Najib Cadang Gst Diperkenal Semula


Dewan Rakyat: Najib pertahan GST, saran kerajaan laksana secepat mungkin
klik 👉 Follow Telegram BeritaUp2date (large-bt) Dewan Rakyat: Najib pertahan GST, saran kerajaan laksana secepat mungkin KUALA LUMPUR: Kerajaan perlu melaksanakan semula sistem cukai barang dan perkhidmatan (GST) selepas negara pulih daripada kesan COVID-19.

Datuk Seri Najib Razak (BN-PEKAN) berkata, GST mampu membantu kerajaan mencapai matlamat mengurangkan jurang pendapatan, menarik pelaburan dan mengukuhkan kekuatan fiskal kerajaan.

Najib berkata pelaksanaan cukai GST mampu mengurangkan jurang pendapatan, menarik pelaburan serta mengukuhkan fiskal kerajaan - Gambar BERNAMA
Katanya, GST ialah cukai penggunaan ataupun 'consumption tax' bermaksud lebih tinggi perbelanjaan seseorang, lebih tinggi jumlah bayaran cukai berkenaan.

"Dengan GST, golongan kaya dan berkemampuan yang akan berbelanja lebih, akan membayar lebih GST.


"GST juga akan menyasarkan ekonomi gelap dengan saiznya sebesar RM300 bilion setahun yang sebelum ini terlepas dari membayar apa-apa cukai.

"Dengan GST, saiz ekonomi gelap dapat dikuncupkan, yakni dianggarkan dari 25 peratus Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) kepada 10 peratus," katanya ketika berbahas Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK-12) di Dewan Rakyat.

Najib berkata, kutipan hasil GST boleh diagihkan kepada golongan berpendapatan 40 peratus terendah (B40) dan kumpulan berpendapatan 40 peratus pertengahan (M40) dalam bentuk bantuan tunai rakyat yang jauh lebih besar, berbanding nilai GST yang dibayar mereka.

Beliau turut mencadangkan Malaysia menarik semula perhatian dan minat dunia, selain usaha membina semula hubungan antarabangsa dengan ekonomi besar yang terkesan, selepas Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14).

Najib mencadangkan projek Kereta Api Berkelajuan Tinggi (HSR) Kuala Lumpur-Singapura diteruskan semula. -
Katanya, visi, misi dan projek seperti projek Kereta Api Berkelajuan Tinggi (HSR) Kuala Lumpur-Singapura yang bakal menghubungkan dua ekonomi terbesar ASEAN perlu disambung semula mengikut konsep dan perancangan asal.


"Di samping memberi nafas baru kepada koridor selatan Semenanjung seperti Iskandar Malaysia, Batu Pahat, Muar, Melaka, Seremban dan sebagainya. "Semasa pembinaan projek HSR dijangka mewujudkan 70,000 peluang pekerjaan secara langsung dan tidak langsung. "Selepas projek HSR siap beroperasi, ia mampu memberi keuntungan ekonomi sekitar USD1.6 bilion setahun mengikut kaji selidik Institut Pembangunan Ekonomi Jepun dengan syarat landasan perlu dihubungkan dengan Singapura.


"Menggantikan projek HSR dari Singapura ke Kuala Lumpur kepada KLIA ke Johor Bahru akan menjadikan projek ini tidak 'viable' atau berdaya maju dan akhirnya merugikan negara apabila terpaksa membayar subsidi berbilion," katanya.

Beliau menegaskan mengembalikan semula projek HSR kepada perancangan asal juga dapat menghidupkan semula projek Bandar Malaysia yang bernilai RM140 bilion dari segi nilai pembangunan kasar (GDV).

"Saya mencadangkan tanggungjawab dan pemilikan projek pembangunan diberikan kepada tabung seperti Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan Permodalan Nasional Berhad (PNB).

"Kedua-dua badan ini terbukti dapat bekerjasama dengan baik sehingga menjayakan pembangunan projek Battersea di London.

"Projek ini juga boleh dijayakan secara usahasama dengan pelabur Singapura memandangkan HSR berhubung dengan negara itu, jika KWSP dan PNB berpendapat ia memberi kelebihan," katanya.


Beliau berkata, Bandar Malaysia boleh dijenamakan semula sebagai Bandar ASEAN supaya meletakkan Malaysia menjadi pusat kepada ASEAN dalam usaha menarik perhatian komuniti antarabangsa.

Najib turut mencadangkan konsep 'Pandang ke Borneo' bagi pembangunan Sabah dan Sarawak dalam RMK-12 dengan pertumbuhan ekonomi yang diunjur lebih tinggi, berbanding purata Malaysia.

Turut dicadangkan semakan semula RMK-12 setahun selepas pelaksanaannya supaya ia lebih tepat dan berdasarkan kepada keadaan sebenar semasa negara.

"Ini kerana hakikatnya, kita sudah terlewat setahun membentangkan RMK-12 yang merangkumi tempoh tahun 2021 hingga 2025, memandangkan kita kini sudah sampai ke penghujung tahun 2021," katanya.

SOURCE: Berita Harian

Kongsikan artikel ini:

Ikuti kami di Facebook, Twitter, dan Telegram untuk berita terkini setiap hari.
klik 👉 https://t.me/BeritaUp2Date




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://beritaup2date.blogspot.com/2021/09/najib-cadang-gst-diperkenal-semula.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Najib Suggests Bringing Back Najib Era Gst Hsr

Najib Suggests Bringing Back Najib Era Gst Hsr

papar berkaitan - pada 29/9/2021 - jumlah : 253 hits
PARLIAMENT Backbencher Najib Abdul Razak has proposed that the government reinstate the Goods and Services Tax once the country recovers from the Covid 19 pandemic He also suggested that Putrajaya overhaul several megaprojects like Bandar M...
Najib Cadang Kerajaan Perkenal Skim I Survive Kepada Orang Ramai

Najib Cadang Kerajaan Perkenal Skim I Survive Kepada Orang Ramai

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 185 hits
Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bercadang supaya kerajaan memperkenalkan skim i Survive yang membabitkan pemberian pinjaman automatik sehingga RM5 000 kepada orang ramai Menurut laporan Kosmo Najib mengatakan bahawa ini ada...
Najib Cadang Skim I Survive Rm5 000 I Citra Rm10 000

Najib Cadang Skim I Survive Rm5 000 I Citra Rm10 000

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 216 hits
Najib Razak KUALA LUMPUR Kerajaan dicadang memperkenalkan skim i Survive membabitkan pemberian pinjaman automatik sehingga RM5 000 kepada orang ramai Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata ia sebagai langkah membantu rakya...
Najib Pertahan Gst Saran Kerajaan Laksana Segera

Najib Pertahan Gst Saran Kerajaan Laksana Segera

papar berkaitan - pada 29/9/2021 - jumlah : 243 hits
KUALA LUMPUR Kerajaan disaran memperkenalkan semula sistem Cukai Barang dan Perkhidmatan secepat mungkin selepas negara pulih daripada pandemik COVID 19 Ahli Parlimen Pekan Datuk Seri Najib Razak berkata pelaksanaan cukai tersebut mampu men...
Pencalonan Semula Najib Risiko Kepada Umno Kata Penganalisis

Pencalonan Semula Najib Risiko Kepada Umno Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 24/9/2021 - jumlah : 212 hits
Mereka turut memberi amaran kesan terhadap imej bekas perdana menteri itu dalam kalangan pengundi Penganalisis politik memberikan amaran sebarang langkah yang diambil bekas perdana menteri Najib Razak untuk dicalonkan semula pada Pilihan Ra...
Najib Cadang Rakyat Beli Saham Dan Had Pelaburan Asb Dinaikkan

Najib Cadang Rakyat Beli Saham Dan Had Pelaburan Asb Dinaikkan

papar berkaitan - pada 29/9/2021 - jumlah : 341 hits
Najib cadang rakyat beli saham dan had pelaburan ASB dinaikkan Bank bank dalam negara dicadangkan untuk memperkenal pakej pakej yang baru bagi memudahkan rakyat Malaysia untuk berkecimpung dalam arena pelaburan yang boleh menjadi sumber pen...
The Flash Ben Affleck Gembira Dapat Lakonkan Semula Watak Batman

The Flash Ben Affleck Gembira Dapat Lakonkan Semula Watak Batman

papar berkaitan - pada 5/10/2021 - jumlah : 279 hits
Ramai peminat tahu bahawa Ben Affleck bersedia untuk mengulangi peranan Batman dalam filem The Flash arahan Andy Muschietti dan kini pelakon itu berbicara mengenai keputusannya untuk kembali menyarung sut Dark Knight dan pengalamannya sewak...
Aktifkan Semula Akaun Tabung Haji 2021

Aktifkan Semula Akaun Tabung Haji 2021

papar berkaitan - pada 5/10/2021 - jumlah : 411 hits
Aktifkan Semula Akaun Tabung Haji Anda mempunyai akaun bank Tabung Haji tetapi tak pernah ada transaksi melebihi 7 tahun Adakah akaun anda itu telah dibatalkan Jangan risau akaun bank Tabung Haji anda itu boleh diaktifkan semula dengan muda...
Azmin Akan Teliti Semula Status Cadangan Ganja Perubatan

Azmin Akan Teliti Semula Status Cadangan Ganja Perubatan

papar berkaitan - pada 5/10/2021 - jumlah : 234 hits
malaysiakini comMenteri Perdagangan dan Antarabangsa Mohamed Azmin Ali berkata kerajaan perlu melihat daripada perspektif yang lebih besar dalam mengembangkan keperluan industri ganja perubatan Sebagai maklum balas kepada celahan dari Syed ...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Catat Nekad Berhaji Tanpa Visa Haji Bisa Dideportasi Dari Arab Saudi



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Top Instagram Influencers In Malaysia In 2024

Oh Yeah Banana Leaf Brickfields Outlet Ke3 Wajib Korang Singgah

Cyber Eco Hunt 2023 Aktiviti Tahunan Yang Wajar Diadakan Setiap Tahun Oleh Alam Flora Sdn Bhd

5 Tempat Makan Best Di Baling Wajib Singgah Qtt X Kembarojak Fam Trip

Pengalaman Menaiki Ktm Ets Pertama Kali