Najib Tak Puashati Ph Salahkan 1mdb Hutang Negara Naik


Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak menzahirkan rasa kecewa dan tidak berpuas hati kerana walaupun Pakatan Harapan (PH) telah memerintah Putrajaya hampir 15 bulan tetapi masih menjadikan 1MDB sebagai bahan propaganda utama mereka.
Najib yang memetik laporan sebuah portal berita mempersoalkan bagaimana hutang 1MDB boleh menyumbang kepada kenaikan hutang untuk 2018 sedangkan semua pihak maklum hutang ditinggalkan 1MDB sejak 2016 tidak bertambah.
“Tok Pa dipetik sebagai berkata bahawa hutang 1MDB RM32.2 bilion menyumbang kepada kenaikan hutang negara sebanyak RM54.2 bilion di bawah kerajaan PH dari RM686.8 bilion pada akhir tahun 2017 kepada RM741 bilion akhir tahun 2018.

Loading… “Kita semua tahu bahawa hutang 1MDB tidak bertambah sejak tahun 2016.
“Tapi tiba-tiba hutang 1MDB pula boleh menyumbang kepada kenaikan hutang untuk tahun 2018?
“Sendiri naikkan, PH hendak salahkan 1MDB pula. Saya tidak hairan jika 1MDB akan disalahkan lagi untuk kenaikan hutang negara sebanyak RM63 bilion pada akhir 2018 kepada RM804 bilion pada Jun 2019.
“Mereka petik hutang sahaja tetapi tidak memetik aset dan apakah yang dibangunkan oleh 1MDB,” luah Najib menerusi satu hantaran dia Facebooknya hari ini.
Sebelum ini Pengerusi Jawatankuasa Pilihan Khas Bajet, Datuk Seri Mustapha Mohamed mengesahkan hutang dan liabiliti kerajaan Persekutuan pada akhir 2018 berjumlah RM1.1 trilion yang mana pecahan itu termasuklah RM741 bilion hutang kerajaan Persekutuan, RM132.7 bilion membabitkan jaminan pinjaman yang ditanggung kerajaan, RM32.2 bilion hutang bersih 1MDB, tidak termasuk faedah dan liabiliti lain berjumlah RM184.9 bilion.

Mengulas lanjut Najib berkata k’jaan PH seharusnya menyenaraikan projek yang telah dilaksanakan 1MDB menerusi hutang yang didakwa mereka sebanyak RM32.2 bilion itu.
“Saya tidak hairan jika 1MDB juga akan disalahkan lagi untuk kenaikan hutang negara sebanyak RM63 bilion pada akhir tahun 2018 kepada RM804 bilion pada bulan Jun 2019 ini.
“Mereka petik hutang sahaja tapi tidak memetik aset dan apa yang telah dibangunkan oleh 1MDB.
“Kalau nak main “apa kita dapat dengan hutang RM32.2 bilion ini”, mereka patut senaraikan yang ini pula:
“Sebanyak 8 pengkalan udara dibina dan dinaiktaraf termasuk pangkalan udara Sendayan. Projek Bandar Malaysia bernilai RM140 bilion yang sudah dijual PH kepada syarikat China pada April tahun ini.

“Bahkan dengan hutang RM32.3 bilion itu juga mampu melaksanakan projek TRX yang bernilai RM40 bilion, yang digelar menteri kewangan sebagai antara aset terbaik negara,” katanya.
Najib juga berkata 1MDB bukan sahaja membangunkan aset tetapi turut menyelesaikan perjanjian penjana elektrik bebas berat sebelah yang diwarisi sejak zaman perdana menteri ke-4 yang akan memberi penjimatan sebanyak RM400 bilion.
“Penyelesaian untuk perjanjian penjana elektrik bebas (IPP) berat sebelah yang ditinggal zaman PM ke-4 yang sedang dan bakal menjimatkan RM400 bilion untuk negara untuk tempoh 20 tahun.
“Perjanjian penyelesaian dengan syarikat IPIC milik kerajaan Abu Dhabi untuk mendapat kembali semua wang yang didakwa hilang setelah dipindah kepada atau dijamin IPIC.
“Menyelesaikan perjanjian dengan syarikat IPIC milik kerajaan Abu Dhabi untuk mendapatkan kembali semua wang yang didakwa hilang, setelah dipindah dijamin IPIC.
“Ia turut melaksanakan projek-projek CSR 1MDB, termasuk bantuan kepada pemandu teksi, biasiswa pelajar, bantuan haji dan sebagainya,” jelas Najib lagi. – Malaysian Update


