Nafas Angkasa Ternak Ayam Penternak Kecil Gulung Tikar




Nafas, Angkasa ternak ayam, penternak kecil gulung tikar?Posted By: Redzuan RF8 Mediaon: June 19, 2022 Print EmailFacebookWhatsApEmailPrintFriendlySharePenglibatan koperasi besar seperti Pertubuhan Peladang Kebangsaan (Nafas) dan Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaysia Berhad (Angkasa) dalam industri penternakan ayam sebagaimana diumumkan kerajaan baru baru ini perlu dikaji secara teliti kesan sampingannya.
Jurucakap Parlimen bagi Pertanian dan Komoditi KEADILAN, Sim Tze Tzin berkata dengan modal ratusan juta ringgit yang dimiliki oleh dua koperasi itu maka penternakan bidang besar boleh diusahakan.
Bagaimanapun, katanya, terdapat risiko kepada dua koperasi berkenaan sekiranya memilih bidang penternakan ayam.
“Saya berpandangan sektor penternakan ayam ini agak berisiko kepada ahli-ahli Nafas dan Angkasa.
“Pertama, sektor penternakan ayam adalah Lautan Merah (red ocean). Sektor ini telah wujud pemain-pemain industri yang ramai dan sesak (crowded).
“Kedua, margin keuntungan agak tipis kerana harga ayam kekal rendah selama puluhan tahun. Rakyat berkehendakkan harga ayam rendah, maka kawalan harga oleh kerajaan selalunya menyebabkan kerugian kepada para penternak.
“Ketiga, bekalan domestik telah mencecah 105% SSR (Self Sufficient Rate). Hal ini bermaksud pasaran telah tepu. Tidak wujud pasaran baharu.
“Atas faktor inilah, kemasukan Nafas dan Angkasa tidak semestinya membawa keuntungan yang dijangkakan, malah mungkin menghadapi kerugian,” kata Sim dalam kenyataan hari ini.
Selain itu, menurut mantan Timbalan Menteri Pertanian itu, penglibatan koperasi yang rapat dengan kerajaan akan pastinya menerima bantuan pada skala besar. Sama ada tanah kerajaan percuma, geran atau pinjaman faedah rendah.
Pelbagai subsidi juga, katanya akan dipertimbangkan. Permohonan lesen di semua peringkat mungkin dipermudahkan. Hal itu, tambah Sim, tentunya memberi masalah persaingan harga kepada penternak ayam yang lebih kecil.
“Mereka (koperasi) akan mencapai skala ekonomi. Kos pengeluaran sudah tentu lebih murah.
“Penternak-penternak kecil yang sedia ada tentunya tidak dapat bantuan sebegini. Mereka masih perlu membayar pinjaman bank. Membayar sewa tanah. Ini mewujudkan ketidakadilan (uneven level playing field). Mereka sudah tentu akan kalah kepada koperasi gergasi.
“Apakah nasib mereka selepas ini? Mereka mungkin akan tutup kedai kerana tidak berupaya untuk bersaing. Kehilangan petani adalah satu kehilangan sumber makanan kita kerana “No farmers No food”.
“Penternak harus dilihat sebagai benteng sekuriti makanan negara. Kita harus menjaga mereka,” katanya.
Tambah Sim, ada beberapa sekor pertanian lain yang kurang risiko yang lebih relevan diceburi Nafas atau Angkasa dan boleh menjamin keuntungan.
Justeru, beliau meminta agar kerajaan mengkaji semula penglibatan dua koperasi berkenaan dalam industri penternakan ayam.
“Ada banyak sektor pertanian lain memerlukan perhatian kerajaan. Antaranya tanaman padi (SSR 70%), penternakan ruminan (SSR 20%), lembu tenusu (SSR 50%) sektor penanaman sayur-sayuran (SSR 60%), Akuakultur dan banyak lagi.
“Penglibatan Nafas dan Angkasa dalam Lautan Biru tersebut sangat dialu-alukan. Mereka akan membantu mengurangkan kebergantungan import makanan dari luar negara.
“Bukankah itu strategi yang lebih bijak?” tanyanya.
Sebelum ini, Kerajaan mengumumkan bahawa Nafas dan Angkasa akan menceburi bidang penternakan ayam. Mereka dikatakan mensasarkan 20% pasaran ayam domestik.
Biar pun dialu alukan dalam usaha merendahkan harga ayam bulat di pasaran, namun sesetengah pihak mempertikaikan penglibatan dua koperasi besar itu akan memberi kesan sampingan kepada industri penternakan ayam sedia ada.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/06/nafas-angkasa-ternak-ayam-penternak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ternak Ayam Lembu Kerajaan Perak Perlu Beri Baka

Ternak Ayam Lembu Kerajaan Perak Perlu Beri Baka

papar berkaitan - pada 11/6/2022 - jumlah : 219 hits
Posted By on June 11 2022Saranan Menteri Besar Perak Datuk Seri Saarani Mohamad agar rakyat menanam sayur dan menternak haiwan bagi kegunaan sendiri susulan kekurangan bekalan makanan dianggap cadangan separuh masak Ketua Penerangan KEADILA...
Risky To Go Into Chicken Business Nafas And Angkasa Told

Risky To Go Into Chicken Business Nafas And Angkasa Told

papar berkaitan - pada 17/6/2022 - jumlah : 129 hits
Former deputy agriculture and agro based minister Sim Tze Tzin says the poultry farming sector is already crowded GEORGE TOWN The government s decision to push two statutory groups into chicken farming is a risky and possible loss making mo...
Ayam Bangkok Birma Cara Perawatan Dan Pemilihan Jenis Pakan

Ayam Bangkok Birma Cara Perawatan Dan Pemilihan Jenis Pakan

papar berkaitan - pada 9/6/2022 - jumlah : 253 hits
Ayam bangkok birma ialah jenis ayam petarung yang cukup viral bagi para sabung lovers Lantas mengapa namanya birma Ya pastinya ayam bangkok birma The post first appeared on
Mengenal Ayam Bangkok Di Indonesia Dan Makanan Yang Cocok

Mengenal Ayam Bangkok Di Indonesia Dan Makanan Yang Cocok

papar berkaitan - pada 9/6/2022 - jumlah : 178 hits
Aw l mul n m B ngk k m uk d Ind n b r l d r K t Tub n sv388 J w T mur A m n d rk n lk n rt m k l d T n h A r The post first appeared on
P Rb Nd Ng N A M M Ng N D N G N Adu Ayam D N Nutr N

P Rb Nd Ng N A M M Ng N D N G N Adu Ayam D N Nutr N

papar berkaitan - pada 9/6/2022 - jumlah : 106 hits
A m m ru k n l h tu j n unggas ng b d l h r oleh m r k t Ind n sabung ayam sv388 A m peliharaan m ru k n k turun n l ng ung d r l h tu ub m hut n The post first appeared on
Ayam Sabung Bangkok Sv388 Betina Jalu Terpercaya Dan Aman

Ayam Sabung Bangkok Sv388 Betina Jalu Terpercaya Dan Aman

papar berkaitan - pada 9/6/2022 - jumlah : 187 hits
Bagaimana kabar anda sekalian wahai para pembaca budiman situs sabung online Jangan lupa untuk memberi pakan secara berkala sesuai dengan usia ayam anda The post first appeared on
Krisis Ayam Menu Mee Kari Fishball Pun Sedap Dah

Krisis Ayam Menu Mee Kari Fishball Pun Sedap Dah

papar berkaitan - pada 9/6/2022 - jumlah : 172 hits
Sepanjang Syawal lepas di kebanyakan tempat mengalami krisis daging ayam Kat kediaman kak ana ni pun payah nak dapat daging ayam selepas seminggu raya di kampung Malahan waktu kat kampung pun tak ada di jual di pasar besar Teluk Intan dagin...
Usia 19 Bulan Bulu Bulu Ayam Menjadi Rontok Wajarkah

Usia 19 Bulan Bulu Bulu Ayam Menjadi Rontok Wajarkah

papar berkaitan - pada 9/6/2022 - jumlah : 154 hits
Dalam memilih jenis pakan ayam tidak boleh asal asalan Anda harus perhatikan dengan seksama kandungan apa aja yang ada pada pakan tersebut The post first appeared on
218 Fibonaci

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

Biodata Faisal Halim Pemain Bolasepak Viral Malaysia

Persediaan Awal Haji

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Wanita Dikenakan Bayaran Rm9 55 Untuk Nasi Putih Dan Telur Goreng Bungkus

Kkb Poll Indian Voters Might Make All The Difference



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Porsche Design Honor Magic V2 Rsr Menang Red Dot Award Product Design 2024

3 Cara Menuju Ikn Ibu Kota Negara Baru Indonesia

0138002039 Scammer Maybank Panggilan Palsu

Empat Maut Mpv Dan Kereta Api Berlanggar

Lelaki Ditangkap Curi Kawal 25 000 Akaun Facebook

Anwar Ibrahim Terima Mandat Rakyat