My Project


  (Danial)Seorang ibu dapat menjaga sepuluh orang anak tetapi sepuluh orang anak belum tentu dapat menjaga seorang ibu. Begitulah kata-kata yang sering diingatkan kepada anak-anak agar menghargai segala jasa dan pengorbanan yang telah dilakukan oleh ibu bapa kepada anak-anaknya. Dari sejak kecil, kita telah ditatang bagai minyak yang penuh oleh ibu bapa kita agar dapat menjalani kehidupan yang sempurna. Sedasarwarsa ini, sering meniti dari bibir ke bibir setiap umat manusia di seganap empat penjuru dunia tentang isu anak-anak melupakan ibu bapa mereka. Sebagai seorang anak yang telah dilahirkan dari rahim ibu, kita hendaklah melaksanakan tanggungjawab kita sebagai seorang anak terhadap ibu bapa kita.
      (Danial)Tanggungjawab yang sepatutnya dilaksanakan oleh anak-anak terhadap ibu bapa adalah dengan belajar bersungguh-sungguh. Ibu bapa hanya mengharapkan kejayaan daripada anak-anaknya dan bukanlah wang ringgit atau harta benda. Kita hendaklah belajar dan menuntut ilmu dengan bersungguh-sungguh agar dapat mengerapi segala impian dan harapan ibu bapa. Janganlah kita mudah berputus asa dan rajinlah bertanya kepada guru-guru jika tidak memahami sesuatu topik yang telah dipelajari kerana malu bertanya sesat jalan. Seorang cendekiawan dunia iaitu Albert Einstin ada mengatakan bahawa apa yang paling penting bagi anak-anak muda pada masa ini adalah sikap rajin bertanya. Oleh sebab itulah, kita hendaklah beringan mulut untuk bertanya. Sebagai seorang anak, janganlah kita sesekali mengecewakan ibu bapa kita. Sebagai tamsilan, apabila seorang anak itu ingin menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), ianya perbelajaran yang begitu besar amatlah diperlukan oleh anak tersebut dan oleh sebab itulah, kita hendaklah menjawabnya dengan bersungguh-sungguh. Hal ini demikian, agar segala jenih-penih dan penat-lelah ibu bapa akan terbayar. Jelaslah bahawa, anak-anak perlu melaksanakan tanggungjawabnya terhadap ibu bapa dengan belajar bersungguh-sungguh.
      (Aziz)Di samping itu, sebagai seorang anak kita hendaklah mentaati segala perintah dan suruhan serta nasihat yang telah diberikan oleh ibu bapa. Janganlah sesekali kita membantah percakapan mereka selagi mana suruhan tersebut tidak bertentangan dengan hukum syarak. Kita mestilah patuh dan mendengar nasihat ibu bapa dengan penuh rasa hormat kerana mereka merupakan orang yang lebih tua daripada kita. Segala tugasan dan suruhan yang telah diberikan oleh ibu bapa kepada kita hendaklah dilaksanakan dengan penuh rasa keikhlasan dan bermanis muka. Apabila kita dibelenggu sesuatu permasalahan, mintalah nasihat dan dorongan daripada ibu bapa. Saidina Abu Bakar pernah berpesan bahawa sebaik-baik manusia adalah manusia yang sering meminta dan memberi nasihat. Uswahnya, apabila melakukan kerja-kerja dirumah, mintalah pertolongan dan pandangan daripada ibu bapa agar pekerjaan tersebut dapat dilaksanakan dengan sempurna. Janganlah melakukan sesuatu kerja itu bagai melepaskan batuh di tangga. Tuntasnya, taatilah perintah, suruhan dan nasihat ibu bapa kerana amalan ini merupakan salah satu tanggungjawab anak-anak terhadap ibu bapa.
      (Aziz)Seterusnya, tanggungjawab yang perlu dilakukan oleh anak-anak terhadap ibu bapa kita adalah dengan menghormati ibu bapa. Tanggungjawab ini amat penting kerana ibu bapa merupakan pihak pertama yang perlu kita hormati. Jangan sesekali kita menderhaka terhadap ibu bapa walau seburuk dan sejahat manapun mereka. Kita dilarang sama sekali meninggikan suara kepada ibu bapa. Jika kita mempunyai ibu bapa yang kurang berakhlak mulia, kita perlu menasihati mereka dengan nada suara yang baik dan berhemah tinggi. Senario ini persis dengan kata-kata seorang cendekiawan yang bernama Aflatun yang telah mengatakan bahawa percakapan yang beradab sopan dan berlemah-lembut boleh melembutkan hati yang keras. Oleh itu, nasihatilah dan bercakapalah dengan ibu bapa kita dengan menggunakan nada suara yang sederhana. Tambahan lagi, sebagai seorang anak juga kita perlu sentiasa berakhlak mulia terhadap ibu bapa kita. Rasulullah s.a.w pernah bersabda,"Akhlak yang buruk akan merosakkan amal, bagai cuka merosakkan madu." Kata-kata ini membawa maksud bahawa hiasilah diri dengan akhlak yamg mulia agar ibu bapa tidak bersusah hati. Sebagai contoh, kita perlu mencari rakan-rakan yang baik dan yang tidak akan mempengaruhi kita dengan budaya hedonisme seperti melepak, berpeleseran dan merokok. Tegasnya, hormatilah ibu bapa kerana itu merupakan tanggungjawab kita sebagai seorang anak.

      (Zulhylmy)Selain itu, anak-anak perlu menghulurkan bantuan kepada ibu bapa sekiranya telah dewasa dan berjaya. Setelah berjaya, janganlah kita mudah lupa bahawa ibu bapalah cerucuk utama kejayaan kita. Jika ibu bapa memerlukan bantuan, bantulah mereka. Kita mestilah sentiasa mengingati bahawa segala perbelanjaan kita dari sejak kita kecil sehinggalah berjaya adalah dibawah tanggungan ibu bapa kita. Selain itu, apabila kita mempunyai keluarga sendiri, kita perlu kerap menziarahi ibu bapa agar anak-anak akan mencontohi sikap kita kerana kepimpinan adalah melalui teladan. Sebagai seorang anak, kita mestilah sentiasa beringat bahawa azab Allah itu amat sakit jika kita menderhaka terhadap ibu bapa kita. Janganlah bersikap bagai kacang lupakan kulit kerana tanpa ibu bapa siapalah kita. Oleh itu, kita hendaklah melaksanakan tanggungjawab kita sebagai seorang anak dengan menghulurkan bantuan kepada ibu bapa kita.
      (Zulhylmy)Tanggungjawab anak-anak terhadap ibu bapa yang seterusnya pula adalah dengan memberi kebahagiaan kepada ibu bapa. Apabila dewasa kelak, mungkin kita akan sibuk dengan kerjaya masins-masing dan keluarga sendiri, kita tidak seharusnya melupakan ibu bapa kita yang pernah membahagiakan kita dahulu. Kita perlulah meluangkan sedikit masa bersama ibu bapa dengan membawa merekapergi bercuti, Selain itu, kita juga boleh mmembawa ibu bapa ke rumah kita untuk makan bersama-sama. Hal ini sekali gus dapat mengeratkan lagi hubungan kekeluargaan. Pada masa ini, janganlah kita hanya makmur dari segi ekonomi tetapi muflis nilai kekeluargaan. Bagi melahirkan keluarga yang sakinah, anak-anak perlu membahagiakan ibu bapa. Cara lain bagi membahagiakan ibu bapa kita adalah dengan memberi kejayaan dan menuntut ilmu bersungguh-sungguh. LakmanulHakim pernah berpesan,"Wahai anak-anak kesayangan ku, tuntutlah ilmu kerana semasa kamu fakir, ilmulah hartamu dan semasa kamu kaya ilmulah perhiasan dirimu." Oleh sebab itulah, ibu bapa sering menasihati anak-anaknya agar belajar dengan bersungguh-sungguh. Sebagai contoh, apabila kita melanjutkan pelajaran, gunalah wang perbelanjaan untuk belajar, bukannya untuk berfoya-foya kerana kejayaanlah yang membahagiakan ibu bapa kita. Jelaslah, antara tanggungjawab yang perlu dilaksanakan oleh anak-anak terhadap ibu bapa adalah dengan membahagiakan mereka.
      (Adam)Selain daripada itu, anak-anak hendaklah mendoakan kesejahteraan dan kebahagiaan ibu bapa di dunia dan akhirat. Kita perlu berdoa dan memohon pertolongan daripada Allah setelah selesai menunaikan solat. Kita mestilah memohon agar ibu bapa kita ditempatkan dalam kalangan para mukminin. Setelah ibu bapa kita meninggal dunia, sentiasalah menziarahi kubur mereka dan mendoakan kesejahteraan mereke agar segala dosa-dosanya diampuni oleh Allah. Tambahan pula, jika ibu bapa kita sering melupakan kewajipannya terhadap Allah. Kita perlu membantu mereka supaya Allah meringankan seksaan-Nya terhadap ibu bapa. Jelaslah bahawa, anak-anak hendaklah mendoakan kesejahteraan ibu bapa kerana itu adalah salah satu tanggungjawab anak-anak terhadap ibu bapa.
      (Adam)Sebagai akhir kalam, anak-anak perlu memainkan peranan yang represif akan segala tanggungjawab kita dapat dilaksanakan dengan sempurna. Setiap generasi yang cemerlang lahir daripada keluarga yang sakinah. Anak-anak perlu melaksanakan tanggungjawab dengan penuh rasa keikhlasan bagi mewujudkan sebuah keluarga yang harmoni dan cemerlang. Keluarga yang harmoni dapat merealisasikan visi kudsi Wawasan 2020 sekali gus dapat menjulang negara ke puncak jagat kerana generasi yang bersahsiah, berketerampilan dan berakhlak mulia lahir daripada keluaga yang harmoni.Semoga Bermanfaat

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://infokasitaw.blogspot.com/2020/01/my-project.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Opposition Continue To Chide State Over Penang Hill Botanic Gardens Cable Car Project

Opposition Continue To Chide State Over Penang Hill Botanic Gardens Cable Car Project

papar berkaitan - pada 9/1/2020 - jumlah : 217 hits
The opposition has not reacted well to Penang Chief Minister Chow Kon Yeow s recent announcement that work on the cable car project on Penang Hill would begin this year Former Umno Pulau Betong assemblyperson Muhammad Farid Saad said Penang...
All Malaysia Bloggers Project

All Malaysia Bloggers Project

papar berkaitan - pada 9/1/2020 - jumlah : 324 hits
All Malaysia Bloggers Project Semua informasi berkaitan Malaysia ada di artikel ini Jumlah penduduk Malaysia adalah 31 juta pada tahun 2015 di mana 0 6 hidup di bawah garis kemiskinan kebangsaan Malaysia telah berkembang pesat dari segi pem...
Project Admin

Project Admin

papar berkaitan - pada 8/1/2020 - jumlah : 209 hits
Having the knowledge and skills to apply all contractual obligations and provisions To make decisions in a fair impartial and independent manner Work with different personnel within an organisation A working knowledge and experience in the ...
Normal To Launch A Project Years After Completion Najib Did The Same Says Zuraida

Normal To Launch A Project Years After Completion Najib Did The Same Says Zuraida

papar berkaitan - pada 8/1/2020 - jumlah : 260 hits
Housing and Local Government Minister Zuraida Kamaruddin has lashed back at former premier Najib Abdul Razak for criticising her on the launch of Kimanis fire and rescue station which was completed in 2018 It is normal like Agong officiatin...
Pan Borneo Project No Longer Run By Party Man As Before Says Shafie

Pan Borneo Project No Longer Run By Party Man As Before Says Shafie

papar berkaitan - pada 5/1/2020 - jumlah : 203 hits
Chief Minister Shafie Apdal speaking at a Christmas and New Year celebration in Membakut today KIMANIS Chief Minister Shafie Apdal rejected claims from former premier Najib Razak that the Pan Borneo Highway project had been left abandoned a...
Fearful Residents Want Hill Project Stopped

Fearful Residents Want Hill Project Stopped

papar berkaitan - pada 6/1/2020 - jumlah : 281 hits
Scarred earth Land clearing activities being carried out on Kledang Saiong hill IPOH Logging and land clearing on Kledang Saiong hill within the Kinta Valley Geopark is creating fear among nearby residents who want authorities to stop the p...
Road Project On Hill Slope Leaves Condo Residents Worried

Road Project On Hill Slope Leaves Condo Residents Worried

papar berkaitan - pada 10/1/2020 - jumlah : 356 hits
The cut hill slope at Mount Erskine causing fear to those staying at Mont Residences GEORGE TOWN The construction of a short road on a hill slope at Mount Erskine here is causing fear among residents of a nearby condominium block of the lik...
Warisan Supporters Say Pss A Non Issue But Others Fear Repeat Of Project Ic

Warisan Supporters Say Pss A Non Issue But Others Fear Repeat Of Project Ic

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 283 hits
KIMANIS POLLS The voters in Kimanis have mixed feelings on the implementation of the which will be rolled out in June A straw poll conducted by Malaysiakini found that supporters of the Warisan state government feel PSS is a non issue while...
Lirik Lagu Melamarmu Badai Romantic Project

Lirik Lagu Melamarmu Badai Romantic Project

papar berkaitan - pada 20/1/2020 - jumlah : 302 hits
Lirik Lagu Melamarmu Badai Romantic Project Di ujung cerita ini Di ujung kegelisahanmu Kupandang tajam bola matamu Cantik dengarkanlah aku Aku tak setampan Don Juan Tak ada yang lebih dari cintaku Tapi saat ini ku tak ragu Ku sungguh memint...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Iced Butterscotch Latte Zus Coffee



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Swiss Butter Strawberry Azlina Ina

Boarding Pass Tak Mention Am Pm Pelajar Kolej Terlepas Flight Kerana Salah Waktu

Leadership Skills For Owners

Konsert Aku Muzik Kamu 2 0

Tomislav Steinbruckner Enggan Melatah

Kalendar 2025 Tarikh Cuti Umum Dan Cuti Sekolah