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysianupdate.com/2019/07/najib-tak-puashati-ph-salahkan-1mdb-hutang-negara-naik/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hutang Negara Naik Lagi Rm 4 Billion

Hutang Negara Naik Lagi Rm 4 Billion

papar berkaitan - pada 15/7/2019 - jumlah : 397 hits
Minggu lepas hutang negara cecah RM800 bilion Minggu ini naik lagi ke RM804 bilion Tambah RM118 bilion berbanding RM686 bilion pada akhir tahun 2017 masa BN RM196 bilion lagi kita cecah RM1 trilion dengan rasminya Sampai pertengahan bulan J...
1mdb Perbicaraan Najib Bermula 19 Ogos

1mdb Perbicaraan Najib Bermula 19 Ogos

papar berkaitan - pada 8/7/2019 - jumlah : 208 hits
Perbicaran pengubahan wang haram dan penyalahgunaan kuasa yang terhadap Najib Razak berhubung skandal 1MDB akan diadakan dari 19 Ogos hingga 14 Nov susulan penolakan permohonan kerajaan untuk penangguhan memandangkan kes SRC International s...
Peguam Negara Fail Permohonan Rasmi Larang Najib Buat Ulasan Di Facebook

Peguam Negara Fail Permohonan Rasmi Larang Najib Buat Ulasan Di Facebook

papar berkaitan - pada 27/7/2019 - jumlah : 197 hits
KUALA LUMPUR Peguam Negara Tommy Thomas memfailkan permohonan rasmi menuntut permohonan maaf daripada Najib Razak atas dakwaan bekas perdana menteri itu memuat naik komen sub judice berkaitan perbicaraan SRC International Sdn Bhd yang sedan...
Kerajaan Lulus Hampir Rm1 Bilion Naik Taraf Fasiliti Pengimbas Di 72 Pintu Masuk Negara

Kerajaan Lulus Hampir Rm1 Bilion Naik Taraf Fasiliti Pengimbas Di 72 Pintu Masuk Negara

papar berkaitan - pada 22/7/2019 - jumlah : 188 hits
JKDM memainkan peranan penting dalam pengumpulan hasil bagi memastikan perkhidmatan awam dan operasi kerajaan berjalan lancar LABUAN Kementerian Kewangan meluluskan peruntukan hampir RM1 bilion untuk menaik taraf fasiliti mesin pengimbas di...
Why Blame 1mdb For Nation S 2018 Debt Increase Asks Najib

Why Blame 1mdb For Nation S 2018 Debt Increase Asks Najib

papar berkaitan - pada 22/7/2019 - jumlah : 231 hits
Najib Razak says debts incurred by 1MDB have not increased since 2016 PETALING JAYA Najib Razak today hit out at the Pakatan Harapan administration for blaming the recent increase in the nation s debt on the RM32 2 billion 1MDB owed in arre...
Najib Trial Day 42 I Was Asked To Leave After Bank Negara Raid Ex Ambank Officer

Najib Trial Day 42 I Was Asked To Leave After Bank Negara Raid Ex Ambank Officer

papar berkaitan - pada 24/7/2019 - jumlah : 330 hits
The criminal trial of former prime minister Najib Abdul Razak involving the alleged misappropriation of funds from SRC International Sdn Bhd enters its 42nd day today at the High Court in Kuala Lumpur Malaysiakini brings you live reports of...
No More Delays Najib S 1mdb Trial Set For Aug 19

No More Delays Najib S 1mdb Trial Set For Aug 19

papar berkaitan - pada 8/7/2019 - jumlah : 268 hits
1MDB The criminal trial against Najib Abdul Razak related to 1MDB will commence this Aug 19 irrespective of whether or not the SRC International hearing against the former premier has finished by then High Court judge Justice Collin Lawrenc...
Ag Najib Appeal Against Decision To Start 1mdb Trial On Aug 19

Ag Najib Appeal Against Decision To Start 1mdb Trial On Aug 19

papar berkaitan - pada 20/7/2019 - jumlah : 204 hits
Attorney General Tommy Thomas and Najib Razak want the 1MDB trial to wait until the SRC International case is over KUALA LUMPUR The prosecution has filed an appeal against High Court judge Collin Lawrence Sequerah s ruling that Najib Razak ...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau