Najib Mahu Tanding Pru 15 Biarpun Berdepan Sabitan Rasuah


Bekas Perdana Menteri Malaysia Najib Razak semasa wawancara dengan Reuters di Kuala Lumpur, Malaysia 18 September 2021. REUTERS / Lim Huey Teng Najib tak tolak kemungkinan bertanding PRU-15 KUALA LUMPUR: Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak tidak menolak kemungkinan akan bertanding dalam pilihan raya umum akan datang.

Perkara itu dinyatakannya dalam wawancara eksklusif bersama Reuters, biarpun beliau sedang berdepan sabitan rasuah yang mungkin menyebabkannya ‘diharamkan’ daripada bertanding.


Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak tidak menolak kemungkinan bertanding pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU-15) walaupun disabit atas kesalahan rasuah oleh Mahkamah Tinggi dan berdepan pelbagai perbicaraan lain.


Dalam wawancara bersama Reuters, ahli Parlimen Pekan itu berkata, perkara itu sudah tentunya diinginkan oleh mana-mana ahli politik yang mahu memainkan peranan.

Kata beliau, persoalan sama ada beliau layak atau sebaliknya untuk bertanding pada pilihan raya itu adalah tertakluk kepada tafsiran peruntukan Perlembagaan Persekutuan.

“Mana-mana ahli politik yang mahu memainkan peranan, tentunya ingin menjadi ahli Parlimen.

“(Namun) ia tertakluk kepada tafsiran dari segi undang-undang, Perlembagaan dan apa yang berlaku semasa perbicaraan,” katanya seperti dilapor FMT.

Untuk rekod, selain kes kesalahan penyalahgunaan kuasa, pecah amanah dan pengubahan wang berhubung dana RM42 juta SRC International Sdn Bhd yang masih dalam tempoh rayuan, Najib juga menghadapi beberapa kes mahkamah berhubung dana 1MDB. –

Bulan lalu, UMNO kembali diangkat menjawat jawatan Perdana Menteri selepas ‘ditumbangkan’ dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14), tiga tahun lalu, ekoran skandal bernilai berbilion-bilion dolar.

Oleh yang demikian pihak pembangkang meluahkan kebimbangan terhadap sesetengah pemimpin parti itu yang berdepan kes di mahkamah akan diberi ‘kelonggaran’ sebaik sahaja UMNO kembali berkuasa.


Julai lalu, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menjatuhkan hukuman penjara keseluruhan berjumlah 72 tahun dan denda RM210 juta ke atas Najib selepas didapati bersalah terhadap tujuh pertuduhan membabitkan perbuatan pecah amanah, rasuah dan salah guna kuasa.

Bagi 3 pertuduhan pecah amanah wang RM42 juta milik SRC International Sdn Bhd.Najib dipenjarakan masingh-masing 10 tahun.

Atas tuduhan menyalahgunakan kedudukan pula, hakim memerintahkan Najib dipenjara 12 tahun dan denda RM210 juta serta lima tahun penjara lagi jika gagal bayar denda.

Untuk 3 tuduhan pengubahan wang haram pula, hakim memerintahkan Najib dipenjara 10 tahun bagi setiap tuduhan.

Ini menjadikan keseluruhan hukuman yang dijatuhkan oleh Hakim Mohd. Nazlan Mohd. Ghazali ke atas Najib ialah 72 tahun.

Namun bekas perdana menteri itu hanya perlu menjalani hukuman penjara 12 tahun kerana semua hukuman itu berjalan serentak.


Beliau membuat rayuan terhadap keputusan mahkamah itu.

Bekas Perdana Menteri itu masih seorang ahli Parlimen tetapi Perlembagaan mengharamkannya daripada bertanding dalam pilihan raya kecuali mendapat penangguhan atau pengampunan daripada Yang di-Pertuan Agong.


Dalam wawancaranya bersama Reuters, Najib mencabar keputusan tersebut dengan berkata: “Ia bergantung kepada tafsiran. Ia bergantung kepada tafsiran dari segi undang-undang, Perlembagaan dan apa yang berlaku ketika prosiding mahkamah”.

Apabila ditanya sama ada beliau akan bertanding dalam pilihan raya yang mesti diadakan sebelum 2023, katanya: “Siapa saja ahli politik yang mahu memainkan peranan tentu sekali mahu mendapatkan kerusi Parlimen”.

Namun beliau enggan menjelaskan bagaimana dapat mengatasi halangan perlembagaan. KEPERCAYAAN AWAM UMNO, yang memegang tampuk kekuasaan selama lebih 60 tahun sehingga kemarahan atas skandal 1MDB, berhasrat untuk mendapatkan kembali kepercayaan rakyat di bawah pemerintahan Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Najib sendiri telah menjalankan kempen ‘perhubungan awam’ untuk menampakkan imejnya sebagai ‘a man of the people’ (berjiwa rakyat).

Beliau menjadi tokoh popular di media sosial dengan kritikannya terhadap kerajaan sebelum ini membuatkannya mendapat pujian ramai.


Najib dalam wawancara itu berkata, beliau telah membincangkan dengan Ismail Sabri kemungkinan peranannya dalam pemerintahan.

Laporan media mengatakan beliau mungkin diberikan peranan sebagai Penasihat Ekonomi.

Bagaimanapun bekas Perdana Menteri itu tidak menjelaskan sama ada akan menerima jawatan itu dengan menegaskan keutamannya ketika ini adalah ‘membersihkan namanya’.

Beliau juga berkata, ‘kepulangan’ UMNO dalam pentadbiran negara menjamin ‘kestabilan politik sementara’ dan beliau tidak akan meminta diadakan pilihan raya umum awal, seperti dilakukannya terhadap Perdana Menteri sebelum ini, Tan Sri Muhyiddin Yassin.


Najib yang menghadapi lebih 40 tuduhan berkata, beliau dapat membuktikan dirinya tidak bersalah.

Beliau berkata, tuduhan terhadapnya bermotifkan politik dan mahu sebuah suruhanjaya siasata diraja (RCI) ditubuhkan ke atas bekas Peguam Negara, Tan Sri Tommy Thomas.

“Saya telah menegaskannya, RCI adalah untuk menetapkan bahawa ia akan menjadi perbincangan yang adil dan adil untuk semua orang, bukan hanya untuk saya,” katanya.

Najib berkata, beliau telah membincangkan cadangan itu kepada Ismail Sabri, tetapi tidak dipersetujui selain kepada Muhyiddin yang menolaknya.

SOURCE: UTUSAN

Kongsikan artikel ini: ***Jangan lupa like dan follow facebook kami di Kickbola Network dan langgan saluran Telegram BeritaUp2Date untuk kemas kini berita terkini.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://beritaup2date.blogspot.com/2021/09/najib-mahu-tanding-pru-15-biarpun.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kenapa Najib Nak Bertanding Pru15 Biarpun Didapati Bersalah

Kenapa Najib Nak Bertanding Pru15 Biarpun Didapati Bersalah

papar berkaitan - pada 22/9/2021 - jumlah : 224 hits
Seorang ahli akademik berpangkalan di Singapura yang pernah berkhidmat sebagai pembantu Najib Razak berkata pengundi di kawasan pedalaman masih tidak peduli soal rasuah mengatakan ia mampu menjadi faktor ahli politik terpalit skandal itu un...
5 Fashion Items Pelengkap Gaya Leisurewear Tetap Kece Biarpun Di Rumah Aja

5 Fashion Items Pelengkap Gaya Leisurewear Tetap Kece Biarpun Di Rumah Aja

papar berkaitan - pada 20/9/2021 - jumlah : 139 hits
Bikin momen work from home semakin santai dan tetap nyaman dengan gaya leisurewear yang bisa kamu dapatkan dengan fashion item dan aksesori keren ini
Hiburan Rela Padam Video Free Hair Di Youtube Fieya Julia Tak Menyesal Biarpun Pendapatan Terjejas

Hiburan Rela Padam Video Free Hair Di Youtube Fieya Julia Tak Menyesal Biarpun Pendapatan Terjejas

papar berkaitan - pada 18/9/2021 - jumlah : 302 hits
Selepas mengambil keputusan untuk berhijrah pada Ogos lalu penyanyi Fieya Julia turut memadam semua kandungan video di YouTube yang sebelum ini memaparkan rambutnya ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementBiarpun pendapatan agak terjejas selepas mem...
Atlet Pecut Pemenang Pingat Emas Paralimpik Berdepan Kesukaran Tiada Lesen Memandu

Atlet Pecut Pemenang Pingat Emas Paralimpik Berdepan Kesukaran Tiada Lesen Memandu

papar berkaitan - pada 26/9/2021 - jumlah : 163 hits
Mohd Raduan Emeari sukar untuk bergerak kerana tidak memiliki lesen memandu Bekas Atlet Paralimpik Malaysia Mohd Raduan Emaeri menunjukkan sebuah almari yang menyimpan pingat pingat yang diraih beliau dalam bidang sukan yang diceburinya kin...
Alamat Umno Bn Kena Tapau Dalam Pru 15

Alamat Umno Bn Kena Tapau Dalam Pru 15

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 131 hits
SHAHBUDIN HUSINHari ini adalah hari yang ke 17 Ismail Sabri Yaakob menjadi Perdana Menteri sejak mengangkat sumpah jawatan di Istana Negara pada 21 Ogos lalu Malangnya sehingga hari ini tiada sebarang perkara baru yang berjaya ditampilkan d...
Pemuda Dap Tolak Guna Logo Pkr Pada Pru 15

Pemuda Dap Tolak Guna Logo Pkr Pada Pru 15

papar berkaitan - pada 8/9/2021 - jumlah : 129 hits
Pemuda DAP tolak guna logo PKR pada PRU 15 Pemuda DAP Wilayah Persekutuan mencadangkan agar barisan pembangkang atas dasar kebersamaan parti di dalam Pakatan Harapan bersepakat di belakang logo PH pada pilihan raya akan datang Semalam Majli...
Cabaran Pm Wujud Politik Stabil Sehingga Pru 15

Cabaran Pm Wujud Politik Stabil Sehingga Pru 15

papar berkaitan - pada 9/9/2021 - jumlah : 73 hits
BH ONLINE Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menyapa pihak media selepas Istiadat Pengurniaan Surat Cara Pelantikan dan Mengangkat Sumpah Jawatan dan Setia serta Sumpah Simpan Rahsia sebagai Perdana Menteri di Istana Negara sema...
Pkr Wilayah Mahu Logo Mata Jadi Logo Ph Pru 15

Pkr Wilayah Mahu Logo Mata Jadi Logo Ph Pru 15

papar berkaitan - pada 8/9/2021 - jumlah : 213 hits
Majlis Pimpinan Negeri Abgkatan Muda KEADILAN dan Wanita KEADILAN mencadangkan agar Pakatan harapan sekali lagi menggunakan logo KEADILAN sebagai logo bersama menghadapi Pilihan Raya Umum ke 15 Kami mewakili seluruh 40873 anggota KEADILAN d...
Alhamdulillah Ernie Zakri Hamil 4 Bulan Masuk Trimester Kedua Dia Berdepan Al4han L0ya

Alhamdulillah Ernie Zakri Hamil 4 Bulan Masuk Trimester Kedua Dia Berdepan Al4han L0ya

papar berkaitan - pada 25/9/2021 - jumlah : 211 hits
TEKA TEKI Ernie Zakri hamil kini terjawab apabila suaminya Syamel mengesahkan penyanyi itu kini berbadan dua Menurut Syamel atau nama sebenar Syameel Aqmal Mohd Fodzly 28 kandungan Ernie kini sudah memasuki usia empat bulan Alhamdulillah ka...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Negara Paling Banyak Menang Tilawah Al Quran Peringkat Antarabangsa

Duit Syiling Peringatan 50 Tahun Lembaga Pertubuhan Peladang

Pulut Sambal

Plaza Premium Group Kembangkan Jenama Restoran Flight Club Di Terminal 1 Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur

Apa Saja Yang Anda Berikan Tumpuan Dalam Fikiran Akhirnya Akan Jadi Kenyataan

Contact Lens Trial Experience The Difference Risk Free