Najib Dan 5 Lagi Termasuk Bekas Menteri Dijangka Hadapi Pertuduhan Baru



Datuk Seri Najib Razak, dua bekas menteri dan seorang bekas timbalan menteri dijangka didakwa di mahkamah dalam masa terdekat kerana terbabit pelbagai kes penyelewengan projek bernilai jutaan ringgit.

Seorang bekas pegawai khas Najib dan seorang Ahli Parlimen juga dijangka menghadapi tuduhan.
Dua bekas menteri dan bekas pegawai khas itu berkemungkinan didakwa minggu depan, manakala yang lain proses siasatan masih diteruskan.


Loading...
Kes membabitkan Najib, seorang bekas menteri dan bekas pegawai khas itu difahamkan berkaitan projek pembekalan dan pemasangan panel tenaga solar kepada 369 sekolah di Sarawak bernilai RM1.25 bilion.
Projek itu mencetuskan kontroversi selepas portal Sarawak Report mendedahkan beberapa surat ditandatangani Najib yang mengarahkan Kementerian Pendidikan menganugerahkan projek dan membuat pembayaran terus kepada syarikat penyewaan kenderaan berkenaan walaupun terma dalam kontrak tidak dipenuhi oleh syarikat itu.


Memetik laporan portal BH Online lagi, pada Julai lalu, seorang bekas pegawai khas Najib ditahan reman bagi membantu siasatan berhubung projek itu.

Pada Oktober pula, media melaporkan bekas Menteri Pendidikan, Datuk Seri Mahdzir Khalid memberi keterangan selama lima jam kepada SPRM bagi membantu siasatan berhubung kes sama.
Bagi kes seorang lagi bekas menteri, media melaporkan sebanyak 97 transaksi meragukan membabitkan penjualan tanah DBKL seluas 273.27 hektar bernilai RM5.63 bilion disiasat oleh satu pasukan khas ditubuhkan Kementerian Wilayah Persekutuan serta SPRM sejak 31 Julai lalu.

Menteri Wilayah, Khalid Abdul Samad, dilaporkan berkata daripada jumlah itu, 43 transaksi diteruskan jualan, 23 dirunding semula, 20 akan disiasat SPRM, 10 transaksi dibatalkan dan satu transaksi dibawa ke mahkamah oleh pemaju.
Lima daripada 43 transaksi itu dijual pada harga rendah berbanding harga sebenar, namun pasukan petugas khas mendapati penjualan tanah itu boleh diteruskan kerana membabitkan pembangunan Rumah Mampu Milik Wilayah Persekutuan (RUMAWIP).

Bulan lalu, bekas menteri kementerian itu, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor mengakui SPRM memanggilnya lebih 12 kali berhubung isu penjualan tanah DBKL.
Bagi kes bekas timbalan menteri pula, ia dipercayai membabitkan penyelewengan dana Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS) bernilai RM25 juta yang juga menunggu masa untuk diseret ke mahkamah.

Kes Ahli Parlimen yang juga bekas pengerusi sebuah agensi berkaitan kerajaan itu pula berkaitan komisen yang diperoleh daripada pelbagai projek kerajaan.

Antaranya, pembinaan Lebuh Raya Pesisiran Pantai Barat (WCE) sejauh 316 kilometer, pembelian ambulans oleh Kementerian Kesihatan dan penambaikan jalan raya di beberapa lokasi di Semenanjung.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.malaysianupdate.com/2018/11/najib-dan-5-lagi-termasuk-bekas-menteri.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bekas Ceo Goldman Sachs Bertemu Jho Low Di New York Yang Dihoskan Najib

Bekas Ceo Goldman Sachs Bertemu Jho Low Di New York Yang Dihoskan Najib

papar berkaitan - pada 10/11/2018 - jumlah : 285 hits
Bekas CEO Goldman Sachs bertemu Jho Low di New York yang dihoskan Najib Dikemas kini 42 minit yang lalu middot Diterbitkan pa
Najib Tegur Menteri Ph Terbang Guna Wang Rakyat Duduk Kerusi Empuk Putrajaya

Najib Tegur Menteri Ph Terbang Guna Wang Rakyat Duduk Kerusi Empuk Putrajaya

papar berkaitan - pada 29/10/2018 - jumlah : 376 hits
Datuk Seri Najib Tun Razak mahukan menteri menteri Pakatan Harapan memahami apa yang dirasai oleh rakyat RM900 sebulan wahai Menteri menteri PH selesa dengan kerusi empuk di Putrajaya dan gembira terbang bersama pegawai ke hulu ke hilir ata...
Senarai Barisan Menteri Kabinet Baru 2018 Yang Terkini

Senarai Barisan Menteri Kabinet Baru 2018 Yang Terkini

papar berkaitan - pada 1/11/2018 - jumlah : 1438 hits
Berita Terkini Senarai Barisan Menteri Kabinet Baru 2018 di malaysia Pengumuman Oleh Tun Mahathir MohamadAlhamdulillah proses live istiadat angkat sumpah Perdana Menteri dan upacara pertabalan melibatkan Tun Mahathir Mohamad di hadapan Yang...
Mahathir Rombak Kabinet Bukti Menteri Tak Dipercayai Soal Najib

Mahathir Rombak Kabinet Bukti Menteri Tak Dipercayai Soal Najib

papar berkaitan - pada 15/11/2018 - jumlah : 282 hits
Datuk Seri Najib Razak menyifatkan hasrat Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad merombak Kabinet dalam masa terdekat sebagai bukti menteri baharu tidak berwibawa Apakah kepemimpinan sekarang tidak percaya dengan Kabinet sendiri Biasanya r...
Rombakan Kabinet Awal Bukti Menteri Tak Berwibawa Najib

Rombakan Kabinet Awal Bukti Menteri Tak Berwibawa Najib

papar berkaitan - pada 14/11/2018 - jumlah : 261 hits
KUALA LUMPUR Datuk Seri Najib Razak menyifatkan hasrat Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad ingin merombak Kabinet dalam masa terdekat sebagai bukti menteri baharu tidak berwibawa Bekas Perdana Menteri itu berkata lazimnya rombakan dilak...
Siasatan 1mdb Lelaki Britain Bekas Pegawai Najib Dicari Sprm

Siasatan 1mdb Lelaki Britain Bekas Pegawai Najib Dicari Sprm

papar berkaitan - pada 1/11/2018 - jumlah : 267 hits
Diterbitkan 1 Nov 2018 8 45 pagiSuruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia sedang mengesan seorang lelaki warga asing bagi membantu siasatan sebuah kes berprofil tinggi Menurut kenyataan dikeluarkan agensi terbabit lelaki terbabit dikenali seba...
Istri Mantan Perdana Menteri Najib Razak Didakwa Menerima Suap Rp 661 Miliar

Istri Mantan Perdana Menteri Najib Razak Didakwa Menerima Suap Rp 661 Miliar

papar berkaitan - pada 16/11/2018 - jumlah : 253 hits
Jaksa yang mendakwa Rosmah dengan dua tuduhan korupsi mengatakan uang suap itu ada kaitannya dengan proyek panel surya senilai RM 1 25 miliar atau sekitar Rp 4 3 triliun di sekolah sekolah di Negara Bagian Sarawak
Rosmah Hadapi Tuduhan Baru Tak Lama Lagi

Rosmah Hadapi Tuduhan Baru Tak Lama Lagi

papar berkaitan - pada 12/11/2018 - jumlah : 210 hits
Isteri Najib Razak Rosmah Mansor dijangka dikenakan beberapa lagi tuduhan jenayah di mahkamah dalam tempoh terdekat dan ia berlaku kira kira 40 hari selepas dia didakwa untuk kali pertama bulan lalu Kali ini Rosmah dipercayai akan dikaitkan...
Isham Jalil Bekas Pegawai Khas Najib Tunggu Giliran 8648

Isham Jalil Bekas Pegawai Khas Najib Tunggu Giliran 8648

papar berkaitan - pada 16/11/2018 - jumlah : 503 hits
Kayanya bekas PM dan isteri anak anak dan keluarga dan kawan kawannya mampu bayar ikan jamin berjumlah RM12 6 juta Shahbudin Husin pada 8 jam yang laluBekas pegawai khas Najib Isham Jalil mempertikai keputusan mahkamah mengenakan jaminan se...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan