Nak Kulit Cantik Dan Licin Wajib Amalkan Bedak Sejuk


Dulu-dulu sebelum kahwin, masa sis zaman anak dara..hehe..K.fiezz memang penggemar pakai bedak sejuk ni. Bedak sejuk handmade opah k.fiezz buat sendiri tau. Memang asli gitu..Cuma lepas kahwin, rutin nak pakai bedak sejuk tu dah kureng sikit sebab penyakit M satu. Satu lagi, acane nak pakai bedak sejuk selalu, kang mr hubby tetiba nak 'merenyam', haha. Jadi rutin pakai bedak sejuk waktu malam memang dah berkurang sangat-sangat lepas kahwin. 
Bedak sejuk untuk jerawat. Yea. Betul. Memang bedak sejuk boleh merawat masalah kulit macam jerawat. Cuma KONSISTEN je guna. Insyaallah, boleh membantu. 


TIPS NAK KULIT CANTIK DAN LICINNi tips k.fiezz kongsikan untuk korang yang nak muka cantik gebu's, licin tak ada jerawat. Sila lah  jadikan rutin pemakaian bedak sejuk. Tak payah nak pakai produk mahal-mahal. Guna bedak sejuk pun boleh. Cuma kena KONSISTEN lah yea. Dah nama guna barang asli macam bedak sejuk ni, hasilnya ambil masa baru nampak. 
Salah sorang kawan pejabat k.fiezz ada cerita, kawan satu U dengan dia dulu kulit memang cantik gilerr. Licin gebu's. Kawan dia cuma pakai bedak sejuk sahaja yea. Dan jenis kawan dia bila tepek bedak sejuk, memang tebal. Bila dah satu U & satu asrama, tahu lah rutin kawan sendiri, yea tak. Dari situ kawan pejabat k.fiezz ni tahu macamana kulit kawan dia cantik licin tak ada jerawat dan kawan dia cerita, memang dah lama amalkan pemakaian bedak sejuk. Nampak tak, memang terbukti bedak sejuk memang bagus, elok untuk kulit. Keyword nya KONSISTEN sahaja..
Petua pemakaian bedak sejuk ni memang tak asing untuk kita masyarakat Melayu. Ini petua turun temurun sejak zaman nenek moyang kita lagi.

Seperti yang kita tahu, zaman dulu mana ada produk-produk penjagaan muka macam sekarang ni, jadi majoriti masyarakat melayu zaman dulu memang gunakan bahan-bahan semulajadi untuk mendapatkan kulit muka yang cantik, mulus dan licin. Contohnya pemakaian bedak sejuk ni. Sehingga sekarang pun, bedak sejuk yang diperbuat daripada beras ni masih dijual di pasaran. 
Kelebihan Bedak SejukJom kita tengok kelebihan bedak sejuk ni.
Licin kulit muka.Kulit lebih segar.Kurangkan penghasilan minyak di mukaTanggalkan sel-sel kulit mati.Sejukkan kulitTegangkan kulit mukaMengecut & hilangkan jerawatSejukkan kulit yang terdedah pada cahaya matahariNampak tak?Banyak kelebihan bedak sejuk ni. Majoriti untuk kulit. Bedak sejuk ni tak semestinya untuk kaum perempuan je. Lelaki pun boleh. Maksudnya kat sini. tak kisahlah lelaki ke perempuan ke, kalau kita sejenis ambil berat mengenai penjagaan kulit boleh amalkan pemakaian bedak sejuk ni sebagai salah satu langkah penjagaan kulit. 
Kat bawah ni cara buat bedak sejuk. K.fiezz tak tahu cara buat bedak sejuk ni, yang bawah ni pun k.fiezz cari dari Mr Google. Cuma seingat k.fiezz dulu bila opah buat bedak sejuk ni, bau dia mak aihhhh boleh tahan kembang kempis hidung ni menahan bau dia. Dia bukan busuk. Tapi lebih kepada macam masam-masam gitu sebab direndam beberapa hari sebelum boleh di proses untuk menjadi titik-titik kecil. Bila opah dah letak daun pandan, baru sedap bau dia. Aroma dia naik. Cara Membuat Bedak SejukBahan-Bahan Yang Diperlukan:
Beras yang sudah dibersihkan.Air daun pandan.Bunga melur, bunga tanjung, dan bunga cempaka.Akar-akar dan rempah-ratus seperti jintan hitam,kayu manis, dan kunyit.Cara Proses Bedak Sejuk:
1. Rendam beras dalam air daun pandan selama 3 hari 3 malam.  Kemudian, taburkan bunga melur, bunga tanjung dan bunga cempaka di dalam rendaman beras untuk mendapatkan aroma yang menyegarkan.
2. Tutup bekas rendaman itu dengan kain yang berlubang kecil untuk mengelakkan serangga ataupun binatang kecil masuk.
3. Simpan bekas rendaman itu di tempat yang mudah mendapatkan titisan embun.
4. Akar-akar dan rempah ratus tadi dicampur, ditumbuk, lalu dikeringkan dan ditapis sampai mendapatkan debu halusnya saja.
5.Setelah 3 hari 3 malam, beras akan mengembang dan wangi. Kemudian tumbukkan beras tersebut sehingga halus seperti tepung.
6. Ayak tumbukan beras itu sehingga anda mendapatkan beras yang halus.
7.Campurkan hasil tumbukan beras dengan debu halus akar-akar dan rempah ratus tadi.
8. Masukkan air sedikit demi sedikit sehingga campuran tersebut sebati.
9.Titikkan campuran tersebut membentuk bulatan kecil di atas kain yang bersih.
10. Jemur bulatan kecil itu selama 3 hari sehingga kering.
11. Bedak sejuk yang telah kering itu dapat digunakan.
Sumber : WOM

Atas ni cara buat bedak sejuk kalau korang sejenis rajin lah. Kalau sama geng dengan k.fiezz sejenis M, cari je online. K.fiezz pun beberapa bulan lepas, minta mak carikan bedak sejuk di area Kuala Kangsar. Masa tu k.fiezz mengalami masalah breakout, jadi k.fiezz saja nak cuba pakai bedak sejuk untuk merawat masalah breakout k.fiezz. 
Alhamdulillah, breakout k.fiezz pun dah okey sekarang. Kulit pun dah cantik macam sebelum ni. Eh..haha..perahsan..haha..


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.fiezasani.xyz/2020/09/Nak-Kulit-Cantik-Dan-Licin-Wajib-Amalkan-Bedak-Sejuk.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
4 Foundation Lokal Spesialis Kulit Berminyak Dan Punya Banyak Bekas Jerawat Wajib Punya

4 Foundation Lokal Spesialis Kulit Berminyak Dan Punya Banyak Bekas Jerawat Wajib Punya

papar berkaitan - pada 21/9/2020 - jumlah : 178 hits
Dipakai tipis tipis aja udah bagus lo Bahkan Tasya Farasya juga berlangganan pakai salah satu dari foundation ini
Pengalaman Menjalani Rawatan Kulit Muka Dengan Kaedah Laser Co2 Di Dr Chong Clinic Skin Lasers Specialist Clinic Kepong

Pengalaman Menjalani Rawatan Kulit Muka Dengan Kaedah Laser Co2 Di Dr Chong Clinic Skin Lasers Specialist Clinic Kepong

papar berkaitan - pada 30/9/2020 - jumlah : 322 hits
Assaalamualaikum Hi Kali ni Kaklong nak cerita tentang pengalaman Kaklong menjalani rawatan laser untuk kulit muka Selama ni Kaklong tak pernah lagi try rawatan wajah melalui kaedah laser laser macam ni Baru baru ni Kaklong ternampak promos...
Kesian Tengok Kulit Bayi Kemerahan Doktor Terangkan Ada 3 Jenis Ruam Peluh Cara Merawat Dengan Berkesan

Kesian Tengok Kulit Bayi Kemerahan Doktor Terangkan Ada 3 Jenis Ruam Peluh Cara Merawat Dengan Berkesan

papar berkaitan - pada 4/10/2020 - jumlah : 472 hits
Kulit kemerah merahan terutamanya di bahagian pelipat seperti leher lengan termasuk juga muka memang sering terjadi kepada bayi yang masih kecil keadaan tersebut yang dikenali sebagai ruam peluh yang biasa berlaku kepada masyarakat yang tin...
Resipi Murtabak Daging Kulit Popia Paling Sedap Mudah

Resipi Murtabak Daging Kulit Popia Paling Sedap Mudah

papar berkaitan - pada 29/9/2020 - jumlah : 453 hits
Sedapnya murtabak daging ni kalau dimakan panas panas Biasanya kalau nak makan kena beli di pasar malam atau kedai Dengan adanya resipi perkongsian saudari Sha Roziah Al Yahya ini anda tak perlu lagi beli hidangan enak ini Buat sahaja di ru...
10 Moisturizer Untuk Kulit Kombinasi

10 Moisturizer Untuk Kulit Kombinasi

papar berkaitan - pada 25/9/2020 - jumlah : 477 hits
10 Moisturizer untuk Kulit Kombinasi Bagi mereka yang memiliki kulit kombinasi agak sukar untuk mencari pelembap muka atau moisturizer sesuai dengan kulit Tidak boleh pakai yang sembarangan bimbang ia boleh membuatkan muka lebih berminyak a...
Begini Cara Perawatan Luka Yang Benar Agar Cepat Kering Dan Nggak Meninggalkan Bekas Di Kulit

Begini Cara Perawatan Luka Yang Benar Agar Cepat Kering Dan Nggak Meninggalkan Bekas Di Kulit

papar berkaitan - pada 24/9/2020 - jumlah : 264 hits
Setiap jenis luka mulai dari luka bakar sampai luka post operasi butuh perawatan yang berbeda Nggak asal dikasih odol aja
Cara Pemakaian Sunblock Sunscreen Untuk Lindungi Kulit Anda

Cara Pemakaian Sunblock Sunscreen Untuk Lindungi Kulit Anda

papar berkaitan - pada 5/10/2020 - jumlah : 388 hits
Assalamualaikum dan salam sejahteraCara Pemakaian Sunblock Sunscreen Untuk Lindungi Kulit Anda Jujur aku nak bagitau yang aku hanya menggunakan sunscreen atau sunblock hanya bermula tahun lepas Tahun tahun sebelum itu aku memang langsung ta...
Ubah Sampah Jadi Wayang Kulit Seniman Indonesia Ini Berjuang Lindungi Warisan Budaya Nusantara

Ubah Sampah Jadi Wayang Kulit Seniman Indonesia Ini Berjuang Lindungi Warisan Budaya Nusantara

papar berkaitan - pada 6/10/2020 - jumlah : 367 hits
JAKARTA Ada sesuatu yang memukau tentang wayang kulit hasil buatan Iskandar Hardjodimuljo yang sekilas pandang tampak sederhana Wayang kulit yang dihasilkan oleh seniman Indonesia ini tidak elegan atau mewah seperti seni halus tradisional y...
Kalau Orang Kenal Lagu Saja Pun Tak Apa Asalkan Saya Ada Kerja Nak Sara Anak Bini Daqmie Muncul Dengan Sabda Kekasih

Kalau Orang Kenal Lagu Saja Pun Tak Apa Asalkan Saya Ada Kerja Nak Sara Anak Bini Daqmie Muncul Dengan Sabda Kekasih

papar berkaitan - pada 18/9/2020 - jumlah : 279 hits
Penyanyi yang sinonim dengan lagu lagu berunsur ketuhanan dan nasihat Daqmie atau Azmee Abdul Manap tidak kecil hati lagu lebih dikenali berbanding dirinya Daqmie sebelum ini sukses dengan lagu Tangis Sebatang Tamar yang mencecah lebih 2 4j...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened