Najib Di Belakang Sokongan Kukuh Dan Meyakinkan Anwar


BERITA
By MT Webmaster On Oct 11, 2020

(Malaysia Now) – Bekas perdana menteri, Najib Razak adalah orang yang bertanggungjawab memberikan sokongan “kukuh dan meyakinkan” kepada Anwar Ibrahim untuk menggulingkan kerajaan, kata sumber kepada MalaysiaNow, satu perkembangan bakal menyaksikan kedua-dua bekas pemimpin Umno itu berganding mahu demi masa depan politik masing-masing.

Sumber PKR yang mengetahui mengenai perkara ini berkata Najib yang keluarganya berpengaruh di Pahang, menyokong penuh Anwar untuk mengadap Sultan Abdullah Ahmad Shah.

Difahamkan, kedua-dua pemimpin itu sudah lama sering berhubung.

“Tetapi perbincangan itu semakin rancak pada akhir Julai,” katanya kepada MalaysiaNow.

Akhir Julai lalu adalah ketika mahkamah mendapati Najib bersalah atas semua pertuduhan terhadapnya melibatkan RM42 juta dari syarikat berkait 1MDB yang masuk dalam akaun peribadinya.

Anwar pada ketika ini sedang menunggu untuk mengadap Agong pada Selasa, yang beliau dakwa untuk mempersembahkan “sokongan kukuh dan meyakinkannya” untuk menumbangkan kerajaan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin.

Muhyiddin mengangkat sumpah sebagai perdana menteri selepas Agong menemui kesemua 222 ahli Parlimen dan pemimpin parti politik, berikutan tumbangnya kerajaan Pakatan Harapan (PH).

Agong mengisytiharkan Muhyiddin sebagai perdana menteri selepas berpuas hati presiden Bersatu itu mempunyai sokongan majoriti daripada Umno, GPS dan PAS untuk membentuk kerajaan.

Sejak itu Muhyiddin diserang pemimpin PH yang mengatakan beliau sebagai pengkhianat yang mahu menggembalikan kleptokrasi, merujuk kepada Najib dan beberapa pemimpin Umno yang berdepan tuduhan rasuah.

Sabitan bersalah pada 28 Julai memberikan gambaran jelas kepada Najib, sokongannya kepada Muhyiddin yang pernah menjadi timbalannya untuk menjadi perdana menteri adalah sia-sia.

“Selepas melihat Muhyiddin tidak mahu mencampuri urusan mahkamah bagi membebaskannya, Najib sudah tiada pilihan lagi selain mencari seseorang yang beliau pernah bekerjasama,” kata sumber itu.

Seseorang itu adalah Anwar, yang pernah menolak bekerjasama dengan Najib untuk membentuk kerajaan selepas Barisan Nasional (BN) kalah pada Mei 2018.

“Najib tak nak masuk penjara, Anwar terlalu inginkan untuk jadi perdana menteri, jadi kedua-duanya saling memerlukan. Sebab itu Anwar terlalu yakin akan berjaya kali ini.”

“Dan harus diingat, ahli politik lebih mudah bekerjsama disebabkan kebencian berbanding visi yang sama. Dalam kes ini, kedua-dua Anwar dan Najib membenci Mahathir, individu yang bertanggungjawab melumpuhkan kerjaya politik mereka,” tambah sumber itu.

Najib, yang dijatuhi hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta di atas tujuh tuduhan penyalahgunaan kuasa, pecah amanah dan pengubahan wang haram, mengemukakan rayuan terhadap sabitannya.

Najib mengesahkan menghubungi Anwar beberapa kali pada malam pilihan raya 2018, apabila kerajaan BN tidak memperoleh majoriti untuk membentuk kerajaan.

“Selama ini, saya berkomunikasi dengannya. Kebanyakan bertanyakan keadaan dirinya, dan lain-lain,” katanya pada November 2018.

Anwar berkata menolak pelawaan Najib pada 9 Mei untuk bergabung menentang Mahathir.

Beberapa hari kemudian, Anwar yang menjalani hukuman penjara lima tahun kerana meliwat, dibebaskan dari penjara selepas mendapat pengampunan diraja yang disokong Mahathir.

‘Kerja-kerja perhubungan awam sebelum perkenan agong’

Sementara itu, satu sumber dalam Umno berkata Najib akan memastikan Anwar mempunyai jumlah yang mencukupi sebelum mengadap Yang Dipertuan Agong pada 13 Oktober nanti.

“Dan tidak semestinya Najib perlu ada dalam senarai Anwar,” tambahnya.

Sumber berkata Anwar diberitahu “untuk bertindak dengan berhati-hati menjelang temu janjinya dengan istana”, dengan penasihat rapat menasihatinya mengenai “kenyataan yang betul”.

“Oleh itu, apabila Anwar mengeluarkan mesej untuk memperingati Hari Kesihatan Mental Sedunia semalam, ia di atas nasihat pegawai perhubungan awamnya untuk mendapat perhatian dalam isu yang rapat dengan keluarga diraja,” kata sumber itu.

Kesihatan mental merupakan isu yang diperjuangkan oleh Tenku Puteri Iman, puteri kepada Sultan Abdullah, yang merupakan penaung Hari Kesihatan Mental Sedunia oleh Persekutuan Kesihatan Mental Sedunia.

Tetapi kebijaksanaan Sultan Abdullah menemuduga ahli Parlimen semasa krisis Februari lalu menunjukkan Agong tidak mudah terpengaruh dengan gerak kerja politikus itu.

“Ia mungkin kali pertama satu temuduga panjang dilaksanakan oleh seorang raja, di sebalik keperluan mendesak untuk membentuk kerajaan,” kata seorang pemerhati.

Penyatuan semula ‘Team Wawasan’

Sementara itu, Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi, yang menghadapi 47 tuduhan rasuah, dilihat menyokong kerjasama antara kedua-dua ahli politik itu.

“Zahid hanyalah orang tengah antara Anwar dan Najib. Dan kedua-dua pemimpin itu masih bosnya,” kata sumber Umno sama kepada MalaysiaNow.

Najib dan Zahid sebahagian daripada apa yang disebut sebagai “Team Wawasan”, yang menyokong Anwar untuk berkuasa ketika mereka bertiga bersama-sama dalam Umno pada pertengahan tahun 1990an.

Dikatakan Najid dan Zahid akan mengatur sokongan daripada “satu kumpulan Ahli Parlimen Umno” yang menghadapi nasib serupa di Mahkamah seperti mereka.

“Muhyiddin sama ada menolak, atau tidak dapat membantu menjamin kebebasan mereka. Oleh itu mereka tidak mempunyai pilihan.”

Ahli Parlimen Umno seperti Tengku Adnan Tengku Mansor, Abdul Azeez Abdul Rahim, Ahmad Maslan dan Bung Moktar Radin semuanya menghadapi tuduhan rasuah.

Pada Jumaat lalu, MalaysiaNow melaporkan pemimpin DAP menyatakan dengan jelas mereka tidak akan bekerjasama dalam sebarang pakatan bersama ahli Umno yang terlibat dalam kes rasuah.

Penganalisis juga berkata, dengan berbuat demikian, DAP akan terus berperanan menjadi pembangkang yang kuat, dan pada masa sama tidak mahu mengambil risiko kehilangan sokongan pengundi Cina, yang tidak mengundi BN pada tahun 2018 sehingga menyebabkan Najib hilang kuasa


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2020/10/najib-di-belakang-sokongan-kukuh-dan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anwar Mengadap Agong Selasa Depan Sedia Persembah Jumlah Majoriti Yang Kukuh Dan Meyakinkan

Anwar Mengadap Agong Selasa Depan Sedia Persembah Jumlah Majoriti Yang Kukuh Dan Meyakinkan

papar berkaitan - pada 8/10/2020 - jumlah : 284 hits
474 total views 474 views today Presiden Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa akan mengadap Yang Di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah pada 13 Oktober ini Dakwanya Seri Paduka Baginda sen...
Anwar Ada Sokongan Yang Cukup Kata Orang Kanan Najib

Anwar Ada Sokongan Yang Cukup Kata Orang Kanan Najib

papar berkaitan - pada 7/10/2020 - jumlah : 232 hits
malaysiadateline com Exco Pemuda Umno Wan Muhammad Azri Wan Deris atau Papagomo mengakui menerima maklumat bahawa Datuk Seri Anwar Ibrahim sememangnya sudah mempunyai sokongan daripada majoriti ahli Parlimen Menerusi sedutan video berdurasi...
Jangan Terkejut Jika Umno Beri Sokongan Kepada Anwar Tajuddin

Jangan Terkejut Jika Umno Beri Sokongan Kepada Anwar Tajuddin

papar berkaitan - pada 14/10/2020 - jumlah : 219 hits
Wan Syamsul AmlyOktober 14 2020Tajuddin menegaskan sokongan itu juga tidak mustahil diperolehi daripada parti parti lain seandainya mereka merasakan ketua pembangkang itu boleh memberi apa yang dimahukan Gambar BERNAMAAnwar pada Selasa turu...
Anwar Dapat Sokongan Jika Penuhi Kehendak Umno Kata Tajuddin

Anwar Dapat Sokongan Jika Penuhi Kehendak Umno Kata Tajuddin

papar berkaitan - pada 14/10/2020 - jumlah : 421 hits
Anwar dapat sokongan jika penuhi kehendak Umno kata Tajuddin Dikemas kini 34 minit yang lalu Diterbitkan pada 14 Oct 2020 4
Teori Politik Semasa Penyataan Anwar Ada Sokongan Masih Dalam Keraguan Agong

Teori Politik Semasa Penyataan Anwar Ada Sokongan Masih Dalam Keraguan Agong

papar berkaitan - pada 15/10/2020 - jumlah : 225 hits
6 perkara perlu diambil perhatian1 Ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah dipanggil menghadap Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah di Istana Negara semalam atas kapasiti beliau sebagai Ahli ...
Anwar Perlu Buktikan Secara Jelas Peralihan Sokongan Di Parlimen

Anwar Perlu Buktikan Secara Jelas Peralihan Sokongan Di Parlimen

papar berkaitan - pada 14/10/2020 - jumlah : 181 hits
KUALA LUMPUR Proses pelantikan perdana menteri dan seterusnya pembentukan kerajaan perlu dibuktikan dengan jelas terutama mengenai peralihan sokongan ahli Parlimen di Dewan Rakyat demikian menurut pandangan pakar perlembagaan Mereka berkata...
Anwar Tidak Kemuka Senarai Mp Ketua Parti Akan Sahkan Sokongan

Anwar Tidak Kemuka Senarai Mp Ketua Parti Akan Sahkan Sokongan

papar berkaitan - pada 14/10/2020 - jumlah : 313 hits
SITI NUR ZAWANI MISCONIstana Negara memaklumkan bahawa Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak mengemukakan senarai nama Ahli Ahli Dewan Rakyat semasa menghadap Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Sha...
Terkini Istana Negara Sahkan Anwar Ibrahim Tidak Serah Bukti Sokongan Ahli Parlimen

Terkini Istana Negara Sahkan Anwar Ibrahim Tidak Serah Bukti Sokongan Ahli Parlimen

papar berkaitan - pada 13/10/2020 - jumlah : 492 hits
Apa yang berlaku sebenarnya Apa yang diserahkan Presiden PKR kepada Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah sebenarnya Persoalan ini timbul apabila Berita Harian ada naikkan satu berita yang menyatakan pihak Istana Negara tidak menerima se...
Anwar Persembah Dokumen Sahih Dakwa Dapat Sokongan 120 Mp Pada Agong

Anwar Persembah Dokumen Sahih Dakwa Dapat Sokongan 120 Mp Pada Agong

papar berkaitan - pada 13/10/2020 - jumlah : 278 hits
765 total views 765 views today Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa sudah mendapat sokongan lebih 120 Ahli Parlimen bagi membentuk kerajaan Beliau berkata dokumen sahih mengenai majoriti kukuh dan meyakinkan daripada Ahli Parlime...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid