Najib Dalang Di Sebalik Surat Gesa Sidang Khas Parlimen


 


Anwar bersama PH akan mencabar proklamasi darurat di Mahkamah.. dalam masa yang sama UMNO pula menggesa semua Ahli Parlimennya untuk bersetuju mendesak sidang parlimen khas diadakan berhubung proklamasi tersebut.

Suratan?.. Kebetulan?.. atau memang dah dirancang

Sebenarnya.. siapakah dalang dalam UMNO yang bersungguh-sungguh mahukan satu sidang Khas Parlimen berkenaan proklamasi darurat diadakan dan apakah tujuannya

Kehendaknya itu selari benar dengan apa yang hendak dilaksanakan oleh Anwar..

Semalam Annuar Musa mendakwa Setiausaha Agung UMNO telah mengantar surat kepada Ahli-ahli Parlimen UMNO untuk memohon persetujuan dengan gesaan agar satu sidang parlimen khas diadakan berhubung proklamasi darurat.
"SUA UMNO menulis kepada MP dan memberi masa kurang dari 24 jam untuk menyatakan persetujuan menggesa YDP Agong memanggil sidang parlimen, kononnya di bawah perkara 150(3) Perlembangaan Persekutuan.
"Elok SUA UMNO itu rujuk constitutional expert (pakar perlembagaan) supaya kelihatan lebih cerdik hal undang-undang," ciap Annuar di Twitternya.
Annuar juga dilaporkan berkata tindakan itu boleh ditafsirkan sebagai percubaan menderhaka kepada titah Yang di-Pertuan Agong yang berkenan mengisytiharkan darurat pada 12 Januari lepas.
Selain Annuar, Ahli Parlimen Pengerang Azalina Othman Said yang juga Timbalan Speaker Dewan Rakyat menolak surat gesaan itu dengan alasan dirinya berpegang teguh kepada demokrasi berparlimen.
"Ia wajar ditekankan bahawa fasal 14(1) ordinan yang baru saja dimasyhurkan oleh Yang di-Pertuan Agong baru-baru ini memperuntukan bahawa Parlimen hanya boleh dipanggil sebagaimana yang difikirkan sesuai oleh Yang di- Pertuan Agong.
"Oleh itu, pada hemat saya, kebarangkalian Yang di-Pertuan Agong memanggil satu persidangan Parlimen dalam masa terdekat ini ataupun membatalkan proklamasi dan ordinan tersebut sama sekali sangatlah tipis.
"Atas sebab-sebab yang dinyatakan di atas, maka dengan segala hormatnya saya menolak dan tidak bersetuju dengan permohonan persetujuan ke atas isu tersebut seperti mana yang diminta oleh YB Pontian melalui surat 18 Januari 2021," katanya..

... Datuk Seri Najib Razak didakwa menjadi dalang kepada usaha UMNO yang mahukan Ahli Parlimen parti itu menyokong gesaan supaya sidang khas Parlimen diadakan berhubung proklamasi darurat.
Menurut sumber yang rapat dengan UMNO, bekas presiden parti itu berbuat demikian untuk membolehkan usaha-usaha menjatuhkan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dapat terus dijalankan demi menaikkan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri yang baharu.
"Malangnya, usaha Najib itu gagal selepas 35 ahli Parlimen BN tidak bersetuju dengan langkah tersebut yang dilihat 'menderhaka kepada Agong' manakala hanya tujuh Ahli Parlimen yang bersetuju," katanya.
Demikian menurut sebahagian laporan yang dipetik dari Astro Awani
Gerakan untuk mencabar proklamasi itu telah diperincikan dan didedahkan oleh sebuah portal dipercayai milik ahli UMNO... 

1. Pada 18 Jan 2021 Bosku telah mengadakan perjumpaan dengan beberapa orang Ketua UMNO Bahagian di Bilik Mesyuarat Barisan Nasional (BN), Tingkat 8, Menara Dato’ Onn, PWTC, KUALA LUMPUR. 
2. Seramai lebih kurang 12 orang yang terdiri dari Ketua-Ketua UMNO Bahagian pro Bosku telah ada disitu seperti Dato’ Seri Tajudin Abd Rahman, Tan Sri Mohamed Fatmi Che Salleh , Dato’ Johan Abd Aziz , Dato’ Yahya Mat Ghani, Dato’ Nazir Hussin Akhtar Hussin dan Hamidi Mohd Noh Peguam UMNO. 
3. Perbincangan berkisar untuk mencabar Proklamasi oleh YDP Agong berhubung Akta Darurat Perkara 150 Fasal (3) Perlembagaan Persekutuan yang di titahkan untuk dilaksanakan. Bagi kluster Bosku dan Zahid mendakwa apa-apa ordinan yang dimasyhurkan hendaklah dibentangkan di hadapan kedua-dua Majlis Parlimen iaitu Dewan Rakyat dan Dewan Negara. 
4. Dalam masa yang sama Bossku turut mengadakan perbincangan di Pejabat Dato’ Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, Presiden UMNO di Tingkat 38 . Semasa disini perbincangan kepada isu yang sama yang mahu gerakan dibuat untuk mendesak Darurat ditamatkan. Sekali lagi Ketua- Ketua Bahagian akan digunakan untuk menggerakkan hasrat kluster Mahkamah dan Kluster menyokong Anwar dan DAP ini. Ketua- Ketua Bahagian UMNO diseluruh negara akan dijadikan balaci untuk mencapai matlamat menderhaka titah Agong ini. 
5. Presiden UMNO melalui Ahmad Maslan telah mengeluarkan satu surat kepada semua AP UMNO dan Ketua- Ketua Bahagian untuk ditandatangani sebagai sokongan bagi membatalkan proklomasi darurat untuk dihantar kepada SPB YDP Agong dan mendesak supaya diadakan sidang Dewan Rakyat. 
6. Semua ini adalah untuk terus menekan dan menumbangkan Mahyuddin PM yang mengetuai Kerajaan Melayu Islam ini bagi menggantikan dengan Kerajaan yang dipimpin Anwar bersama DAP dan jajaran baru bersama parti-parti dalam PH. 
7. Gerakan ini digerakkan selari dengan gerakan yang sedang dibuat oleh Anwar bersama DAP dan Pakatan PH yang akan membawa Proklamasi ini ke mahkamah untuk diputuskan supaya dibatalkan oleh Mahkamah. Parti Amanah melalui Salehudin Ayub secara terang-terang menyangkal Proklamasi Darurat oleh YDP Agong ini dan media sosial mereka melaksanakan viral membangkitkan sentimen rakyat bagi menentang Proklamasi ini. 
8. Pemimpin Kluster Mahkamah dan Ketua-Ketua Bahagian penjilat Bosku dan Zahid ini telah giler dalam berpolitik. Mereka ini nak bawa UMNO kemana sekarang.? Lagi lama mereka disitu makin parah UMNO dikacata mata pengundi. Kalau mereka masih disitu semasa PRU, alamat UMNO akan bungkus lagi. Tindakan mereka sekarang telah sampai kepenghujung pengkhianatan iaitu derhaka dan ingkar kepada YDP Agong dan Raja-Raja Melayu. 
9. Apa lagi yang Ketua-Ketua Bahagian tunggu. Simpati tidak akan menyelesaikan masalah parti. Bebaskan dari Bosku dan Zahid. Mereka sudah sampai ketahap derhaka pada Raja-Raja dan Perlembagaan negara

Seterusnya sila baca di SINI

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://darisungaiderhaka.blogspot.com/2021/01/najib-dalang-di-sebalik-surat-gesa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sua Umno Minta Persetujuan Mp Gesa Sidang Parlimen Khas Annuar

Sua Umno Minta Persetujuan Mp Gesa Sidang Parlimen Khas Annuar

papar berkaitan - pada 19/1/2021 - jumlah : 221 hits
Malaysiakini Ahli parlimen Ketereh Annuar Musa mendakwa Setiausaha Agung Umno Ahmad Maslan mengantar surat kepada ahli parlimen parti itu untuk menyatakan persetujuan dengan gesaan agar satu sidang parlimen khas diadakan berhubung proklamas...
Anwar Ulangi Desakan Sidang Khas Parlimen Atas Persetujuan Agong

Anwar Ulangi Desakan Sidang Khas Parlimen Atas Persetujuan Agong

papar berkaitan - pada 25/1/2021 - jumlah : 236 hits
January 25 2021 5 10 PMAnwar Ibrahim mendakwa kerajaan PN cuba melambatkan sidang Parlimen berkali kali tahun lalu dalam usaha mengelakkan cubaan untuk mencabar majoriti mereka yang sebenarnya tidak wujud PETALING JAYA Ketua Pembangkang Anw...
Negara Mana Laksana Darurat Serta Gantung Sidang Parlimen Najib Tanya Tengku Zafrul

Negara Mana Laksana Darurat Serta Gantung Sidang Parlimen Najib Tanya Tengku Zafrul

papar berkaitan - pada 20/1/2021 - jumlah : 202 hits
PETALING JAYA Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengingatkan Menteri Kewangan Datuk Tengku Zafrul Aziz supaya bersikap jujur susulan kenyataannya yang perisytiharan darurat mampu membantu memulihkan ekonomi negara Beliau dala...
Najib Dalang Surat Sembah Derhaka Umno Kepada Agong Sumber

Najib Dalang Surat Sembah Derhaka Umno Kepada Agong Sumber

papar berkaitan - pada 19/1/2021 - jumlah : 184 hits
Wan Syamsul AmlyJanuari 19 2021 Sumber memaklumkan situasi itu menunjukkan cengkaman Najib di kalangan ahli ahli Parlimen UMNO kian lemah Gambar fail BERNAMAKUALA LUMPUR Datuk Seri Najib Razak didakwa menjadi dalang kepada usaha UMNO yang m...
Desakan Sidang Khas Parlimen Dilihat Strategi Cabar Keabsahan Kerajaan Muhyiddin Kata Penganalisis

Desakan Sidang Khas Parlimen Dilihat Strategi Cabar Keabsahan Kerajaan Muhyiddin Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 27/1/2021 - jumlah : 206 hits
January 27 2021 Desakan sidang khas dipercayai mempunyai beberapa strategi PETALING JAYA Seorang penganalisis politik berpandangan desakan sidang khas Parlimen oleh Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim adalah bagi mencabar keabsahan kerajaan Per...
Annuar Bidas Ahmad Maslan Gesa Mp Umno Minta Agong Adakah Sidang Parlimen

Annuar Bidas Ahmad Maslan Gesa Mp Umno Minta Agong Adakah Sidang Parlimen

papar berkaitan - pada 19/1/2021 - jumlah : 212 hits
AHLI Parlimen Ketereh Tan Sri Annuar Musa membidas surat yang dikirimkan oleh Setiausaha Agung UMNO Ahmad Maslan kepada semua Ahli Parlimen UMNO Surat yang dihantar semalam itu bagi meminta ahli Parlimen UMNO untuk menyatakan persetujuan me...
Surat Ahli Parlimen Kepada Agong Azmin Mula Goyang

Surat Ahli Parlimen Kepada Agong Azmin Mula Goyang

papar berkaitan - pada 22/1/2021 - jumlah : 252 hits
Dengan itu bukan saja nasihat Muhyiddin kepada Agong ketika beliau mencadangkan darurat dilaksanakan sebelum ini boleh dipertikaikan malah berdasarkan surat daripada majoriti Ahli Ahli Parlimen yang sudah sampai ke Istana Negara jelas menun...
Panggil Sidang Parlimen Tergempar Untuk Bincang Pandemik Covid 19

Panggil Sidang Parlimen Tergempar Untuk Bincang Pandemik Covid 19

papar berkaitan - pada 9/1/2021 - jumlah : 201 hits
KERAJAAN Perikatan Nasional diminta memanggil sidang Parlimen tergempar untuk membincangkan pandemik Covid 19 yang semakin memburuk dalam tempoh beberapa minggu kebelakangan ini Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng turut menuduh Perdana Menter...
Anwar Hantar Surat Kepada Semua Ahli Parlimen Rayu Agong Batal Darurat

Anwar Hantar Surat Kepada Semua Ahli Parlimen Rayu Agong Batal Darurat

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 348 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Ketua pembangkang Anwar Ibrahim sudah menghantar surat kepada semua Ahli Parlimen dalam usaha merayu Yang di Pertuan Agong membatalkan pelaksanaan darurat dan Parlimen segera bersidang Bagaimanapun presiden PKR it...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


The Friendly S Music Pub By Kvadrat Architects In Astana Kazakhstan

Kunjung Marhaban Aidilfitri 2024

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal