat memperoleh manfaat tersebut dengan membuat masker oat. Bahan-bahan yang diperlukan terdiri atas:
60 mL air hangat
40 gram oatmeal
2 sudu makan yogurt tawar (plain)
2 sudu makan madu
1 butir putih telur
Campurkan air hangat dan oatmeal hingga rata. Setelah 1-3 minit, tambahkan yogurt, madu, dan putih telur. Oleskan tipis pada wajah dan biarkan selama 15 minit. Kemudian, bilas wajah hingga bersih.
Banyak bahan-bahan yang dapat digunakan sebagai cara menghaluskan wajah secara alami. Namun, ingat bahwa hasilnya bukannya segera.
Jadi, Anda harus bersabar dan memakainya dengan rutin. Jika anda mampu mengamalkan secara rutin, kulit yang sihat dan halus bukan lagi sekadar impian.
Sumber : hellosehat.com


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://rasanakmasak.blogspot.com/2019/11/nak-kulit-wajah-yang-halus-licin.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bayar Guna Duit Seringgit Peniaga Tersentuh Budak Darjah 5 Semangat Kumpul Duit Semata Mata Nak Makan Corndog

Bayar Guna Duit Seringgit Peniaga Tersentuh Budak Darjah 5 Semangat Kumpul Duit Semata Mata Nak Makan Corndog

papar berkaitan - pada 12/11/2019 - jumlah : 347 hits
Sudah menjadi adat dalam perniagaan untung dan rugi Bermula dengan niat yang baik pastinya akan memperolehi rezeki yang melimpah Senang kata tak mustahil untuk semua ini berlaku Seperti yang dikongsikan oleh pemilik akaun Twitter Kinafairy ...
Anak Ekzema Pastikan Bahan Ini Tiada Dalam Makanan Kalau Tak Susahlah Nak Elok

Anak Ekzema Pastikan Bahan Ini Tiada Dalam Makanan Kalau Tak Susahlah Nak Elok

papar berkaitan - pada 17/11/2019 - jumlah : 339 hits
Orang kata bila anak ada ekzema ibu bapa kena jadi sedikit cerewet Bukan apa kalau tak dijaga betul betul boleh jadi masalah ekzema anak itu semakin teruk dan menambahkan ketidakselesaan pada anak Oleh itu sebagai ibu bapa pastikan bahan in...
Guna 4 Bahan Je Buat Bahulu Sedap Gebu Ni

Guna 4 Bahan Je Buat Bahulu Sedap Gebu Ni

papar berkaitan - pada 22/11/2019 - jumlah : 1291 hits
Siapa yang tak kenal kuih Bahulu kuih lagend yang tak pernah jemu makan dan sentiasa ada sepanjang musim Kalau dulu Hari Raya je ada sekarang kalau terigin boleh je beli atau pun boleh je korang buat sendiri Kalau nak cara mudah tanpa beras...
Aiskrim Homemade Hanya Guna 4 Bahan

Aiskrim Homemade Hanya Guna 4 Bahan

papar berkaitan - pada 15/11/2019 - jumlah : 561 hits
Tudia sedap weh memalam gini kalau buat ni x tido la duk makan eskrim so abe sertakan resepi jom same2 try boleh try buat bile2 mase ni sedap sangat oi terus lupekan diet huuu AIS KRIM HOMEMADEBahan bahan 1 1 2 cawan UHT Whipping Cream 1 ca...
Ubah Gaya Rambut Elak Guna Perapi Doktor Bagi Tip Nak Jaga Mahkota Wanita Lepas Bersalin

Ubah Gaya Rambut Elak Guna Perapi Doktor Bagi Tip Nak Jaga Mahkota Wanita Lepas Bersalin

papar berkaitan - pada 24/11/2019 - jumlah : 338 hits
Mungkin ramai ibu yang berhadapan dengan stress melihat helaian rambut makin banyak gugur selepas melahirkan anak Rambut merupakan penyeri kecantikan wanita Namun setelah bersalin beberapa bulan semakin banyak rambut melekat pada sikat apab...
Baby Bukan Tak Nak Dibedung Tapi Teknik Kita Yang Salah Guna Teknik 5s Cuddle Cure

Baby Bukan Tak Nak Dibedung Tapi Teknik Kita Yang Salah Guna Teknik 5s Cuddle Cure

papar berkaitan - pada 19/11/2019 - jumlah : 364 hits
Cabaran mempunyai high demand colic baby bukan main main Ini bukan rungutan Tapi sebuah perkongsian supaya bakal ibu bapa alert bersedia dan mencari ilmu 1 Baby high demand colic adalah baby yang sensitif dan susah untuk beradaptasi dengan ...
Kena Rajin Makan Tempe Kalau Nak Wajah Putih Dan Sentiasa Muda

Kena Rajin Makan Tempe Kalau Nak Wajah Putih Dan Sentiasa Muda

papar berkaitan - pada 18/11/2019 - jumlah : 399 hits
Dalam banyak banyak makanan yang sedap kalau di cicah dengan sambal kicap tempe merupakan salah satu makanan yang sedap digoreng begitu sahaja dan di cicah dengan sambal kicap Tempe ni kalau makan panas panas memang best gila kot Biasanya t...
Bahan Guna Perkakasan Jenis Ini Ketika Memasak Boleh Menyebabkan Pelbagai Penyakit

Bahan Guna Perkakasan Jenis Ini Ketika Memasak Boleh Menyebabkan Pelbagai Penyakit

papar berkaitan - pada 13/11/2019 - jumlah : 332 hits
Sekarang terdapat pelbagai pilihan perkakasan dapur bukan Ada yang diperbuat daripada kayu besi dan juga plastik Tetapi penggunaan perkakasan plastik tidak digalakkan Kenapa ya Kajian yang dilakukanAmaran yang dikeluarkan oleh German Federa...
Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Patut Tak Boleh Daftar

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Metmalaysia 31 Areas Record Level One Heatwave Alert

Welcome 2024

Akhirnya Berjaya Cara Betulkan Kalendar Hijrah Ramadan Di Iphone Untuk Tahun 2024

Pengalaman Masuk Hospital Kpj

Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani