Nafas Berbunyi Sebab Kahak Lendir Tak Habis Sedut Masa Lahir Pakar Jelaskan Semua Mitos


Lepas bayi lahir, ada sesetengah bayi di bahagian dadanya sedikit berbunyi. Kalau ikut orang dulu-dulu mereka menjelaskan mungkin doktor atau jururawat tak sedut habis cecair selepas bayi dilahirkan. Tetapi sejauh mana kebenaran itu?
Bagi mendapatkan penjelasan lanjut, Pakar Pediatrik, Dr Salehuddin Sulaiman ada jawapannya.
Kahak/ lendir tak habis sedut? Seorang ibu datang petang tadi ke klinik. ‘Baby saya ni sejak dari lahir, sampai sekarang, asyik berbunyi je kahak dia. Ada lendir dalam hidung dan tekak. Saya nak minta doktor sedut kahak tu.’

Me: macam mana puan tahu ada lendir di situ?
‘Bunyi tu dari hidung dan kadang-kadang bunyi tu datang dari mulut. Orang tua kata, ni sebab tak habis sedut masa lahir. Saya dah tanya misi kat klinik pun, diorang cakap benda yang sama.’
Me: menyusu ok tak? Tidur?
‘Menyusu ok je. Hisap sampai habis. Tidur pun lena je. Malam-malam tu, kadang-kadang meragam juga lah. Saya dah mengadu kepada nurse masa lepas lahir. Nurse kata biasalah tu, lama-lama hilang.
Hari ni saja, dah bawa ke 6 klinik. Semua doktor suruh tepuk-tepuk belakang dia, nanti lendir tu keluar sendiri.’
‘Ada juga yang suggest supaya saya beli alat sedut kahak, dan sedut sendiri.’
Saya faham apa yang ibu ini lalui. So, saya decide untuk memenuhi permintaan beliau. Ya. Sedut ‘kahak’ tersebut.
Saya bawa bayi itu ke bilik rawatan, dan saya masukkan wayar suction ke dalam hidung dan mulut bayi tersebut.
Seperti yang dijangka, tiada kahak keluar. Tiada lendir.
‘Puan lihat sendiri, ada tak kahak atau lendir yang keluar?’
Ibunya geleng. Dan seterusnya angguk bila saya explain, bahawa bunyi yang didengar itu, bukannya kahak atau lendir. Dan seterusnya, saya explain kepada beliau apakah bunyi yang mengganggu ketenteraman hati beliau.
No such thing as’ kahak tak habis sedut lepas lahir’. Itu hanya mitos yang berlegar dan terus menerus dipercayai, hinggakan petugas kesihatan pun mempercayainya. Dan selepas sesi demonstrasi dan penerangan, barulah beliau lega dan nampak kembali sinar ketenteraman di wajahnya.
Eh, nak tahu ke apa sebenarnya bunyi ‘kahak’, ‘lendir’ atau apa saja yang anda panggil tu?
Ni explanation simple saya. Di belakang hidung, ada tisu adenoid. Adenoid ni adik beradik kepada tonsil (ni dalam area tekak).
Ada sesetengah baby, adenoid ni besar sedikit daripada baby lain (bukan besar mana pun, maybe dalam 0.5-1cm je), tapi disebabkan saluran hidung baby kecil, extra 0.5cm boleh menyebabkan saluran hidung secara relatifnya, kecil di kawasan tersebut, menyebabkan ‘turbulence’ dan getaran udara terhasil (bunyi ‘snort’ atau ‘kahak dalam hidung’.

Ala, macam jalan raya dua lane, tapi satu kawasan tu, ada kereta parking tepi jalan, menyebabkan kawasan tu jadi satu lane. So kereta terpaksa slow down di area tu saja. Lepas area tu, trafik lancar.
So, macam tu juga dalam hidung. Turbulence tu ibarat trafik yang jadi sesak sikit. Apabila bayi makin membesar, saluran hidung ikut membesar, dan area yang sempit tu, lama kelamaan akan hilang. Sebab itu, apabila bayi mencecah umur 3-4 bulan, bunyi tu akan semakin menghilang.
So, perlu ke sedut? No, tak perlu. Silap haribulan, lubang hidung boleh berdarah. Dan darah tu akan menitis masuk ke tekak dan perut. Kalau bayi jeluak, nanti ada bercampur darah, baru nak kalut.
Side info. Paru-paru bayi dipenuhi cecair semasa dalam kandungan. Sebaik sahaja bayi keluar ke dunia dan menyedut nafas pertama, Allah dah cipta mekanisme yang sangat cantik. Semua cecair itu akan diserap oleh badan secata automatik. Tak perlu sedut pun sebenarnya. Kalau sedut pun, wayar tu tak akan masuk ke dalam saluran pernafasan.
Ada sesetengah bayi akan menglami masalah cecair di dalam paru-paru susah untuk clear (transient tachypnea of newborn, TTN), atas sebab tertentu, contohnya kelahiran secara czer/ operate, rawatan untuk bayi ni tak melibatkan suction/ sedut kahak pun. Maybe perlukan oksigen, ada yang perlukan alat pernafasan. Tapi, insya Allah dalam masa 48-72 jam, cecair ini akan hilang sendiri.

Bila saya nak kena bimbang?
1. Kalau bunyi tu baru muncul selepas sebulan dua. Maknanya masa dalam pantang, tak ada bunyi pelik-pelik. Tapi selepas 2-3 bulan, baru start ada bunyi kahak. Mungkin ada infection dalam hidung atau paru-paru.
2. Baby tak dapat menyusu dengan baik. Hisap berhenti-henti untuk setiap penyusuan.
3. Masalah tidur yang ketara
4. Berat bayi tidak naik. (ni kena tengok graf).
Wah, panjang pula. Hopefully mitos ‘kahak tak habis sedut’ ni tak berlegar lebih banyak dan unnecessarily menyesakkan kepala ibu-ibu. Terima kasih kerana membaca. Semoga bermanfaat.
Kredit: Pakar Pediatrik, Dr Salehuddin Sulaiman
Kredit Gambar: pexels.com

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Nafas Berbunyi Sebab Kahak/Lendir Tak Habis Sedut Masa Lahir. Pakar Jelaskan Semua Mitos! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/nafas-berbunyi-sebab-kahak-lendir-tak-habis-sedut-masa-lahir-pakar-jelaskan-semua-mitos/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Curi Main Game Masa Pdpr Habis Duit Rm2 600 Dalam Akaun Diorg Beli Game

Anak Curi Main Game Masa Pdpr Habis Duit Rm2 600 Dalam Akaun Diorg Beli Game

papar berkaitan - pada 13/7/2021 - jumlah : 399 hits
Anak curi main game masa PdPR habis duit RM2 600 dalam akaun diorg beli game Ya Allah dugaan PdPR Ibu bapa kena ambil tahu ye anak kita main game apa Tiba tiba baru teringat kisah Zalina Zainudin yang anaknya beli game sampai RM20 000 kata ...
Ebit Lew Luah Rasa Kecewa Dan Sedih Akan Jelaskan Semua Jam 12 Tengah Hari Esok

Ebit Lew Luah Rasa Kecewa Dan Sedih Akan Jelaskan Semua Jam 12 Tengah Hari Esok

papar berkaitan - pada 22/7/2021 - jumlah : 362 hits
Pendakwah bebas Ebit Lew sebentar tadi melalui Facebook rasmi miliknya memaklumkan akan melakukan sesi siaran langsung bagi menjawab semua fitnah yang dilontarkan kepadanya dan dirasakan tidak berasas
5 Mitos Dan Fakta Soal Kompor Induksi Perlu Paham Untuk Persiapan Di Masa Depan Nanti

5 Mitos Dan Fakta Soal Kompor Induksi Perlu Paham Untuk Persiapan Di Masa Depan Nanti

papar berkaitan - pada 24/7/2021 - jumlah : 237 hits
Salah satu faktanya kalau pakai kompor induksi kamu bisa say goodbye sama jelaga di dinding atap dan alat alat masak
Pakar Jelaskan Bagaimana 20 000 Kes Covid 19 Sehari Diramalkan

Pakar Jelaskan Bagaimana 20 000 Kes Covid 19 Sehari Diramalkan

papar berkaitan - pada 16/7/2021 - jumlah : 178 hits
Predeep NambiarGEORGE TOWN Tiga faktor R0 varian Delta dan kadar vaksinasi semuanya menjadi petunjuk lonjakan jangkitan Covid 19 kepada 20 000 kes dalam dua minggu lagi kata seorang pakar virologi yang membuat ramalan itu Dr Kumitaa Theva D...
Doa Ini Aisyah Amalkan Masa Pregnant Khadeejah Lahir Senang Jaga Tak Meragam

Doa Ini Aisyah Amalkan Masa Pregnant Khadeejah Lahir Senang Jaga Tak Meragam

papar berkaitan - pada 14/7/2021 - jumlah : 437 hits
Bayi menangis meragam tanpa mengira masa benar benar membuatkan ibu bapa rasa tertekan Bukan sahaja ibu bapa je mungkin orang sekeliling juga rasa tidak selesa lebih lebih lagi kalau tangisan si kecil itu kuat Jika ada yang faham oklah tapi...
Makan Jamu Nak Sihat Bertenaga Tapi Pakar Jelaskan Salah Satu Punca Kanser Rahim

Makan Jamu Nak Sihat Bertenaga Tapi Pakar Jelaskan Salah Satu Punca Kanser Rahim

papar berkaitan - pada 15/7/2021 - jumlah : 267 hits
Kebiasaannya wanita bila lepas bersalin dan masuk usia 30 an mula terfikir untuk kekal awet muda dan bertenaga Lagi lagi yang bersalin dan mempunyai anak lebih dari seorang Macam macam difikirkan terutama bab kesihatan dalaman dan aset wani...
Strategi Kawal Covid 19 Diperkukuh Mpn Melibatkan Semua Pakar

Strategi Kawal Covid 19 Diperkukuh Mpn Melibatkan Semua Pakar

papar berkaitan - pada 18/7/2021 - jumlah : 196 hits
AGENDA DAILY Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz Majlis Pemulihan Negara melibatkan semua wakil daripada pelbagai sektor akan mengukuhkan lagi strategi kawalan wabak Covid 19 secara holistik ia akan menggantikan Jawa...
Pakar Jelaskan Kopi Atau Teh Bukan Untuk Kanak Kanak Ini Punca Berat Anak Tak Naik

Pakar Jelaskan Kopi Atau Teh Bukan Untuk Kanak Kanak Ini Punca Berat Anak Tak Naik

papar berkaitan - pada 19/7/2021 - jumlah : 293 hits
Ramai ibu risau berat anak tak naik naik Dah puas bagi macam macam suplemen tetap sama Bab makan kadang anak memilih juga Tapi kalau air manis cepat pula Tapi ibu ayah tahu tak air manis seperti teh atau kopi dan air berperisa lain salah sa...
Zaman Firaun Dulu Yang Ikut Semua Pergi Masuk Neraka Bang Pemuda Ini Ditahan Pdrm

Zaman Firaun Dulu Yang Ikut Semua Pergi Masuk Neraka Bang Pemuda Ini Ditahan Pdrm

papar berkaitan - pada 25/7/2021 - jumlah : 251 hits
Ketika kerajaan menggesa semua rakyat Malaysia untuk patuh prosedur operasi standard bagi membendung penularan wabak COVID 19 tetap ada pihak yang ambil ringan mengenainya Mungkin kerana belum ada ahli keluarga yang terdekat meninggal dunia...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Get To Know About And Benefits Of Bulk Sms For Business



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Le Clos Villa By Banca Architectes In Mouans Sartoux France

What You Should Know About New Construction Plumbing

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim